4 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Akdenizde... Boğazlar Vasli Raşit Akdenizin Boğazlar denilen müselsel kapısı devletler için daima büyüklük amili olmuş ve daima en büyük devletlerin elinde bu- lunmuştur. Boğazların sahillerinde kurulan ilk büyük devlet “Truva,, şehridir. * Boğazlarda kurulan bu büyük 'Türk devletinin ömrünün bin se- neden fazla devam etmiş olduğu muhakkaktır. Çünkü yerin altın- da bin seneden fazla sürmüş bir hayatın kat kat izleri duruyor ve birkaç “Truva,, şehri biribiri üs- tüne çökmüş yatıyor. Yer altında yatan Truvaların ” adedi bir elin beş parmağı ila sayılamıyacak kadar çoktur. * (Homer) in lâyemut kıldığı bu şehrin son ve korkunç muha- rebesini yine Homerden öğreni- yoruz. (1185) gemi ve 100000 kadar tahmin edilen, herhalde yetmiş binden fazla asker Truva- yı muhasara etti ve zamanın en kahraman ve muharip milleti olan Truvalılar neticede mağlüp oldular. Galipler da Truvayı yok eylediler. Yanan ve yağma edilen Tur- va sokaklarında boğazlanmış va- tandaş kanlarının sel gibi aktığı dakikalarda karısını elinden tut- muş kaçan, babasını omuzlarında arak götüren Truvalı Ene, | SYT | zancı ustası Cuma Ef. ye 3000 lira kadar bir para göndermiş. İbrahim Ef. buruya geldikten sonra bu parayı damadından birkaç defa vanın mahvolmuş zannedilen ;ll-ır('iıınm ve şerefini Akdenizin or- tasına nakletti ve Romayı lısurdu we - O zaman dünya akdenizden ibaretti - saltanat merkezini de boğazlardan — böylece Romaya intikal ettirdi. Asrı hazır muharebeleri ka- dar muazzam olan Truva muha- rebesi ne için vukua geldi? Tru- valılar kaymetçe kendilerinden aşağı olan düşmana neden mağ- lâüp oldular? Boğazların daimi ıstırap ve faciasını teşkil eden bu suallerle birarz sonra — meşgul olalım ve boğazların sahillerinde kurulmuş diğer devletleri dolaş- makta devam edelim: Boğazların kenarlarında ku- rulan ikinci büyük şehir sırasile Bizans, Konstantinopl isimlerini taşımış olan misilsiz İstanbuldur; Türk İstanbulrdur. Bizans isminin nereden gel- diği çok münakaşa edilmiştir. Masalların — söylediklerini kabul edelim ve şehri Allahları çıldır- tan ve Allahları baştan çıkar- tan, İlâheleri kıskandıran bir şuhun torunu olan ( Byzans ) ın kurmuş — olduğuna inanalım. * Truva , — Boğazın — Akdeniz ağzında kurulmuştu, şimdi ve müebbeden yadeylediğimiz — İs- tanbul ise Boğarın Karadeniz ağzına daha yakın bir y;(iı_ıd.e Trakya — yakasında Boğaziçinin başlangıcında, Marmara ile Hali- cin arasında kurulmuştur. Şehrin ismini verdiği Kostantine gelin- ceye — kadar Bizans — hemen her hükümdarın ve her milletin eline geçmişti. Bizansı zapltey- leyen Romalı Kostantin, Romanın payitahtını Roma Avrupası ile Roma Asyası büyük yollarının birleştiği bu şehre geurdı_ ve Boğazları tekrar dünyanın idari merkezi — kıldı. İstanbul — Roma bir. isim ve Roma - kadar büyük —bir — kuvvet — buldu. Bizans — İmperatorluğunun — ilk nüvesi olan şehkir, anadoluya hükmeden ve Trakya, Makedonya ve Sırbistanı fetheden Türklerin muvacehesinde o muazzam impe- ratorluğun son kalesi ve son par- çası olarak kalmıştır. Bir gün © kale de Türk eline düştü; hattâ Timur hâdisesi çıkmasaydı belki elli sene evvel düşecekti. Bundan sonra kadar büyük Dünyanın şimdiye kadar em- saline rastgelmemiş olduğu bir sarsıntı, boğazlardan Türkleri sil- .Son Postanın Resimli Makalesi 1 — Eski bir Türk darbımeseli: Ekmeğini alınteri ile kazan, der. Bununla çalışarak kazanmayı tav- siye ederler. SON TELGRAF HABERLERİ Eskişehirde Bir Cinayet 69 Yaşında Bir İhtiyar, Damadının