5 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Şarkın Yalovası Hasankale ( Hususi ) — Yız mevsimlerinde İstanbul ve hava- lisi halkı Yalovaya doğru nasıl akın ediyorsa Erzurum ve Kars- hlar da bu civarın Yalovası olan şirin kasabamıza — akın ediyor. Esasen Erzurum » Karaköse, Erzurum - Sarıkamış ve Karsın güzergâhı olan bu yeşil kazâ, intizam ve güzelliğile ilk bakışta #aazarı dikkati — celbetmektedir. Kasabanın arka cihetinde tarihi bir kale mevcuttur. Uzun Hasan ismindeki aşiret reisinin yaptırdığı iddia olunan bu kaleye İizafe- tendir ki herhalde bu kazaya da Hasankale — tesmiye - edilmiştir. Kale çok eski olmakla beraber hiç barap olmamıştır ve el'an sağlamlığınmı muhafaza etmektedir. Şehrin ön tarafı gayet düz ve geniş bir sahadır. Arazisi mah- suldar ve sulaktır. Havası kuru ve gayet iyidir. Esasen buraya her gün kırk elli otomobil gelip giderek mütemadiyen yolcu geti- rip götürmektedir. Yolcular bu- raya kasabamızın hava ve suyu ile beraber sıhhi ve fenni kap- hcalarından istifade etmek mak- sadile gelmektedirler. Burada Çermik tabir edilen dört kaplıca vardır. Bunlardan ikisi sıcak sulu ve muntazam yapılmış hamamlardır. Birisi so- | hafaza eden kak ğguk Çermik denilen ve bilhassa hasta olan kimselerin çok rağbet gösterdiği bir kaplıcadır ki suyu 24 derecedir. Diğer birisi ise munltazam banyoları havi, asri ve fenni bir kaplıcadır. Hergün bu kaplıcalar mütemadiyen — dolup boşalmaktadır. Bilhassa civar vilâyet ve ka- sabalardan ailelerile birlikte ge- len birçok kimseler bu hamam- ların etrafına çadırlar kurarak birkaç gün temiz hava ve temiz sulardan istifade ediyorlar ve hamamlarda — çok asüude — bir hayat sürüyorlar. Şebhir olduk- ça muntazam ve binalar taş yapısıdır. Caddeleri geniş ve düzdür. Bu kazada herşeyden evvel büyük bir faaliyet göze çarpmaktadır. Kârgir ve oldukça muhteşem bir hükümet binası vardır. Eğlenceli hayata ve intizama çok müştait olan Hasankale pek yakında bu havalinin mamur bir sayfiyesi olacaktır. —Vamık Faik Kırkağaçta Garip Bir Hırsızlık Hadısesı Oldu Kırkağaç (Huııııl) — Kasa- bamızda bir sirkat vak'ası olmuş, 200 lira kaymetinde bir inci, bir adet elmas küpe, 45 adet altın, 35 adet te kâğıt para çalınmıştır. Bunlar kasabamızın Sarıhoca mahallesinde Hacı Hüseyin kızı Ayşeye aittir. Sirkate denler Adapazarlı Ah- met oğlu Mehmet çavuş ve karısı Gülüzardır. Ayşe Hanım yalnız olduğu için kendi evini bunlara kiraya veriyor, çoktanberi bera- ber oturuyormuş. Fakat dün sa- bah erkenden Ayşe Hanun uyuür- ken paraları sakladığı yerden alarak — kesenin içini toprak do dürüp — sıvışmışlardır. — Hırsizlar takip ediliyorlar. — Ahmet Diyare stalıgı Bursada Necati Bey Mektebi #estatısı —— Bu Faydalı Müessese Memlekete Bılgılı Genç Kızlar Yetıştırıyor Bursa ( Hu- susi ) — Bursa- nın kendi husu- siyetlerini — mu- m dırımlı fakat dar ve ivicaçlı so- kaklarından geç- tik. Ahşap evle- rin dışarı n çıkmaları ların üstün tüyor gibi Otomobil — so- kaktan içeri gi- rerken sanki sı- gamıyacak hissi geliyordu. Böyle birçok sokaklar- dan sonra demir parmaklıklı geniş bir kapının önün- de durduk. Kar- şıda — ( Necati Bey Kız Ensti- tüsü ) levhası vard. Mektebin hademeleri lâstik bir hortum ile çiçekleri suluyorlardı. Mektep, vaktile Fransızların imiş, her Fransız mektebinde olduğu gibi yapılış tarm biraz karışık. Fakat ahşap olmasına rağmen yeni |boyanmış gibi taze ve