14 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

14 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

No. 2073—388 Habeşistan İmperatoru linci Haile Selâsiye, tahtından vazgeçmedi- ğini ve geçmiyeceğini bildirdi. Habeş İmperatoru I inci Haile Selâsiyenin, memleketini düşman istilâsına karşı, harp tabiyesi ba- kımından en son hadde kadar mü- dafaa ettikten gonra, kahramanca dövüşerek, harp malzemesinin tür- lüsünü bol bol savuran İtalyanları aylarca uğraştırarak, uibayet geriye çekilen Habeş ordularını idareden el çektiğini ve Rasların tavsiyesile memleketten uzaklaştığın geçen sa- yıda yazmıştık. Ailesi ve maiyeti mensupların- dan bazılarile birlikte Fransız So- malişindeki Cibutiden bir İngiliz krüvazörüne (binen o İmperator, Hayfaya çıkmış, oradan Kudüse gitmişti. İngilterenin Filistinde- ki fevkalâde komiseri tarafından merasimle karşılanan ve Arap ahali tarafından şiddetle alkış- lanan İmperatorun, ailesini ora- ——r era am em 3 m UYANIŞ İtalyanın İlhak Kararı Üzerine, Beynelmilel (Vaziyet o Gerginleşti ! İmperator, garetecilere şu beyanatta bulunmuştur : — Mukadderatını (Milletler Cemiyetinin eline tevdi etmiş olan ve cemiyetin bir âzası bu- lunan Habeşistanın İtalya tars- fından istilâ edilmesine müsaade ve müsamaha edeçeğini zannet- miyoruz. Milletler Cemiyeti mu- taarrız gleyhine şiddetli davran- malı, adalet yerine getirilmelidir. 'Tahtından vazgeçmiyen Ne- güs, teessürde olmakla beraber, müsavi olmıyan bir mücadelede devam etmemeye ve memleketin menfaatlerini Cenevrede müdafaa etmiye karar vermiş olduğunu izah- tan sonra, şöyle demiştir : — Milletler Cemiyeti prensip- lerine sadık bir surette bağlı olan bir devlet, muahedeleri bozan bir devletin arzusu ile haritadan sili- nemez ve gilinmemelidir. Hakka- niyet, zayıf milletlerin güçlülere karşı himayesini gerekleştirir. Negün, yağmaya uğramaması ve İtalyanların eline geçmemesi için birlikte getirdiği hazineyi, Kudüste bir İngiliz bankasına ya- tırmıştır. Bu hazine, dokuz ton ağırlığında 158 sandık jçerisindedir. Bu sandıklardan 126 i gümüş Mari Terez riyallerile, üst yanı da altın. la doludur, Diğer taraftan, güçlükle iler- ar ya yerleştirdikten sonra, doğru e Cenevreye gideceği ve Habeş * davasını politika bakımından ;" müdafaaya devam edeceği yo- lunda söylenilenler, kuvvetlen- mektedir. Habeş İmperatoru, Hazreti İsanın merkadini ziyaret orada toplanan iki yüz vi küsur Habeşliye bir hitabe irad 5 ederek onlara cesaret v: lerini muhafaza etmelerini tav- siye etmiştir. Romada Elinüy tail İmperatoru ilân dilen İtalya Kralı Hi üncü Viktor 397 Habeşistan İmperatoru, İkileşti | Biri linci Haile Selâsiye, Diğeri Ill üncü Victor Emanuel ! Benito Musolininin söylev verirken yaptığı bir el hareketi! liyen İtalyanlar, Adlesbabaya ve daha sonra da Harara girdikten sonra, Romada bazı hâdiseler ol- muştur. Muhtelif ajanaların telgraf- ları, bu hâdiseleri dört bir tarafa uzun uzadıya aksettirdiler. Hülâ- sası, şudur ; Romada yapılan bir toplantıda, Musolini bir söylev verdi, Habeşls- tanın İtalyaya ilhak olunduğunu ve İtalya Krah Illüncü Victor Ema- nuelin Habeşistan İmperatoru ol- duğunu ilân etti. Bu yoldakl karar, Cenevreye de yazıldı. Bunun üzerine de beynelmilel vaziyet gerginleşti. Devletlerin ekseriyeti, Hubegistanın İtalyaya iihakını tanımamışlardır. Vaziyetin nasıl bir seyir takip edeceği merakla beklenilmektedir. TI v7 Emanuel, Musolini ve Badogliyo ile beraber, bir manevrede