31 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

31 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

> 31 Mayıs SON POSTA Siyaset Âlemi Beynelmilel Ticaret Buhranı Londra 30 — Başvekil M. Makdonald Daily Mail gazetesi- nin siyasi muhabirine beyanatta bulunarak, Lozanda toplanacak olan konferansın yalnız tami- rat (borçları (o meselesini Ode ğil, fakat büyük bir muadele haline gelen beynelmilel ticaretin inhitatı meselesine de temas et- mesi icap eylediğini ve edece- ceğini söylemiştir. M. Makdonalt bu niyetle ve konferansın hudutlarını genişlet- mek gayesile Lozana gideceğini beyan etmiş, bu fikir taraftar kazandığı takdirde Lozan kön- feransının (mahiyetini tamamen değiştireceğini ve Amerikayı, bir müşahitten (fazla bir mevkie getireceğini söylemiştir. Vaşington 30 — Cemahiri Müttehidenin Lozan konfes ansın- da, Beynelmilel ticaret müzake- relerine iştirak edeceğini göste“ ren hiçbir delil yoktur. Maama- fib, Beynelmilel bir ticaret kon- feransının toplanması, ticaretin inhitatındanberi muhtelif meha- fil tarafından iltizam (o edilmek- tedir. Fransız Sosyalistleri Paris, 30 — Sosyalistlerin Milli kongreleri dün oğleden sonraki celsesinde bazı hâdiselere sahne olmuştur. Celsenin Son sa- atlarına doğru tribünlerde bulunan halk, Sosyalistlerin hükümete iş- tiraki (o aleyhinde (tezahüratta bulunmuştur. Bir kısını Sosyalist kongreci- lerle (tribünlerdeki (o tezahüratın evvelden tertip edildiğini iddia eden sağ cenaha mütemayil aza arasında münakaşalar olmuştur. Meşhur Karl Marksin toronu ve Sen meb'usu Longe, tedrici surette tahakkuk ettirilecek bir programla hükümete iştiraki der- piş eden ve birçok federasyon- İarca kabul olunan “ Lagorjet takririni müdafaa etmiştir. Şalranç Şampiyonunun Bir Muvaffakıyeti Ruan 30 — Dünya şatranç şampiyonu Alekin ikisi kapalı gözle olmak üzere 32 oyuncu ile &yni zamanda bir müsabakaya girişmiş, 29 müsabakayı kazan- mış, bir oyun kaybetmiş, ikisin- de de berabere kalmıştır. Alman Kabinesi Nihayet İstifasını Vermiye Mecbur Oldu, Sebebi Nedir ? Berlin 30 — Bröning kabinesi istifa etti. Reisicümhur Hinden- burg bu istifayı kabul etmiştir. İstifanın sebebi olarak, başvekilin birtakım fedakârliklara rıza gös- termemesidir. Bu fedakârlıklar, Dahiliye Na- zırı Jeneral Gröner, Maliye Na- zır Dürih, Ziraat Nazırı Şilleyi feda etmek icap ediyordu. Son- ra zirai ve mali kararlarda birçok fedakârlıklar yapmak lâ- zm geliyordu. Başvekil, bütün bunlardan dolayı istifasını ver- miştir, Hitlerciler Kazanıyorlar Berlin 30 — Oldenburg Diyet Meclisi (o intihabında | Hitlerciler ekseriyeti mutlaka kazanmişlardır. 48 azadan 24 dünü kazanmışlar- dır. İspanyada Kıyam Teşebbüsleri Madrit 30 — Anarşist ve sosyalistler, yeni milli mesai kon- federasyonu ile beynelmilel anar- şist federasyonu azası ve bazı komünist unsurlar dün, bütün İspanyada ihtilâlcuyane birtakım hareketler yapacaklarını ilân et- imişlârdir. Esasen zabıta, son günlerdeki tahkikatı neticesinde, bu hareke- tin o vukuunu Oevvelden ilân etmiş (bulunuyordu. (Hükümet memurları daha - sabahleyin, bil- bassa Madritte, gayet mühim ihtiyat o tedbirleri © alınışlardır. Amele mahallelerinde sivil mu- bafaza kıt'aları toplanmıştı. Sabahla beraber (o bilhassa Progresso meydanında kalabalık bir kütle kızıl bayrak çekerek nümayiş teşebbüsünde bulunmuş- tur. Muhafızlar ateş açmışlar, bu esnada nümayişle alâkası olmıyan ve yoldan geçmekte bulunan: bir ecnebi telef olmuştur. Bunun üzerine nümayisçiler dağılmışlarsa da biraz ilerde tekrar