18 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Kooperatif . İdaresi -»- Madde 12 — Hissedarlar şir- ketin tesisi tarihinden itibaren ilk sene için sermayelerini hiçbir suretle istirdat edemezler. Madde 13 — Bir şerik, şir- ketteki hisse ve haklarını ancak İdare Meclisinin kabul ve tasdikı şartile başkasına — devredebilir. Bedeli tamamen ödenmemiş olan hisseler devrolunamarz. Madde 14 — Vefat eden his- sedarların sermayeleri tahakkuk edecek temettülerile birlikte tam olarak mirasçılarına iade olunur, Varisler müttefikan hissedar ol makta devam etmek isterlerse ortaklığa kabul olunurlar. Madde 15 — Mukavele ah> kâmına riayet etmiyen ve şirke- te zarar verecek hareketlerde bulunan bir hissedarı, ilk içtima edecek umumi heyetin tasvibine arzedilmek şartile idare meclisi ortaklıktan çıkarabilir. Madde 16 — Şirketten istifa | eden veya çıkarılan — şeriklerin sermayeleri yüzde on noksanile ve 12 inci maddedeki müddetin mürurundan — sonra Bu — kabil hissedarlar — şerik- lik haklarını zayi etmekle bera- ber içinde bulunacakları hesap senesi temettüünden ve müterakim ihtiyat akçesinden bir şey istiye- mez ve istifa veya ihraç rilmezler. Mhtiyat sormaye ve temettü tevzil | Madde 17 — Temettüden rılacak mebaliğ ile bir ihtiyat sermayesi teşkil olunur. Bu ihti- yat, şirketin mevcut sermayesinin mısfına baliğ oluncıya kadar top- lanmağa devam edilir. Vukuna gelecek ayni senenin temettüü ile kapatılamazsa ihti- yat sermayeden tesviye olumur. Madde 18 — Her sene bi- lânço mucibince tahakkuk ede- cek safi temettüün yüzde ( yirmi- si ) ihtiyat sermayeye tefrik, yüz- de (beşi ) İdadre meclisi azala- rına, yüzde ( beşi ) de İdare mec- lisinin tensibile şirket zararlar memurla- rına ikramiye olarak ita ve yüzde , (Çonu ) umuru hayriyeye tahsis, mütebaki yüzde ( altmışı ) hisse- darana tevzi edilir. Madde 19 — Hissedarana tevzi edilecek kârın yüzde ellisi istih- lâk ve yüzde ellisi betinde dağıtılır. Ancak her ortar ğın bir senelik istihlâki, iştirak sermaye nis- reddolunur. | tarihin- | den sonra zarara da iştirak etti- | | | | hissesinin on mislini geçerse üst | tarafının yalnız yarısından istihlâk kârı verilir. Toptan fiatle alışlar istihlâkten sayılmaz. Madde 20 Temettüün em- ri hayra tahsis edilecek kısmile evvelâ fakir köylülerin hastaları- na ilâç temin edilir, kimsesiz mektep iaşelerine çalışılır. Madde 21 Her senenin sonundan — itibaren nihayet iki ay zarfında usulü dairesinde şir- ketin bilânçosu tanzim edile- rek mevcudat defterleri, — idare meclisi ve mürakip raporlarile birlikte umumi beyetin adi timamdan en 22z on beş gün evvel şirketin merkezinde ortak- ların — tetkikine durulur. Madde 22 — Şirketin malı olacak binaların kıymeti üzerin- den her sene 4 5, makine ve sair tesisat ile demirbaş eşyasmndan *4 10 hesabile amortisman yapılır. (Arkası var ) saniyen çocuklarının amade Ahmet Ekrem i iç- | bulun- | SON POSTA ERKEK MODASI Bu Sene Ne _Giy;(;eksiniz? Erkek Kıyafeti Kadını Takiit Ediyor Bir saç tanzimi Akisleri bize kadar moda haberleri, bu sene erkek kıyafetlerinde — oldukça — mühim değişiklikler olacağını bildiriyor. Moda, şüphe yok ki bir görenek hastalığıdır iyi insanlar yine muhakkak ki kendi- ve en giyinen | sine yakışan kıyafeti bulan kim- sedir. Buna rağmen, genç, ibi.yar birçok kimseler, mevsim, mevsim