25 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir, —————mmm SON DAKİKA: Başvekil Paşa Bari Şehrinde Şark Pa- nayirini Ziyaret Etti Bari, 25 (A.A) — Başvekâlete mahsus hususi bir katarla dün Brendiziden gelen İsmet Paşa, Tevfik Rüştü Bey refakatlerinde İtalyanın Ankara büyük elçisi ve Türkiyenin Roma maslahatgüzarı ve maiyetleri erkânı bulunduğu halde istasyona vasıl olmuşlar ve burada vali ile askeri ve mülki hükümet “ve faşist fırkası er- kânı taraflarından selâmlanmışlar- dır.Başvekil Paşa şehri gezdikten sonra Şark panayırına gitmişler, sonra valinin şereflerine verdiği tiyafette bulunduktan sonra hü- kümet o erkâm ve muazzam bir halk kütlesi (o tarafından hararetle | selâmlanmak suretile teşyi edilerek saat 2230 da Romaya müteveccihen © hareket eylemişlerdir. Bir infilâk Faciası Liyon, 25 (A.A. ) — Fotoğraf filmi imal eden bir o fabrika- da infilâik © vaku bulmuş ve Antrepo harap olarak 2 amelenin | ölümünü ve ö inin yaralanmasını Wtaç etmiştir. Balkan Haftası Balkan Haftası tezahüratı mü- Mascbetile şehrimize gelen Balkan vletleri murahhasları dün hu- susi bir vapurla Boğaziçinde bir tenezzüh yapmışlar, Beykoz fab- rikalarını ve diğer yerleri gez- mişlerdir. Misafirler bugün Mü- zeleri gezecekler, akşam Zahire Borsasında şereflerine bir çay verilecektir. Yarın Balkan Haf- tasının son günü olduğu için Üyük merasim yapılacaktır. Eski Saraylar Satılıyor Ortaköydeki eski Nâlme Sul tan yalısi (40) bin liraya satılmış- tır. Hükümet, Çağlıyan Kasrının tamiri için. dört Yüz bin lira tah- sisat vermiştir. Tüyler Ürperten Bir Facia , Bakırköyde yapılan Doğum Evinin yağmur oluklarını yap- makta olan tenekeci 18 yaş larında Menteş (elektrik hava hattına temas ve cereyana kapr rak çatıdan aşağı düşmüştür. Sukut neticesinde vücudü hur- a$ olan Menteş derhal öl Müştür, Rasim Âli Bey Geçen senelerde Tip Fakül tesinden ihraç edilen o muallim Rasim Âli Bey hakkındaki ihraç rarımı maarif Vekâleti tasdik etmiştir, Bir Vapur Yandı Zonguldaktan bildiriliyor: 7 İbrailde aldığı kereste yükü * “talyaya gitmekte olan Mar ei ismindeki Yunan vapuru ml almak için uğradığı Erey- ki tutuşmuştur. 18 kişilik mü- e sbatı Aydın motörü tarafından Yanı rine Hamulesi tamamen | EE Tİ RE e 1 — Mimar Sinan Süleymaniye camiini yaptığı zaman S8) yaşında idi Yaptığı eser, beynelmilel bir şaheser sayılabilir. 2 — Fakat dün Süleymaniyeyi yapabilen bizler, bugün başlıca milli abidelerimizi yapmak için hericin yardımına müracaat mecburiyetinde kalıyoruz. | Son Postanın Resimli Makalesi m Hedefimiz W | - ii 3 — Geçen zaman içinde neler kaybettiğimizi, bu küçük mukayese bire sarahatle gösterebilir. Hedef, işte bu mesafeyi biran evvel aşmak olmalıdır. —— SON TELGRAF HABERLERİ İnhisarlarda Tensikat Yeni BütçeYarın Mecliste Görüşülecek Ve Ay Başında Tatbikata Geçilecek Ankara, 25 — Tütün İnhisa- rın 932 bütçesi varidat 25 buçuk ve masraf beş buçuk mil yon olarak tesbit edilmiştir. Yeni bütçe Meclisin perşembe içtima- ında göüşülecektir. Bütçede eksperlere mübayaa için verilen mükâfatlar kaldırı! mış, yalnız fazla gayret gösteren muhamminler için bin lira kom- muştur. Tütün İnhisarnın 932 yette olacak, asıl tensikat, inhi- sarlarım tevhidinden sonra yapıla- caktır. Açıkta kalanlar tekrar Devlet ve Belediye müessesele- rine tayin edildikleri takdirde aldıkları tazminatın