29 Eylül 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

29 Eylül 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

. No. 1885—200 kate alınarak bu sahayı sulayacak suyun temini düşünülmüştü. Fakat bunun mümkün olduğu kadar az bir masrafla yapılmasıda matluptu. Binaenaleyh Cebeci fidanlığı yanından geçen ve Ankaraya on beş kilometro mesafede bulunan Emir gölünün falza Gölden alınacak suyun istenildiği kadar alınması için konulacak vananın mevkiini gösteren kuyu. suyunu ve vadinin sızıntılarını akıtan İncesu mecra- sından istifade edilerek gölden bit miktar su alın- ması düşünüldü, Fakat bunu m yapmak doğru değildi. Her şeyden evvel bir takım şayialar vardı Bmir gölünün suyu eyi deildir” nebatata yaramaz deniyordu. Suyun tahlili ile bu şayiaların hakikate mukarin olmadığını fennen tâyin etmek lazımdı. Sonra daha mühimmide gölden alınacak suyun fenni şekil ve kaidelere muvafık olarak alınması için fenni tetki- katın yapılması idi. Tabii bunlar zamana muhtaç idi. Geçen za- man zarfında bunların bepsi yapıldı ve işe başlandı. Ameliyata obaşlanın nokta göl sevivesinden altı metre ka- dar alçak olduğu için göle doğ- ru ilerileyen kânal harfiyatı git- tikçe derinleşmektedir. İşte bu afneliyat ilerilemeğe başlayınca yeni vaziyetlerde hasıl olmuştur. Kanalın yapılmakta olduğu vadi o civardaki suları toplayan bir vadi olduğu için kazılma işleri ilerileyince ve bir kilomet- ro derinleşince kaynaklar, &ızın- üler başlamış ve ameliyat iler- ledikçe bu sizinti ve kaynak- lar oldukça mühim bir sn temin etmiştir. Kanal ilerledikçe çoğalan ve berrak ve tatlı ola- rak çıkan su tahlile verilmiştir, — .” neticeleri eyi çıkmıştır. Tahlile devam edilec Halen mevcut ve daima da memeli. akıp giden bu suyun göl suyu ile alakası yoktur. Çünki Çıkan sular gölün su sathından daha yüksekten çık- SERVETİFÜNUN 285 maktadır. Şimdiki tahminlere göre; kanal ameliyatı devam ettikçe mevcut su mıktarı daha fazlalaşacaktır, aşvekil İsmet Pş. Hz. geçenlerde Kosunlarda devam etmekte olu içme suyu ameliyatını mahaj- linde tetkik buyurdukları gibi refakatlerinde Dahiliye Müste- şarı Hilmi, Vali ve Belediye Reisi Nevzat Beyler olduğu hal- de Emir gölüne giderek bu faa- liyeti de yakından tetkik etmiş- ler ve gerek Vali ve Belediye Reisi Nevzat B. tarafından ve gerek fen heyeti reisi Bey tars- fından verilen izahatı dinlemiş lerdir. Paşa Hazretlerine izahat verilirken halen kanaldan temin edilen su da ölçülmüştür. Yapılan bu ölçü neticesinde kanaldan çıkan suyun miktarı saniyede elli ile elli beş litre arasındadır. Suyun berrak ve tatlı oluşu bu sudan tasavvur edilen gaye- den başka bir snrettede istifade etmek hususunu hatıra getirmektedir. Halen fen heyetinin mütalaası; mevcut kanal ikmal edildikten sonra kanaldan hasıl olan suyu mevsimin en kurak zamanı olan gelecek senenin bu aylarına kadar serbest olarak akıtmak ve hasıl olacak vaziyete göre eğer göl süyu karış- madan halen mevcut olan su miktarı, evsaf ve şart- larını muhafaza ettiği ve miktarındanda fazla kayb Emir gölü yanında yapılmakta olan kanalın heyeti umumiyesi X işaretli nokta kanalın inşasına başlanan yerdir. etmedigi takdirde bundan içme suyu olarak istifade etmektir. Eğer bu müddet zarfında su mevcudundan ve evsafından fazla miktarda kaybetmez ve içme suyu olarak istimalinde bir zarar görülmezse Ankaramız su hususunda daha fazla genişlemiş olacaktır.