22 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi I Karışık - İşler Karşısında 'Ticaret Odasına mühim bür gikâ- yet yapıldığını, Avrupadan gek diği söylenen uydurma — mektujr Tarla şeker fiatinin yükseltildiği- ni dün yanmıştık. Bu husumta tahki- kat yapılmakla — ber bir. de halkın mütalealarını dereediyor ruz : Hasan B. (Sultanhmet Firuzağa 34) Mill! servetimizi korumak için bökümet tahdit kararı verdi, ayni zamanda da ibtikârı men için kanun da hazırladı. Buna rağmen arasıra Mtikâr yapıldığını, gıda maddeleri fi- atlerinin yükseltildiğini gördük. Şimdi bazı tacirler Avrupadan uydurma şeker mektupları alıyorlarmış. Bunu lar derhal bulunmalı, tecziye * Necati B. (Beyoğlu caddeikebiri84) — Şekar, hasta ve çocuklar gibi halkın da en başta gelen bir gıda maddesidir. Memleketin iktısadiyatı gibi sıhhat ve nüfus meselesini de alâkadar eder. Son zamanlarda Avru- pada şeker fiatlerinde hiçbir tahavvül olmadığı halde tüccar p'yasayı yük- sek gösteren mektuplar uyduruyor- larmış. Bu tam manasile bir ittikâr. dır. Mer'ulleri adalet kılıcına — teslim edilmelidir. “ Seyfi Bey ( Beyazıt Soğanağa mar Ball si 75 ) — Simdi meyvanın bol zamanı- anda da şeker istihs ” Mev Köldiğk Binzensleyh şeker Ml Teri he: sone bu zamanlardı. dişer. Buna rağman günlerde çeker yükselmiye başladı. Ticaret Odası bunun sun'i olarak yükşeldiğini öğ- renmiştir. Moşru kazançlara razı eb mayanlara hadleri bildirilmelidir. * Nurt Bey (Eminönü Hasırcılar 84) — Harbı Umumide şekersiz kalan nesil bugün bunum acı neticelerini görüyor. Şeker verem için en kuv- vetli bir İlâçtir. Bu madde üzerinde Bbtikâr yapmak doğru değildir. x Sadun B. (Fatih Atpazarı 81) —- Biz gazetelerde bu sene meyva bol olduğu için şekerin ucuzlıyaca- gını okuduk, fakat şeker son zaman- larda yükselmiye başlamıştı. Demek ki işin içinde hile varmış. Böyle sahte piyasa meklubu uyduranlara ihtikâr kanunu tatbik edilmelidir. Tahkikat Başladı Dün, Avrupadan İstanbulda- ki şeker tacirlerine gelen piyasa mektuplarının tahrif edilerek fiat yerlerine yüksek rakkamlar ya- zıldğini ve bu hususta — Ticaret odasına şikâyette bulunulduğunu yazmıştık. Ticaret Odasi bu şi- kâyeti ehemmiyetle nazarı dikkate almıştır. Mektupların kimler ta- rafından ve nerede tahrif edil- diği esaslı şekilde araştırılacaktır. son DAHİLİ HABERLER Hasköyde Kanlı Bir Kavga Avram İsminde Bir Musevi,Madam Ra- şelin Kafasını Yardı Ve Kolunu Kırdı Dün Hasköyde biri kadıu, diğeri erkek İki musevi arasında feci bir netice ile biten gürültülü bir kavga Hasköyde olmuştur. Tahkikatımıza göre, Avram isminde bir Musevi, Madam ötedenberi kavgası yapmışlar, — fakat büsbülün kızışmış ve birbirlerine söylemeye — başlamışlardır. detini — yenemeyerek — Madam hücum — etmiştir. Kadımcağız geçinemiyorlarmış. Birkaç defa ağız bu münazaalar Bir aralık Avram hid- Raşelin oturan | kadımın kafasına Raşel - ile mak ve kadını dün | müdahalesine ağır lâkırdılar üzerine I kendisini — bu | ler Avramı hücumdan kurtarınak istemiş, fakakt muvalffak | altına almışlardır. Eski Dava Kadriye Hanımın Davası Tekrar Görülecek Kadriye H. eski müstantik Hikmet Bey aleyhine İstanbul Ağır Ceza Mahkemesine bir ifti- ra davası açınış, sonra da dava- sından ferağat ettiği için mahke- me bu davanın - sukutuna karar vermişti. Müddeiumumilik — cür mün mahiyetine mazaran fera- gatle amme hukukunun sakit olamayacağını ileri sürerek da- yayı temyiz