4 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

4 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Dünyadaki Bolluk Ve Kıtlık Sıkıntısı Dünyanın büyük bir buhran içinde olduğu malüm. Fakat bazı memleketler bolluk, ba- mları da kıtlık yüzünden ıştı- rap çekiyor. Bu zıt vaziyeti acaba halkımız nasıl görüyor? İşte aldığımız cevapları yazı- yoruz : Hacı Mehmet B, ( İncili zade Kadıköy Rihtim ötelinde) — Bana soracak suali amma da buldun hal.. Evindeki altı nü- fusun günde Üç ekmeğini zor tedarik eden bir adamın dünya buhranı hakkında ne fikri olabi- lir. Buna cevap bulmak ve söy- lemek mümkün olsaydı dünyanın mahir diplomatları bulurlar ve insanları bu sıkınlıdan kurtarır- lardı. * Avnl B. (Divanyolu Işik sekak 29) — Dünya muvazenesini kay- betti. Buna sebep te harbi umu- mi oldu. Bazı devletler pek zen- gin oldu. Bazıları da pek züğürt kaldı. (Biri yer biri bakar kı- yamet —ondan — kopar ) der- ler. Dünya işini ikinci bir harp düzeltebilir. Başka — çare yok, Bunu böylece yaz. * Hüseyin B. (Kadıköy Altı yel aha 27) — Dünya müthiş bir buhran ve sarsınltı geçiriyor. Odun kö- mür yerine sobalarda buğday kahve yakanlar olduğu gibi aç- hıktan ölenler de var. Buna sebep dünyanın yeni keşiflere, ihtiralara uydurulmamasıdır. Elli senedenberi yapılan keşifler hayatı makineleş- tirdi. İnsanlara iş kalmadı. Dünya yüzünden bir harp silindiri daha geçecek. Ya bir kısım insanlar ölecek, yahut makienler kırılacak ki diğerlerine iş bulunsun. Mustafa Sabrl Bey (:hı kapı 55) — Bu suale cevap bulmak ka- bir meleklerine cavap vermekten daha zordur. Dünyanın bir kısmı solluktan, bereketten sıkıntı çekiyor, bir kısmı da açlıktan ölüyor. Karun gibi kasalarımı dolduran Fransanın bile altınları kendisini ıstıraptan kortaramamıştır. Dünyanın akıbeti me olacak bende bilmem. * 1Sudi B. Sultanselim Keremit sokak 17 — Ben sıkıntının, parasızlığın 'yalnız bizde olduğunu zanneder- dim, Halbuki bütün dünya dert içinde. Bekliyelim bakalım nere- den vurup nereden çıkacak. Şehir Meclisi Toplanıyor Şebir meclisi bugün öğleden sonra — toplanacak, belediyeden sorulan muhtelif sualler - etrafın- da müzakere yapılacaktır. ŞARK HATTI Satış Meselesi Ciddileşiyor Şark şimendiferlerinin Tekir- dağ meb'usu Şakir Beyin temsil ettiği bir grup tarafından satın alınmak istendiği mevzuubahs oldu. O zaman bir şayia şeklinde yazı- lan bu haber gittikçe kuvvetlen- mektedir. Dün, kumpanyanın Paristeki merkezinden şehrimize iki mü- messil gelmiştir. M. Malzak ve M. Bakl ismindekli bu mümessiller bugün Ankaraya gidecekler ve kumpanya ile hükümet arasında muallâkta bulunan bazı meselele- rin halline çalışacaklardır. Bu arada satış meselesinin de müza- kere edileceği haber alınmaktadır. Tütün Düşüyor Sürtle Tedbir Almaktan Başka Çare Yoktur Tütün fiatleri, müşteri vaziye- tinde olan kumpanyaların mütte- hit hareketleri yüzünden günden- güne sukut etmektedir. Buna rağmen Tütün İnhisar İdaresi he- nüz tütün almıya başlamamış ve müttehit kumpanyaları serbest bırakmıştır. Halbuki Yunan hü- kümeti Yunan tütünlerinin düş- mesine mâni olmak için bu sene köylüden mühim miktarda tütün almıya karer