31 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün A]İnl]" Buhranının Sebebi Nedir? Selim Ragıp Müttehit Alman cümhuriyet- leri erkânından Prusyada yapılan ntihabat Brüning kabinesinin nevkiini bir hayli sarstı. Hitler ve arkadaşları, bu intihapla be- raber Prusya Landtag Meclisinde mühim bir kuvvet temin etmiş, hâkim bir mevkie geçmişlerdi. Bu hâkimiyetin verdiği itimat iledir ki, kabine ile ordu arasın- da bir nevi irtibat vazifesi gören Jeneral Şlayşerle Erkânı Harbiye Reisi Jeneral Hammerştayn ve Amiral Röder Milli Müdafaa Ve- | kili — Jeneral icbar ettiler. uhdesinde iki Müli Müdafaa Nazırlıkları. Başvekil Brüningin ısrarile, bu zat, yalıız Mült Müdafaa vekâletinden çekildi, dahiliye na- zırlığımı muhafaza etti. Fakat onu vazifesinin birinden ayrılmı- ya icbar edenler, büsbütün orta- dan kaldırmak istiyorlardı. Çünki Hitler kıt'alarının lâğ- vına sebep olarak sadece Jene- ral Gröneri görüyorlardı. Bu fi- kir, Reisicümurda da yer etmiye başlamıştı. Çünki Hitler Fırkaları dahili siyasette nizamsızlık yap- makla beraber bilhassa Lehistana karşı elde, mühim bir kuv- vet — teşkil ediyor, onların ortadan — kaldırılmaları, bir türlü affedilemiyordu. Diğ ertaraftan Maliye nazırı Gröneri — istifaya Jeneral Grönerin sıfat vardı: ve Dabhbiliye Ditrihle Ziraat nazırı Şillenin va- | ziyetleri de müşkülleşiyordu. Çün- kü Cümhur Reisinin etrafında bu- lunan zevat, büyük arazi sahibi kimselerdi. Onlar, gerek yeni bütçede, gerek ziral ıslahat tasavvurların- da fikirlerinin rüçhan — görinesi emelinde idiler. Bu iki nazır ise bu mnoktai nazara yanaşmıyor, aksi halde istifa edeceklerini bildiriyorlardı. M. Brüning bir taraftan ar- kadaşlarını fedaya taraftar gö- rünmemekle beraber lüzum ha- linde bazı tadilâta yanaşabilece- ğini hissettiriyor, Reisicümhura imza ettireceği yeni kararname- lerle iktidar mevkiini muhafa- za edebileceğini zannediyordu. Onun bu tasavvuru, Hitlercilerin şiddetli hücumlarını icap ettirdi. Hatta, Şarki Prusyada, isti- rahat etmekte bulunan Mareşal Hindenburga telgrafla müracaat ederek itiraz etmelerini davet etti. Nihayet ihtiyar Mareşal, istira- hatgâhından kalktı, Berline geldi. Başvekilini — çağırarak iki gün arka arkaya kendisile siyasi ah- vali görüştü. Anlaşılan Başvekilin fikirlerini tasvip etmemiş olacak ki M. Brüning bu istişareleri mi- teakip İstifasını verdi. Şimdi, ilk akla gelen sual, yeni kabineyi kimin teşkil ede- ceği meselesidir. Bazılarına göre bu mevkin tabii namzedi — eski ordu reisi M. Geslerdir. Fakat iktidar mevkine gelecek şahsı- yet kim olursa olsun, Almanyada vaziyet askerlerin eline geçmiştir. Ve bundan böyle, bu tesir her ün bir parça daha artarak ken- disini gösterecektir. Futbol Turnuvası Ankara 30 — 20 Haziranda Ankarada yapılacak olan Futbol tornuvasında — İstanbul, İzmir, Ankara mıntakaları — arasındaki Maçların tarihi tespit edilmiştir. irinci maç 20 haziranda İzmir - tanbul, ikinci maç 21 haziranda l_ııra- tanbul, 3 ncü maç 22 iranda Ankara - İzmir arasın- da yapılacaktır. sun POSTA B Kendi Alemimiz Son Postanın Resimli Makalesi | — Sıkıntıdan, üzüntüden, yatın bin bir derdinden kurtulmak istediğimiz zaman kendi âlemimize çekiliriz. Bu muhayyel âlem, insanlar için en iyi melcedir. ha- 2 — Hayali kuvvetli adamlar, içimizde en ziyade mes'ut olanlardır. Bunlar hakikiden ziyade kendi âlem- lerinde yaşarlar. KN CK IZ YN MEEKALAAP CKKT TU CORAMERAD T "0 D Hter Alman Siyasi Buhranı Fransada