29 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 22

29 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 22

644 AMERIKADA GALVESTON'da (üzsllir müsabakası New-York dilberi MİS GREATER İnsanlık uzun asırlardanberi güzel vü- cutların, güzel çehrelerin meftunu ve ebedi perestişkârı olup kalmıştır. ki san'atkâr- lardan tutunuz da kadar ellerinde oynatan her hassas adam bilhassa güzelliği terennüm şimdiye kalem etmiş, onnn acı ve tatlı ıstırabını kelimeler, mısralar şekline dökmüştür. Eski Yunanistan'ın büyük san'atkârları rebapla- rında güzelliği inlemişler; bronzları yontan, mermer- leri oyan taşçı kalemleri ile güzellik timsalleri yarat- mışlar; acılarını, emellerini, her hislerini onun insan- hğı bağlıyan sihirkâr, büyüleyici tesirine haykır mışlardır. Bizlere kadar intikal eden bu «Güzelliğe Esaret» mirası beşeriyetin en tatlı bir yüküdür. Taşınmasılahuti ıstıraplar veren bu yükü, bazan severek, bazan nef- retederek taşımışlar, taşıyorlar, ebediyen taşıyacaklar! meçhul istikballere' kadar devam edip gidecek maverai bir yolda yürüyen insanlık, hayat mücadelesinin ruhları kasıp kavuran tesirinden kurtulabildiği birkaç an . için san'atın kucağına ken- kulaklarını Uzak mazilerden disini bırakır; acı feryatlardan paslanan musiki ile, elim sahneler görmekten yorulan gözlerini resim, tiyatro ile dinlendirir. UYANIŞ Brezilya dilberi Dünya güzelinin tetvici (Avusturya dilberi) San'at nedir? Güzellikten ilham alan, güzelliği yaşatan vasıta değil midir ? Milyonlarca ayrı emelleri, ayrı gayeleri rebaplarında inleten şairlerin daima müşterek olarak istedikleri tek bir şey vardır : Güzel ideal! Fakat güzellik nedir? Dünya yüzünde kadın ol- madan güzellik varmıydı? Düşünürsek görürüz ki gü- zelilk ve kadın ayrılmayacak kadar birbirine girift olmuş ideallerdir. mefhumlarını süzellik görmek istersek; güzellik O halde mücessem bir güzel kadını bulalım. «Güzel kadın» tunlarının beklediği ilk ve son arzudur. mef- Dünyanın her köşesinde bugün bir faaliyet görü- nüyor: Memleketlerin, san'atın ilham membaı olan ne- fis hatlı vücutların en güzelini seçmek: bu kraliçelere içtimai hayatta lâyık oldukları mevkii vermek. Uzun senelerden beri nefis san'tlara gözlerini ka- pamış arkasını dönmüş bir vaziyette yaşayan memr- leketimizde bu seçme musabakaları da ihmal edilmiştir. Bu husus için dünyanın her bucağında binlerle lira sarfiyle musabakalar tertip edilirken biz böyle bir şe- yin imevcudiyetinden bile bihaber kendi köşemizde