29 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ne tatlı yaz! ikâmet darbe midi mum Sarmış iken sıktı. 1 vaziyeti çok ağır. k. He ül ed. — artık açıktan, im il yapıyor. Avru emniyetsizlik kadar korku. rı M. Bart. ığa or 4; Sözünü o uğ- Naziler her taraf. arı atmaktadır. sulhtür? Ne bi. nde ve Edimeğ, et ar, vilâyetlerden bi. male mik nd e i ğ | y 19 do Mana x. 155 320 EKONOMI Sergide bir Toplantı Sanayiciler İzmir sergisi- ne de iştirak edecekler İstanbul halkı altıncı yerli mal- lar sergisine günlerdenberi tüken- mek bilmiyen bir sel halinde ak- maktadır. Sergiyi ziyaret edenle- rin yekânu bu sene İstanbulda şim diye kadar görülmemiş derecede sıcaklar olmasma rağmen eksilme- mektedir. Dün sergide, altıncı yerli mallar sergisine iştirak eden sanayi erba- bınm İzmir sergisine de iştirakle- rinin temini için bir toplantı ya- pılmıştır. Şehrimize gelmiş olan İz mir beynelmilel dokuz Eylül ser- gisi komiseri Baha, İzmir sergisi Is tanbul mümessili müderris Hakkı Nezihi ve milli iktisat ve tasarruf eeiyeti İstanbul mümessili Daniş Beyler dün öğleden sonra altıncı yerli mallar sergisine gelerek ser- gi komiseri Nazmi Nuri Bey nez- dinde toplanmışlar ve İstanbul ser- gisinde bulunan sanayicilerin İz- mir sergisine de sureti iştiraki et- rafında görüşmüşlerdir. Bu zevat bugün de sergide top- lanacaklardır. Dünkü toplantı ne- tcesinde sergi komiserliği sanayi cilere bir tamim göndererek İzmir beynelmilel panayırma iştirekleri- Bi temenni etmiştir. Dün sergi komiseri Nazmi Nu- ri Beye İzmir valisi Kâzm Paşa- dan da İstanbul sergisine iştirak eden sanayicilerin İzmire de işti- raklerinin temini yolunda bir mek- tup gelmiştir. Fransanın bakla ve nohut kontenjanı Fransa hükümeti yeni üç aylık kontenjan listesinde memleketi- mizden Fransaya ithal edilen ba- zı maddelerin miktarında memle- ketimiz lehine tadilât yapmıştır. Evvelce üç aylık için verilmiş olan bakla kontenjanı 24 bin kentaldan 42 bin kentala ve nohut kontenjanı da 15 bin kentala çıkarılmıştır. , Sümer Bank fabrikaları Şehrimize gelmiş olan Sümmer Bank umumi müdürü Nurullah E- | sat Bey dün bankanın İstanbul şu- besinde Sümmer Banka tabi fabri- kalar müdürlerini kabul etmiş ve kendilerile muhtelif meseleler üze- rinde görüşüştür. Bursa şoftalileri Bursalılar İstanbul Ticaret oda- sma müracaat ederek Bursenın meşhur şeftalilerinin Almanya'ya ihracı için tetkikat ve teşebbüsat yapılmasını istemişlerdi. Oda bu hususta teşebbüslerde bulunmuş ve bir ton şeftalinin Berline kadar nakliyesinin ancak 18 Kira tutabi- leceği anlaşılmıştır. Bu şerait için- de şeftali ihracatı yapılamıyacağı anlaşılmaktadır. Barselon ticaret ajanlığı İktisat Vekâleti hususi kalem müdürü Cahit Kerim Beyin Bar- selon ticaret ajanlığına tayini ta- karrür etmiştir. Cahit Bey bir haf- taya kadar vazifesine gidecektir. Çivi fiatları Çivi fabrikaları arasmda fiyat birliği devem ettiği için çivi fiyat- ları yükselmektedir. Birk teşek- kül etmeden evvel 11 kuruşa ka- dar satılan çivinin kilosu bu yüz- den 15,5 kuruşa çıkmıştır. Tekirdağda muallim Sa- lâhattin Bey beraet etti Geçenlerde ismi pek münasebet- siz bazı vakalara karıştırılan sabık Tekirdağ Orta mektep müdür mu: avini Salâhattin Beyin Tekirdağ Asliye Ceza ahkemesince kendisi- ne İsnat