vermiştir. Tasfiye Kararı Verildi Bakkallar kooperatifinin va- ziyeti infisah şeklinde görülmüş- tür. İktısat Vekâleti dün Ticaret lüdüriyetine bir emir göndere- rek kooperatifin tasfiyesini bil- dirmiştir. Beşiktaşlılar Kooperatif Yapıyor Beşiktaş halkından bir kısmı kendi aralarında bir istihlâk kooperatifi teşkil etmek için Ti- caret Müdüriyetine müracaat et- mişlerdir. Defterdarlığın Haberi Yokmuş Bazı vergi memurlarının ev- velki gece sinemalarda halkın biletlerini muayene ettiklerini yaz- mıştık, - Filim çevrilirken yapılan bu araştırmanın usuülsüz - olduğu, hattâ Defterdarlığın da haberi olmadığı — öğrenilmiştir. Defter- darlık meseleyi tahkik etmektedir. Bu Çcuk Sizin Midir? Resimde — gördüğünüz genç mektepli kimdir? Bunu biz de bilmiyoruz. Resmi babersiz olarak foto muhabirimiz çekmiş, bize getirdi. Eğer sizin çocuğunuzsa bu gazete ile lütfen matbaamıza gelerek hediyemiz olan İş Bankasının kumbara bede- lini alınız. * Cumartesi günkü nüshamızda çıkan resinin sahibi Üsküdarda | Bağlarbaşında Nuhkuyusunda 203 numarada oturan Melâhat Hanım dün matbaamıza geldi. Kendisine kumbara bedeli olan iki lirayı | verdik. Halkalıda Ihracat Üzümü yetiştiriliyor Halkalı Ziraat Mektebi şim- diye kadar kolleksiyon bağında bulunan (160) çeşit üzüm arasın- dan (10) cins üzerinde yaptığı tetkikatından iyi neticeler almış- tır. Bu cinsler bilhassa ihracat üzümü yetiştiren Marmara havza- sında kolaylıkla çoğaltılabilecek kabiliyettedir. Bunlar salkımları- nn büyüklüğü, kış günlerine ka- dar asmalar üzerinde kalarak dayanması ve gösterişli olması itibarile en iyi ihracat Üzümü olarak kabul edilmiştir. Mektep idaresi İktısat Vekâletine müra- caat ederek bu cinslerin çoğal- tılması için tahsisat istemiştir. kendisinden | BiR DAVA Defterdarlık Nur Hanını r . İstiyor Haber aldğımıza göre Defter- darlık Sirkecideki Nur banının Hazineye ait olduğu iddiasile (400) bin liralık bir dava açınıya karar verimiştir. Buna sebep te şudur; Madlen ve Takohi isminde iki kadının vaktile firari oldukları tesbit edilmiş ve han, Defterdar- lığın eline geçmiştir. Halbuki bu iki kadın geçenlerde ellerine, | firari olmadıklarına dair bir ve« sika- geçirmişler ve hanı Defter- hktan geri almışlardır. Defter- darlık bu vesikanın muteber ol- madığını evvelce açılan bir davada ispat etmiştir. Şimdi Defterdarlığın bu hareketi bu karara istinat etmektedir. Ölüm Tahkikatı Bir Madamın Cesedi Dün Mezardan Çakârıldı Mari isminde genç bir mada- mın çocuk — düşürme neticesi öldüğünü yazmıştık. Ölüm şüp- beli görüldüğü için madamın | dün Arnavutköyü kabristanından cesedi . çıkarılmış ve Morga ge- tirilmiştir. Madamın — muayene ve tedavisi için çağırılan dok- tor İstavraki Efendinin de- ad- liyede ifadesi alınmıştır. Cesedin morgta — muayenesinden — sonra ölümün şüpheli olup olmadığı anlaşılacaktır. Ziyankârlar Mahküm Oldu Geçenlerde Okmeydanındaki tarihi bir abideyi taharip eder- lerken yakalanan Nazar veVeysi is- minde iki gencin dün Birinci Ceza mahkemesinde muhakeme- lerine bakılmıştır. Bunların asarı- atikayı tahrip ettikleri sabit ol- duğu için üçer gün hapse ve (20)şer lira ağır cezasına