28 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün -Münderecatımızın Çoklu- ğundan Dercedilememiş- tir. Far eee ner seseeee e ene ea ea he rareecen AAA Gazi Hz. Ankara, 28 ( Hususi )— Gazl Hz. dün sabah otomobille Yaban- |Ova ve Çubuk kazaları hududun- daki Gazi yaylâsını teşrif buyu- Tarak tetkikat yapmışlar ve köy- lülerle görüşmüşlerdir. Refakatlerinde Dahiliye Vekili Ve Ankara Valisi de bulunmuş- lur. Avdetlerinde köylüler vo ci- Var kaza ahalisi samimi tezahü- tat yapmışlardır. Yunanistanda M. Papanastasyu Şiddetli Bir Makale Neşretti Atina, 26 — Çiftçi ve amele Fırkası reisi Papanastasyu, Yuna- nistanın dahili vaziyeti hakkında yeni bir makale neşretmiştir. Papanasyu, bu makalesin- | de, Yunanistanda askeri bir ce- miyet teşkil edildiği hakkındaki iddiasında ıiddz:;'l ısrar. ediyor hükümetin müdahale ede- tek . bu askeri — cemiyeti dağıtmasını, bu cemiyetin teşki- linde önayak olan zabitleri ce- zalandırmasını istiyor. Atina, 286 — Lozandan bik dirildiğine göre, tamirat kon- konferansı, Tuna devletleri ittiha- di meselesile gayriresmi suret- te meşgul olmuştur. Avusturya kendisine küçük — bir istikraz verilmesi — teklifini reddetmiş, Mmerhamet Fakat buhrana — karşı koymak - için müsbet çareler ve tedbirler itti- hazını istediğini bildirmiştir. Avus- turya Devlet bankasının her ne ekilde olur ise olsun ecnebi ambiyosunun naklini ve mem- leket haricine ihracını men için emir aldığını teyit etmektedir. Bu hâdisenin Çekoslovakya ve İngil- terede vahim aksi tesirleri ola- taktır. Bundan başka Fransa, Avusturya istikraz tahvilâtı hâ- milleri olan Fransızlara parala- tını alacaklarını - tekeffül etmiş olduğu vihetle, Avusturya mora- toryom ilân ettiği takdirde 1943 senesine kadar Fransız hâmille- rine senede seksen beşer milyon frank ödemek zaruretinde ka- lacaktır. Yunanistanın Tuna devletleri ittihadı meselesinde hattı hare- keti sarihtir. Yumnanistan tütün Müstahsili memleketler bu zümre- Ye girdikleri takdirde, tütün müs- tahsili bir memleket sıfatile Tuna İttihadına girebilecektir. Lindberg lecek Hafta Mahkemede Şehadet Edecek Nevyork, 28 ( A, A. ) — ândbergin — çocuğu kaçırıldığı Zaman Lindbergi yalan haberler- le dolandırılmak elirmile maznun tilyoner Kürtisin muhakemesine _"lılanıın'hr. Maznun milyoner aleyhindeki İddiaların iftira olduğunu syöle- Miştir. Lindberg gelecek hafta ahit olarak dinlecektir. Vapurculuk irka Em;u—ı;e_m Tetkika- | zetesi; Alman 1 — Roma şairlerinden Virgil bir kayık — yarışını seyrettikten sonra kazananı tebrik ederken demiş kik * Son kazanacaktın, çünki kurzana- cağına İmanın vardı. , Mecliste İrtişa Meselesi Hasan B. Diyor Ki: “Tahkikat Bütün Hakikatleri Meydana Çıkaracaktır.,, Ankara, 28 ( Husust) — Mik- let Meclisi dün esaslı mesele olarak irtişa işile meşgul oldu. Evvelâ beş kişilik komisyonun raporu okundu. Sonra Hasan B. (Trabzon ) söz alarak encümenin raporunu okuduğunu, encümenle mutabık olduğunu — söyledi ve şunları ilâve etti. “Fakat ayni esbabı mucibe ile değil.,, Hasan Bey sözlerine devam ederek, Üzerine süzülecek lekeyi, vicdanlarda en küçük bir şüphe kalmıyacak şekilde temizlemeyi vazife bildiğini, esasen böyle ya- pacağını, evrakın derhal Muhtelit Encümene gönderilmesini, tah- kikattan — sonra — mesele üze- rine müzakere yapılmasını ile- ri sürdü.' Hasan Bey beyanatına şu şekilde devam etti: “Ortaya atılan yegâne mese- le olmak üzere 7500 liralık oto- mobil — efsanesini| — uyduranları tahkikat encümeni huzurunda 2 — Bir insamın yapacağı işin iyi olacağına inanmaması