25 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa ER Halkın Sesi l İngiltere Hüküme- tinin Gazi Hz. ne| YENİ KANU . . Hediyesi Ingiltere Hükümeti, Gazi Hz. ne bir kitap hediye etti. Bu kitap, Çanakkale barbine aittir. Bir In- giliz jenerali tarafından yazılmış- tır. Bu güzel cemile ve dostluk nişanesi bakkında bakınız karile- rimiz ne düşünüyorlar: — Ali B. - Nurosmaniyede Mengene 20 koğında 4 - — — İngiltere Harbiye nezaretinin bir jeneale yazdırdığı Çanakkale i bakkındaki kitabın Gazi , Hazretlerine hediye — edildiğini okudum. Kadirşinas muharririni alkışlamamak mümkün değildir. Bir dehayı, bir fazileti, doğ- duğu muhitin teslim etmesi tabii görülebilir. Fakat bir fazilet ve dehanın eski düşmanlar tarafın- dan itiraf edilmesi onun yüksek- liğinin payansızlığını ve büyüklü- ğünü göstermesi itibarile çok mühimdir. Zaten klasikler, fazileti, düş- manların şabadet ettikleri bir- şeydir diye tarif etmişlerdi. Ne doğru söz. * Mustafa Azmi Bey ( Muallim 23 cü mek- tepte) — Dünyada hakikati görmek ve göstermek kadar büyük bir fa- zilet yoktur. Hele bu bakikati bir düşma- ma görmesi ve itiraf etmesi şah eserdir. Çanakkale Ha.bini yazan Tagiliz, Gazinin ve onun idare ediği ordunun meziyetlerini iti- vaf ediyor, Gaziye “ Büyük bir kumandan, asil bir düşman, âli- cenap bir dost ,, diyor. Bu itiraf ayni zamanda mu- harririnin de asaletini ve haki- katbinliğini gösteriyor. Her düş- man böyle insaflı ve hakikati görecek bir seviyede olsa dün- yada halledilmiyecek hiçbir me- sele kalmaz. Hüseyin B. - 'r..:u.. Tozkoparan V- — Gaziye takdim edilen eser eski bir tabir ile tam bir (intakı baktır ) Ben İngilizce bilsemi bu kitabı Türkçeye tercüme eder ve adına da ( Hakikat söylüyor ) derdim. Bir Heykel Bulundu Dün Sirkecide kanalizasyon hafriyatile meşgul olan ameleler tarafından toprakların dcf'l:îğ: de kabartma bir heykel muştur. Belediye bunu haber alınca derhal Müzeye haber ver- miştir. Heykelin tarihi kıymeti olduğu — öğrenilmektedir. Müze idaresi bu kıymetli eseri teslim almıştır. Son Postanın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Ve Vasiyeti 1 : Hasan Bey — Çocuklar hakkınızı helâl edin, ben artık ölüyorum. Vapurcular Son Şekilden Memnun Değil Vapurculuk İnhisarı hakkın- daki kanun projesinin Meclise verildiğini dün yazmıştık. Dün kendisile görüşen bir muharriri- mize milli vapur kumpanyaları sahiplerinden Alemdar zade Ali Bey şunları söylemiştir. “— Projeyi gazetelerde oku- dum., Bu şekil içinde bizi tatınmin eden hiçlir. cihet göremiyorum. âır proje, milli firmaları tatmin ecek şekilde tadilâta uğramaz ve kanun halinde çıkarsa vapur- larımızı satıp vapurculuktan çe- kileceğiz.,, Bununla beraber vapurcular, Millet Meclisinden, — kendilerini memnun edecek şekilde bir ka- rar ğı ümidini beslemekte- dirler. endiğimize göre va- percular, muayyen vapurlar için muayyen hatlar tayin edilir. ve tarifeler de bir esas — dahilinde tanzim olunursa memleket varur- :ulkju için daha hayırlı bir in- işaf zemini hazırlanmış olacağı Üç Aylıklar Bütçe Çıkmadığı İçin Biraz Gecikecek 932 bütçesi henüz Millet Meclisinin tasdikınden geçmediği gibi muvakkat bütçe de kabul edilmediği için Defterdarlık ye- tim, dul ve mütekaitlerin üç ay- hk maaşlarının tediye edileceği mleri ilân edememiştir. Ancak liye Vekâletinden tediye emri alındıktan sonra maaş günleri gazetelerle ilân edilecektir. Bu- nunla heraber üç aylıkların biraz tahkır etmesi muhtemeldir. Balık Fabrikası Açılamıyor Gelibolu Ticaret Odası Geli- boluda bir konserve fabrikası açılması için hükümet nezdinde teşebbüslerde — bulunmuştu. Ba- hıkçılık enstitüsü Geliboluda bir balık konserve fabrikası açılamı- yacağı fikrinde olduğu iç'n Geli- bolunun bu arzusu is'af edile- memiştir. İktısadi Komşuluk Türk - Yunan, Türk - Bulgar iktısadi münasebetlerinin inkişa- fına yarıyacak esaslar üzerinde tetkikat yapan iki — komsiyon mesaisine devam — etmektedir. Komsiyon Türk tacirlerinin, Yu- nanistanda olan alacaklarile de meşgul olmaktadır. 