5 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Cenevrede Bir Hazin Komedya Oynanıyor Cenevrade toplanan silâhları tah- dit konferansı gülünç bir karar ver- ğ sl'ovakya Hariciye — Nazırı mine izafe edilerek Benes ismini alan bu karara göre: tonilâto- ek (lakat laha faz. di ra — tanklarının suna bir had tayin edilec bu haddin bugünkünder la olup olmayacağı malü dir, büyük devletler den azaltmak için ayrı — meo« kü larını lis kuracaklar; k kendileri - gibi — harcket davet eyliyecekler; büyük topların küçültülmesi ve devletleri etmiyve yine bir had tayin edilmesi düş nülecek; kimya ve mikrop har devletler - araların- | an lirde sivil hal men'olunacak; da anlaştıkları M. Benes havadan ka karşı miyacak - ve taarruz boml - larından vaz geçilecek. Bu işleri kontrol etmek bir heyet teşkil olunâcak... Bu karara karşı, şiddetle protes- to etmek cesaretini gösteren başlıca devlet İtalya — olmuştur. — İtalyanın noktai nazarı şudur; k “Benes formülü, dünyanın mü- ayiine sahip bir devlet afından ortaya atılmış- akârliık nümune- eldir. Fermülün hakiki maksadı, ba- kikt tahdidi teslihata mâni olmak ve buna karş kat'i manialar ihdas et- mektir. Bundan dolayı İtalya, bu pro- jeyi zeddetmek mecburiyetin o ancak hakiki tahdidi teslihat muka- | velelerinin altına imza koyacaktır. Eğer ciddi bir tahdidi teslihat yapmak mümkün — değilse, bunu açıkça itiraf etmeli ve insanları da kakisarı hayale düşmekten kurtar- malıdır. Eğer bu komedya böylece devam edecek - olursa, Italya, Cemi- yeti Akvamdan bile çekilmekte te- veddüt etmiyecektir. « yapıle hava ardım. üzere — daimi Senelerdenberi “tahdidi tezlihat , diye kafa şişiren mesele, işte bugün | böyle bir hazin safhaya girmiştir. Süreyya Hitlerin İfratkâr Taleplerine Rağmen Alman Kabinesinde Tadilât Olmıyacak l Berlin, 4 — Almanyadaki tet- hiş hareketi etrafta korku ve endişo uyandırarak devam et- mektedir. — Prusyada — Norgand Belediyesinin Sosyalist reisi ka- fasından aldığı iki kurşunla ağır- surette — yaralanmıştır. — Zabıta Slezyada Hitlercilere —ait bir binada mühim bir silâh deposu bulmuştur. Fon Papen Prusya Başvekil Olacak Mı ? Berlin, 4 — Prusya Meclisi “Lantag,, birkaç güne kadar toplanarak — Prusyanın — kanuni Reisini intihap edecektir. Prusya Başvekilliğine Fon Papenin nam- zet — gösterilmesi — muhtemeldir. Fon Papenin intihap edilmesi merkezin reylerini elde et- lâzımdır. Şimdiki kabine 1919 danberi Almanya ile Prusya arasındaki | ikiliği gidermiye çalışacaktır. Kabinede Tadilât Yapılmıyacak Berlin 4 Kanunu - Esasi intihabı müteakıp azami 30 gün zarfında Rayştağın içtimaa davet edilmesini emretmektedir. Hükümet, Meclisi bu mühletin son günü olan 30 ağustosta iç- davet edecektir. Fon Pa- pen hükümetinin, timaa yeni — Meclis huzuruna tadilâtsız çıkacağı söy- lenmektedir. Hltlerin İfratkâr Talepleri Berlin 4 — Lokal Auzeyger gazetesi, Alman kabinesinde ne- zaretlerin yeniden tevzii esnasın da Hitlercilerin ifratkârane talep- lerde bulunacaklarını yazmaktadır. | Niyobe Gemisi Yüzdürülemiyecek | Kiyel 4 — Batan Niyobe mek- | tep gemisinin yüzdürülmesi hu- | susundaki ümitler suya düşmüş- tür. Geminin battığı — sahanın fazla cereyana maruz bulunması bu işi imkânsız- bırakmaktadır. Amerikan Bütçesinin Açığı Vaşington, 4 — Yeni mali senenin ilk ayıma ait — açık 60,000,000 — fazlasile 263,000,000 dolâra baliğ bulunmaktadır. Milletin Mümessilleri s.Ih İstiyorlar Vaşington 4 — Amerika itti- hadı birliğine dahil 19 milletin buradaki mümessilleri Bolivya ve