de- gişiklikleri takip etmeyi severler. Bu, onlar için bir hastalıktır. Bu hasıl olan elbise şeklindeki sene elbiselerin yakası geniş mi yapılıyor? Geçen seneden kalma dar yakalı ceketlerini sırtlarına geçirmeyi bir ayıp sayarlar. Gü- ya herkes onların — giyinişlerini takip ediyormuş gibil... Mamafih tabiatten bahsolun- maz ve bizim vazifemiz burada, hareketi teakit etmek değil, bu senenin c şu veya bu tarzı modası hakkında, bu cec. c anı ta- kip etmeyi sevenler için bir fikir yermektir. Bu maksatla dercettiğimiz muh- | telif resimler tetkik edildiği zaman görülür ki bunların hatlarında hu- susi bir incelik vardır. Adeta kadın kıyafet giden bir incelik., Omuzlar hendesi bir intizam ile dikilmiştir; umumi şek- modasile muvazi EMLEKET HABERLERİ | gelen | YENİ EEBİSELER Hle tetkik edildiği zaman bu se- nenin erkek — kıyafet modasınin şuurlu ve ciddi bir döşünüş mah- sulü olmaktan ziyade Los Ange- Holivut modayı tazla terir altında hırakıyor — Bu senenin simokin madası Holivut niş tarzlarından les, artistlerinin — giyi- mülhem oldu- | gile hemahenk Umumi Şeklile Züppelik Hissi Hâkimdir ğu görülür. Ç Yeleğin önü, aktörü tanziminde de Amerikan Saçların bir gibi — açıktır. ayni taklitçi yok- dan yürünmektedir. Ceketlerin züppeliğe kaçan bir fazla genişlik göze çarkmaktadır. * Smokin ve frak, umumiyetle az şekil değiştiren resmi kıya- yakalarında — da T Bu da bir yaka şeklil fetlerdir. Hele frak için şimdilik ve ilânihaye bir tebeddül mev- | zubahis değildir. Fakat bu seneki yaz smokinleri tercihan beyaz kumaştan — yapıldığı gibi siyah kumaşlıların da yine dercettiğimiz resimde dan göreceğiniz gibi yan- tek düğmeli olanları vardır. Bu takdirde nevi kruvaze ceket şeklini almal:- ve smokin bir ta ve göğüs Fazla açık bulun- | durulmaktadır. ö Sabahlüryütaktan' Kalkületan. | sonra pijama giymek artık terke- dilmiş bir âdettir. Pijamayı şim- di münhasıran yatakta giyiyorlar. Sabahleyin kullanıyorlar. de - rop * Giyilen şapkanın elbise ren- olması lâzımgel- diğini kaydetmiye elbette ki lü- zum yoktur. lî V M | Mardinde Yeni Bir Elektrik Malatyanın Meyvaları Malatya (Hususi) — Bir meyva diyarı olan şehrimizin milyonlar değerindeki — meyvaları — ihracat yapılamadığı için harap olup gi- diyor. Vesait bulunmaması, tren ücretlerinin pahalı olması ve yaş meyva ihracat vagonlarının bu- lunmaması bu milli servetimizin inkişafına set çekiyor. Geçen sene — tutulan rakam- lar bu vaziyeti çok beliğ bir şekilde ifade etmektedir. Geçen sene umum meyva - istihsalâtı 13,403,810 kilo idi. Bu miktarın | ancak 1,408,584 kilo su ihraç edi- lebilmiştir. Geriye kalan muazzam yekünun bir kısımı dahilde sar- fedilmiş, diğer kısmı da çürüyüp | gitmiştir. Geçen sene bir buçuk milyon kilo üzüm istihsal edimesine rağ- Şirketi Tesis Edildi Mardin (Hususi) — İki gün evvel buraya gelen Bragman şir- ketinin ustabaşılarile vali Talât ve belediye reisi doktor Yahya Beyler arasında vukubulan mü- zakere — neticesinde — şehrimizin elektrikle tenvir edilmesi karar- laştırılmıştır. Belediyenin iştirakile bir şir- ket yapılacak, faaliyete e— — —a men, bunun ancak 410 bin kilosu ihraç edilebilmiştir. Yine 1,725,000 kilo kuru üözüm istihsal edilmiş- ken butun 137 bin kilosu ihraç edilmiştir. Bu mesele halledilirse Malatyamız ve dolayısile memle- ket büyük istifadelere