mahküm olmuş, fakat cezaları tecil edilmiştir. Dokuz Aylık Ticaretimiz İhracat Ofisi bu senenin ilk dokuz ayındaki ticari vaziyetimize ait bir istatistik — hazırlamıştır. Buna göre ithalâtımız 101,740,5009 lira, ihracatımız 82,734,428 liradır. Bir Sarhoş Yakalandı Tevfik isminde biri son derece sarhoş bir halde Tarlabaşında ötekine berikine sarkıntılık eder- | ken yakalanmıştır. İngiliz Lirası Sukut Ediyor hagiliz liranm den öğleden soarâ 825 - 830 kuruşten 787, 12 kuraşli düşmüştür. Bütün bankalar 787 bur çuk üzerinden taahhüdsta giriyemle yeceklerini büdirmişlerdir. Bu (eneze tülün Parls borsasındaki yeni panllke ten ileri geldiği söylenmektedir. İki Gazete Dava Edildi Helkın âr ve bayâ duygularını İncitecek neşriyalta bulunduğu iddi- asile müddelumumilik dün Fransızca (Repüblik) gazetesi aleybine bir das va açmış, İkinci cezaya verilmiştir. Ayrıca kanünen gönderilmesi lâzım gelen nüshaları vermediği için de fictihat) mecmuası aleyhine bir dava açılmış ve birinci ceza mahkemesine verilmiştir. Belediyenin Bir Tasavvuru Mu? İstanbul Belediyesinin şehircililk tetkikatı için Atinaya (4) talebe göndermek — tasavvurunda — olduğu kaydedilmektedir. Şiddetli - soğuklar Memleketin her tarafında soğuklar başlamıştır. Ankara ve civarında ha- raret derecesi sıfırın altinda 8 - 16 derece arasındadır. İneboluda kar ve fırtına vardır. Odun ve kömüreü'er fiatleri artırmışlardır. Bir Meslektaşın Vefatı Matbuatın sski emektarlarından Apti Tevfik Bey evvelki gece vefat etmiştir. M. Litvinofun Telgrafı Rus hariciye komiseri M. Litvinof Hariciye Vekilimize bir telgraf göne dererek Türk - Rus dostluğunun sarsılmaz sağlamlığına kat'i bir kas naati olduğunu bir daha tekrar etmiştir. Papa Eflimin Kiliseleri Bazı Sakların “Pipa 'Elimin kille selerine hücum edeceği hakkında biş şayia çıkmıştır. Vali Muavini böyle kanunsuzluğa imkân olamıyacağını söylemiştir. Bir Hanımın Mühim Keşfi Bakırköy bimarhanesinde çalı- şan Naciye H. isminde bir hemşire doktorlukta çok m'”him olan ba- zi usüller bulmuş ve Sıhhat Ve« kâleti tarafından aylığı bir misli artlırılmıştır. Sigorta Ucuzladı Sigorta tarifelerinde yüzde 22,$ nizbetinde tenzilât yapılmıştır. Fakat İtfalye rüsumunu müşteriler veree cektir. Saraçoğlu * Şükrü B. Amerikaya giden Saraçoğlu Şük- rü Bey Nevyorka vâsıl olmuş, Türe kiyede bir mensucat sanayli tesisi etrafında temaslarına başlamıştır. Vergi Kaçakçılığı Yapılıyor Bazı — müesseselerin Kazang vergisi kaçakçılığı yaptıkları ve eksik vergi verdikleri anlaşılmış- tır. Bunun önüne geçmek ve ver- giyi tamamile tahsil edebilmek için sıkı bir. takin başlamıştır. l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Fakir Genç ı 1: Hasan Bey — Aman yahu, guklar bastı, sen böyle paltosuz, yelek- siz şapkasız Üşümüyor mısın ? 80- | Anlat bana bakayım ? 2: Hasan Bey — Yoksa kışın d'im kıyafetle gezmek asrilik icabı midır? f 3: Fakir Genç — Hasan Bey... Yok- lüktan böyle geziyorum ama üşümüyorum. Ben ısınmanın çaresini buldum. 4: Fakir Genç — Bak şu güzel kıll görlüyor mum ? Böonuv için yanıp totuşu” yorum. Benim gönlümÜnsoebesi bu. Ak ne İüzum var? eli Hiöetnz KO “ BEFBANROCEKRSE