Parağuvay'a gönderilecek beyan- nameleri imzalamışlardır. Bu be- yanname, muhasemalın — tatilini istemektedir, Cenubi lAmerikadaki 'Mücadele | hukümeti | İrlânda hükümetinin fazla miktar | Almanyada Rayştag intihabatı hilam buldu. Hitler - taraftarları büyük muvaffakiyetlerine rağmen mecliste e metin başına geçmelerine Şimdilik Papen - Şlayşer hükümetinin nim - rı kseriyeti mutlaka alamadılar. Hükü: ihtimal verilmemektedir. Esasen Fon esmi bir tebliğinde, şimdilik hükü- mette bir değişiklik olmıyacağı ima edilmektedir. Resmimiz milli müdafan nazırı Jeneral Fon Şlayşer ve kerimesini rey vermiye giderlerken göster mektedir Paris 4 — Bolivya ile Para- guvay arasında patlamak tehli- kesini gösteren harp, bu iki hü- kümet Aarasında 50 senedenberi devam eden hudut ihtilâflarının bir neticesidir. Vaşingtonda top- lanan hakem komisyonu, her iki memleketin mütekabilen zapttet- tiği istihkâmların iadesini emret- miştir. Arjantin Bitaraf Kalhıyor Boecnos Âyres 4 — Arjantin harpte — bitaraflığım muhafaza için Bolivya hududuna 20 tabur asker göndermiştir. Irlanda Ve Kömür İthalâtı —| Dublin 4 — Serbest İrlanda*! | hükümeti, İrlânda sanayi erbabr- na gayritabii mıktarda — İngiliz kömürü ithal ettikleri takdirde şimdiki rüsumun tezyit edileceği- 4 ni bildirmiştir. Bu ihtara sebep | | da İngiliz kömürü — ithalâtının İr- piyasasında Avrupa'dan gelen maden kömürü satışına zarar < vermesinden — korkmakta oldukları ileri ' sürülmektedir. landa ea TTEFRİKA NUMARASI:27 ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat ramanı O hakikati sevdiği için muhakkak hepsini anlatır. Ninen evliya gibi bir kadındır yavrum ! Enfiye çe- kiyor ve şarap içiyor amma.. o Allahın çok sevgili bir. kuludur. Onun eteğine yapış, hiç bırakmal. Grigori beni yanından - itti. Düşünceli ve çatkın bir çehre ile avluya çıktı. Kapının sahanlığın- da Vayna ile karşılaştım. Beni başımdan — tuttu ve kulağıma fısıldadı: — Ondan korkma, o iyi bir Türkçeye Çeviren: Muvaffak insandır.. Konuşurken dasdoğru gözlerinin - içine bak. O bunu sever. Burada her şey çok harika- bahş ve yabancı idi. Ben başka bir bayat bilmiyordum. — Fakat ebeveynimin ayrı bir hayat yaşa- dıkları hbakkında çok silik bir hatıra taşıyordum. Onların lisanları, se- vinç ve saadetleri başka idi, Onlar ekseriya, biribirlerine 80- kulmuş, yanyana otururlardı. Ak- şam Üstü uzun zaman pencerenin kenarında dururlar, gülerek ko- nuşurlar, yüksek sesle şarkı ça- garırlardı. Sokaktan geçenler du- rup dürüp onlara bakardı. burada, büyük babamın evin- de ise gülmek pek madir idi. Birisi tesadüfen gülse dahi ne :nllşılmııd:. Ekseriya biribirine bağırırlar, tehdit savururlar, köşe- lerde başbaşa, esrarengiz bir çehre ile bir şeyler fısıldaşırlardı. Çocuk- lar çok sessiz idiler, Büyüklerin karşısında adeta büzülürlerdi. Bu | evde kendimi yabancı hissedi- yordum. Her saniye beni iğneli- yen bu hayat bana emniyetsiz- lik vermişti. Herşeyi gergin bir dikkatle takip ediyordum. Vayna ile olan dostluğumuz hergün daha ziyade artıyordu. & Cihan İktısat İ Konferansı Londra, 4 — Cibhan İktısat | konferansına iştirak için Cemiyeti | Akvam tarafından davet edilen Amerika budavete henüz müsbet menfi bir cevap vermemişlir. Maamafih Amerika ve Belçika- nın daveli kabul edecekleri temin edilmektedir. Davetnamede, alâ- kadar devletlerden bir murahhas | ve 3 mütehassıs istenmektedir. Bu heyetler ihzari komileyi teşkil edecek ve ihzari komite de konferans programını tanzim