4 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Dünya Geribeleri 50 Bin Liralık Bir Gerdanlık Çalındı Brükselden yazılıyor: Faran- sada başlıyan hâdiselerden bir- çoğunun Belçikada neticelenmesi, iki hükümet payitahtlarının yek- diğerine yakınlığı dolayısile he- men hemen âdet olmuştur. İşte size bu şekilde bir vak'a: Geçen martıa sekizinci günü son derece kurnaz bir hırsız (Kale) ile (Nis) arasında işleyin mavi trene biner ve vaktini boş geçir- miyerek — Ladi Volden isminde bir. İngiliz. kadınından Üüç yüz' Kralık Fransız banknotu ile 50 bin Hira kıymetinde bir gudınhk." Miralay Jak Balsan'dan da 270 Hrayı muhtevi bir cüzdan çalar. Fakat o kadar meharetle hareket eder ki, harsızlık ancak trenin Kan şebrine muvasalatmı müte- akip anlaşılır. Bununla beraber Fransa za- bıtası derhal — tahkikata — giri- şir ve hırsızın kim olabileceğini tespit eder. Bu adam, 24 yaşur- da Kominato isminde bir İta- yandır. Fakat şimdi bu adamı pasıl bulmalı? Küçük bir tesadüf polisin yardımına yetişir! Filhakika İtal- yan çaldığı gerdanlığı satmak üzere Nis şehrinin kat kuyumcu şüphelenerek ger- danlığı almaktan korkınuştur. Zabıta bu iz Üzerinde yürür- ken İtalyanın bir Amerikalı ka- dım metres tottuğunu ve onunla birlikte Belçikaya gittiğini öğre- nir. Bir de fotoğrafım bularak Belçika zabıtasına gönderir. Brüksel polis müfettişleri bu | tabah adamın izini bulmuşlar ve evine giderek kendisini tevkif etmişlerdir. Burada dikkate şa- yan nokta şudur: Belçika ile —Fransa ara- snda seyahat etmek için pa- saport almıya ihtiyaç yoktur. Alelâde bir hüviyet varakasınm üzerinizde bulunması kâfidir. İşte bu seyahat kolaylığından dolayı- dir ki, bir memleketin hırsızları yakayı ele verecekleri zaman derhal komşu memlekete geç- mektedirler. Maamafih zabıta için bu bir mahzuür değildir. Filhakika her iki taraf zabıtası yekdiğerinin arazisinde azami kolaylığı gör- mekte, âdeta kendi memleketinde imiş gibi hareket etmektedir. Zavallı Beyaz Rus! Amerikada yaşayan — beyaz Kuslardan birinin başına çok garip bir hâdise gelmiştir. Pos- kopof isminde ve 45 yaşlarında olan bu adam vaktile Ruayada bulunduğu zaman bir kasabada polis müdürlüğü vazifesi görü- yarmuş. Rusyadaki ihtilâl üzerine bu adam Lehistana ve oradan da Fransaya — gitmiş, bir müddet sonra da AÂmerikaya geçmiş ve rikada içinde bulunduğu tamam dört sene 285 yere girip detle çalışarak bin müşkülâtla ekmek parasım kazanabilmiştir. Fakat geçenlerde Nevyorkta bir sokaktan giderken yolda bir çanta bulmuş, tebalükle kapmiş- lır. Evvelâ derhal bir lokantaya girerek karmını doyuran bu adam en büyük | kuyumcusuna müracaat etmiş, fa- | | sonra da sakin bir tavırla dışa- | orada — yerleşmiştir. Bahtı çok | kara giden bu beyaz Rus Ame- | yaş yavaş yürümiye başlamıştır. | vak çıkmış, hepsiden de kısa müd- | SÖON POSTA aemmer — —— — — K Dünyada Olup Bitenler — Ağustos 4 —— —— — —f Kari Mektupları Bü k Muharebeden Sonra Avrupanın Yine Stadyum İşi Asayışı Bir Türlü Düzelemez Oldu Büyük Şehırlerm Emnıyetı Umumıye Müdürleri Harp Sonu Zamanının Dehşet Ve Heyecanından Bahsedıyorhu geçtiklerini a | bir Fransız polisleri şerirleri tenkile çalışırken şehri, umumi nüfusa nisbetle po- | İ Stokholmde çıkan Dazens Niheter #te, çok şayanı dikkat ve lr tetkik yapmıştır. Harp sonu insanları arasında en ehemmi- yetsiz hadiseler münsebetile bile en vak'aların çıkmasım nazarı dik bu gerete, Viyana gibi, aris, Rerlin gibi büyük şe- yolis idarelerile kısınen ikinci --l.lı addedilen Oslo, Kopair l hkolm Polise Mi- etmiş, artmasındaki — söbepleri, müşahede ve teerübelerine tstinaden bildirmelerini rica etmiştir. Ayni zar manda asayişi muhalıra için kulla- mılan polis kuüvvetlerinin miktarından da bahsedilmektedir. Dünya