17 Kasım 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

17 Kasım 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

SERVETİFÜNUN kür flkişlerinde ne derece haklı olduğunu gösterir. Mustafa Kemsi, Hareket ordusunun erkânı harbiye relsliğini deruhte etti. Bu tehlike geçirildikten sonra genç kolağası, ordunun yenileşmesi için uğraj- mekta devam etil Harp oyunla- rında, manevralarda-dihâ yüksek zabitlerin hattâ paşaların bulun- masına rağmen daima filli hareket müdürlüğü vasifesini yapardı. Ten- kidlete dayanamıyan bazı ömirler Mustafa Kemali, kolağası olduğu halde, şevki kırılsın diye, siay kü- No. 2204—319 mandanlığına tâyin ettiler. Lâkin o burada da beklenilmedik muvaf- fakiyetler gösterdi. Zabitler ve bü- tün kıtası kendişine &on derece bağlandı. Selâniğin bütün garnişon kıtaları âdeta onun etrafinda top- lanmışti, Aleyhinde raporlar yasıl- dı ve İstanbul bu korkunş kolağı- sını merkeze çağırirnk firkânı har- biyel umumiye dajtesine memar etti. Trablus ve Balkan harblerinde Trablus harbinde, Muatafa Ke- mal, Mısır yolile gizlice Bingaziye geçmiştir. Tobruk mevkiindeki ilk muvaffakiyet onun ekeridir. Binba- şıığa terfii buradadır. Derne kuv- ““yetlerinin kumandanlığını deruhte ederek bir sene orada kaldı. O sıralarda Balkan harbi başla- mıştı, Artık Afrikada yapılacak bir de kalmadığı için Avrupa yolile manya üzerinden İstanbula gel diği saman vaziyeti işittiğinden de dnhs fena buldu. Fül bir hizmet alıp Akdeniz boğazı müretteb kuvvetleri hare- kât gubesi müdürü oldu. Edirnenin geri alınması için hereket olnnur- ken Bolayır kolordusu harekâtını tanzim ve idâre etti. Edirneye en evvel giren kıta bü kolgrdunun süyarı livasıydı. 4, Çanakkale boğasının müdafaa şaftlarını tedkike de bu sırada fır- sab bulmuştu. Balkan harbinden sonra Sofya ataşemiliterliğine teyin edildi. Ü- mumi harbin başlamasını müteş- kib de, 1914 kânunuevvelinin 40- nuna kadar bu vazifede kalıp kay- makamlığa terfi etti, Umumi harbde Onun gibi bir askerin böyle bir harbde seyirci kalmasına imkân ol- madığı için başkumandanlıktan fa- al bir hizmet istedi. pver paşa bu müstesna askerden âdeta çekin- diğinden önce kendisine muvafa- kst cevabı vermesine rağmen 9nu 'Tekirdağında teşekkül edecek mer- Hum bir fırkanın kumandanı tayin