mazhar olacaktır. — İhsar sonra a geçilerek şehrin umumi caddeleri seküldarı “ve. balidiye'perki'lür vir edileceği gibi birçok evler de elektrik alabileceklerdir. Şimdilik tesisata — yirmi lira ile” başlanacaktır. beş bin Bin hisseden ibaret ve ber hissesi 25 | lira kımetinde olan bu şirkete iki gün içinde “510,, kişi hisse- dar — yazılmışlardır. Baki *4090,, hisse de bir iki güne kadar satılacaktır. Şirketin müessisleri arasında Belediye reisi Yahya, Ticaret Odası reisi Musa Kalav, fabrika- tör Rifat Emin, Kermu zade Kemal ve Tevfik Beyler gibi bir- çok sermayedarlar da vardır. İşe bir evlülden itiharan haelancaeLe döşambr | kalan | Ağustos 18 Küime ea | ! Kari Mektupları I | Tmçm e VA | 'Cebeliberekette- ki Sivrisinekler ! Sıtma — mücadelesi — kanunu | mucibince pirinç zeriyatının köy | veya kasabadan lâakal bir saat | uzak mesafede yapılması — icap ederken Cebelibereket eti- | nin Hâruniye nahiyesi merkezinin | yanıbaşında bu sene pirinç zeri- yatı yapılmıştır. | bu havalide si bulut halinde vilâ Bunun üzerine isinekler bir kara aşmıya başlamıştır Bu yüzden birçok kimseler sıtlmaya — tutulmuştur. — Sinekler ruzgârlarla dokuz saat mesafeye kadar yayılmaktadırlar. Vaziyet hakkında Sihhiye Ve- kâletinin nazarı dikkatini celbet menizi rica ederim. Garlayaıtapda kâhya ağa zad Abdullah A Amerikan Kolejinde Leyii Ücretlsri Amerikan Kolleji geçen sene olduğu gibi leyli ücretlerini | dirmemiştir. 550 lira leyli ücreti vistenmektedir. Kollej, bu suretle | Maarif Vekâletinin ücretler bak- | kındaki mukarreratına riayet et- memekte ve dünyanın her tara- fında tesirini gösteren bulhrandan habersiz. bulunmak- tadır. Bilhassa son senelerde erzak fiatinin de geçen senclerle nis- pet kabul etmez derecede düştü- ğgünü göz önüne getirecek olur- ! ak kollejin aldığı bu paranın fazlalığı daha iyi anlaşılır. Maa- rif Vekâletinin nazarı dikkatini celbetmenizi rica ederim. Amerikan kız ve erkek kollejinde iki çocuk babasnı A!A, S. Vilâyetin Bir Cevabı 10-8-932 tarihli ve 734 numa« rah nüshanızın altıncı sayfasının beşinci sütununda Süleyman Hü- seyinin imzasile neşredilen şi- | kâyetnamenin 1885 numaralı mec- buri istimlâk kanununun sarahati kat'iyyesi karşısında mesmu ola- | cak bir ciheti yoktur. Metni ka- |onunda: İskâm adiye tâbi tu İup ta: İtilâfname mucibince istim- lâk edilenlerin İstanbul ve İzmir hariç olmak üzere diğer vilâyet- kerimizde iskânı adi | ve meccanen emval sarrah — olduğuna bunun | hilâfında muamele icrasına imkân | mevcut değildir. Bu kabil hak | sahiplerinin bu kaydi kanuniyeye riayete mecbur olduklarının ce- | vaben neşrini rica ederim Efe h. Valisi N. A, . Cevaplarımız ı Morkez karakolüt iktısadi ge derecesinde itasi mu- göre Edremit darma Şirlerinizi okuduk. Teamülü- müz haricinde olduğundan maal- esef dercedemiyeceğir. beyeş Tokirdağında Çavuş Efendiye: Bu bususta uzün neşriyat yaptık. Bütün şikâyetlerinizi yaz- dık. - İcap ettikçe geşriyatımıza | devam edeceğiz. » Adana hapishanesinde 24 sene cera — mathkümu AkaTül Klendiye: Mahkümiyet müddetlerinin müayyen bir kısmını iyi hal ve hareketle geçiren mahkümlar za- bıta nezareli tahtında bazı işler- de - çalıştırılacaklardır. Kanunun tatbikı hakkındaki talimatname hapishanelere — tebliğ — edil. İnd 0 GA aai e Sağır Çelebi Musa ağır Tsahacılı lah iştir.