İnsanları- nru ruht haletlerimi vak'alarla ispat eden bit mütalenları burada karileri- bir fikir vermek İçin — arzedi- islmli ga mühüm einal | mize yotruz: ç Viyananın Vaziyeti Harp sonu vak'aları münasebe- tile, denilebilir ki rekor kıran şe- hir Viyanadır. Zabıta idarelerinin umumiyetle “alçakça,, tabir ettik- leri cinayetler, burada çok art- mıştır. Bunların miktarı 1920 de 938 i geçmezken 1930da 3750 ye çıkmıştır. Yine harpten evvel dolandırıcılık vak'alarından müte- vellit şikâyetler, senede vasati | olarak 1200ü geçmezken, her ge- çen sene ile bu miktar bir parça artmış, 1927 de 5709 u bulmuş, ve 1930 senesinde ise 11829 rakamına çıkmışlır. Bu miktar, Viyananın nüfusu — 1,800,000 - ob- | mak üzere nazarı dikkate alm- mıştır. Buna mukabil Viyana — —. çantayı aı.lıgı zaman içinde bir yığın dolâr destesi görmüş, akli muyazenesini kaybeder gibi bir hâl almıştır. Fakat beyaz Rus kendine ça- buk gelmiş, yemeğini yedikten | rıya çıkmış, cadde Üzerinde ya- Bir aralık camı bir sinemaya gir- istemiş, fakat tam bilet için elini cebine attığı kaca — cüzdamn — ye- yeller — esliğini görünce, | bu sefer aklım tam manasile oynatmıştır. Anlaşıldığına göre | lokantada kendisini gören bir adamcağızın — peşini almak zaman rinde yankesici, T A lisi en fazla olan bir yerdir. ve 235 kişiye 1 polis isabet et- mektedir. Zabrta mevcudu 1921 senesinde 6577 iken bu miktarı (7825) e çıkarmak lâzım gelmiştir. Vak'alar daha ziyade sefaletten ve zahmetsizce para ele geçir- mek hırsından çıkmaktadır. Berlin Şehri Alman hükümet — merkezinin nüfusu 4,270,000 dir. İtilâf hükü- metlerinin kontrol cetvelinde, bu | şehrin 14 bin olarak kayitlidir ki bir polis isabet etmektedir. 1918 senesinden 1924 sene- sine kadar Berlinin cinai vak'a- ları, insana korku verecek bir dereceye çıkmıştır. zabıta — kuvveti yola vak'aları, © zamanlar, âdi umur sırasına geçmiştir. Bu hususta bir fikir vermiş olmak için şu — rakamları göz önüne getirilebir: Sene Miktar Şikâyetin nev'i 19320 de — 40000 Harsızlık 1921 de — 60000 n 1923 de — 163000 Yine 1923 te 30 bin cebri surclte ev soyulmuş ve 120 ci- nayet işlenmiştir. Fakat alınan şiddetki tedbirler sayesinde hır- | sızlık — vak'aları 1930 senesinde 21 bine cinayetler de 40 a indi- | rilmiştir. t Paris Şehri Bu Şşehrin umumi nüfusu 4,900,000 esası Üzerinden tespit edilmiştir. — Zabıtasının — miktarı 15,000 dir. ve bunun 700 tanesi sivil polis hafiyeliği vazifesinde kullanılmaktadır. ki 330 — kişiye bir polis memuru düşüyor de- mektir. Pariste, dolandırıcıhk ve em- niyeti sutistimal vak'alarında re- kor kıran sene 1930 senesi olmuş, © tarihte 41!71 emmniyeti suiüsti- mal ve dolandırıcılık — vak'ası kaydedilmiştir.. Yine zabıtanm “alçakça,, tabir ettiği neviden ırza tasallat, ahlâk- | sızlıktan mütevellit cinayetler 1930 senesinde en fazla olmuş ve 120 yi geçmiştir. Burada da, harp sonu zihbniyetinin feci tezahürleri görün- mekte, kolayca para kazanmak arzusu, — vukualın kabarmasına takip elmiş ve cüzdanı aşırmıştır, l sebebiyet vermekltedir. 305 - kişiye | | lardan henüz esaslı Hırsızlık, ci- | nayetler, soyganculuk, karman- | * Haa DA .:. Londra Şehri İagiliz — payitahtinim — nüfusu 7,889,500 dür. Harpten evvel, bu şehirde ahlâksızlıktan mütevellit cinayetler vasati olarak 200 ü geçmemiştir. Emniyeti suliistimal ve dolandırıcılık - hâdiseleri ise ( 5000 ) € kadar çıkmıştır. Fakat 1914, 'yani barbin : başlâdığı “sos nedenberi mülemadiyen artmış ve 930 da bu miktar 162241 bulmuştur ki binde iki demektir. Alınan bütün tedbirlere rağ- men bu miktarın mütemadiyen artması endişesi İngilz hükümet | ve zabıtasını yeni, yeni tedbirler | almıya sevketmekte ise de, bum- | bir. semere görülmemiştir. Helsingfors