edilen cürümleri ika eyle- mediği sabit olmuş ve beraetine karar verilmiştir. SPOR bir Yüzücüler için İstanbul Denizcilik heyetinden: Macaristandan gelen © yüzme antrenörü badema aşağıdaki gün- ; | lerde yüzücülerimizi i ından idmancılarımızın gösteri - İen mahalde kendisine müracaat- ları tebliğ olunur. Pazar, pazartesi cuma: Moda banyoları, “Cumartesi, çarsamba: Bebek Galatasaray klübü. pa ertembe: Büyükdere Beyaz MİLLİYET PAZAR 29 TEMMUZ 1934 MAARİFTE MAHKEMELERDE Üniversite Çocuğu Rasathanesi Ezenkim? Bahçede inşa edilecek binanın dün keşfi yapıldı Üniversite bahçesinde inşa edi- lecek yeni rasathane binasmın keş- fi dün yapılmıştır. Keşifte fen fa- kültesi © astronomi profesörü Freundlich'te hazır bulunmuştur., Rasathane bir kaç güne kadar mü- nakasaya konacaktır. Üniversitede değişiklik olmıyacak Hukuk fakültesi dekanı Tahir in dün istifanamesini Üniver- örlüğüne verdiğine dair bir şayia çıkmış ise de Tahir Bey bu haberi tekzip etmiştir. Üniversite kadrosunda mühim değişiklik yapılacağı hakkında bir gazetenin verdiği haberin aslı yok- tur. Üniversitede, en salâhiyettar zat, 1934 kadrosunun henüz Yirmi gün evvel geldiğini, gelecek sene ye kadar bir değişiklik mevzuu ba- his olmadığını söylemiştir. Yüz bin liralık yeni aletler alınacak Önümüzdeki hafta içinde Üni- versitenin muhtelif lâboratuvarla- rı için İâzrm gelen 100 bin liralık alâtve edevat satın alınacaktır. Londrada beynelmilel bir kongre 30 Temmuzda Londrada topla- nacak birinci beynelmilel Antro- poloji ve Antomoloji kongresine Türkiye hükümeti de davet edil. miştir. Bu kongrede memleketi- mizi, fen fakültesi Antropoloji pro fesörlerinden Dr. Şevket Aziz Bey temsil edecektir. Şevket Aziz Bey dün Londraya hareket etmiştir. Teşrihkane binası tesellüm edilemiyor Üniversite kurulurken, Beyazıt kulesi arkasında eski Bekirağa bö- lüğünde inşa edilen yeni teşrihha- ne binasının dedikodusu halâ bit- memiştir. Teşrihhane henüz mas- rif vekâleti tarafından müteahbit- ten tesellüm edilmemiştir. Evvel- ki gün vekâlet imar bürosu binada son bir defa tetkikat yapmış, halâ bazı noksanlar bulmuştur. Müte- ahhit binanın tesellüm alınması için ısrar etmektedir. Vekâlet müteahhide noksanların ikmal e dilmedikçe binanın tesellim edi- lemiyeceğini bildirmişti; Belgrat sefirimiz Anka- radan geldi Belgrat sefirimiz Haydar Bey, dün Ankaradan şehrimize gelmiş- tir. Ortaklar kavga ederken evi yaktılar Yalovada Kılıç nahiyesinin de- re köyünde ortakların kavgası yü- zünden bir ev yanmışlır. Mustafanın Melek ve Fatma i- simlerinde iki karısı ekmek pişirir- lerken kavga etmişler, Melek sü- pürge ile Fatmayı dövmrüştür. Fatma da süpürgeyi kapmış, fı- rında ateşliyerek Meleğin üzerine atmıştır. Ateş Mısır koçanlarını tutuşturmuş, ev de ateş almış ve ortaklar yüzünden Mustafanm iki odalı evi yanmıştır. Poliste değişiklikler İstanbul Emniyet müdürlüğü merkez memurları ve komiserler arasında yeniden bazı değişiklik ler oluştur. Bu meyanda evvelce Galata merkezi birinci komiseri iken son terfilerde merkez memur- luğuna, Eminönü merkez memuru Nazım Bey Adalar merkez me- murluğuna, Eminönü merkezi ko- miserlerinden Muzaffer Bey, A— lemdar merkezi (o komiserliğine * naklolunmuşlardır. Diğer merkez- ler komiserleri arasında da deği- şiklikler