toplanmışlardır. Yine bir “tüfek ateşi açılmış ve kurşunlar, bir pençereden bakan aile efradı na isabet etmiştir. Bütün şüpheli eşbasın üzerleri aranmıştır. Zabıta, halka, nahoş hâdiseler o karşısında kalmamak için evlerinden çıkmamalarını ih- tar etmiştir. Her türlü kıyam ha- raketlerini şiddetle tenkil etmesi için zabıtaya gayet sıkı emirler verilmiştir. Soldan Hiharen! Amiral Röder, Jeneral Slayşer, Hamnelştayn Minirdi Sosyalizm Cereyanı Kahire 30 — Bir matbaada yapılan taharriyat esnasında bir sosyalist fırkası tesisi için tertip olunmuş binlerce. beyanname ele geçmiştir. Bu (beyannamelerde kadın için medeni hukuk ve Par- lâmentoya iştirak hakkı istenmek- tedir. yi Sanghayın Tahliyesi Tokyo 40 — Rengo Ajansın dan Şangbaya bildirildiğine göre, son Japon kıt'ası Şanghaydan 31 mayısta ayrılacaktır. Ondan son ra Şanghayda hiçbir Japon a keri kalmıyacaktır. Yalnız tahliye kumpanyalarının babhriyelileri kalacaktır. Heyeti seferiye Erkânı Har- biyesi dün Japonyaya hareket et- miştir. Otomobili sahra batarya- ları yarın vapura bindirilecektir. -—s TAKVİME SALI 31 Güm » Bİ MAYIS - 93Z hanr 265 Arahi 24 Muharrem - 1351 Rumi 15-Mayıa-sens- 148 Vakit (Ezani Jvasati Vakit jEzani (vasatı “Güneş | 8 58İk 31 Jakşamlız —|10.33 Öğle |4 BİZ Nİ Yatı (1. s0İz122 İkindi | & 37118 Vİ İraak | 6 8İ2 17 EDEBI TEFRİKAMIZ : 25 VİKTORYA Yohan, bütün kış eserini yaz- makta devam etmişti. Gece gün- düz yeknesak bir şarkının usanç verici nakaratı gibi, kavakların kuru dalları “duvarlara çarparak Zıcırdamakta idi. Fakat artık bahar gelmiş, ına dinmiş, o acayip ahşaj makinenin gürültüsü Kil şair pencereyi açıp dır- EN baktı, vakit heniz geç de- fakat sokak tenha idi. esi gün hava sıcak ve berrak olaca kgibi görüntüyordu. Uzak- Mubarriri: Knut Hamsun Nakleden: H. Ş. lardan şebrin uğultusu ve dinmek bilmiyen birtakım fısıltılar geli- yordu. Birdenbire bir lokomotifin keskin düdüğü, “gece katarının bu habercisi sükütu yırt. Bu düdük gecenin sessizliğinde mün- zevi bir horozun ötüşünü andirr yordu. Şimdi genç şair için ça- lışma zamanı gelmişti. (oBülün kış bu lokomotifin sesi ona meçbul beldelerden O gönderilen bir haber gibi görünmüştü.. Yohan pencereyi kapıyarak masawın başına oturdu, önündeki kitapları bir köşeye fırlatarak, Aşağıda: M. Brünnig IHindistanda Kargaşalık Tekrar Başladı Bombay 30 — Kargaşalıklar tekrar başgöstermiştir. Halk, bir ıtriyat mağazasını yağma etmiye uğraştığı bir sırada polis müda- baleye mecbur kalmış, fakat ga- leyan halinde bulunan balkın boş şişelerle yaptığı hücuma uğramıştır. Maamafih kıtaat nümayişçileri dağıtmıştır. 17 kişi tevkif edil miştir. Bir kişi telef olmuş, bir- çok kişiler mecruh düşmüştür. Mağazalar kapanmıştır. Zırbh otomobillerle askerler sokaklarda o devriye gezmekte- dirler. Emir Faysel Moskovada Moskova 30 — Hicaz Kıralı İbnissuudut oğlu Emir Faysalin riyasetindeki heyet o Moskovaya gelmiş ve Emir, İcra Komitesi Reisi M. Kalenin tarafından ka- bul edilmiş şerefine bir öğle ziyafeti verimiştir. Portekizde Mühim Bir Yangın Lizbon, 30 — Portekiz Kibrit Şirketi bıçakhanesinde Bir yangın çıkımıştır. Zarar ehemmiyetlidir. Harici Haberler Burada bitmedi lütfen Gıncı sayfada okuyunuz Karısı Affetmiyor R.A.B. . yedi sekiz senelik ev« lidir. Fakat genç bir kadını sev miştir. Bu münasebet birçok de- dikodulara sebebiyet vermiş, ve nibayet karısı tarafından işitil. miştir. Fakat iki çocukları vardır. Kadın çocuklarının hatırı için kocasile beraber yaşamıya olmuştur. Fakat kocasını affet miyor, evde soğuk