14 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

14 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

396 SERVETİFÜNUN No. 2073—388 İ inci Faruk ve Mısır Yeni Kralın Hayatı - Niyabet, Meclisi Kuruldu - Vefd Partisi Seçimde Kazandı - Nahas Paşa, Başvekil oldu Mısırın yehi kabinesini okurdu. Hariciye nazırlığına da Vasıf Galip Paşa geldi. Bu nazır, yeni intiha- battan evelki son Vefd kabinesin- M8; de de Hariciye nazırı idi. Kabine- lâmentoyu açarken Mısır Kralı 1 inci Fuadın ölü- münden, yaşayışından ve gömülme töreninden geçen sayıda bahset- miştik, Bu sayıda de yeni Kral linci Farukun hayatını tesbit ediyoruz. Fakut, daha evvel, babasının ölü- münden sonra Mısırda olan şeyleri kısaca yazalım, Kral Faruk, tahsilde bulunduğu Londradan Mırıra geldi, hararetle karşılandı, doğruca babasının me- zarını ziyaret etti. Mısır kanununa göre, Kral onsekiz yaşında rüşdünü isbat etmiş olur. Seneler, kameri hesap üzerinedir. Buna nazaran, ancak bir seneden biraz ziyade bir müddet sonra fiilen Kral vaziyeti- ne geçecektir. O zamana kadar üç kişilik Niyabet meclisi, onün yerine faaliyette bulunacaktır. Ölen Kra- hu vasiyetnamesi açılmış, üç paşa- yı naib gösterdiği anlaşılmış, fakat bunlardan birinin halen ölmüş bu- lunduğu anlaşılmıştır. Öteki ikisi- ni de Parlâmente tasvib etmemiş, başka üç paşayı naib seçmişdir. Genç Kral, rüşd yaşına gelinceye değin askeri tahsilini tekmillemek üzere, yakında tekrar İngiltereye dönecektir. Kral Fuad, hastalandığı sırada, Mısırda intihabat başlamak üzerey- di. Kralın ölümünü müteakip 86- çim yapıldı ve milliyetperverler fırkası olan Vefd partisi, yüzde doksan nisbetinde bir ekseriyet kazandı. Parti Lideri Nahas Paşa, ye giren diğer nazırlar da, hep Vetfd partisine mensuptur. Mısırın İngil- tereye karşı olan vaziyeti pokta- sından, milliyetperverlere dayanan Veifd partisinin intihabatı kazan- masına ve bu partiyi mensup bir kabinenin hükümeti teşkil etmesi- fi | linci Faruk ne ehemmiyet veriliyor. Yeni va- ziyetin nasıl inkişaf edeceği me- rakla bekleniyor. Yeni vaziyetin seyri hakkında yakında bir fikir edinilebileceği umuluyor. Gelelim şimdi Mısırın genç Kralının şimdiye kadarki yaşayışı- na. Mısırın, İngiltereye kargı vazi- yeti bakımından halli istenilen ba- zı mühim meselelerin mevzuu ba- hsolduğu nazik bir zamanda Mısır tahtının varisi olan 1 inci Farukun onyedi senelik hayatı nasıl geçmiş tir? Mısırın yeni Kralı I inci Faruk hakkında, bir fransız muharriri mâalümatı tesbit eden bir yazı neşretmiştir. *Bu yazıda, anlatıyor : « Faruk, Kahirede 11 Şubat 1920 de doğdu. Baba tarafından Kavalalı Mehmet Aliye bağlandığı şunlarr (için, damarlarında Arnavut kanı vardır. Annesinin büyük babası Şerit idi, Gene annesinin büyük babaları arasında Süleyman Paşa namiyle maruf bir şahsiyet vardır ki, oda Napolyonun zabitlerinden Llyonlu bir İransızdır. Ve Süleyman paşa- nın asıl ismi Kolonel De Seuesdir. Hayli müddet Napolyona, gerek denizde ve gerek karada hizmet ettikten sonra Mısıra gelmiş ve Kavalalı Mehmet Alinin hizmetine girerek kendisini çok memnun et- “üği için paşalığa kadar yükselmiş- Ni Faruk hayatının ilk on beş pe- nesini, Helyopolis ile Kahirenin arasında kâin olan Kubbe sarayı ile yazları gittiği İskenderiye oi” varındaki Montazah sarayında ge- girmiştir. Hayatı iki çeşit meşgaleye in- hisar ediyordu: Birincisi, mükem- mel hocaların ve mürebbilerin ne- zareti altında tahsil, Diğeri de ge- niş havuzlarda yüzücülük, kürek çekmek, parklarda atla gezinti.” linci Fuad, 1934 senesinde bir irade imzalarken