Bü- - - Sözün— Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. | Teşviki Sanayi — l 3 — Hepimizin az çok hayalimiz vardır, ve hepimizin kendimize göre bir âlemimiz mevcuttur. Hayalden mahrum olduğumuz gün yaşamamıza | imkân yoktur. Bazı Munfiyeîler Ağustos- '—' tan İtibaren Kaldırılacak Söylendiğine göre, Teşviki Sa- | nayi Kanunundan geniş mikyasta istifade eden bazı sanayiin mı fiyetleri Ağustostan itibaren dırılacaktır. Bu vaziyet karşısında Teşrinievvelde yeni bir Gümrük tarifesi yapılacağı ve yeni bir muafiyet listesi tanzim edileceği — kuvvetle tahmin edilmektedir. 4 Seyyah Celbadilecek Belediye Seyyahin Bürosu Mısır — — | ve bilhassa Suriye ve Lübnandan yük Bir Heyecanla Karşılandı Berlin, 31 ( Hususi ) — yasi mehafil Hitler partisinin alması için mühim imkânlar mütal easındadır. Paris, 31 ( Husust ) — Almanyada hiç beklen- miyen bir zamanda vukubulan siyasi buhran, Brüning kabinesinin istifası, her sınıf halk arasında, bilhassa mehafilde büyük bir heyecana sebep olmuştur. Si- iktidar mevkiini ele hazırlanmış — olduğu komünist bu- rada heyecanlı akisler hâsıl etmiştir. Hitlerin Baş- vekâleti ele alması diği zikrediliyor. Gazeteler endişe veren mütalealar dermeyan ediyorlar. Berlin, 30 ( A.A. ) — Temyiz mahkemesi müd- deiumumiliği Prusya Dahiliye Nazırnın talebi üze- rine Hitler hücum kıtaatı hiyaneti vataniye davasını tehir etmiştir. ihtimallerinin çok kuvvetlen- aleyhine açılmış olan (5 inci sayfamızda tafsilât vardır ) Başvekil Pağ—â. Dün İtal- yadan Müfarakat Etti Brendizi 30 — Saat onda Brendiziye geldik. Muazzam bir halk kütlesi ve Faşist izcileri tarafından karşılandık. İsmet Pş. rıhtımda sıralanan kiız. ve erkek yüzlerce mektepli arasında do- Bu esnada mütemadiyen “ya- şasın Türkiye!,, Sesleri yükseli- yordu. Öğle yemeğini valinin evinde yedik. Loyd Triestinonun Pilsna vapuru ile hareket etmek Üzereyiz. Yunanistanın yeni Başvekili M. Papanastasyu Başvekil Paşaya çektiği bir telgrafta Atinayı zi- yaret etmesini ve şerefine vere- ceği ziyafette hazır bulunmasını Bir Simitçi İzmirde Kibar Bir Ailenin Kızını İstemiş Ve... İzmirde Veli isminde genç bir simitçi kibar bir aile kızına fşık olmuş ve kızla evlenmek is- temiştir. Fakat kızın ailesi bu garip izdivaç talebni tabil reddet- miştir. Bunun üzerine genç simitci kızın ebeveynine tabanca çeke- rek ölümle tehdit etmiş ve ya- kalanarak tevkif olunmuştur. Simitçi — Veli — yakalandıktan sonra şunları söylemiştir: “Evvelâ kızı bana vermek - istediler. Fa- kat benden bin lira ağırlık iste- tırları okuduk: Dün akşam bazı İSTER İNAN, İSTER muzipler — tarafından itfalye merkezine telefon edilerek Kemeraltinda yan. |İsmet Paşadan ısrarla rica etmiştir. Brendizi, 31 (A. A.) — İsmet l Paşa ve Tevfik Rüştü Bey ile sabah olmuş- erkânı — dün buraya — vâsıl maiyetleri Romadan lardır. Valinin, — şereflerine — verdiği bir öğle ziyafetinde bulunduktan ve Kont Denticedinin misafiri olarak Torovigno, şatosunu ziya- retten sonra saat ( 20,30 ) da Pilsna vapurile İstanbula müte- veccihen hareket etmişlerdir. Heyetin gidişi de, gelişinde olduğu gibi halk tarafından mu- habbet ve samimiyet hissiyatının hararetli tezahürüne vesile ver- miştir. - Ballila Faşist Çocuklar Kan Ve Ölüm Bilânçosu Bombay, 31 ( A A.) — 14 Mayıstanberi Müslümanlarla Me- cusiler arasında vukubulan arbe- delerin blânçosu 200 ölü ve 2000 yaralıya baliğ olmuştur. Bir Spor Kazası Atina, 30 (A. A,) — Patrasta yapılan bir futbol maçı