29 Eylül 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

29 Eylül 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

2716 SERVETİFÜNUN No.1885—200 Meiprerşe Büyük bir zıya Ahmet Rasim Beyin Ölümü Türk fikir ve edebiyat âlemi çok kıymettar bir uzvunu kaybetti. Matbuat ve edebiyat hayatımızın çok kıdemli ve değerli şah- siyeti Ahmet Rasim Bey bulunmaya (uğraşıyordu. Üstadın en büyük kıymeti halk lisanını ve halk hususiyetlerini görmek ve gös- termek husuşundaki kuğd- reti ve seyyal sevimli ve 22 Eylül Perşembe gecesi bir buçuk seneden beri mustgrip Olduğu rahatsız» ıktan vefat etti, Üstadın Ölümü fikir ve edebiyat Kıymetli Muharrir Ahmet Rasim beyin ebedi aynlıgı karşısında Servetifünun Üs- tadın ailesine ve ölümü ile boş kalan bütün edebiyat ve matbuat alemine kalbi tees- sürlerile derin taziyetlerini arzeder. cazip üslübu ve parlak mizahı idi. Lisan itibarile en pürüzsüz en sevimli halk türkçesini bulmuş ve Muallim Naci, Servetifü- hayatımız için çok derin bir matem ve talâfi kabul etmez bir zıyadır. 45 senelik bir yazıcılık hayatının çok zengin ve emsalsiz eserlerini bırakarak içimizden ayrılan büyük üstadın tercümei halini kaydediyoruz. Ahmet Rasim Bey 1865 de İstanbulda Sarıgüzelde doğ- muş 1893 de onsekiz yaşında Darüşşefakadan mezun olmuş- tur. Vefatında 67 yaşında bu- lunuyordu, Genç yaşından iti- baren muharrirliğe başlamış, bütün hayatını edebiyat ve gazeteciliğe hasretmişti. Dai- ma nikbin yaşamış ve bizden ilk defa olarak halkın zevki- na alâkasına halkın lisanile hitap etmis, halkı seven sev- diren ve halk tarafından se- vilen bir muharrir olmak iti- barile edebiyatımızda oçok emsalsız bir mevki kazan- mıştır. İstibdat, meşrutiyet devir- lerinin harbı umumi ve mü- tareke şenelerinin dalma de- gişen safhalarını bütün sami- miyetile yaşamış ve tesbit etmiş olan Ahmet Rasim Be en ince teferruatı bile ihmal etmeksizin hayatın bütün bususiyetlerini canlandırmış, yüksek müşahede kabiliyetile muhitinin anane ahlâk mizaç ve zümre karakterlerini tasvir eden eserler bırakmıştır. Son intihapta İstanbul mebusu olarak büyük millet meclisine girmiş, fakat rahatsızlığı dolayısile meclisin son devresinin fevkalade ve bi- rinei içtimalarına iştirak edememişti, Geçen sene ilkbaharda Bursa Çekirge ziyaretin- den sonra Heybeli Adada duruyordu. Ağır rahatsız bulunmasına rağmen bazırladığı Türkçe lügeti ik- mal için bütün kudretile çalışıyor, yorulmaz ruhu- nun son geyretlerile türk diline son bir hizmette Türk matbuatınm büyük üstadı ve İstanbul meb'usu merhum Ahmet Rasim B. nün edebiyatı gibi cere- yanlardan da (müstakil kalmış ve birbirinden çok farklı mevzular üzerinde bir çok eser yazmıştır. Görüşleri teferruata nufuz eder, üslübu mizahi bir zevk telkin eder, bu tam - manasile halkçi (muharrir her anlattığı şeyi canlı ve külfetsiz yazılayile tam temiz türkçenin ilk rebperlerinden- dir. Türk dili inkiHâbının en mühim çağında bu öz türkçe aşıkının ölümü matemlerimi- ze, çok başka bir teessür ilâ- ve etmiştir. Üstadın eserleri ve edebi varlığı mevzuu üze- rinde gene bu sütunlarda fikrimizi söyliyeceğiz. Yalnız u kıymetli muharririn eser- lerini şöyle bir tasnif edelim, Ahmet Rasimin eserleri: a) Muhtelif o gazetelerde yazdığı intibaları, Şehir mek- #upları, Eşkâli Zaman Mnhar- rir Şair edip v.8. b) Tarihe dair eserler Meş- ratiyet tarihi, Tarih dersleri v. 8, c) Roman ve Hikâyeler Fuhşuatik v. 8. d) Tercümeler. e) Şarkıler (bunlerden, bir çoğu bestelenmiştir.) £) Lisana ve edebiyata ait eserler, gramer ve muh- telif makaleler ve polemik. Ahmet Mitat Efendinin tavasşutu ile matbuat hayatına giren Ahmet Rasim Beyin en feyyaz devresi meşrutiyeti müteakıp başlar mıştır, sayisız makalelerle üstat Eski İstanbul bur- juvazisinin bütün &nane ve telâkkilerini tasvir ve tesbitetmiş ve türkçenin eşi bulunmaz abidelerini ortaya koymuştur. Ölümüne bütün edebiyatı sevenler ağlamalıdır.