22 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

22 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON _POSTA Ağusînı 22 BiZi iDARE EDENLER... Sadrazam Kâmil Paşanın (Masdarışer) Ebülhüda Ef. Kimdi? Dediği Büyücü Mü, Mruneccım Mı, Ufurukçu Mü, Neydi ? Muharriri x4 Her Hakkı Mahfuzdur —104— Bu işi mümkün olduğu kadar ko- laylıkla yaptırabilmek için askerler- den inşaat taburları teşkilini ve para işini temin maksadile de (Dünyanın dört köşesindeki ) is- lâmların hamiyet ve diyanetine müracaat edilerek talep edilmesini teklif etti. Bu teklif, Abdülhamidin ho- şuna gilti. Bu hattın inşa ve ik- maline ait bütün muamelâtı idare etmek için İzzete salâhiyet verdi. İzzet, meşrutiyetin ilânına ka- dar, Yıldız. sarayının ikinci bir iane î i hükümdarı gibi, müstakil ve na- | fiz bir surette çalıştı. En mühim maliye işlerini idare eden komis- yonların başında (murakıp) - sıfa- tile bulundu. Maliye ve Nafıa nazırları, âdeta onun emri altın- da çalışıyorlardı. Eğer, her tutanın parmağını yalaması ise; kollarını dirşeklerine kadar bala batıran İzzetin, o baldan avuç avuç yemesi de pek tabii Vdi Az zaman “zarhında (üç. mil- yon altın) biriktirdi. emin vasıtalarla ecnebi bankalarır na yerleştirdi. Yenimahallede bir tabii konak, Adada bir köşk yaptırdı. | 'Dünya Atletlerinin Amerikaya Gitmesi| Haftanın altı gününü Sarayda fasılasız bir mesai ile geçirdikten sonra bir gün de konağına gidiyor; her türlü suikast tehlikesinden azade olmak için demir ıskaralı köprülerle her tarafı tecrit edilmiş hususi odasında, Şamdan getirttiği hanende ve sazendelerin, dilber ve ahu gözlü rakkaselerin tan nan zil sesleri, muhrik (yalel..) sedaları arasında ( paşam, eğleni- yor..)du. Arap İzzet, hiçbir zaman âdi Jurnalcılık ve saire gibi ufak tefek işlerle meşgul — olmamıştır. O, münhasıran Abdülhamidin bunal- dığı dakikalarda imdadına ye- tişmiş.. — bilhassa — Sait nüfuz ve kudretini kırmak, oyna- mak istediği oyunları akim bırak- mak için bütün zekâsını sarfetmiş.. Abdülhamidin hadsiz, hesapsız in'am ve ihsanını hakketmek için en son takatini sarfedinciye ka- dar efendisine hizmet etmişti. (10 Temmuz 1324) inkılâbında (İttihat ve Terakki Cemiyeti tara- Bu parayı | Paşanın | bal | | hndııe | alâkadar etmek fından mabeyin ricalinden bazıla- | riının saraydan — uzaklaştırılması hakkında Abdulhamide müracaat vuku bulmuştu. Abdülhamit bu- na fena halde kızmış, ve: — Bu adamlar, benim hususl bendegânıma ne karışıyorlar. Bun- ları ne hakla benim hizmetimden | uraklaştırmak istiyorlar? Bu, açık- | tan açığa (Hukuku saltanat)a tecavüzdür. Hele (İzzet Paşa) ya gösterilen husumetin manasını anlamıyorum. Bu adam, daima benim (irade) mle harcket etmiştir. Ben, (Hicaz şimendiferi) gibi büyük bir eseri İzzet Paşanın mütemadi gayreti ile meydana | Fakat bu ateşin yuvalarını, getirdim. Şımdı, uılndn hiçbir sebep olmadığı halde bu adamı nasıl terkedeyim.. -Niçin tecziye eyleyim?.. Diye bu teklifi reddetmek is- | temişti. Fakat, İzzet