etmişti. Temyiz mahb- kemesi kararı bu cihetten boz- muştur. — Yakında Ağır Ceza mahkemesinde Hikmet Beyin mu- hakemesine başlanacaktır. Yolsuzluk Gümrük Tahkikatı Ne Netice Verdi ? Ban gümrüklerde kontenjan yolsuzlukları hakkında gümrük müfettişleri tarafından tahkikat yapıldığını yazmıştık. Tahkikat — bitmiş ve netice hakkında Gümrük Vekâletine malâmat verilmişlir. Bu münase- betle bazı gümrük müdürleri arasında değişiklik olacağı söy- lenmektedir. Topkapı Sarayının Rehberi Topkapı —sarayının — şimdiye kadar yazılmış bir rehberi yoktu. Müzeler idaresi saray için bir rehber bastırmıya karar vermiştir. Topkabı sarayı müdürü Tahsin Bey tarafından hazırlanan mufas- | sal bir rehberin yakında basıl- masmma başlanacaktır. Hikmet Beyin Yeni Vazifesi Eski. müstantik Hikmet Bey (45) lira maaşla Gaziantep Em- niyet müdürlüğüne tayin edilmiş- tir. Dahiliye Vekili Erzincanda Dabiliye Vekili Şükrü Kaya Bey Erzurumdan — Erzincan&t arzimet et- miştir. Son Postanın Resimli Hikâgesi: 1: Komşu — Aman, gp ucuz- luk Hasan Bey... | 2 — Mum gibi hazır elbise- l ler 14 liraya.... ; -piyasasında 'İhracat — Mallarımız Ticaret Oda;s—ı Mdkayeseli Bir Cetvel Yaptı Tiçaret Odası ihracat vaziye- timiz bakkında mukayeseli bir cetvel hazırlamıştır. Bu cetvele göre, mühim ibracat maddeleri- mizin geçen 1931 senesindeki fiati ve ihracat vaziyetleri şudur: Afyon: 1930 ihracatı (272) ton olduğu halde 931 de mem- leketimizden ( 350 ) ton afyon ihraç edilmiştir. Arpa: 1931 de arpa ihracatı şayanı dikkat bir şekilde artmış- tır. Türkiye 931 de (91,167) ton arpa ibraç etmiştir. 930 929 senesine has zaran dört — kuruş 37 para- hk bir tenezzül olduğu balde 930 ve 31 seneleri arasındaki fiat tenezzülünün 37 paraya inbhisar ettiği görülür. Fındık: 1931 senesi fındık pi- yasası diğer bütün maddelerin aksine olarak ( 930 ) a nazaran sekize yakin bir yükselme ile kapanmıştır. Fakat bu maddenin ihracında tenakus görülmüştür. Tiftik: 1931 senesinin kânı- nusani ayında 150 — kuruştan satılan tiftik 1932 kânunusanisinde 40 kuruştan müşteri - bulama- mıştır. 1931 ibracatı (1930) a mazara yüzde 23 kadar noksandır. Komünistlik Maznunları Evvelce tevkif edilen 21 Ko- münistlik — mazmununun — elyevm istintakları yapılmaktadır. Mürettipler Cemiyetinden alk- dığımız bir tezkerede, bir gaze- tede, — mevkufların — ekserisinin mürettip olarak gösterildiği bi dirilmekte, fakat bu habher tek- zip edilmektetlir. Mevkuflar ara- | sında bir mürettip olduğu, onun da cemiyete yazılı olmadığı be- yan edilmektedir. | kanlar içinde yere yuvarlanmıştır. rağmen sopa ile kadının üzerine tekrar bu sefer de kadıncağıza şiddetle indirerek kolunun kırılmasına sebep olmuştur. Bu sırada yetişen polis- yakalamışlar, yarak kadını da olamamıştır. Avram bu sırada yerden koca bir taş alarak Madam Raşelin üzerine fırlatmıştır. Taş ve — kadmcağız Etraftan ayır- için — yetişenlerin Avram eline geçirdiği bir bücum etmiş ve isabet etmiş kurtarmak tedavi Şeker İçi çın Doğruca İktısat Vekâle- tine Müracaat Edilecek İktısat Vekâleti, şeker, kahve, çay hakkındaki — muamelelerin süratle yapılması için Avrupaya şeker, kahve, çay ısmarlamak istiyen — tacirlerin bir istida ile doğrudan doğruya Vekâlete mü- racaat etmelerini — bildirmiştir. Vekâletin bu maddeler üzerinde bir fiat yükselmesi olmaması için bu yolda bir emir verdiği söy- lenmektedir. Çuval Ve Kilim Fabrika Tesisi İçin Bir Teklif Yapıldı Çuval