duruyor ve ko- casına sert muamele ediyor. Erkek kabahatini müdriktir. Fakat ka“ | nsınn bu vaziyetinden bizardır. Bu şerait dahilinde çocukların terbiyesinin bozulacağından em dişe etmektedir. Ne yapacağını. şaşırmıştır. Benden fikir istiyor. Benim fikrimce bu işi ancak zaman halledecektir, Kadının bir. denbire (o affetmesini beklemek | hatadır. Fakat erkek yaptığına nadim olduğuna göre, harekâtın- da dürüstiyi muhafaza ederse, zaman ile karısının gönlünü ka zanabilir. Sabır.. » “Buhran < dolayısile çıkarıldım. Halbuki evde hasta bir annem (var. Kazandı. #amla ona bakıyordum. İşten çık tığımı işitse teessüründen ölebi. lir. Onun için vaziyeti ona söy- İiyemiyorum, ne yapayım.. Neclâ Nasıl olsa vaziyet bütün ac | hğile ergeç malüm olacak değil midir? İyisi onu bugünden yavaş | yavaş hazırlamak ve münasip bir fırsat düşürüp hakikati söylemek 4 daha münasiptir. * “ Nişanlıyım ve nişanlımı se viyorum. Fakat komşumuzun genç kadım bana musallat oldu. Mek- | tuplar, hediyeler, göndererek be. “ nim gönlümü fethe çalışıyor. Bir müddet aldırmadım. Fakat nihe yet nişanlımın kulağına kadar vardı. Çocuk anası bir kadının yuvasını yıkmak istemiyorum, fa- k. onun da benim henüz temelle rini attığım yuvama dokunmasına © tahammül edemiyorum. Kurtulmak için ne yapayım?.,, i Ankara A.F. Derhal mahallenizi değiştir. niz. Adresinizi gizli tutmıya ça- lışımız. Nihayet mustar kalırsanız. bilvasıta kadının kocasını keyfi» yetten haberdar ediniz. HANIMTEYZE işimden kağıtlarını çıkardı ve kulemi eline aldı. ye Artık büyük eseri sonuna yak- laşmıştı, yaz'lacak ancak eserin son faslı kalmıştı. Bu fasıl, hare- kete hazırlanan bir vapurun dü: düğü gibi hazin ve yürekler ya- ralayıcı olacaktı ve o, bu faslı, kafasında tasarlamıştır: Kibar bir yolcu yolun üzerin deki hana iniyor. Bu meçhul yok cu uzak bir beldeye gidecek, seneler saçımı ağartmıştır.» Fakat bu, uzun boylu, d ç ve yaşı yöründüğündn dalı azdır. Arsbası dışarda duruyor, hayvanları istirahıt etmektedir. Şen tibiatlı arabac, kibar yolcu- nun verdiği şarap ve yiyeceklen dolayı çok memnundur. Hancı ismini deftere kaydetmiş olduğu bu yolcunun hüviyetini anlıyarak önünde hürmetle eğilip emirle- rini beklemektedir. Kibar müş- teri soruyor: — Şimdi yanınızdaki, şatoda kim oturuyor? Hancı cevaben: “ — Gayet zengin olan yüz- başı, diyor; karısı herkese karşı çok şefkatli davanıyor. Asil yolcu manidar bir tarzda gülümsiyerek: “ -—— Bütün âleme karşı öyle mi? Diyerek önündeki kâğıda bir şeyler yazmıya koyuluyor. Yazı- sını bitiriniş okumıya başlıyor. Yazdığı yüreğe tesir edici söz- lerle dolu bir mersiyedir. Sonra yesinden kâğıdı parça par- ça yıriyor. Bu sırada kapı vurularak (içeriye sarılar gi yinmiş bir hanım giriyor. Yüzünü örten tülü kaldırınca bu zarif ziyarelçinin şatonun mağrur sahi- besi oldızu görülüyor, meçhul © yolcunun yüzü, san«i ruhunda tutuşturulmuş bir meşalenin aksi- le birdenbire aydınlanarak, otur- duğu yerden kalkıyor. Şifa bul- maz bit elemin tesirile titriyen sesi genç kadına hitap ediyor: “.— Tebrik ederim. Siz her- kese karşı müşvik davranıyor- muşsunuz, demek büraya bu şef- katinizi bana karşı da göstermek için geliyorsunuz. Kadın, sessiz ve hareketsiz bu sözleri dinliyerek ona bakıyor; tedricen yüzünün donuk bir kırınızılıkla renklendiği görülüyor. Yolcu yine ayni hu- | Şunetle devam ediyor: “— Benden ne istiyorsunuz, maziyi hatırlatmak için mi gel | diniz? İyi biliniz ki madam, bu benim buraya son gelişimdir. Ar- tık ebediyen buradan gidiyorum. ( Arkası var)