2 — İsmimin hayır ile yade- dilmesi için fıkaraya 5000 lira dağıtılsın!... . * SON POSTA Lİ HABKARLER Fırtına Gayrimübadillerin Tememnileri ... Gayrimübadiller arasında çıkan şiddetli ihtilâf bir hırtına halinde seyrini takip |etmektedir. Söylendiğine göre, bugünkü ida- re heyeti — gayrimübadillere ait emlâkin, bir şirkete devrini hü- kümete teklif etmiştir. Bu teklifi isabetsiz gören muhalifler der- hal faaliyete geçmişlerdir. Mu- halif tarafın reisi Yanyalı avukat Ali Bey bir muharririmize şun- ları söylemiştir : “— Arada ikilik vardır. ve bu da cemiyet azaları arasında- dir. Biz. bu işin gayrimes'ul ellerde ve meselâ cemiyet ara- larının elinde değil, hükümet elinde bulunmasını ve bir devlet işi addedilerek hallini — istiyoruz. Gayrimübadillerin istihkakı otuz milyon lirayı mütecavizdir. ve bu para devletin bir borcudur. Fa- kat, hükümete de bu aralık yük olmak — istemediğimiz — için — şu teklifleri yapıyoruz : 1 — Bu emvalin tamamen Ziraat veya Emlâ': Bankalarından birine devri. Devredilecek bu em- val istihkakı karşılamazsa, noksanı ilmal etmek -için -hökümetin, fi- rarilere, etablilere ve milli emlâ- ke ait malları bize devretmesi fikrindeyiz. 2 — Bonoların faizli, vadeli olmasını ve asyari beş senede ödenmesini İi biliyetini haiz olmıyan bonoların derhal tesviyesi. 4 — Üç bin liraya kadar olan istihkakların meskenlerle takas ve noksanının naklen ödenmesi, 5 — Öç bin liradan fazla Gayrimübadil emvalinin müzaye- de ile satılması. 6 —Bu emvalin bedelleri senede ödenmek Üüzere nakten ve taksitle de satılması. 7 — Gayrimübadil — olmıyan- ların aldıkları emval — bedelini yalnız nakten ödiyebilmeleri. 8 — Gayrimübadil olanların aldıkları emval bedelini yalnız kendi namlarına yazılı bonolarla ödiyebilmeleri ve noksanını der- hal nakten olarak tesviye ede- bilmeleri. 9 — Gayrimübadillere —ait emval bedelât icaresinin temin edeceği faiz nisbetine göre her mübadile — islihkakına — mukabil verilecek senevi faizin derhal ve peşinen tediyesi. 10 — Gayrimübadil emvali ! müzayedelerine, ayni — kayit şartlarla emvali iadeye tâbi mü- badillerin dahi iştirak — edebil- meleri. Şimdiki idare beyeti bu esas- 3 — Sonra İstanbula vıhtn yapılsın, sokaklar sulansın, istiye- ne kahve, şeker verilsin: Onun için de iki milyon bırakıyorum. UĞUZLUK Kira Bedelleri Düşmiye Başladı İktısat Vekâleti mesken ki- ralarile yakından alâkadar olm- ya başlamıştır. Vekâletin bu hususta ne gibi bir karar alacağı henüz — belli değildir. Yalnız, aldığımız malümata göre, Vekâlet şehrimizdeki alâkadar daireler- den 926, 927, 928, 929, 930 ve 931 senelerindeki kira bedelleri- ni ve bu bedeller arasındaki farkı tenezzül ve tereffüü bir cetvel balinde istemiştir. Diğer taraftan aldığımız ma- lümata göre, bu sene İstanbulda pek çok inşaat yapılmıştır. Ev ve apartıman yaptıranlar daha ziya- de doktor, inşaat kalfaları, piya- sada tutunamıyan — tüccarlardır. Son zamanlarda büyük apar- tıman kiraları düştüğü halde, bir türlü düşmiyen mutavassıt ev ve apartıman kiralarının da — eylül nihayetine doğru bir miktar dü- şeceği tahmin