hakkındaki galeyan artıp ta vaziyet kanlı bir şekil almak istidadını gösterince, | naçar kalarak ondan ayrılmıya muvafakat etmiş ve son defa olarak (beş bin altın) daha ih- san ederek — derhal — İstanbulu terketmesine riza göstermişli. İzzet, ahibbasından — olan bir İngiliz vasıtasile derhal bir vapur satın aldı ve ailesini toplıyarak İstanbuldan — uzaklaştı. Ne oldu ise, ( Hamdi Efendi ) isminde bir zavallıya oldu. Beyoğlundan dö- ben nümayişçiler, İzzet pek çok benziyen bu Hamdi | Efe diye rastgelince: — İste.. İzzet.. ta kendisi... — Tutun ha. — Vormn ha... Diye zavallı işte.. Arap adamın — fistüne bence | Paşaya | | fiından (masdarı şer) diye hücum ettiler. Bir haylı sille ve tokat Üşürdüler. esnada bu derdmendi — tanıyıp ta sahabet edenler olmasaydı, (Arap İzzet) e bedel gideceği ve bu vesile ile de şehadet şerbeti- ni nuş eyliyeceği muhakkaktı. O günler, rabbil.. miktar, Eğer o ne günlerdi Ya- Şer Masdarı lara- tavsif edilen (Ebülhüda) ismindeki adam da, o devrin idare işlerinde mü- him roller oynamıştı. ( Arkası var ) Sadrazam Kâmil Paşa Bitlis'te Yılmaz kitap evi ve pazarı Sürat, intizam, ehveniyet 1932 Olimpiyatları Ve Talâk Hâdiseleri 20 (Hususi) — Dünya- insanla- atlet Los Anjeles, 1932 Olimpiyatları bitti. nın evp gürbüz ve genç mürekkep — olan Yinin buraya noktaâi — nazarından — bir olduğu kadar hanımları noktasından da bir hayli dedikodu mevzuu teş- Meselâ, 1932 olim- piyatlarının devamı — müddetince, Amerikan kibar aleminde 7 talâk ildiğini söylersem, olma- kil etmiştir. me zahip yınız. Dünya atletlerinin Ameri- kaya gelmelerile kalplerinde ye- ni, yeni ateşlerin yandığını his- | kadınlar, az veya çok düşkünü seden eğlence Kile ocaklarını — onlara terkettirecek kadar kuvvetli olması da, bir kısım harp sonu inselarındaki mjjhalât- sızlığın nisbeti göstermek itiba- ile ayrıca şayanı dikkattir. Bu vak'alardan bir tanesini kaydetmekten kendimi alamıyo- rum : Vak'anın — kahramanı, — tabir caizse, maruf buğday tacirlerin den Mark - Şulerinin Bu kadın, ötedenberi spor düş- künüdür. Hiçbir idman faaliyeti olmaz ki, hemen evini - bırakip oraya koşmasın. Bu yüzden karı koca arasında esasen geçimsizlik başgöslermişti. Kadının bilhassa hoşuna giden sporlardan biri de eskrimdir. Macar — eskrimci- lerinin — Amerikaya geldikle- zevcesidir. kadınlardır. | gelmesi, | K fuemı oğlan, Madam Mark Şuler rini haber alan ve bunların çok mahir sporcular olduklarını öğrenen Madam Mark Şuler ko- casına — danışmıya — lüzüm — bile görmeden hemen Los Anjeles'in yolunu tutmuştur. Buğday taciri hâdiseyi haber alır almaz derhal karısının peşi- ne düşmüş, ona yarı yolda ye- tişmiş. Fakat bütün tehdit ve ricaları para etmemiştir. Kadın, kocasile beraber evine dönmiye razı olmamıştır. Bunun üzerine hukuk mahkemesine müra- caat — etmiştir.. Fakat Madam Şuler, mahkeme kararını bekle- meden Macar eskri mciler ile bera- ber Avrupaya hareket - etmiştir. Bu vaziyette, mahkemenin talâk kararını kadın aleyhine hükme- deceğine