olacağı söylenmektedir. Vali Bey Yalovadan geldi Vali ve belediye reisi Muhittin muavin Hâmit Beyler dün Yalo- vadan şehrimize dönmüşlerdir. AFYONKARAHİSAR MADENSUYU En sıhhi so'ra suyudur. Ecnebi şoför serbest bı- rakıldı, Bilâl tevkif edildi Evvelki gün Divan yolunda bir facia olmuş, Mehmet Ef. isminde bir adamın 7 yaşındaki çocuğu Re- şat kamyon altında kalarak ölmüş- tü. Kamyondaki şoför muavini Bi- kamyonu Pol ismindeki şofö- rün idare ettiğini ve kazayı mütea- kip kaçtığını söylemiş, Pol yaka- lanmış, tevkif edilmişti. Fakat dün adliyeye bir adam mü rTacaat etmiş, isminin Şaban oldu- ğunu bildirerek şunları söylemiş- tir; — Ben kamyonda Bilâlin ya- nında idim. Bilâl kamyonu idare ediyordu. Kazadan sonra korktum, kaçtım, Fakat Polun tevkif edildi- ğini duyunca hayret ettim, çünkü Pol bir hafta evvel işten çıkarıl. mıştır. Bunun üzerine tahkikat yapıl mış, filvalsi Polun küçük sanatla- rm ecnebilere men'i hakkındaki kanunun tatbikile beraber işten çı- karıldığı, o gün kaza esnasmda da dördüncü şubede tabiiyet | işlerini t meşgul olduğu anlaşılmış, Bilâlin de Şaban ile müva. ya pılmca kazayı kendisi yaptığını i- tiraf etmiştir. Bunun üzerime Bi- kil tevkif edilmiş, Pol hakkındaki tevkif kararı istirdat olunarak kendisi serbest bırakılmıştır. Otomobilin muayenesinde fi- renleri olmadığı da görülmüştür. Tahkikata devam edilmektedir. Bir ecne'ii do andırıcının teslimi isteniyor Viyana mahkemesi tarafından do landırıcılık suçundan dolayı hak- kında tevkif kararı verilen ve hü- ümetimi: iadesi istenilen Si gismaniverts'in muhakemesi üğün- cü cezada yapılmış, suçlu mahke- meye gelmemiştir. Mahkeme suç- lunun mahkemeye getirilmesi için rar verilmiş, muhakeme 4 Ağusto- sa bırakılmıştır. Odesadan - getirilen eşya könsolosu Rauf Hay- İstanbul gümrükleri baş tarafından Rusyadan memleketimize kaçak eşya sok- mak istemekle ittiham edilerek İhtisas mahkemesine verilmiştir. Rauf Hayri Beyin mahkemesine bugün başlanması muhtemeldir. Ali Rana Bey Bir müddettenberi şehrimizde bülunan gümrük ve inhisarlar ve- kili Ali Rana Bey dün sabah inhi- sarlar merkezine gelerek öğleye kadar mesgul olmuştur. Rana Bey öğleden sonra İstan- bul gümrükleri başmüdürlüğüne gelmiş ve gümrükler başmüdürü Seyfi Beyle de görüşerek muhte- lif işler üzerinde meşgul | olmuş- tur. Lehistan Adliye nazırı yarın gidiyor Tenezzüh maksadile İstanbula gelen Lehistan adliye nazını Mösyö Czeslav Mihalovski ve müsteşarı dün şehrimizin temaşaya değer yer- lerini gezmişlerdir. Yarın şehrimiz- den gideceklerdir. Büyükadada çiçek bayramı Adaları güzelleştirme cemiyeti tarafmdan önümüzdeki cuma günü Büyükadada Nice ve Canne şehir- lerinde olduu gibi bir çiçek bayra- mı tertip edilmiştir. Bayram saat 18 de Şehir bando- sunun iştirakile başlıyacak ve bir saat kadar devam edecektir. Tu- ring klüp tarafından intihap edi- lecek jüri heyetinin birinci ve #kin- ci olarak ayıracağı çiçeklerle süs- lenmiş arabalara birer kupa hedi- ye edilecektir. Ayrıca Ada ve İstanbul çiçek- çilerinin getirecekleri buketler a rasında da bir müsabaka yapılacak ve birinci ikinci ve üçüncüye madalya verilecektir. Maliye Vekili şehrimizde dört gün kalacak Maliye vekili Fuat Bey şehri- mizde dört gün kalacaktır. Bun- dan sonra Anadoluda bir tetkik