temiz duruyordu. Atelyelerinde tedris vasıtaları bol ve hepsi de lüzumludur. Ted- ris heyeti arasında bir de Alman | muallime vardır. Bu mektepte terzilik ve şapkacılık kısımlarına talebe çok rağbet — gösteriyor. Bu — kısımlar için — masalar, İzmirde Amerikan Kolleji Lise DeğilMidir? İzmir, (Hususi) — Şehrimiz Amerikan Kolleji lise derecesin- dedir. Kollej Müdürlüğü mekte- bin lise derecesinde olduğunu reklâm ederek her sene mek- tebe yüzlerce talebenin kaydedil- mesini temin etmektedir. Hab- buki bu sene mezun olan 22 Türk talebesine mektep idaresi tarafından — diplomaları verilme- miştir. İptidal tahsillerini Türk mekteplerinde yaptıktan ve'seki- zer sene kollejde ikmali tahsil ettikten sonra Türk talebelerinin karşılaştığı bu netice talebeleri yese sevketmiştir. Talebeler Ma- arif Vekâletine müracaat etmiş- ler fakat alınan cevapta İzmir kollejinin lise derecesinde olma- dığı bildirilmiştir. Bununla bera- ber diploma — istiyen talebeler bakalorea imlihanına tâbi tutula- caklardır. Bu vaziyet karşısında bu mektepteki talebelerin bir | kısmı resmi liselere devam etmiye karar vermişlerdir. — Adnan Avcılar Cemiyeti Edirne (Hususi) — Şehrimiz- deki avcılar tarafından Avcılar Derneği ismile yeni bir cemiyet teşkil edilerek faaliyete geçmiştir. LA Kenarda: Müdür Melek Hanım mankenler, Üütü dairesi ayril- mıştır. Mektebe 150 — talebe devam ediyor ve bilhassa Bursa halkı mektep saatleri hariçinde- ki akşam derslerine — iştirak ediyorlar. Mektebin müdiresi Melek Ha- nimın bu iş için hazırlanmış ve çalışmış olduğu sözlerinden, gözlerinden, anlatışından ve yek- diğerile alâka ve münasebeti olan sınıf, atelye ve etrafı gez- dirişinden anlaşılıyordu. Mektep talebesi yemek dersinde önlük- lerini takarak yemeklerini, pasta, tatlı ve çöreklerıııı yıpıyorhr, İ Adanada Spor İşleri Adana Futbol Heyeti Relsi Hüseyin Mustafa Boy Adana ( Hususi) — Çuku- rova spor mıntakasının 931-932 kongresi toplandı. Kongrede alâ- kadar murahhaslar hazır bulundu- | lar. Raporların ve diğer madde- lerin müzakeresinden sonra inti- haba geçildi. ve şu suretle neticelendi: (Adanada) merkez - heyeti- Rceis: Adana belediye reisi Turhan Cemal, ikinci reis: Ziraatçi Ragıp, araları Mersin Borsa komiseri 't 4 z Yukarda : Talebeler mutlakta. Aşağıda: Mektebin sergisi. | yorlar. Ve bu- Taşıklarını — yık- yorlar. Akşam derslerine — de- vam eden bir- çok hanımlar, az zamanda büyük faydalar — temin etmişlerdir.Mekte- bin aile arasın- daki terziliğe çok yardımı dokun- muştur. Hanım- lar gayet zarif japkalar a| :n:ktıdır. d Mektebin gü- zel taraflarından birisi de konfe- rans - salonudur. 5, G yüz kişi | alıyor. Anfiteatr tarzında — yapıl- mış, hatta sıra- Tarın araları bi- zim sinema ve tiyatrolardaki aralıklardan daha fazla, daha rahatlıklı — olarak — ayrılmıştır. Bursayı ziyaret eden mektepçiler burada talebeye ve halka konfe- | rans verirler, sinema gösterilir, | bazan talebe temsil bile verir. Mektebin bu ders senesindeki son muyaffakiyeti biçki ve dikiş, leri sinesinde toplıyan bir mev- simdir. Fakat kendisine mahsus birçok hastalıklara sebep - olan yaz günlerinde sıhhatimize çok dikkat etmemiz icap eder. Bilhas- sa ağustos ayında sıhhi tedbirlere tam manasile riayet etmek lâzım- dir. Soğuk sü, büzlü şerbet, kavun, karpuz, domates salatası hep bu mevsimin ve bugünlerin lezzetli içecek ve yiyeceklerinden- | dir. Fakat bütün bu