27 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Gençler İçin I X $ Ve Fikir Jean Jacğue Roussenu çocuk terbiyesi hakkında (Emil) ismin- de küçük bir kitap yazmiıştı. Bu kitabında insanın tabinte dönme- sini ve terbiyeyi ' tabiat içinde verdirmeyi tavsiye ediyordu. Bu kitabı yazarken, büyük Fransız filozofu marangozluk lt- renmiye karar vermişti. mın maddi bir istinatgâha îıüyıtı olduğunu |(bissetmiş ve —buna İüzum görmüştü. Ziya Gök Alp gençlere daima şunu tavsiye ederdi: Fikirle İşi ayırınız. Yaşamak için bir kazanç vasıtasına muhtaçsınız. Bu ihti- yacı tatınin için maddi bir san'ate sahip olmalısınız. Diğer taraftan idealiniz vardır. Ona da başka yollardan çalışırsınız. İkisini bir- leştirmeyiniz. Filhakika gerek fertler, gerek milletler, varidatlarm istinat ettiği esaslardan müteessirdirler. Gençler bu inceliği kavra- makta müşkülât çekerler. Bir ide- ale kapıldıkları zaman, onu ha- yatlarının her safhasında tatbik | etmek ve tahakkuk - ettirmek isterler. Halbuki ideali tahakkuk - et- tirebilmek için de evvelâ yaşıya- bilmek Jâzımdır. Yaşamak için kazanmak zarureti vardır. Kazan- mak için ise bu cemiyet sizden muayyen bir meslek ister. Her milliyetçi gibi memlekette unuz. Hatta bunlar için filen çalışmak arzusundasınız. Fakat ideal için çalışırken para ve ka- zanç - bekliyemersinir. — İdealiniz oğranda yaptığınız bir — işten makti ve maddi mükâfat bekledi- ğiniz gün, nüfuz ve kudretinizi kaybettiğiniz. gündür. Bu süy size manevi zevk temin eder. Maddi ihtiyacmıza cevap ve- recek kazancınız kendi mesleği- nizdir. Doktorsunuz, avukatsınız, dişcisiniz. Fakat her halde (size maddi kazanç 'temin eden bir mesleğiniz olacaktır. İdeal yolun- da muvaffak olmark için buna ihtiyaç vardır. Askerlik Davetleri Fatih Askerlik Şubesi Riya- setinden : A — 324, 325 piyadeler. B — 326 Jandarma ve musi- kalar. C—Tam ve yarım bedeli nakti vermiş muhtelif doğumlular I — A.B. — Maddelerinde zik- redilen — doğumluların — isimleri nufus kayıtlarına nazaran cetveli muhtarlara gönderildiği gibi şu- beye de talik edilmiştir. 2 — Yukarda gösterilen do- gumlulardan daha büyük yaşta olup ta henüz sevk edilmemişler de bu sevke tabidirler. Bu gibiler derhal şubeye müracaatla kayıt- Jarına işaret ettirsinler. 3 — Toplanma günü 6 Nisan 932 çarşamba günü saat 9 dur. 4 — Belel verecekler - top- lanma gününe kadar bedollerini vermiş bulunmalıdırlar. 5 — Toplanma günü gelmi- yenler bekaya addolunacaktır. * x SON POSTA MEMLEKET HABERLERİ Düzcede Hayat Kasaba Bakımsızdır, Belediyenin Her Cephede F aalıyete Geçmesı Lazımdır Düzce (Hu- susi) — Gazete- yetini ınııı,-uı. mizin okuyucula- Ayni — xzamanda rına bizim Düz- hastalık doğuran ceyi şöyle (tanı« sebepleri — orta- tabilirim : dan — kaldırmak Kasabaya gi- için de yine be- rerken göze ilk lediyenin — ciddi görünen yer (Ma- faaliyeti âzım- hallei kebire) dir. dır. Bilbassa bazı Bu — mahallenin evlerden sokağa sakinleri hemen pislik dökülme- baştan aşağı ce- sinin önüne der- mer insanlardan hal geçilmelidir. ibarettir. Evleri- İtfaiye mesele- Ü B Düzce kasabasının azaktan görünüşü A ::lin:e; Bi saplarile Grülüdür. Majşetlerini | çarpar. —Hele ( Asar ) suyu... | rim doktor hastayı candan eder, iskara ve mi apmak, tarla- larda — çapa .'