edilmektedir. Cenaze Arabası Belediye Üî;îl'a;ne Cenaze Arabası Yaptırıyor Mezarlıklar Müdürlüğü yeni- den üç cenaze Aarabası daha yaptırmıya karar iş ve pro- jelerini hazırlatııştır. araba: lar yaylı ve fayton biçiminde olacak, etrafına büyük camlar konacağı için cenaze hariçten gürünebilecektir. Arabaların üzc- rinde çiçekler arasında bir de hilâl bulunacaktır. -Arabalar be- lediyenin Balattaki — imalâthane- sinde yaptırılacaktır. Ayrıca bir e lüks cenaze otomobili alın- mıştır. Yoğurtçunun Terazisi Bagrap isıninde biri Beyoğlunda yoğurt satmakta olan Mehinet Ağa- nın terazisini çalarak kaçarken ye- Günün Tarihi Bahçıvanlık Sergisi Yarın Açılıyor Bahçıvanlık ve tavukçuluk se-gisi yarın saat on dörtte İstanbul vilâyet konağı bahçesinde açılacaktır. Sergiye iştirak edenlere para ve madalya — mükâfatları — verilecektir. Müzabakaya her çeşit çiçek yetişti- remler, limonluk yapanlar, Fdanlık sahipleri, meyva yetiştirenler, sebre- ciler, tohum yetiştirenler, bahçe Plânları tertip edenler, nebati tablo ve haykel yapan'ar iştirak etmiştir. Ayni zamanda tavukçuluk & rgisine muktelif tavuk ırkları yetiştirenler, güvercinler, ötücü ve aüslü kuşlar yetiştirenler, tavşan, kedi, köpek meraklıları da iştirak etmiştir. Mekteplerd> İmtihanlar Orta mektep ve liselerin bakalo- raya tâbi sınıflarının imtihanlarına hazirandan itibaren — başlanacaktır. Mektep idareleri programları hazır- lamaktadır. Diğer sınıfların kanaat naotlarını muallim meclisleri — tayin — etmiye başlamışlardır. Bir Palto Hırsızı Tutuldu Avram isminde biri Bostanbaşın- da Italyan mektebine girerek — tale- belere ait üç paltoyu çalarak kaç- mıştır. Bir müddet sonra yakalanan Avramın *evinde çaldığı paltolardan ikisi bulunmuştur. Yapılan tahkikat neticesinde birçok mekteplere bir bahane ile girerek talebelerin pal- tolarını çaldığı anlaşılmıştır. Bir Yangın Çıktı Alemdarda Kâtipsinan mahalle- sinde Refia Hanimin evinden yangın çıkmış, kısmen yandığı halde yetişen itfaiye tarafında söndürülmüştür. Şilt Maçı Geçen hafta berabere kalan — Sü- leymaniye - İstanbulspor şilt maçı suma günü saat beşte Fenerbahçe stadında yapılacaktır. Hakem —Nurt Beydir. Güreş Müsabakaları Cuma günü 11 de güreşmek üze- re aşağıdaki güreşçiler Beyoğlu H. E binasına davet edilmektedirler. Şe- ref, Esat, Bedri, Hikmet, Necip, M. Ali, Servet, Yaşar, Münir, Refik,| Abbas, Ragıp, Saim, Yusuf Aslan, Şefik, Nuri, Faik, Mehmet, Beçir, Himmet, Mustafa ve Neemi Beyler. Fenerbahçede İçtima Fenerbahçe — Müessisler — Heyeti cuma günü saat bir buçukta Fener« bahçe klübündeki içtimaa — davet edilmektedirler. |İzmir ları tahakkuk - ettirememiş, Üüç sene boş. vakit geçirmiştir. Ye- niden bir heyet seçerek bu te- mennileri hükümet nezdinde bü- tün mevcudiyetimizle tahakkuk ettirmiye çalışacağız.,, Gayrimübadiller buğün öğle- den sonra üçte Darülfünun kon- ferans salonunda toplanacaklardır. İçtimam yine fırtınalı münakaşa- larla geçeceği anlaşılıyor. « eee emmasar — aa 4 : Annesi — Oğlum, bol keseden vasiyet edip günaha girme. Bu paralar nerede? Bari yerini de haber ver. Bataklıkları Izmir, 24 (A A.)— Faça kazasının büyük bir sahayı işgal eden Aykıre çay mamındaki bataklık — sularının köylülerin yardımile açılan kanallara Gediz nehrine akıtılmasına muvaf- fakiyet hâsıl olmuştur. Bu suüretle bataklık — civarında bulunan — köyler balkı — senelerden- beri kendilerini mütcessir eden sıtına afetinden kurtulmuş olacaklardır. ——m 5 : Hasan Bey — Para, filân yok anne. Fakat olsa idi böyle yapardım, diye size cömertliğimi gösteriyorum.