sevdiğimiz şapka ve elişlerinden mürekkep sergisinde görülmüştür.Sergi 5 gün devam etmiş ve 6 bin kişi ziyaret etmiştir. Mektep Müdiresi Melek Hanım ile arkadaşları sergiyi hu- susi bir itina ile tanzim etmişler ve yaptıklarını takdir ettirmiş- lerdlr — Halil Lötli “Söradüa Bir Ökuz Bir Kâ: dını Pârçaladı Soma (Hususi) — Kazamızın Cinge köyünde harman dövmek- te olan bir kadının öküzlerini dün öğle vaktı sinek tutmuş ve hayvanlar kaçmıya başlamışlardir. Kadıncağız kaçan hayvanların önünü tutmak istemiş ve koş- muştur. Fakat tam bu sırada öküzlerden birisi bir boynuz dar- besile kadıncağızın karnını hurde- haş etmiştir. Hâdise derhal bu- raya — bildirilmiş ve Hükümet doktoru köye kadar giderek kadıncağızın yarasını dikmiş ve muhakkak bir ölümden kurtar- mıştır. Fakat vaziyeti tehlike- lidir. — B. Sutkı Lütfi Ali, Rıza Salih ve Dişçi Fahri Beyler. (Mersinde) Futbol — Heyeti- Reis: Hüseyin Lütfi, azalar: Mu- harrem Hilmi, Rasim, Etem ve Fuat Gani oğlu Beyler. (Mersinde) tenis heyeti: Reis- Fevzi Kâmil, azalar: Mahmut Derviş, Dr. Muhtar, Muallim Mah- mut Beyler. (Adını) atletizm heyeti: Reis- Necali, azalar: Halis Kadri, Mu- allim Aziz Beyler. Hesap müfettişleri: Fuat Fik- ret (Adana), Ulvi (Tarsus) B. ler. şeylere biraz fazla dadandığımız takdirde hastalık derhal yaka- mıza yapışır. Yaz hastalıklarının en yapışkanı “ diyare ,, yani is- haldir. İshal, ekseriyetle midenin boş ve vücudün terli olduğu zamanlarda buzlu içki ve ye- nilen —meyvalardan ileri gelir. Bu hastalık en ziyade ço- cuklara musallat olur. Şu haldı yaz günlerinde çocuklarımızın ye- me ve içmelerine son dereco dikkat etmeliyiz. Diyare, başlangıçta bir mide ağrısı ile başlar, sonra sık sık dışarı çıkmak — ihtiyacı kendini gösterir ve ayni zamanda atcş basar. Bazan da defitabiide kan izleri görülür ve şiddetli sancılar insanı kıvrandırır. Bütün bunlardan başka bir halsizlik ve dermansızlık gelir, baş dönmeleri hissedilir. Böyle bir vaziyete düşüldüğü takdirde no yapılmak — lâzimgeldiğini de şu satırlarda okuyabilirsiniz: İlk iş olarak müshil almak lâzımdır. Bu müshil büyükler için 40 gram, küçükler için de 30 gram İngiliz tuzudur. Müshil alındıktan sonra birinci gün sıkı bir perhiz yap- mak, diğer günler de yalnız hafif et suyu, yoğurt, komposto almak icap eder. Müshilden sonra mi- deyi doldurmak çok fena netice-' ler tevlit eder. Adanada Bir Kalpazanlık Adana (Hususi) — Burada yaldıza batırılmış nikel paraları altın diye sürmek istiyen Selim ve Sait isminde iki kişi para eesaniza. mhkle edinieir, Malmüdürleri Arasında Bandırma (Hususi ) — Kaza- mız Malmüdürü Arif Hikmet Bey Dursunbey Malmüdürlüğüne ve Dursunbey kazası müdürü Şem- settin Bey Bandırma malmüdür- lüğüne tayin edilmişlerdir. Bir Küstah Adanada i'l'a'n;ç İstiyen Bir Adam Yakalandı Adanada ticaret yapan M. Brazafoli isminde bir zata tehdit mektupları gönderilerek para is- tenmiştir. Bunun üzerine M. Bra- zafoli polise müracaat etmiştir. Alınan tertibattan sonra M. Bra- zafoli paraları mektupta bildirilen yere koymuş, mektubu gönderen adam gelerek — paraları almak cüretinde bulunmuştur. Fakat muayyen yere saklanan polisler derhal meydana çıkarak bu küstah adamı yakalamak iste- mişler, ancak herif açıkgöz dav- randığı için şapkasile ayakkap- larını bırakarak kaçmıştır. Fakat tahkikat neticesinde bu adamın Kâmil oğlu Edip isminde biri olduğu anlaşılmış ve yakalanmıştır.