esnasında oyunculardan biri diğerine şid- detle vurmuş, vurulan oyuncu ba darbenin tesirile derhal ölmüştür. diler. Halbuki benim on poram yoktur. Bu sebeple kızı bana vermediler.., İNANMA! gin olduğu bildirilmiştir. Yangın zuhur ettiği bildiri- Teşkilâtı, İsmet Paşaya Türk çocuklarına verilmek üzere 3 tane küçük filinta vermişlerdir. Atina 31 ( A.A.) — İsmet Paşa râkip bulundukları vapurun Pire- ye muvasaletinde Başvekil M. | Papanastasyu — vapura gidecek, | Başvekil Paşa ve Tevfik Rüştü Beyle bir mülâkat yapacaktır. Pire, 31 (A.A.) — İsmet Pş. buraya muvasaletlerinde hükümet erkânı tarafından istikbal edile- rek şehri gezmişler ve mütcaki- ben İstanbula gitmek Üzere tek- rar vapura binmişlerdir. (Son Posta: Başvekil Pş. yarın akşam veyahut perşembe — sabahı şehrimize muvasalat etmiş olacaktır.) | Cihan Buhranı Lozan Konferansında Ta- mamen Halledilecekmil! Lonra 31 (A.A,) — Teşrii mahafil ile mesal fırkası mahafili umumiyetle Lozan konferansının münakaşa sahasının genişlelilmesi hususunda M. Makdonalt tarafın- dan şahsi olarak iltizam edilen noktai nazarın lchinde görünmek- tedir. Cihan İktısadi vaziyetinin sa- lâhine müsait olacak bütün me- selelerin nazarı tetkikten geçiril- meden evvel Lozan konferansı- nın nihayet bulması imkânı ol- madığı söylenmektedir. | len Kemeraltına yetişen itfaiye bir müddet dolaştık- Alsancak | tan sonra hiçbir tarafta yangın olmadığını anlamış ve geriye dönmüştür.., | resimleri gönderi | alınması İktidar Mevkiinde * | lif sayfiye, plâj ve mesirelerinin — yeni teşebbüsler yapmıştır. alardaki Seyyahin acentelerine — | ve diğer tanınmış kimselere mek- tuplar yazılmış, İtanbulun muhte- niştir. Bir Cinayet j Küşçük Bir Amele Ustası- nı Bıçakla Yaraladı Kantarcılarda, Sabri Beyin tütün deposunda vaktile amelelik — eden küçük Ziya tekrar işe için — ustabaşı Ah- met Efendiye müracaat — ete miş, fakat ret cevabı alınca bıçakla Ahmet Ef. yi muhtelif yerlerinden yaralamıştır. " Abhmet Ef. hastahaneye kaldır — rılmış, Ziya yakalanmıştır. Adliyede Tayinler Adliye memurin intihap en- cümeni dün Ağır Ceza Reisi Ha- san Lütfi Beyin riyasetinde tope lanarak Adliyedeki münhal kâ- — tiplik, mübaşirlik ve daktiloluklap — için yenilerinin intihabile meşgul — olmuştur. Ekmek Ucuzladı - Belediye Narh Komisyonu < kuruşa, francela da (12) kuruşa — satılacaktır. İhtiyar Bir Kaçakçı Mehmet İbrahim isminde alt- — mış Beş yaşlarında bir ihtiyar — adam kaçak sigara kâğıdı ve — tütün satarken yakalanmış, mah- kemeye verilmiştir. Mehmet Ef, — 25 gün hapse ve 27 lira para cezasına mahküm edilmiştir. Bu Nasıl Kadın? Galatada oturan Mahire Ha- — nım isminde bir kadın, kendi- — si hakkında dedikodu — yapan — Orhan isminde birini sokak or- — tasında yakalıyarak fena halde — dövmüştür. ğ Eski Hazinei Hassa Binası Zarphane ittisalindeki eski — Hazinci Hassa binasının bir kısımı — çökme tehlikesi gösterdiği için — bu binanın yıktırılmasına karar verilmiş ve işe başlanmıştır. Bu- — rası bir arsa haline getirilecek — ve icap ederse satılacaktır. ü Makrıdi Bey ğ İstanbul — müzelerinin — sabık Bizans ve Roma esrleri ve meş- kükât mütebassısı Makridi Bey Yunanistandan — şehrimize — gek miştir. |(Kiracı İle Ev Sahibi Halıcıoğlunda oturan madam Aksabet ev kirası yüzünden kiracısı — Bağdasar ile kav- gaya — tutuşmuştur. — Bağdasar bir demir parçasile madam Ak-e sabeti ve kızı Annayı yaralamış, — madam Aksabet te takunye Bağdasarın b_ııuıı yarmıştır. e v