26 Aralık 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

26 Aralık 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

Siyasal Bilgiler Okulunda Yıldönümü toplantısında: Milli Şef, Baş- vekil Refik Saydam, B. M. M. Reisi Abdülbalik Renda, Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, Münakalât Vekili Cevdet Kerim İncedayı, Mebus Hasan Taka, Mebus Rânâ... ber Maarif nazırı olmuştu. O zamandaki yeni neslin kendisine çok sevgisi vardı. Rıfat Paşa Atina elçiliğine tayin olunmuştu. Ve gonra Londra setirimiz olmuş» tu. Bir taamül Londraya Babi- âliden, mutlaka hiristiyan sefir gönderme usulünü kurmuştu; Rıfat Paşa oraya giden ilk Türk elçidir. Hakkı Paşanın vefatından sonra muharebede Berlin sefaretine Rı- fat Paşa geldi. İkisini de barp yıl. larında orada yakından daha iyi tanımıştım. Mülkiye mektebinin yetiştirdiği bu iki büyük devlet adamını dalma hürmetle anarım. Eski mezunlarımız sırasında rah- metli Dr. Besim Ömerin büyük kardeşi Azmi vardır. Azmi mek» tepten çıkınca Maarif nezaretinde Teftiş ve Muayene komisyonuna verilmişti, Orada iken irfan evlâdla- rının yazdıkları eserlere son derece müsaid yardımlar etti; benim bile ile tercüme eylediğim fenni Jüle Verne romanlarını Azmi tasdik etmişti. Azminin terakki ve irfan âşıkı olması istibdadin son senele- rinde beğenilmedi, Konyaya nefye- dildi. Meşrutiyette Konyadan, gel- di, mebus oldu; sonra Mecliaden ayrıldı ve Bursa valiliğine gitti. Azminin çok ilmi eserleri vardır, Mülkiye mektebi onunla dahi if- tihar etmelidir. İstanbul Şehreminliği yapmış olan Subhi ile onun kardeşi Tarih profesörü küçük Armiyi dahi yâd 62 — Servetifünuu — 2314 etmek bir borçtur. Profesörler 81- rasında derin bir hürmet ve saygi ile anacağım mektep mezunu Ge- lenbevi Said vardır ki kırk yıldap ziyada mekteblerde hocalık ve pro- fegörlük etmiştir, Darülfünunumuz- da uzun seneler fizik okutmuştur, Kültür ve İrfan âlemimizde mü- him birad bıraktığı gibi temiz ahlâkı ve tem manasile feragat ve kanaat sahibi oluğu ile daima hür- metle yâdedilecektir. Mülkiye mektebinden ilk çıkan- lar vilâyetlerde İdadi mekteplerine muallim ve müdür olurlardı; bu sayede Mülkiye mektebi kayma- kem, mutasarrıf ve valiler gib birçok musllimler dahi yetiştir- miştir. Mektebimizin Matbuat &âlemin- de dahi hizmeti çok görülmüştür. Bunların başında rabmetil Mahmud Sadık gelir. Mahmud Sadık mek» tepten çıktığından itibaren kırk yıl matbnat âleminde çalıştı, Matbuat babası oldu. Servetifünunun çok fedakâr arkadaşıydı. Ellinci Şıl nüshamızda Malımud Sadık hak- kındaki hislerimiz yazılmıştır. Mah- ınud Sadıktan sonra Mülkiyeli ola- rak Hüseyin Cahid Yalçın ve rah- metli İsmail Müştakı sevgi ve hür. metle yâdetmek borçdur. Hüseyin Cahid yükgek ruhu ve celiâdetli dimağı ile haklkaten mühim mev- ki alwış kalem sahibidir. Hüseyin Cahidin ahlâkı dahl çok düzgündür, dostluğu ve vefakârlığı büyüktür, İsmail Müşta” irfan âleminden ve dünyadan ayrılalı çok olmadı. Kendisi mektepten çıktıktan sonra bilgiyi arttırmak için çalışmaktan ve fikren ilerlemekten geri kal- mamıştır. Şimdi burada benim sınıfımın birincisi olarak mektepten çıkmış olan Arif beyden dahi bahsedece- gim. Arif Bey sınıfının birincisi ol- duğu için Yıldız sarayına alındı; orada az zamanda padişaha mma- beyinci oldu, siyasi mühim Tollere girdi. Fakat sarayda, bendeliğe boyun bükemedi, dayanamadı, Avrupaya kaçtı; istibdat zamanın- da Avrupadan avdet ettiyse de Büyükadaya evine çekildi ve bir daha resmi hayata girmedi. Ms- im w e Le e Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, Maliye Vekili Fuat Ağralı, Dahiliye Vekili Faik Öztrak, Profesör Mebus Cezmi, Gazetemiz sahibi Ahmed İhsan Tokgöz, Mebus Nazmi Topçuoğlu, Şürayı Deviet Reisi İsmail Hakkı, Siyasal Bilgiler Okulunda Yıldönümü toplantısında :