seyabatine çıkacaktır. Elâzize ka- dar gitmesi de muhtemeldir. polise müzekkere yazılmasına ka- | BELEDİYEDE Çocuk Bahçeleri Kadıköy Çocuk bahçesi yakında açılacak Belediyenin bir müddettenberi Modada inşa ettirmekte olduğu ir bahçesi ikmal edilmiştir. Ya ında belediye fen heyeti tarafm- dan kat'i kabul muamelesi yapıla- caktır bahçenin içimdeki yollar ve bahçeye girecek sokaklar tamami- le tanzim edilmiştir. Bahçenin İ- çindeki yollar, katrandan, dışında- ki yollar da betondan yapılmıştır. Bahçede çocuklarım eğlenmesi- ne mahsus birçok şeyler vardır. Bu bahçe yakında açıldıktan sonra Fatih Çarşambasında da böyle bir bahçenin inşasma başlanacaktır. Sokak kedileri Şehrin bazı ( semtlerinde pis ve kuduz olmağa müstait kedile- re tesadüf edilmiştir. Belediye şubelere şiddetli bir tamim göndererek bu gibi kedile- rin toplatılmasmı bildirmiştir. Ayakkabı boyacılarının bir müracaati Ayakkabı boyacıları belediye - ye müracaat ederek cuma günleri dükkânların açmak için kendile- rine müsaade edilmesini istemişler dir, Belediye vaziyeti tetkik etmiş, cuma tatili kanununun böyle bin müsaadeye imkân vermediği neti- cesine varmıştır. Topkapı arabaları Şehrimizdeki | hastahanelerin mühim bir kısmı Topkapı civa - rında bulunduğundan, sabahları Sirkeciden Topkapıya hareket e- den tramvaylar çok kalabalık ol- maktadır. Halk belediyeye müracaat ede- rek Topkapı arabaların sıklaş - tırılmasını istemiştir. Bugünden i- tbaren Sirkeciden sabahları saat 7 ile 9 arasında her 7 dakikada bir Topkapıya bir tramvay hare- ket edecektir. Harap bir ev yıktırılacak Belediyenin yanında, cadde üs- tünde ahşap, bir ev i gün kü fırtmada çökmek alâimi gös - termiştir. Belediye evi tahliye ettirmiş- tir. Ev tehlikeli bir vaziyette oldu- ğundan yıktırılacaktır İşleyen otobüsler azalıyor Otobüslerin fenni muayeneleri tamamen ikmal edilmiştir. Mua- yenelere gelmiyen birçok otobüs- İer seyrüseferden menedilmiştir. Bu kabil otobüsler elli kadar- dır. Şehrimizde işliyen otobüsler günden güne azalmaktadır. » — Şehir mezarlığı Fen işleri müdürü o Ziya, me- zarlıklar müdürü Süleyman Beyler dün Şişlide yeni yapılmakta olan şehir mezarlığını tetkik etmişler. Türk dili tetkik cemiyeti Türk Dili Tetkik Cemiyeti mer- kezini de Dolmabahçe ( sarayına nakletmiştir. Çalışmalara burada devam olunmaktadır. Küçük haberler Prager Taggblatt gazetesinin muharriri M. Adolf Paleştein şeh- rimize gelmiştir. Burada tetkikat yapacak ve memleketine dönüşte makaleler yazacaktır. * Yarın Roma vapurile 600 A- merikalı seyyah gelecek ve baya kadar şehrimizde dır. # Gömüşhane valisi Etem Bey mezunen * Akdenizde Kaş limanmda açı- lan Sahil Sıhhiye idaresi 25 Tem- muz 1934 tarihinden itibaren sıh- hi muameleye başlamıştır. Bu limana uğrıyan gemilerin pra tika ve vize muameleleri mezkür idare memurluğu tarafmdan ya- pılacaktır. * Roma vapurile bugün şehrimi- ze 550 seyyah gelecektir. Seyyah- lar son zamanlarda şehrimizde ba- zı mühim mübayaatta bulunmak- tadırlar, Geçenlerde bir seyyah 20 bin liralık halı alıştır. i dl e uUnUr t saa gi Harp borusu! Etrafta büyük bir karaltı var.. Avrupa sulhu, dolayısile cihan sulhu tehlikede.. Ne oluyoruz? Ne var? Dünya karışıyor mu? o Yeni bir umumi harp tehlikesi karşısında mıyız? Viyanada atılan