sanayüle iştigal eden yerli bir grap İktısat Vekâletine müracaat ederek bir teklifte bu- lunmuştur. Müteşebbisler mem- leketin bütün çuval, kilim ve ipek ihtiyacını temin etmeği taahhüt etmekte, buna muakabil yirmi beş sene müddetle imtiyaz istemek- tedir. İpek İplik Fiatleri İpekli kumaş fabrikaları Ti caret — Müdiriyetine — müracaatla bazı fabrikaların ipek iplik fiati- ni yükselttiklerinden şikâye et- mişlerdi. - Ticaret Müdiriyeti şi- kâyetçilerden vesika istemiştir, Sergi Binası Yapılacak Haber aldığımıza göre yerli malların teşhiri maksadile Ar- karada büyük bir sergi binası inşasına karar verilmiştir. Bina, tacir ve fabrikacıların iştirakile inşa edilecektir. 8 Bin Okka Buğday Ankara — Ziraat Bankam Zahire borsasından 8 bin ekka buğday mü- bayaa etmiştir. | Ağuıtıîır 21 el Günün Tarihi Polisler Arasında Yeni Tayin Ve Terfiler Ankara, 21 ( Telefonla ) — Bahke. sir Polis Müdürü Hasan Fehmi Bey Ankaraya, Urla Polis Müdürü Salih Bey Sürde, Kars — Polis Müdürü Sami Bey İçele, Sıvas Polis Müdürü Hami Bey Afyona, Mersin Polis Müe dürü Celâl Bey Denizliye, Çanakkale Müdürü Server Bey Sinoba, sabılg Bursa Müdürü Nurli Bey Maraşa, sabık — Sıvas Müdürü — Nurettiğ Bey Niğdeye, — Emniyeti ümüs miye düncü şube şefi Galip Bey Burdura, birinci sınıf emniyet memuru olarak tayin edilmişlerdir. Istanbul merkez memurlarından Mazlum Bey Kütahyaya, Istanbul merkez memure larından M. Murat Bey Tekirdağına, Istanbul başmemurlarından Emrullah Bey Gümüşhaneye, Istanbul başmee murlarından Mazhar Bey Çankırıya, İstanbul başmemurlarından Enver B. Şarki Karahisara, Edirne — merkez memurlarından İbrahim B. Tokata, Boyanmt merkez — memuru — İrfani Bey — Ispartaya — Çorum — mere kerz memurü sabiki. Hamdi Boy Artvine, Izmir — merkez memuru Sabri Bey Amasyaya, Van merkeğ memuru Tahir Bey Muşa, Ordu merkez memuru Cemal Bey Kırşehie ikinci sımıf emniyet memurluklarına tayin edilmişlerdir. Muğla —merkez — memurlarından Zeki, Erzincan merkez memurlarıne dan Atıf, Giresun merkez memurlae rında Osman, Çorum merkez mee murlarından Sırrı, Aydın merkez mee murlarından Şükrü, Ankara merkez memurlarından Mehmet Ali, Ankara merkez memurlarından Nazmi, Rize merkez memurlarından Sadık Beyler mahalleri ikinci amıf emniyet mes murluklarına, İstanbul başmemurlas rından Kemal Bey Ordu ikinci sınıf emniyet memurluğuna, Afyon merkez memuru Nuri Bey Bolu ikinci sınıf emniyet memurluğuna tayin edilmişe lerdir. Terkos Gene Mahkemede Mün'im Mustafa Bey isminde bir zat, su vermediği için terkos şirketl aleyhine dava açmaya teşebbüs et- miştir. Kömür Tahkikatı Havagazı Şirketinin kok kömürü fiatini yükselttiği hakkındaki iddia« lar üzerine Ticaret Müdürlüğü tahe kikata başlamıştır. Dayak Meselesi Vilâyet maiyet memuru Nazuhi Beye dayak atıldığı iddiası etrafındakl tahkikat neticesi çu günlerde alına caktır. Fakat Nasuhi Beyin de polise lere dayak attığı ileri sürülmektedir, Gazi Hz. nin Telgrafları Misir Kiralı Fuat Hz. nin — yeğenl | Prens Kemaleddin'in vefatı münase- betile Gazi Hz. bir telgrafla taziyete lerini beyan — buyurmuşlar, — Kıral Hı. de cevabi bir telgrafla mukabes lede bulunmuştur. aa Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 3 — Ölmez oğlu cinsinden | vidala ayakkabıları üç — buçuk liraya... " 4 — Nah, şuracıkta... Gel sana da göstereyim.. | | &: Hasan Bey — Ayakkabı göstermekten ne çıkar... Erbap- san üç buçuk Jlirayı gösterl...