26 Aralık 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 24

26 Aralık 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 24

Son Keşifleri Yazan: Dr. İks Strafofere çıkmak için küçük roboto balonları 54 — Servetifünun — 2313 1940 senesi son günlerini tak- vimden kopartıyor. 1940 senesin- de dünyayı alâkadar eden birçok şeyler vukubuldu: Harpler, zafer- ler, mağlübiyetler, yeni silâh ke- gifleri v.s. Bütün bunlardan uzak- ta günlerini laburatuvarlarda ge- girerek insan oğlunun faydalana cağı şeyleri düşünüp arıyan bin- lerce âlimler günlerini keşiflerine çalışmakta devam ederek geçir- mişlerdir, Bu günkü yazımızda 1940 se- nesinin bu çok merak verdiren keşiflerinden bahsedeceğiz. Sayısız âlimlerin bazılarını gün yorulmak bilme&en megsisini teslim ederken onları bürmetle anmayı bir bore biliyoruz, Beyinlerimizden fışkıran elektrik enerjisi 1940 senesinde fen adam- larını alâkalandıran meselelerden biri şüphesizdir ki, insan beyninin yaydığı elektrik enerjisidir. Ve bunun da en mühim tarafı, her beynin diğerinden farklı olarak enerji miktarı yaymasıdır. Tawis Üniversitesi professörle- rinden Z60 Eduard Tawis ve asis- tanı Abraham Gotlober 50 üniver- sizelinin «cerebrale» dalgalarını kaydeden muhtelif 50 harita yap- mışlar ve ufak bir tecrübe gonra herbirinin işaretlenmiş haritadan keşfedebilmişlerdir. Bu tanıma usulü, her halde, cinayi vak'alarda tanınmak için kullanılacak iyi vasıtalardan bi- ridir. Parmak izlerinin asitlerle yok- edilebildiği söyleniyor. Plâatik şi- rürji fiziyonomiye öyle tanınmıya- cak haller veriyor ki, insan kar- deşini tanıyamıyor. Yine Plastik sirürji cânileri ele veren (tatuaj) ve işaretleri yokediyor. Fakat Doktor Travis'in usuli. le her câni, plâstik sirürji bir şey yapamadan, vakayı ele verecekti. Bu öürmü işliyenin «Cerebral> enerjisinin miktarını bilmekle kâ- bildir. Dr. Ferdinando Cazanrill çok hassas bir radyo makinesile, bun- dan bir kaç yıl önce beyinden elektrik dalgaları zannettiği ener- jiyi çıkartabilmiştir. Fahaf. bunun esaslı farkına ancak 1940 da va- rılmığtır. Geçen sene, Londranın kenarın- daki Maida Vele tedâvi bane- sinde doktor W. Grey Watler, u insan enerjisinin elektrik kuvvetlerine müteallik ilk tecrü- beyi yaptıran âlim olmuştur. O, dışarıya bağlı bulunanan elek- trik enerjisini beyindeki bir zaafi- yeti keşfedildiğini ispât etmiştir. Ondan sonra Dr, Donald B. Lin- deley, Amerika Birleşik devletle- rinin Western Reserve ve Üniversi- tesinde profesör, çocukların beyin- lerinin elektrik enerjisinin değişti- ginden farkına varmış. Bunlardan bazılarının çocuğun gittikçe büyük olan görme kabiliyeti ile sıkı irti- batta olduğnnu anlamıştır. Hare- kette olan birşeyin hayalini takip etmek ve bir şeyi görebilmek ha- hâdisesi bunu kolaylaştırmıştır. Görünen bayalleri anlama ka- pasitesi, düşünmek gücünü yara tan en büyük âmillerden biridir. Böyle ki «Cerebrele» yâni beynin elektrik enerjisi hasta ve sağlam» ları etüd etmekte büyük işlere ya- Tar Fen adamlarının 1940 ın en büyük keşif adnettikleri şey doktor W. M. Stanley (Rockefeller ensti- tüsü New - Xrok) tarafından bulu- nan kimyevi maddedir. Bunun kristal parçaları içinde hayatıh hüsusiyetleri vardır. Zannedildiğine göre doktor St- anley hayat ile ölüm arasındaki köprüyü keşfetmiştir. Astronomi de büyük bir keşif kapısındadır. Âlimler mütemadiyen dikkatle Gemme Oessiopae ismini taşıyan yıldızı takip etmektedirler. Fizik ve Kimya (Cosmigue) şu- alar üzerine yeni teferruatler kay- dediyor. Biolojinin evolosiyon babında bir âlim tarihten önceki insanla- rı müteallik büyük keşiflerde bu- Ianmuştur. r Müzbin senelerce evvel, buz içine gömülen, ve fosii belini alıp hayatiyelerini donmalarına borçlu olan bazı (spor) ları bir diğer âlim diriltmeğe muvafaak olmuştur. Tıb insanın kanını ölçen yeni şekiller, kan hücrelerinin sunni muhafazası için yeni çöreler v6 yaş örgülerin tamaniyetini muha- faza için yeni metodlar, kör olan gözr yerinden alarak yerine sağla- mını koymak gibi körler için ümitler ilân ediyor. Riyaziye âlem üzerine yeni muadeleler söylüror. > Xeni canlı Kristallerin keşfi (virüs) adını taşıyor. Cisimler et-