kadar onu muvaffakıyetsizliğe götüren yol yok- tur. Muvaffak — olan, yaptığı şeye İnanan adamdır. bulunduracağım, Miızrak — çuvala sığar mı? Arkadaşlar; otomobil evrakı nakdiye midir ki cebe girsin? Otomobil nerededir ve kime ve- rilmiştir? Bunları sarahatle mey- dana koyacaklar ve göreceksiniz.,, Hasan B. avans olarak İbra- him zade Lüfi Beye verildiği iddia olunan paralara da te- mas ederek dedi ki- * Biü- tün bu — meselelerin — sarahatle meydana çıkması büyük encü- menin, —tahkikat — encümeninin işe — vazıyet ederek — meseleyi etraflı bir surette tahkik etme- sine ve huzurunuza gelmesine mütevakkıftır. yine bir efsane Orta yerde olarak bir ithal vesikası mevzu- bahistir. Bunun da aslı — Faslı yoktur. Fakat, bütün — izahatı verebilmek için, çok rica ede- rim, meseleyi bir an evvel tahkikat encümenine tevdi 3 — Ayni işte başkaları muvaf- fak olurken, siz muvaffak olamıyor- sanız, sebebini uzakta aramayınız, kendinizde arayınız, İnamak yap- maktır. ediniz. Huzurunuza gelecek neti- ceyi burada tekrar konuşuruz. , Bundan sonra beş kişilik Enecümen namıma — Faik Bey bazı izahat verdi ve neti- cede encümen mazbatası ka- bul olunarak teşkilâtı esasiye ve adliye encümenlerinden mürek- kep muhtelit komisyona havale edildi. Muhtelit encümen mecli- sin kış içtimaı dovresinde topla- nacaktır. Mecliste bundan sonra bir idam mazbatası, şehit Ali Kabuli Beyin kızına vatani hizmet terti- binden aylık tahsisi, gümrük ka- nununun bir fıkrasının tadili, askerl muhakeme usulü kanununda tadi>- At icrası, hazineden taksitle mal almış olanların taksit bedelle- rinin — tecili lâyihaları kabul edildi — ve iye - ltere | adi! müzaheret, Türkiye - Lehis- | tan ve Türkiye - Norveç ikamet, Türkiye - irak iadei mücrimin mukaveleleri tasdik edildi. Almanya Israr Ediyor: Avrupayı Selâmete Çıkarmak İçin Borçları İptal Etmek Lâzımdır Paris, 28 ( A.A.)— Tan ekili Fon Pa- penin Berlinde kısa bir. müddet ikameli esnasında büyük müşkü- lâta uğradığını ve Lozanda yap- mış olduğu beyanatı izaha mec- bur edildiğini haber vererek di- yor ki: * Lozandaki müzakere netice- sinde M. Papen haiz olduğıu sa- lâhiyeti tesbit edecektir. Nazarı dikkatten ayırmamalı ki Alman İki Cokey Hakkında Ankara, 28 (Hususi) Bey ve Ormad ismindeki cokey- lerin, geçen Ankara yarışlarında söz birliği - yaptıkları — anlaşılmış ve bu iki cokeyin bu sene zar- fında yarışlara iştirak - ettirilme- verilmiştir. hükümetinin — istikrarı Berlinde kuyvetli değildir. K *Fon Papen sallantılı bir va- ziyettedir.. Önümüzden Alman intihabatmında Fon Papen lebinde bir netice vermiyeceği ınlıâılıyor.,. ransız (Â. A.) — ve Alman murahhaslarının dün akşamki içtimalarında Alman Ma- liye Nazırı tamirat bedelinin iptali hakkında uzun beyanatta bulunarak Avrupnmn selâmeti için iptalin lü- Tasfiye Kararları Haber aldığımıza göre İstan- bul — ilkmekteplerinden — altmış muallim hakkında tasliye kararı verilmiş, bunların listesi Maarif Vekâletinden tebliğ edilmiştir. zumuna kani olduğunu söylemiş- tir. Fon Papen de bu beyanata iştirak etmiştir. Fransız başvekili M. Heryo söz alarak içtimam 29 hazirana (yani yarına) tecilini istemiştir. Lozan, 28 (ALA.) — Gazet dö Lozan vaziyeti tahlil ederek Fransız murahhaslarının — Lozan konferansımda çok sulhperver bir ıiydılset takip ettiğini anlatmak- tadır, Mahmut Esat Beyin Takriri Ankara, 27 — Yarmki ( bu- gün) fırka grupu — içtimamda Mahmut Esat Bayin müstahdem- lerin — vaziyetine — dair verdiği takrir görüşülecektir. — tına Devam Ediyor Ankara, 28 (Hususi) — | İalk