26 Aralık 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

26 Aralık 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 20

. Yüzüncü Doğum yılı anılan Büyük idealist: NAMIK KEMAL Namık Kemal, deyin- ce hatıra ister istemez hemen $on şenelerin bir incir çekirdeği doldurmı- yan, birsürü dedikodusu geliyor. Bu dedikodu me- selesi hakikaten ehem- miyetle üzerinde durmı- ya değen bir hâdisedir. Meşhur sözdür: Ateş ol- mıyan yerden duman çık- maz. Bunun gibi sene- lerdenberi durup, Namık Kemal yoktur! Namık Kemal de kim olüyor- muş, Namık Kemal de şair midir? diye barbar bağıranlar haklıdır. Çün- kü ortada muhakkak ki bütün iddialere rağmen bir Namık Kemal, yani ateş vardır. Ve şu ölümünün Yüzüncü yılında hâlâ dumanı üzeride tütmek- tedir. Namık Kemali böyle dile düşüren se- bebler nedir ? Şairlik mif? Hayır, siyasi oluşu mu? (ge Hayır, idealist oluşu mu ? Evet | Namık Kemal, bazt- larına göre şair, bazı kimseler için ise şair de- gildir. Bu münakaşaları bir ta- rafa bırakalım yukarda şairliği hakkında verdiğimiz hayır ce- vabının üzerinde duralım; Nu- mık Kemalin şairliği hakikatte bugün ortaya atılan bazı idealist - bilhassa birisi - kadar kuv- vetli değildi. Fakat edeolojisi, çok kuvvetli insanı insani ve milli esaslara dayanmaktadır En cahil, en ibda cemiyetleri saran bir ideolojidir. Hürriyet | ve Demokrasi! İşte bundan do- Jayı Namık Kemalin şiirleri 50 — Servetifünun — 2313 Namık Kemal oğlu Ali Ekremle iy O (Reşad Ekrem Koçu'nun albümünden) çok kıymetlidir. Bu fikirle dolu olan şiirleri senelerdenberi her- kesin kalbini kazanmıştır. Diğer taraftan bugün çok kuvvetli şair olan bazı kimseler cemiyetimiz üzerinde hiç bir rol oynıyamıyorlar ? Sebebi ne- dir ? Geyet basit, ideolojileri, dünya görüşleri - bu dünya görüşü lâfını hiç sevmediğim halde maalesef kullanmak mec- buriyetindeyim - dar bir çer- çeve içinde sıkışmıştır. Dünyada onların fikirlerini müsaid karşı- beraber lıyacak cemiyetler başka başkadır. Namık Kemal ile uğraşanlar, birtürlü bu hakikati hazmedemdik- leri için, Namık Kemel ile uğraşıyorlar. Ne ya- parlarsa yapsınlar Na- mık Kemal dimdik a- yakta durüyor. Doğumunun yüzün- cü yılında Namık Ke- ımal'i her vakitten daha fazla kendimizde, içi- mizde, diri ve sağlam olarak sevinçli bir he- yecan ile hissediyoruz. «Vatan yahut Silisti- re» müellifi milletimi- zin en temiz ve en Şe- refli evlâtlarından biri- dir. Ve bütün bir mille - tin kalbi doğumunun Yüzüncü yılında onu heyecanla anmak bahti- yarlığını tadıyor. Biz de onun büyük hâtırası ö- nünde saygı ile eğiliyo- r Samim KOCAGÖZ 4