17 Kasım 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 32

17 Kasım 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 32

418 Telalan : 2-4013 © SERVETİFÜNUN YANIŞ Todi yar Ni sp yering ani rin gazetesi Abonesi: ei İse ön e aylığı 600 ik Yabancı ülkelerde 1250 Ma ys 2Ö Kuruştur Gazetemize ilân verecekler, İstanbulda Kemal Salih, Holer Samanon ve Huli İlân Şirketine gilmeliğir. No. 2004—519 gra ; İstanbul Uyanış (393 üncü sayıfadan devam) tarafından verilmiş olan idam ka- rarınmın infaz edildiğini zanneylemiş ve bu zan kendisini felce duçar et- mişli, Ondan sonra bütün mücade- ig seneleri onun hayatını elem ve tslwab içinde geçirmişti. Padişah ve hükümetinin ve bütün düşmanların daima tazyik ve #şkencesi altında kalmışlı. İkametgâhı bin türlü sebeb ve vesilelerle bakılır ve taharri edilir, kendisi işaç olunurdu. Valdem üç buçuk senenin bütün gece ve gündüz- lerini gözyaşları içinde geçirdi. Bu gözyaşları ona gözlerini kaybeliirdi. ve politik bir deha olmuş olan şahsiyetine uzun uzun makaleleri tahsis etmekte berdevamdır. B. de Courson, Jonr Echo de Paris gazetesinde diyor ki: «Atatürk, hür ve müstakil bir Türkiye bırakıyor. Türkiye sağlam ve modern bir ordunun iyi muha: fazası altındadır.» HK. Ebert Kammerer, Excelsior gazetesinde şu satırları yazmak- tadır : «Atatürk büyük bir adam, çok büyük bir adam, politik bir deha. dır. Memleketine en büyük hizmet- leri yapmıştır, Kelimenin en iyi manasında bir önder olmuştur. Bütün sahalarda itidal ve memle- ketine aid menfaatlerin en doğru hissedilmesi gibi mukayesesine im- kân olmıyan liyakatler göstermiştir. Diğer taraftan Figaro gazete- sinde veğ Fransanın eski Ankara büyü elçisi B. de Chamberun'un şu satırları okunmaktadır : «Bana beş yıl zarfında göster- diği dostane hayırhahlığı ve parlak tarihini sevdiği Fransaya karşı olan balisane hattı hareketini düşünü- yorum, Medeniyet eseriyle müftehir olan Atatürk, zaferlerinden teva- zula bahsediyordu. Her şeyi çok derinden görüyoruz.» Nihayet pek yakın zamanda onu İs- lanbuldan kurlarabildim. Ona ka- vuşabildim ki: O artık maddeten ölmüştü. Yalnız manen yaşıyordu. Yaldemin siyamdan şübhesiz çok müleesirim, Fakat bu teesssürümü izale ve beni mülteselli eden bir hu- susu vardır ki, o da anamız valanı mahvı harabiye götüren idarenin ar- hk bir daha avdet etmemek üzere mezarı ademe götürülmüş olduğunu görmekdir. Valdem bu toprağın al- unda, fakat Hâkimiyeti Milliye ile- lebet payidar olsun. Beni teselli eden Litvanya gazetaleri Kaunas — Lota ajansı bildiri- yor: Atatürkün bastalığına aid Ankara ve İstanbuldan gelen ha- berler Litvanyada büyük bir endişe ile takib edilmiftir. Gazeteler ilk sayıfalarında ajansların bu habere aid telgrafları neşretmekte idiler. Atatürkün ölümü Libvanyalıları fevkalâde müteessir etmiştir. Gazeteler Atatürkün tercümei hali hakkında makaleler neşrede- rek kendisini muasır devlet adam- ları arasında birinci sıraya yüksel- ten inkılâplarını kaydetmekte ve Atatürkün Türkiyeye yeni bir zih- niyet ve medeniyet vermiye mu: vaffak olduğunu yazmaktadırlar. Finlandiya gazeteleri Helsinski — Finlandiya ajansı bildiriyor : Bütün Finlandiya gazeteleri, Atatürke geniş sütunlar tahsis ey- lemektedir. Hufvud Stadbladet diyor ki: «Atatürk, fevkalâde bir devlet adamı, harb sonrası dünya tarihi- nin en mühim simalarından biri- siydi. Atatürk olmasaydı, yeni Tür- kiye mevcut olmazdı.» en büyük kuvvet budur. Evet Hâki- miyeti Milliye ilelebet devam ede- oekdir. Valdemin ruhuna ve bütün ecodad ruhuna müleahhit olduğum vicdan yeminini iekrar edeyim, val- demin melfeni önünde ve Allahın huzurunda ahd ve peyman ediyorum: Bu kadar kan dökerek milletin isli- hsal ve tesbit etiği hâkimiyelin mu- hafaza ve müdafaan için icab ederse valdemin yanına gitmekle aslâ te- reddüt etmiyeceğim, Hâkimiyeti Mül- liye uğrunda canımı vermek benim için viodan ve namus borcu olsun.» Atatürkün en yakın arkadaşı İSMET İNÖNÜ 411 inci sayfadan devam dan temiz cemiyet hayatını, feyizli terakki yollarını açmış olan inkı- lâblar, kalb ve vicdanımızın en aziz varlıklarıdır. Arkadaşlarım, Milli hizmetlerde vazifelerin iyi ifa olunmasını emel edinmek baş- lıca kaygumuzdur. Sükün, istikrar ve emniyet için» de çalışmaktan başka arzusu olmı- yan milletimizi, ânarşiden ve cebir- den uzak, bütün vatandaşlar için müsavi bir emniyet havası içinde bulundurmağı, Cümhuriyetin en kıymetli nimeti biliyoruz. Vatandaşlar arasında muhabbeti genişletmek ve derinleştirmeği, en şerefli vazife sayıyoruz. Arkadaşlar, Türk milletinin en feyizli hazinesi : Büyük Millet Mec- lisidir. Geçmişte büyük zorlukları yen- miş olan Türkiye Büyük Millet Meclisi, gelecekte de büyük sandet- lerin, zafer ve muvaffakiyetlerin başlıca kayeağı olacaktır. AHMED İHSAN Basmeyi Ltd.