Şehri Finlândiyanın — merkezi bu şehrin nüfusu 250 bindir. Senede vukua gelen cinayet- ler, Berlindeki vukuate tekabül edecek kadar artmıştır. Cani- lerin ekseriyeli, görenek ve ihti- yaç saikasile cürüm işlemekte- dirler. Finlandiyada içki yasağı da mevcut olduğu için bu yasağı dinlmiyenler de ayrıca — takibata olan | uğramaktadırlar. İçki yasağına karşı — gelen- lerin — nispeti yüzde — ondur, Helsingfors — şehri 720 — polisle inzibatımı temin etmektedir. Bu- nun 120si sivil polis — hafiye- sidir. Stokholm Şebri İsveç hükümetinin merkezinde takriben 445280 kişi mevcuttur. Zabitasının miktarı ise 1130 sivil olmak 968 kişdir. Bu miktar, on senedeberi hiç değişmemiştir. Bu memleket muharebeye gir- memekle beraber harbin umumt ablâk üzerindeki aksi tesileri orada da — kendisini — göstermiş, en fazla olarak kaydedilen do- landırıcılık — vukuatı — 1930 da 3750 yi bulmuştur. Halbuki 1914 senesinde bu nevi vak'aların miktarı 720yi geç- memişti. İsveçte cinayetler nisbe- ten azdır. Bu şehirde geçen sene 15 şi geçmemiştir. 1914 senesin- de ise 12 idi. Oslo Şehri Bu şehir, Norveçin merkezi- dir, Stokholmden bir parça da- | mütemmim | kat'iyen mâni olmıyacağını Efendim, Son Postanın memleket has berleri sayfasında biribirine bem ziyen birkaç haber gözüme iliş- mektedir. Bu haberlerin geldiği şehirlerde Belediyelerin stadyum yapmak — için hazırlandıklarını, hatta bazılarının da harekete Ööğreniyoruz. Fakat İstanbul sporun en olgun bir merkezi olduğu halde burada henüz bir hareket ve hatta hazırlık bile yoktur. Sporun yaşaması ve ilerlemesi için stadyuma mutlaka ihtiyaç vardır. Eğer sporu seviyorsak dişimizden tırnağımızdan arttırıp stadyum yaptırmalıyız. Aksi takdirde sporculardan daha canlı hareket beklemek mümkün değildir. Aynı zamanda kulüplerde inzıbat işinin de daha iyi bir şekle sokulması lâzımdır. Bağrı yanık bir. sporcu Bu Hareket Doğru Mudur? Bir sene evvel inşasına başla- dığım hanem için belediyeden üsülen rübsatname almak - üzerc müracaatta bulundum. Van mü- hendis vekili tarafından yapılan keşif ve mesahada bundan dört sene müukaddem tanzim edilip tastika uğrıyan yeni memleket haritası dairesinde açılması mu- karrer yol, eviminyüz metre ce- nubundan geçtiğini yaptığı keşif ve mesahadan anlamış ve yapma- sını İstediğim inşaatta bir gü- na mahzur olmadığını — rapor yermiş olmakla buna binaen al- dığım — belediye — ruhsatnamesi 1200 lira masraflı inşaata girişip bitirdim. Bundan bir ay evvel haneme ilâvesi muktazi kısmın u ruhsatiyesini almak Üzere tekrar vaki olan — müracaatım Üzerine — vekili mumaileyh tara- fından yapılan ikinci — keşifte inşaatın yeni — yola bu | rapor beyan etmekle Belediyenin ikinci ruhsatnamesi Üzerine 200 | lira masraflı inşaat yaparak son | kısmını ikmal ettim. Bu raporların maaliyle mevcu diyeti hatırdan silinecek ve her kese unutturulacak birçok zan geçirmeden mühendis vekili muma: ileyh bu defa da yeni yolu evinden geçirmek teşebbüsünde buluna- rak yeni yaptığım evin damı Üzerine yol kazığını çakmıştır. Bu hareket doğru mudur ? Van ; Sadettin ha kalabalık olmasına rağmen umumt! zabıta kuvvetleri daha azdır ve 600 den ibarettir. Bunun 100 tanesi sivil vazifelerde çalışır. 1914 ten 19186 kadar olan seneler, dolandırıcılık vak'alarının en çok arttığı zaman olmuştur. Fakat 1931 de, bu miktar 1914 senesinin — miktarile — müsavileş- miştir. Cinayetler, biraz daha azdır. Kopenhay Şehri Danimarkanın merkezi ve Av- rüpanın en güzel şehirlerinden biri olmakla maruf bulunan Ko- penhagda 315 bin kadar insan oturur. Zabıtası, Avrupa şehirle- burada, İsveçten | rinin en azlarındandır. ve 1050 | tanedir. Vukuatın seyri, bunları doğuran esbap ve miktarlar, Nor- veçin hemen, hemen aynidir,