İıılu:lcwwık temin - ederler. Bu mahalleden geçip asıl kasa- baya yaklaşıldığı zamam harap bir ikabristan görülür. Burada kasabamızın ilk tesisi gününden- Fakat bu ebedi — istirahatgâh begün maalesef bir mandıradan | hemen hemen farksırdır. Asıl ı ! ! l l kasabaya — girilince, — sokakların dar ve temizliğe çok muhtaç bir vıdyem ıldıh derhal göze Ödemışlekı Feci Cinayet Ödemiş ( Hususi ) — Burada Seyrek köylü Mehmet Ağa ile karısını boğarak feci surette öl- dürenler hakkındaki — tahkikata devam edilmektedir. Bagüne ka- dar — yupılan tahkikat, katillerin moktulü çok yakındah tanıdığı kanaatini uyandırmıştır. Katiller eve girmeden evvel Mehmet Ağa- nn köpeğine ilâçlı ekmek yedir- mişler ve hayvanı bu suretle ba- yıltmışlardır. Ödemiş Adliyesi şimdiye kadar on kişiyi tevkif etmiştir . Adanada Bir Mılyon “Para Serma- yeli Yeni Bir Banka Adanadaki Ticaret — mekte- binde bu sene mezun olacak talebeye ameli bazı tecrübeler gösterilmektedir. Bu meyanda bankacılık — tatbikatı — için bir milyon ( para ) kıymetinde bir banka tesis edilerek bisse senet- satılmakta ve bu ruretle banka- ya sermaye temin edilmektedir. Talebe bu senetlerden - iste- diği kadar almaktadır. Tatbikat hitam bulduktan sonra senetler ahmıp herkesin parası İade olu- nacaktır. Elâzizde Havalar Açtı Elâziz, (Hususi) — Şehrimiz de hemea bahar gelmiş gibidir. Birçok kimseler kaputlarını çıkar- mışlardır. Havaların kurak gitme- sinden dolayı Elâziz - Diyarıbe- kir yolu açılmıştır. Münakalât muntazaman devam etmektedir. Burasını görünce hayret edersiniz. İki sene evvel büyük emekler sarfedilerek — yapılan Orhaniye rihtimi — suların hücumile ha- rap, çamur ve gübrelik bir hale gelmiştir. Keşki bir hayır sahibi çıksa da burasımı sürdürü- werse, Gübresi çok bol olduğu in gayet üzüm yeti: ğk:eıi:eıü:şı:dedüm: L Kasabamızda frengi ile ya- pılan mücadole -çok faydek meti- celer vermektedir. Yalnız diğer hıdı&lırlı ıi:ıddı ıçıı de diye güzel bir ata sözü vardır. Bizim itfaiye teşkilâtı da henüz bütün değil, yarımdır. Muhtemel yangınlardan zararsızca — kurtul- mamız için itfaiye teşkilâtımızın kuvvetlendirilmesi Jâzımdır ki bu işi de tabit belediye başaracaktır. Mektubu bitirirken birşey da- ha ilâve edeceğim, — karamıza yeni gelen kaymakam Bey, gençliğin harekete gelmesi, şuu- runa sahip olarak faydalı İşler görmesi hususunda mesai sarfe- dıyor S.SİYAVÜŞ Okuyan Ve Ogrenen Halk Ercişte Okuma Bilmiyen Kalmamış Gıbıdır Ercişte yeni okuma öğrenenlerden bir grup Erciç, ( Hususi ) — Kasaba- mızda gece dersleri umum! ve çok faydalı bir mahiyet almıştır. Halk her akşam dershanelere koşarak —okumak — ve yazmak öğrenmek —için bütün — arzusile çalışıyor. Bu sene gece dersha- nelerinden yüz yirmi kişi mu- vaffakiyetle mezun oldu. Ve kandilerine şehadetnameler - ve- verildi. Diyebilirim ki kasaba- mızda okuma ve yazma bilmi- Tayyare Cemiyetinin Faaliyeti Adana (Hususi) — Şehrimiz Tayyare Cemiyeti şubesinde ya- pilan son bir içtimada bazı karar- İar verilmiştir. Bu kararlara na- zaran cemiyet vilâyetimiz dahi- lindeki nahiye merkezlerile mühim köylerde şubeler açacaktır. İzmirde Zelzele Oldu İzmir 26 — Bu sabah saat dokuzu on geçe oldukça uzun süren bir zelzele olmuştur, Zayi- at yoktur. yen kalmamış gibidir. Muallim- lerin bu hususta gösterdikleri gayret, her türlü takdirin fev- kindedir. Gündüzleri