Kafasını Kazma İle Parçaladı Eskişehir, 3 (Hususi) — Şehrimizde çok feci ve vahşice bir cinayet irtikâp hâdisenin sebep ve neticesi şudur: Berlin Sefareti sabık tercümanlarından İbrahim Ef, vaktile Berlinde iken buradaki damadı şimendifer alamamıştır. Berlüi 8 IŞA AF AL manyanın Şark eyaletlerinde tet- hiş hareketleri mucibi endişe bir şekilde yekdiğerini takip et- mektedir. Bir takım meçbul şahıslar Prusyada kâin Sosyalist Belediye reisini öldürmüşlerdir. Diğer bir takım eşhas ta bir havraya bom- ba atmışlardır. Doyçe Bank Müşkül Bir Vaziyette Kaldığı Haber Veriliyor Nevyork, 3 (A.A.) — Reuter Ajansı bildiriyor: Doyçe Bankın ecnebi kambiyosu almamak yü: zünden 1 eylülde vadesi gelecek olan 25 milyon dolârlık tediyatı iİfa edemiyecek vaziyette bulun- duğu bildirilmektedir. a G kip atmak istedi. Türk kudret ve dehasının bir kere daha te- cellisine imkân veren düşman taarruzu evvelâ Çanakkalede, sonral da Dumlupınarda kırıldı ve İstanbu da Türk katmakta daim oldu. Dün bütün tafsilâtile ve bütün etrafile yazdık. Dedik ki: Telefon Şirketi milyoner olmuya karar - vermiştir. | Bu maksatla tahsildarlarını seferber etmiş ve abone- İSTER İNAN, İS 2 — Bugün zaman değişti. Bil- âkis işi yorulmadan ve terlemeden | görmek lâzımdır. döktüren iş İ iyi olmaz. Ter edildi. Bu kanlı bir. dayak fabrikasında ka- istemiş, fakat ! Berlin, 3 ( A.A. )— Almanya- da siyasi vaziyet karışıklığiım mu- tebeddül olacağı söylenmektedir. Tereşşüh eden bazı haberlere göre Başvekil Fon Papen Paris sefaretine ve Paris sefiri Fon Hoşta Londra sefaretine tayin Mısır Hükümetinin Bir Kararı Kahire, 4 (A- A.) — Mısır- daki Rus bürosu Mmüdürü olup kendisinin Mısırda ikameti için ri- ayet mecburiyetinde bulunduğu ş;ruiti ifa etmeyen M. Vorobrifin Mısır hükümeti tarafından niha- yet 25 ağustosa kadar — Mısır topraklarını ıırkt:imeğe _d."" davet edilmiş olduğu zannediliyor. M. Grandi Londrada Londra 4 (A.A.) — İtalyanın yeni - Londra büyük elçisi M. Grandi, dün akşam buraya mu- vasalat ıtmişîir. DA İSTER rinden oynatabilir. Cuma usta ise kayınpederi İbrahim Efendi ile kendi ailesine ve çocuklarına birkaç defa sarhoş- luk tesirile dayak atmıştır. Hâdise gecesi de böyle faslından uykuda iken eline bir kazma. almış ve damadı Cuma ustanın kafasına ve diğer miştir. Cuma usta aldığı yaraların tesirile hemen ölmüştür. 69 yaşında bir ihtiyar olan katil kayın- peder yakalanmıştır. Almanyada ŞiddetVe Buhran Kabinede TebeddülOlacak. Hitlerciler Şark Vilâyetlerinde Dehşet Saçıyor hafaza etmektedir. Fon Papen | kabinesinde oD güne kadar bir ; edileceklerdir. Fakat diğer bazı Müddeiumumi Maznunların TER İNAN için abonelerinden cebren depozito parası istiyor ve vermiyenlerin telefonlarını keseceğini söylüyor. Bu iş mukaveleye tamamen muhaliftir. Fakat şirket bu mu- halif harekette hâlâ devam ediyor. Bu vaziyet karşı- lerini tazyik etmiye başlamıştır. Şirket Avrupa hatları | sında alâkadarların harekete geçmek sırası geldiğine, İSTER İNAN. İNANMA! Alınteri 3 — Alınteri dökmeden İş ya- pabilmek için de dimağı inkişaf ettirmek Tâzımdır. Yüksek dimağlı bir adam terlemeden dünyayı ye- | sonra — İbrahim, herkes indir- yerlerine göre de — Başvekil Hitlercilerin — hiçbir — ültimatoe- munun — kabul etmemeğe — ve kabinede hiç bir tebeddül yap- haberlere mamağa karar vermiştir. Hitlercilerin hâdiseleri Alman- yanın cenup ve şark şehirlerinin bir çoğunda devam etmektedir. (Dün ge haberler beşine İzmir Bıhtımı ina kadar gölen yfamızdadır. ) Tecziyesini İstedi İzmir, 4 (Husust) — Dün | devam edilen — Rıhtim Şirketi davasında iddia makamı maznun- lardan M. Jurdan ve müdür İv Gif- renin rüşvet, sahtekârlık, evrakı imha — suçlarından — muhasebeci Perenin evrakı imha, sahtekârlık | suçlarından, maslahatgüzar Galip Beyin evrakiı imha suçundan, avukat Gat Frankonun rüşvet suçundan cezalarının — tayini ve Frankonun evrakı imha suçu sabit olmadığından beraetini ta- | lep etti. 16 ağustosta müdafaa yapılacaktır. Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. -— ——— Olimpiyat Müsabakaları Dün Bir İhtilâf Yüzünden Kıyametler Koptu Los-Angeles, 3 (A.A.) — 5000 metrelik koşu: İkinci seri seçme müsabakası; Durns(İngiltere), Re- lers (Amerika), Petterson (İsveç), 200 metrelik koşu: Birinci seri seçme, ikinci tur. Birinci Metkalfe, | ikinci Valders, üçüncü Borçmeyer. an!ıan: 21. 15-10 (Olimpiyat rekoru kinci seri: Brinci. Tolan; ikinci, Pearson; üçüncü, Menta. Zaman: 21, 5-10. Üçüncü seri: Birinci Lüti, ikinci, Simpson; üçüncü, Jubert. Zaman: 21 4- 10.( Olimpiyat re- koru ) dördüncü seri: Birinci, Jo- nath; ikinci, Vright; üçüncü Elliot. Zaman: 22, 4-10. Bugün seyircile- rin miktarı 45 bine baliğ olmak suretile bir rekor teşkil etmiştir. Şimdiye kadar on bir Olimpiyat ve dört dünya rekoru kırıl- mıştır. Bundan başka üç dün- ya rekoru — egale edilmiştir. Eskrim (kadınlar): Aşağdaki ka- dınlar, dömi finale kalmışlardırı Butler — ( İngiltere ); — Guiness ( İngiltere ); Adams ( Belçi- ka ); Bogen ( Macaristan ); (Macaristan); Olsen (Danimarka); Munk ( Danimarka ); Pis ( Avus- turya ); Loyd ( Amerika ); Sepoer (Felemenk); Mon ( Fransa ); Bog- nol ( Fransa ); Gattia ( Fransa ); Gardere ( Fransa ); Palacios (Ar« jantin ); Larroz ( Arjantin ) ; Bloş ( Danimarka ); Ever, ( Ame- rika ); Levis ( Amerika | Graf- fenrid (Belçika), — Svozerreng ( Belçika ); Burgignon ( Belçika ); Kasmer — ( Almanya), — Dejong ( Felemenk ). Yarı ağır sikletler arasında yapılan güreşte Skerf ( Avustralya ) mağlüp olmuştur. Güreşte Rişthof (İsveç), Frişl (Avusturya) yı mağlüp etmiş ve ağır sikletler şampiyonu unva- nını muhafaza eylemiştir. Los « Angeles, 3 (A. A.) — Bisiklet müsabakası. 1000 metre çeyrek Final, İlk seri müsaba- kaları. Chayya, son iki yüz metre zarfında Muş'ui. ( Canada ) ya galip gelmiştir, Zaman:12 2,10 ikinci seri: Vangemond — ( Felemenk ), Thomas (ÂAmerika) yı yenmiştir. Zaman:12,9. Üçüncü seride Grey 12,9 da galip gelmiştir.Dördüncü seride Pelligarri (İtalya ),Şambers (İngiltere) ye 12,5 ta galip gelmiştir Bisiklet — müsabakası. 4000, metre. Movillefarine, Şayyo, Leg- rev ve Şekten mürekkep Fransız takımı Harwell, Suthall, Holland ve Jonsondan mürekkep İngliz takımma galip gelmiştir. Tan- dem (iki kişilik bisiklet ) mü- sabakası, 2000 metre. Felemenk- liler, Danimarkalılara — ga- lip — gelmişler, — Danimarkalılar da — diskalifiye — edilmişlerdir. Müsabakanın nihayetinde bu mü- sabakaya işlirak etmiş olan ka- dınlar diskalifiye edildiği zaman büyük bir gürültü —çıkmıştır. Danimarkalı bisikletçilerden Kris- tensen ile Gervin, bu keyfl kararı şiddetle protesto etmişlerdir. Son derece hiddetlenen halk Jüriye kar şı hasmane bir surette bağırmağa koyulmuştur: Bu sahne, Olimpiyat- lardan ziyade hbir profesyoneller metingine yaraşır bir sahne idi. 4000 metrelik bisiklet yarışları finalinde İtalyanlar, Fransızlara galebe — çalmışlardır. Zaman 4,53tür. — Bir Vefat Mezunen İstanbulda bulunan Amasya Maarif Müdürü Murtaza Beyin — dün — öğle — yemeğini müteakıp kalp sektesinden füc'e- ten vefat ettiğini teessürle haber aldık.