26 Aralık 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 25

26 Aralık 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 25

rafında senelerce olan tahkikatın demeresidir. Enfiyecilik bu tahki- kata vasıta olan yegâne hastalık değildir. Buna kızamık, kusmak tesir ve bu görünmeyen cisimcik- lerin müessir oldukları zannedilen bir çok daha başka hastalıklar ilâve edilmiştir. Virüsler dünyanın en mükem- mel mikroskoplariyle dahi görül miyecek kadar küçüktürler. Fakat Doktor Stanley tütün virüsünü öyle mükemmel bir surette biri ve diğerine raptetmiştir ki bunları şeker ve tuz kristali hâline getir. meğe muvaffak olmuştur. Bu kristalleri alıp da ezerek yaysak (tabagisme) adını taşıyan tütün ve enfiye tiryakiliğini nyan- dırdığını görürüz. Bunların tütün mahsulünde bol miktarda bulunduğu zannolunmak- tadır, Birkaç âlim bu virüslerde hs- yat ile ölüm arasındaki köprünün kalkışını görüyorlar. Doktor Stanleyin keşfi bütün ilim adamları tarafından çok kıy- metli olarak telâkki ediliyor ve (hio - ehimie) de yeni bir çığır açı- yor. * gi . İnfilâk etmek üzere bulunan yıl- Ğs, Son geneler zarfında astronomi yeni addettiği yıldızlar ile çok meşgul olmuştur. Yeni bir yıldızın doğuşu şöyle tahmin edilmektedir. Ayni yerde bulunan ve fakat karanlıktan dolayı seçilemeyen bir yıldızın infilâkından dolayıdır. As- tromonların hesaplarına göre, aşağı yukarı her yıldızın milyonlarca 86- nelik hayatında bir infilâk ânı vardır. Güneşin infilâk edip etmediği pek bilinmiyorsada, âlimler bunun infilâkının yakın olduğunu ve gü- neşin fırlatacağı &teş ve gazlardan insanlık yokolacağı fikrindedirler. Bunun için Gemme Cassiopese yıldızının fenomenlerini âlimler alâka ile takip etmektedirler. Bu sene tayyare - paraşüt (paraplan) icat edilmiştir Fakat hiçbir âlim bu yıldızın ne zaman ve ne surette infilâk edeceğini kestirememektedir. Ve âlimlerin bu infilâk elâ- metlerini takib ediyorlar çünki bunları takip ederek bin veya yüzbin sene sonra güneş infilâkine karşı insanların muazzam sığınaklar yaparak korunmak çareleri düşü: neceklerini zannetmektedirler, K Geçenlerde bu yıldız infilâkı ile şualarını birhirine ilgilendiren bu teori çıktı. Bu teori ile güneş şuslariyle uğraşan âlimlerin faali. yeti birdenbire pratik bir vaziyet almakıadır. Bu sahada kıymetli keşifler kaydedilmiştir. Bunlarda strotosfe- re yapılan seyahatler neticesinde Amerikada, geçenlerde Ohikago Üniversitelerinden R. O. Doen AmerikaFizik cemiyetine küçük ilmi bir roboto projesi vermiştir. Bu roboto ufak balonlar vasıtasiy- le havalanabiliyor. Bu robotolar, son stratosfer uçuşunu aşabilip, stratosfer şartler rını kaydedebiliyorlar, Güneş şua- larının toprağa ininceye kadar at- mosferde değişerek geldiği bilindi- dinden çok yüksek mıntıkalardaki notlar pek çok ehemmiyeti haiz- dir. Beynin neşrettiği bazı elektrik şunları çocuğun dikkat kapasitesinin büyüdüğünü gösterebilir 55 — Servetifünun — 2313 ü