Fırkasındaki husust encümen _k:rurcnluk Şirketi — etrafındaki Etkikatına devam etmoktedir. B Komisyon — son — içtimamda 4 yrisefain Umum Müdürü Sa- 'ah Beyi de dinlemiştir. Lâyiha , erinde bazı tadilâta lüzum gö- üğü söyleniyor. olimpiyat müsabakaları TER İNAN, Yakında Amerikanın Losm Angelos şehrinde 932 İSTER İNANMA! Bugünkü gazeteler de olimpiyada bizim de resmen başlıyacak. Müsabakalara her | iştirak edeceğimizi yazıyorlar. Ressamlarımızdan ba- millet iştirak ediyor. Hatta komşumuz Yunanistan | zıları spor resimleri yapmışlar, bunlar Amerikada bile milit futbol nıum ııE Kınm miv? W“t u-iıwvmxy edilecekmiş. Çorapçılık İle Fikir Hayatı Arasında... A, E —| Yerini çorap ve fanilâ tezgâhe larına terkeden eski ve maruf bir kitap çarşısından geçiyordum. Vaktile bütün sokağı doldurun kitapçılardan iki tanesinin mevs kilerini nasılsa muhafaza etmek« te olduklarını hayretle gördüm. Sahipleri gözüme ilişti. İkisini de çocukluğumdan taniyordum. Düşündüm ki, bunları da diğer arkadaşları gibi başka bir saha- ya geçmekten alıkoyan sebep, | ihtiyarlıktır ve bunlar da toprağa karıştıktan sonra buradı iki ço- | rapçı dükkânı daha açılacaktır. * Bu iki kitapçıdan birisinin ca» mekânında Meşrutiyetin ilk se- nelerinde basılmış bir salname gördüm. Boş zamanlarımda ka- rıştırmak arzusile alarak matba- aya getirdim. İçinde yüz elliye yakın gazeteci, muharrir, veya şairin isimleri ve resimleri vardır. Hepsini de tanırım. Bun- ların beş on tanesi müstesna, lehülhamt hepisi de hayattadır, fakat içlerinde gazete ve kitap sahasında kalan hiç kimse yoktur. Yalnız: — Yunus Nadi, Falih Rıfkı, Tarık, Asım ve Hüseyin Rahmi Beyleri istima etmek lâzım! Maa« mafih unutmryalım ki, bu dört beş emektar da sadece gazeteci- likte ve muharrirlikte kalmamış- lar, ayni zamanda da politika sahasına geçmişlerdir. * Fikir Alemi yavaş yavaş, fas kat insafsız bir itrat ile boşalk maktadır, hatta çekinmesen ta- mamen boşalmıştır da diyeceğim, Daha geçenlerde İaml tanınmış meslekdaşlarımızdan birlainin Kon« yada bir elektrikçi, diğerinin Anka« rada bir kırtasiyo, bir Üçüncünün | Beyoğlunda lâstik, bir başkasının da Izmirde bir incir üzüm Hicarethanest açtıklarını işitmedin mi? * Arkadaşlarımın bol bol elektrik motörü, otomobil lüstiği veya incir üÜzüm satmalarını t.venni ederim. Fakat bu temenniyi izhar ederkem içimde bir eza duyduğumu da sakx lamıyacağım! — Gazetecilerin ve kalem sahip« lerinin ikinci bir meslek saliki olma- ları lâzımdır, derler. Yavaş yavaş bu fikre ben de kas naat getirmiye başladım. 14, 15, 16 veya 17 milyon nühe suz, fakat işte adodi ikl düzüneyi bile bulmıyan ediplerimizi ve şairle« rümizi döoyuramtyorur, gu veya bu sebepla mesleklerinde alıkoyamıyos ruz. Başka sahalara atlamalarının önüne geçemiyoruz, veya bunda bir fayda görüyoruz! Bu, iokâr edilemi- yecek bir hakikatlir. * Hialk okuyor. Çok kısa bir zaman içinde karanlıktan aydınlığa çıkan« ların adedi yüz Binleri buldu, buna kanilm. Bu yidişle biraz daha gayret edersek memleketlte okuma yazma bilmiyen kalmıyacak, buna da imas me var. Fakat elde okuyacak kitap olmadıktan sonra neye yarar? * Evet muharrirlerimizin, edip-« lerimizin, şairlerimizin bulunduke ları mesleklerde kalmalarını te- min edemiyoruz. — Fakat bunları şirketlere veya millet vekillikle- rine seçerken senede meselâ iki kitap yazmalarını şart koşmak mümkün değil midir? Sözün Kısası: Hayatını kalem ile kazanmak — mecburiyetinde olanların bu mecburiyetten kur- tulur kurtulmaz — seslerini kestik- leri inkâr cdilemez. ee öi —niı.ıâ