17 Kasım 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 26

17 Kasım 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 26

AN 4 ld SERVETİFÜNUN No. 2904—519 Onun en yakın arkadaşı, Lozan Onun hayatının şerefli bir ma- gisi vardır. Sırf kendi enerjisi zekâ- sı ve kudretile bugünkü bulduğu mertebeyi birkaç kelime ile ifade etmek çok güçtür. O 1884 de İzmirde doğdu. Bu mutlu gün eylülün 25 inci günü i- di. İlk tahsilini İzmirde bitirmişti. Orta tahsilini Sıvastaki Askeri Rüş- diyesi ile Mülki idadide yaptı. Ba- bası Reşad bey bir Adliye memu- ru idi, Dürüst idi mesleği hayatın- da namuşlu mert tanınırdı. Harbi- ye Nezareti Muhakemat Dairesi mümeyyizliğini yapdı. Sıvastan İstanbuls geldi. O devrin, askeri liselerinden olsn (Halıcıoğlu) ndaki topçu idadisine girdi. O mektebi de bitirdikten sonra, 1900 senesinde, topçu Har- biye mektebine geçti, Harbiye mektebini muvaffaki- yetle bitirdi. Erkânıharb sınıfına nakledildi. 1906 senesinde, askerlik tahsilinin en yüksek devregini de bitirmiş olarak topçu erkânıharb yüzbaşılığı ile mektebden neşet etti, İlk defa olarak ikinci orduda hizmet aldı. Orada bir taraftan resini vazifesine devam ederken, diğer taraftan da (İttihad ve Te- rakki) Cemiyetine dahil olarak meşrutiyetin ilânı eababının istih- saline çalıştı. Meşrutiyetin ilânını müteakib, (Edirne) de bir irtica hareketi baş gösterdi. Erkânıbarb yüzbaşısı İs- met Bey arkadaşlarile beraber bu hareketin önüne geçti. (31 Mart) vak'asında da değerli hizmetler gösterdi. 1908 senesinde rütbesi ığa terfi edildi, 1909 senesinde ikinci ve üçün- cü ordular tarafından tertib edilen atlı erkânıharbiye seyahatine işti- râk ederek Yanya ve Preveze ta- raflarında gezdi. 1911 de Yemende çıkan ihtilâli bastırmak için gönderilen mürette- bat kuvvetin Erkânıharbiyesine da- hil edilmişti. 1916 da Binbaşılığa terfi etti kuvvei mürettebe Erkânı- harbiye riyasetine geçirildi, 1913 kolağa- de İstanbula döndü, Büyük karar- gâhı umumiyenin birinci şubesine mühim bir vazife ile verildi. Harb bittikten sonra Bulgar murahhas- ları ile müzakereye memur hey'e- tin askeri müşavirliğine tâyin o- lündu, Balkan Harbinin bize verdiği sınırı ve felâketi birçok gsebeblere attediyorlardı. Bundan dolayı Bal- Atatürkün halefi, inönü ve kan mubarebeşindeki Şark Garb ordularının mes'ul ümera ve erkâ- nı hakkında tahkikat icrası dola- yısile bir heyet seçilmişti. Erkânı harb binbaşısı bulunduğu bu sıra- larda oda bu hey'et meyanında idi. 1914 den bu zamana kadar yaptığı hizmetlerin mükâfatı ola- rak kendisine verilen kıdem zam- larından dolayı kaymakamlık mer- tebesini ihraz etti.