29 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

29 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

638 UYANIŞ Edebi tetkikler: Bokas ve Dekameryon Ronesansı en mükemmel bir şekilde tasvir. eden Bakaçyo olmuştur. Ronesans evvelâ dini tesirler ile başladı, fakat bilâhıra «san'at için san ab» düstürünü tutarak mufrit bir realimze doğru ilerle İşte Bokas, bu gayeyi temamile MN ettir- miş bir adamdır. Anası Fıransız, babası İtalyan idi, kendisi 1313 de Paris te doğdu. OFıransa 'da çocuk- luğunu geçirdikten soara pederi ile Napoliye geldi. O zaman Napoli kıralı sefih bir adam olan Bemar Danjo idi. Dânjo edebiyat ve sanatın hamisi idi. Sa- rayda himaye ettiği şair ve hikâyeciler ouun namına eser yazarlardı, Bokas da çok geçmeden bunlardan biri oldu.. Pek kısa bir zamanda fevkalâde zekâ ve istida- dımı gösteren bu düyük edip kıralın taktir ve mu- habbetini kazandı. Fakat Bokas'ın idbarı çok çabuk başladı. Bu idbar Petrark ve Dante'ninkine hiç benzemez; bir kere Bokas sefihtir onda ne Petrark gibi hassa- siyet ve aşk, ne Dante gibi milli mefküreler peşinde koşacak bir ruh yoktu. Bokas hayatını heves ve eğ- lence arzusunda geçirmiş ikbali gibi idbarı da bu yüzden olmuştur. İşte bu noktadan Bokas tani 'bir Rönesans. tipidir. Ronesansta Davinçil'ler, Gişarden'ler, Andre Delsarta”» lar hayatlarını en süfli ihtiras ve cinayetlerle geç irmiş insanlardır. Kareçye muteaddit defalar adam öldür- GM 3okas eserlerinde Fiyametta isminde bir kadın- dan ve bu kadın Dante Petrarkın sevgililerine hiç benzemez. Fıyametta bir namı müsteardır; Ha- kiki adıs<Kontes Marya dö Kina» dır. Bokas'ın bir- çok hikâyelerinin mevzuunu bu kadın teşkil eder. İlk eserini de Fıyâmetta namile çıkarmıştır. Bokas şiirde muvaffak olamamıştır, fakat kendi janrını bul- duktan sonra şöhreti semaileri kıskandıracak kadar yayıldı. Birbiri arkasına Filo-ıskolo, Filo-ıstrato nam- ndaki hikâye kitaplarıdır. Bokas'ı layemut kılan yüyük eseri Dekameyron IDecameiren| dır. Yüz hikâyeden ibiret olan bu eserdeki birçok hi- kâyeler Fıyametta'nın hoşuna gitmediği için Bokas, Napoli'yi terke mecbur kalıyor. Bilahere Filorans'ya gitti; buradaki siyasi mücadelelerden hoşlanan hava Bokas'ı sıktı, onun ruhan böyle yerlerde yaşamasına imkân yoktu. Bir az sonra aaa bir seyahata çıktı Fransa, Ceneniz, İtalya ve İspanya'yı gezdi Ne apoli- ye döndü, fakat eski epin kazanamadan öldü. Bokas hikâyelerini, kadınları memnun etmek için yazdığını söyler, ki bu kurunu vustanın iskolâstik fikirlerine gayet sarih tecavüzdür. Mig iye ara İlâhi muhitte” si, Kanalka- i bir gaye için yazılmış degildir ve Dekameyron ie yayan yaşatılan tipler Dante'nin cehennemlikleridir. Bokasi Emile Ronesansa aittir. Bokas'ınş açtığı çığırla edebiyat yeni bir mana alıyor ve birçok hemkârlar bu büyük adamı tak- pri başlıyorlar, fakat hiç biri de muvaffak olama- TN edebiyatının XHI-X Vlasırlar arasındaki za- manda dört büyük lâyemut eser yazıldı. Bu şaheser- lerden birincisi Dante'nin Divin komedi'si ikincisini Ariost'tin Rolando Früyojo'su teşkil eder, üçüncü- büyük eser Türkuvato; Tosso nın Kurtulmuş Kudüs- üdür, Dördüncü lâyemut eser ise Bokas'ın Deka- meyron atlı yüz hikâysidir. Hüseyin Necmettin No. 17324—39 Anne olacaklara ğı İlk iki yıl içinde çocuk. Küçük çocuk bir hazım borusundan ibarettir; yalniz, bu boru daha tamam değildir. Küçük çocuklarda “karın duvarı etleri çok sağlam olmadığın lan »kolaylıkla karınları üfürü- lür, şişer (hususile neşvü nemalari gesiken raşitik çocuklarda);kasıkları çatlar(o kadar vahim değildir, karın duvarı etlendiği zıman bir kaç av içerisinde ameliyatsız iyi olabilir).Çoçuk do- gar doğmaz işer (böbrekleri büyük adama nis- petle büyüktür), barsıklarını koyu yeşilimsi pislikten, mekonyiom-kağanak dan o boşaltır; yirmi dört saat içinde kundaklanmaz ise derhal Çocuğun akciğerleri çeker haber vermelidir. iyi işler, daha ziyade okzijen alır, ve iki defa daha çok asitkarbonik çıkarır; üst nefes yolları dar ve nefes hareketleri zaif (dai- ma etçe kifayetsizlikten) olduğundan teneffü- sün Sayısı daha ziyadedir: iptida 40, bir yaşında 35, iki yaşında 32 dir; halbuki bü- yük bir adamda 16dır; bu sebeple küçük bir çocuğu sık teneffüs eylediğinden dolayı hasta zannetmemelidir. Küçük çocukları akciğer intanlarından koru- mak için burun delikleri iyice temizlenmeli, dezenfekte edilmelidir. Küçük çocukta pek mühim olan beslenmek keyfiveti kanın devranında ziyade bir faali- yeti istilzam eder, bu sebepten çocuklarda kal- bin sikleti 1/150 yahut 1/170 dir; halbuki bü- yüklerde 1/2922 dir. Küçük çocuğun kalbi «bir yaşına kadar» dakikada 120-140 vurur, büyük- te ise 70 tir. lenfanın devaranida faal oldu- Sundan çabuk büyümek için lâzımgelen mmeva- dın emilmesini kolaylaştırır ve fakat aynı za- man küçük çocuklarda mikropların veya tok- sinlerin istilâsına ziyade bir istidat verir. Ciltten ifrazı* ziyade olduğundan küçük ço- cukların derisi çok defa yemekten hasıl olan zehirlerin tesirile döküntülere makardır; Cilt- te yağ, ve ter” bezleri : çoktur; bunlar «pek kolaylıkla intana maruzdurlar. İşte bu sebepten dolayı çocwıklar temiz banyoluk içinde kayna- mıs bir suda mümkinse her gün banyo edil- meli, iç esbapları mutlaka evde yıkanmış ol- hekime