kurşunlar yirmi sene sonra tekerrür o eden ikinci bir Saray Bosna hâdisesi mi? Her yerde bu kanuşuluyor. Ga- zeteler uzun uzun bundan bahse. diyorlar. Vaparda “meraklı ve en- dişeli,, adam ilk rast geldiği dos. tuna yavaşça bu suali soruyor: — Yahu işittin mi? Harp ola- cakmış. Vaziyet fena halde ger- gin. İtalya ordularını Avusturya hududuna yığmış. Hepsini seler ber halde bekletiyor. İlk işarete bakıyorlar. Bir tüfek patlasa felâ- , Kahvede mütekait ihtiyar, nar gilesini guruldatarak, okkalı kah- vesini hopurdatarak © gazetesini mütalea ediyor ve sonra Okendi kendisine hayretini izhar edere — Olur şey değil! Olur - değil!.. Gene dünya karışacak vw gene harp olacak! Diye mütalea yürütüyor. Vapurda , tramvayda, lokanta- da , parkta.. Hep bu lâkırdı! Bazı gazeteler kırmızı, o yeşil mavi renkte iri harflerle harp na- karatı yazıyorlar: Ordular hazır! Avrupa tehli- kede! Sulh tehlikede. Bir harp ihtimali çok kuvvetlidir. Ve saire ve saire... Ne oluyoruz? Ne var? Hakikaten bir harbe mi gidi- yoruz. Kim kiminle harp ediyor?, Kim kiminle boğuşuyor? Italya Avusturya hududuna 50 bin asker tahşit etmişse ne olmuş? Kiminle harp edecek? Madeniki askerler Avusturya hududunda » lar, Avusturya ile mi harp ola. cak? Nargilesini tokurdatan ihtiyar, Avrupanın vaziyetini o bilmiyen “endişeli adam,, o Dollfuss'un is- mini ömründe bir defa bile işit- memiş — “bigâne, , Viyananın hangi memlekette bulunduğuna bile tefrik edemiyen “vasat adam,, hiç bir fikir yorgunluğuna katlan madan kararını veriyor: Harp olacak! Yarın , öbürgün göreceksiniz! Beni dedi idi dersi- niz! Nah şaraya yazdım. Eğer ba sefer de bir harp çıkmazsa hiç bir zaman çu w. Bak gazete ne ya- zıyor? Her şey hazırmış! Ordu- lar emir bekliyormuş! Ona sorsanız: — Peki o amma, kim Kümünle” harbediyor? <A ni Derhal cevabını verir: 2 — Işte Avusturya ile İtalya de; , dik ya... Bilmiyor musun? A seniz, . gazete de okuduğun yok!.. — Peki harp neden o çıkıyor- muş? — İşte bir nazırı öldürmüşler? — Kim öldürmüş? — Bir takım adamlar!.. Evet maalesef bir takım adarn- lar bir nazırı, değil birkaç nazırı varmuştur. Çünkü vurulan adam hem Başvekil, hem de birkaç ne- zareti uhtesinde toplayan bir kim- sedir. Bunun Avrupada menafii çarpışan birçok devletler arasın- daki siyasi münasebetlere icrayi tesir edeceği şüphesizdir. o Fakat ucu bir harbe ve hattâ umumi bir harbe kadar gider mi? Hayır; hiç bir zaman bu mev- m lir e: i çıkan devletler e ahat devresindedirler. Bir harbe girişmelerine şimdiki halde maddeten imkân yoktur. Ve zaten Avusturya ilinin katli me- selesi bir harp doğuracak sebep- lerden değildir. Harp etmek için bir düşman olmalıdır. Bu düşman henüz taayyün etmemiştir. Mey. danda yoktur. Kim kiminle harbe- diyor, evvelâ onu bilelim ve niçin iyor. Bunu tayin edelim ve ondan sonra harp ihtimallerini ko- nuşalım. Düsük lar ödüke nüm etmiş olan İtalyan Başvekili Mösyö Mussolini bile bir harp ih- timalini gözönünde bulundurdu - ğu zaman “barutu ateşliyecek her halde Faşizm olmıyacaktır. İtal- yanın başladığı işleri başarması i- çin daha uzun müddet sulh ve sü- küna ihtiyacı vardır, demişti. “Amma bugün için vaziyet böy- le değildir denebilir. Fakat o öyle ise vaziyet nedir? Onu bilelim ve ona göre harp boru'u öttürelim! Mümtaz FAİK di