ede- cektir. Komite, Fransa, İngiltere, İtalya, Almanya, Japonya murah- haslarile Amerika, Belçika ve | Norveç murahhaslarından mürek- kep olacaktır. Kadınlar Mücadeleye Koşuyar Assompsion 4 Yüzler- ce kadın, orduya kabul edil- meleri için asker &lma şubelerini muhasara — etmişlerdir. — Bunlar memleketin müdafaasına iştirak bakkını haiz - olduklarını açıktan açığa söylemektedirler. Beynelmilel Yahudi Konferansı Cenevre 4 — Beynelmilel Ya- hadi 14 Ağustosta üçdlacaktır. Ninem / sabahtan al;;ma kada: ev işleri ile meşgul olduğu için konferansı ben daima Çingene yavrusunun | etrafında dolaşırdım. O, büyük babam beni döğer- ken yine değnek darbelerini elile | yakalıyor ve ertesi gün kabarmış | için ve neden güldüğü birden | avuçlarını göstererek şikâyet edi- yordu: — Hayır.. Artık bunun ma- nası yok! Bundan dolayı sana bir kolaylık olmuyor ve bana.. | Bak şu ellerime! Bir daha asla yapmıyacağım! Fakat bu bir dahamın arkası gelmezdi. Ona: “Hani, bir daha yapmı- yacaktın?,, Diye sorardım. *Yapmak istemiyordum amma, nihayet yine yaptım işte.. Ken- diliğinden oldu,,. Derdi. | tün münasebeti |Evlenmek 'İstem iyen Bir Genç “ 18 yaşında güzel bir kızım Bir senedir. bir gençle tanışıyo- rum. Bu genci - evvelce sevme- miştim, Sonra tedricen artan bir muhabbetle sevdim. Nihayet ken- disine nişanlanmayı — teklif etlim. Henliz hayata atılmadığından bah: sederek kabul etmedi. Bunun üzerini münasebetimi kesmiye, kendisile | görüşmemiye çalıştım. Bu defa da her gün evimin önüne gelerek beni bekliyor. Her sokağa çıkışımda yanıma sokuluyor, bizzarure ko- nuşuyoruz. Herhalde — müşkil va- ziyette kalıyorum. Bir türlü fi rini anlamıyorum.,, Kadıkö Kızım, bu çocuk seni seviy Fakat hernedense evlenmek iste- | miyor. İhtimal vaziyeti müsait de- ğgildir, ihtimal bir hastalığı var- dir, binaenaleyh — evlenmeniz ihtimali yok gibidir. Bu vazi- yette yapacağın şey bütün bü- kesmek, — teh- likeli bir maceraya sürüklen- memektir, çünkü sevdanin gözü kördür. Bu genç, senin başına büyük belâlar açabilir. Hiçbir şey yapmasa onunla temas ve münasebetin başkasile evlenmene mâni olabilir Ona, seni seviyor- sa fedakârlık yapmasını, ve yolu- nun üstüne çıkmamasını teklif et, x *Bir hanımla sevişiyoruz. Fa- annesi — müteassıp olduğu kızını - serbest birakmıyor. Fırsat buldukça — buluşuyorur. Kık hiçbir sözüme itimat etmi- yor. Ona nasıl itimat telkin edeyim?, M $ Nışanlanarak veya evlenerek. kat için « Bir sene evvel bir kızla se- viştim. Evlenmeğe karar verdik. Fakat annesi verdiği halde ba- bası muvafakat etmedi ve kızını alıp başka şehire götürdü. Şimdi ne yapayım ? , Malatya F. M Kızın babasına tekrar müra- eaat ediniz, yine reddederse bu sevdadan vazgeçin. HANIMTEYZE | - TAKVİM —— CUMA 31 Gün- 5 Ağustos - Arabi 1- Rebililaharı 932 W n Rumt Temmaz-sena- 1348 | D Vaktt |Ezant ivasati| Vakit ŞEzan! ivasati | Güneş |9 35 &. 01 Öğle Tkind kşam Z — | 19 22 4 57 (12 20 | Yatsı (1 46 | zi 10 4 S 18 İ Tansak (7 38 3 00 —a ON AA Çingene — yavrusu hakkında biraz sonra bir şey öğrendim ki, bu ona karşı olan alâkamı daha arttırdı. Vayna her cuma günü Vallah Şarapı, büyük annemin çok seve gili uslu atını büyük kızağa ko- şar. Ancak dizlerine kadar gelen kısa kürkünü giyer, * kalpağını geçirir, kırmızı kuşağı ile belini sarar, ve pazara yiyecek almıya giderdi. Bazan © evdekileri — uzun müddet bekletirdi. Bunun üzeri- ne evde büyük bir sıkıntı baş- gösterir, herkes pencereye kos şar, nefesleri ile pencere camla- rındaki buzları eriterek sokağa bakarlardı. ( Arkası var )