çocukları okutan — muallimlerimiz geceleri de babalarına ders veriyorlar ve şüphesiz ki halkın minnetini ka- zanıyorlar. “Yeni okuma Ööğre- nenler dört el ile kitap ve gaze- telere sarılıyorlar. Bilhassa posta günleri sevimli ( Son Posta ) mız hararetle kapışılıyor. V. F Tekrar Kış Geldi Burada olduğu gibi son gü lerde Bahkesirde de havalar bir- denbire değişmiş, ansızın çıkan soğuk bir fırtına neticesinde bir miktar kar yağmıştır. Adanada Mahkümlar Adana hapishanesinde bulu- nan mahkümların adedi son gün- lerde sekiz yüzü geçmiştir. Bun- ların otuz ikisi çocuk ve on ye- disi - kadındır. Mart 27 İş Hayatı !İş Kanunu Proje- sinin Esasları Nelerdir ? Bütün işçileri alâkadar 2den, ve işçiler lehine çok mühim bü- Uıhı-ıılmncdııhhn—ıyıkın- da Mecliste müzakere edilecektir. Bir iş akti dolayısile bedeni veya fikri hizmetini veya bunların her ikisini birlikte başkasına ki- ralıyan kimseye “işçi,, denir. Bir iş akti dolayısile bir baş- kasmın hizmetinden istifade eden hakiki veya hükmi şahsa " İş sa- hibi,, denir. Müdürler, idare me- murları, gemi kaptanları ve umu- miyet itibarile müessesenin sevk ve idaresi vazifesini gören kim- selere “İş sahibi vekili; de- nir. Bunlar bu sıfatla diğer iş- çilere karşı iş sahibinin mes'uli- yetini deruhde ederler. İş sahibile işçi arasındaki ak- tin feshi on beş gün evvelden ihbarla kabildir. İş ulılıı şu hal- lerde hizmet hakkını feshedemez. A —İşçi kendi kusuru olmaksızın kazaya uğrarsa, B — Gebe ve loğusa kadınlar için istirahat dev- resinde, (A) Bendinde bahsolunan kaza halinde iş sahibi akti yalmız bir ay için feshedemez. İşçi kadınlara, doğurmadan evvel ve doğurduktan — sanraki, kanumi istirahat müddeti zarfında ücretlerinin yarısı iş sahibi tara- fından verilir. Hilâfına akitte şart yoksa iş- çinin işe girmecinden itibaren iki hafta tecrübe müddeti addo- hanur, Bu müddet zarfında taraflar aktin feshinde serbesttir. İşçi gündeliği, c geç iki hafta da bir memlekette tedavülü mec- burf parayla verilir. Ücretine kar- . — Yiyecek ve giyecek gibi eşya vermek yasaktır. İş sahibi işçinin kendisine ait olap iş yerinde veya iş dolayısile telef olan veya kazaya uğrayan alât ve edevatımı tazminle mükel- Teftir , İşçi ücretlerinin senelik tula- rının 600 liraya kadarının * 10 - undan fazlası haczolmamaz. İş sahibi dabili talimatname yapmıya mecburdur. Talimatname müecyyede olarak işçiyi muvakkaten işten çıkarmaya matuf hiçbir büküm ihtiva edemez. Şu kadarki işçi vazifesini yap- mıya gayrimuktedir bir hale gir- miş bulunursa veya bal ve hare- keti müşterek mesaiyi haleldar eder veya teşebbüsün emniyetini teblikeye sokar mahiyetleyse mu- vakkaten işten çıkarılabilir. İşten çıkan işçiye isnadatta bulunulduğu ve bu isnadat işçinin müstakbel istihdamına mânı ma- hiyette olduğu takdirde işçi bu hususta tahkikat yapılmasını ma- halli zabıtadan talep edebilir. Za- bıta şahadetnameye tahkikat ne - Hcesini yazımya mecburdar. Tah- | kikat âşçinim mücacaatından itiba- ren en geç kırk sekiz saat zar- fında neticelenmek lâzımdır. Şe- hadetnamenin —haksız — isnadatı ihtiva etmesi veyabut zabıtanın mecbur olduğu tahkikatı zamanım- da yapmaması dolayısiyle, işçinin bu yüzden uğradığı zarar ve ziyan tazmin ettirilir. İş aktinden çıkan “htilâflar sulh hâkimlerince hallolunur.