bir kısmını geri verceklerdir. Müskirat İnhisarınm 932 büt- çesi de kat'i şeklini almıştır. Mas- raf 1,720,939 ve varidat 7,009,700 | memurin kadrosu muvakkat mahi- liradır. Tütün İnhisarı kadrosu ayba- ' şmda tatbik edilecek, fakat açık- ta kalacak memurlara daha ev- vel tebligat yapılacaktır. İdarenin bazı kısımlarında şimdiden kadro tebligatına baş- lanmıştır. Aybaşında 200 kadar memur açıkta kalacaktır. Müski- rat kadrosu da ay başında teb- liğ edilecektir. Yunan Siyasi Buhranı Milli Birlik Kabinesi Teşekkül Edemedi Atina, 24 (Hususi) — Kıral t fırkası, kabine mes'uliyetinin, bir meti tarafından deruhde edilmesi büslere muvafakat etmediği için Milli ittihat bükü- meti teşkili ademi imkân ile neticelenmektedir. Bu itibarla ı yeni kabineyi, Cümhuriyetçiler Birliği Reisi İzmir Rıhtımı Suiistimal Muhakemesine Dün De Devam Edildi İzmir 25 ( Hususi) — Rıhtım iel sulistimali muhakemesine ün devam edildi. Evvelâ ehli vukuf raporu okundu. Bunda Rıbtım Şirketinin birçok yolsuz hareketler | (yaptığı, (| varidatın defterlere çok eksik yazıldı ğı, Ernest müstear namına 68 bin lira verildiği beyan edi- liyordu. Maznunlar bu raporu beğenmediler ve Nafia Veki- linin de dahil olduğu on beş kişilik bir müdafaa şahidi — lis- tesi vererek yeniden bir ehli yukuf raporu tanzimini istediler. İkinci celsede masraf puslaları Kâğıtlardaki o imzaları maznunlar tanıyamadılar. M. Gifre müteveffa pederinin birçok kimselere ve kendisine salâhiyet verdiğini, fakat kendi- sinin para almadığını söyle- di. Bunun üzerine kendisine 30 araftarı Çaldaris milli birlik hükü- etrafındaki teşeb- edecektir. Yeni Papanastasyu'nun bir temerküz kabinesi şeklinde teşkilinden başka çare görülmüyor. M. Venizelos, fırkasile birlikte böyle bir şekle omüzaharet kabinenin, bilhassa komşu memle- ketlerle münasebette bugüne kadar tebellür eden eski siyasetten katiyyen ayrılmıyacağı temin olunuyor. Türkiye Ve Fransa (Tan) gazetesi yazıyor: Türkiye namına hareket eden Ziraat Vekâleti Müsteşarı ÖÂtıf Bey, Fransa bükümetile, iki mem- leket arasında ibraç (edilecek emtia için bir takas mukavelesi imzalamıştır. Bu itilaf, son günlerde Türki- yenin tatbik ettiği ve bilhassa Fransa ticaretini fazla haleldar eden kontenjan usulünden doğan müşkilâlın ortadan kalkmasına sebep olacaktır. bin franklık bir pusla gösteril- di. M. Gifre bu para ile Marsik yaya gidip gelmiş. Müddeiumumi Marsilyaya 100 lira ile azimet ve avdet mümkün olduğunu söyledi. Bundan sonra bazı şüpheli mu- baberat evrakı okundu ve mu- hakeme gelecek salıya kaldı. Fransa Buhranı M. Heryo İktidar Mevküini Teslim Alıyor Paris, 25 (A.A.) — Başvekil M. Tardiyö, Maliye Nazırı M. Flânden dün akşam Cümhur rei- sinin muvacehesinde radikal s0$- yalistlerin lideri M. Heryo ile görüşmüşlerdir. Bu mülâkat hakkında neşre- dilen resmi bir tebliğde, nazırlas rm M. Heryonun O huzurunda Cümhur (OReisi M. Löbröne başlıca mali ve beynelmilel mese- leler hakkında izahat verdikleri bu işlere ait dosyaları da M. Heryoya verecekleri bildirilmek- tedir. Maamafih M. Löbrönün ak- şam M. Heryoyu davet etmekle kendisini ( bilkuvve (o müstakbel kabine reisliğine tayin eylemiş olduğu neticesini istihraç etmek te nabemevsim olmıyacaktır. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! İktısadi buhrandan ve parasızlıktan sık sık bah sediliyor. Fakat yine bu arada öyle garip haberler alınıyor ki, hayret etmemek mümkün değil Mardin muhabirimizin gönderdiği şu kısa betlerden bir nümune olabilir: İSTER İNAN, haber de bu gara“ “Darülbedayi heyeti iki gündenberi Diyarbekirde bulunmakta ve temsiller vermektedir. Tiyatro heves- kârı olan bazı kimseler Darülbedayiin oynadığı eser- leri seyretmek için buradan Diyarbekire gitmişlerdir. , İSTER İNANMA! e Zi a özün Kısasi E zile» Mücadeleyi Nasıl Yapmalıyız ? AE İzmir muhabirimizin anlattığı- na göre: “ Yedi tane Arap kadin: “Dana, bayramını tes'it etmek istemişler, fakat bu hareketleri kanuna muvafık değilmiş, tutul muşlar, mahkemeye verilmişler.,. İki şıktan biri: Ya bu bayram çok müteam- mim birşeydir, cehalet eseri ben bilmiyorum, yahut ta kimsenin bildiği birşey değildir, İzmir habirimiz biraz tafsilât verme mekle hata etmiştir. , Evet, dana bayramı nedir? Bilmiyorum. Fakat nasıl tes'it edilir? Gözümün önünde canlanır | gibi oluyor: Mutlaka kocaman gözlerile aptal aptal etrafına bakan se- vimli bir mahlük bulunur, varsa boynuzları yoksa alm, tırnakları altın yaldızla süslenir. Boynuna, vücudünün etrafına renkli kordeleler takılır, çiçekler iliştirilir. Sonra karşısına geçile- rek, elde davul, zurna def hora tepilir. Yahut def çalın- maz, manası bilinmiyen Arapça birkaç cümle ile dua edilir. * Hâdise bundan ibaret değil: İz- mirde Arap kadınları “Dana, bay- ramını tes'it ederlerken Iran hudu- dunda bilmem hangi kürt köyünün bir kadını da kundaktaki çocuğunu, feyiz bulur ümidile bir şeyhin atının ayakları altına atmış. Çocuk parça- lanmış, ölmüş. Kadın, dinde mevcut olmıyan bilmem ne akidesinin saliki imiş! Fakat ne dersiniz? Ben bu “Dana,, İ bayramının ne olduğunu bilmediğim gibi, kürt köyünde mevcut, dinde namevcut olan akidedin ne olduğunu da öğrenemedim. Matbaada sordum. Bizim arkadaşların bepsi de aşağı yukan benim gibi, ayni derecede cahil | * Hakiki dini bırakarak kendilerini burafeye okaptıranların görecekleri cezaya gelince: Bizim tahrir müdürüne sor- dum. O, bilhassa tevkifhanede nasıl (yaşandığını oöğrendikten sonra, Matbuat kanununu baştan- başa ezberlemiştir. Beyenmediği bir yazı oldu mu, yırtıp sepete atarken: — Bir hafta, üç ay, bir se ne, idam, diye söylenir, insanı ürperten bir cümle söyler. Siz saatlerce düşünmüş, emek ve- rip yazmışsınızdır, canınız sıkılır. Tesadüfen bu sıkıntınızı bir itiraz cümlesi ile izbara kalkıştınız mı, derhal yırtılan kâğıda tevafuk edecek bir maddeyi okuyuverir. Evet bizim tabrir müdürüne sordum: Kendisine teallök etme- diği için bilemedi. Kanunu açı rak karıştırdı, nihayet: — Muvakkat hapis, diye ce- vap verdi, Müddeti Ne olursa olsun fena değil, haklarıdır. 20inci asırda 15 in yep d yaşamanın ne deme! ağunu © öğrensinler. Maamafih benim hatırıma başka bir şey geldi: Bu âyin yapanları tutsalar, İstanbula getirsele, bir tiyatro sahnesine çıkarıp : — Yapın bakalım burada! deseler... ii Hem biz bu âyinlerin ne de- mek olduklarını öğrenerek ceha- letten kurtulsak, biraz da eğlen- sek, hem de bu adamlar kepaze olduklarını görerek hareketlerini tekrardan © vazgeçseler, (acaba nasıl olur? Sözün kısası: Hurafe ile halkı aldatmak istiyenlere karşı ka- nunda madde bulunması iyi, çok iyi, fakat bu maddenin tatbikine hiçbir zaman mabal kalmaması için mektepleri çogaltmak daba çok iyi değil mi?