şüphe yoktur. Hf o da | leri, pirleri, E ve ttığı (Baş tarafı | inci sayfada ) “ Bu gazada orduyu huma- çıkarca- neka- varsa hepsi blcümle esnafımı ğim. Nekadar asker dar dükkân sahibi kanunu kadimleri üzere nakip- şeyhleri, kethüdaları, ağaları, yiğit başıları, atlı piyade, güruh gürüh sekiz kat mehterhanelerini çalarak alay köşkümün önünden geçecek- teşyic ve çavuşla- rile, lerdir. Böyle düsturu humayunum sadır olmuştur. (Evliya çelebi)|., 1100 çeşit esnal! Bu emri alan zamanın polisleri yani çavuşları derhal faaliyete geçmişlerdi. 24 asesleri ve alay saat sonra 700 bin nüfuslu İstan- buj geçit resmine hazırlanmıştı. O zaman İstanbulda 57 fasla ayrı- | lan (1100) çeşit esnaf vardı. Bunla- rın arasında yankesiciler, hırsızlar, afyonkeşler, esrarcılar da — bulu- da esnaf Emir kat'i nuyordu ve — bunlar teşekküllerine dahildi. 'Birtakım Davalara Sebep Olmuştur | yen asker, esnaf ve halkın hal boynu vuruluyurdu. Resmi Geçit Başlıyor 1048 hicri senesinin bir ilk- bahar güniydi. Bütün halk yuva- sından fırlamış, sokak - başlarını | ve damları — doldurmuştu. -Dör- düncü Murat, alay köşkünde- ki penceresinden —alayı — seyir | ediyor, dilber — sakilerin altın tepsiler ve billür kadehlerle sun- duğu şarabı. sindire sindire içi- | yordu. Alayın en önünde küheylan- lara binmiş bin alay çavuşu vardı. Zırhlara — bürünmüşlerdi, ellerinde “çevken,, ve zil çalıyor- | lardı. Davul ve darbukaların bo- ğguk sesleri arasından ! | — Ya suphan!. sadaları yük- | denilen piyade zabıtai seliyordu. Bunları “ Çöplük Subaşısı ,, belediye memurları takip ediyordu. Bunla- İrm arkasında — zirhli. — süvari, gılman — hademesi esnafı var- | dı. Tıraşlı ve keçe külâhlı 1000 kasıklarına kadar çizmeler geçiren kırmızı ve siyah kaftanlı, tekke külâhlı beş yüz “arayıcı,, yani tanzifat esnafı da * PŞ yunuma, İstanbulun büyük küçük | idi, alaya iştirak etmek istemi- | der- | ——— — <n Çok Eski Dewrlerde İstanbul 700 Bin Kışının İştirak Bir Çeçıt Resmi ellerinde sırıklar, kazmalar, ve süpürgeler olduğu halde kendi saflarında yürüyorlardı. , Mezar Kazıcılar Ve Lâğamcılar 2008 mezar kazıcı, pislikleri — fıçılara — doldurarak geçen 5 bin lâğamcı, ve Lâğamcibaşılar ve asesbaşılar da geçit resminde kendi yerlerini işgal etmişlerdi. Başlarında “ üskü f,lar yani serpuşlar taşıyan — assesler asi askerleri öldürmiye memur zab- ta memurları idi. ElMeri sopalı ve (tutma, kapma, koğma, urma yollardaki | asma, basma, yakma ve bağlama) ismindeki 200 subaşıda baş ases- leri takip ediyordu. Has Collâtlari Bu esnada Alayköşkünün pen- ceresinde alayı seyreden Dördün- cü Muradın gözleri parladı. Has cellâtları geçiyordu! Dev cüsseli bir zebellâya — benziyen cellâtbaşı, yanında olduğu halde yeri — titreterek ve — etrafına — ölüm — korkusu saçarak ilerliyordu. Cellât başı kıllı kollarını ve şişkin bazularını sıvyamış, kılicini beline takmıştı. İşkence, —karabent, — nakşibent, kemerbent, zünarbent ve yağlı kementleri beline asmıştı. — İş- kence aletlerini de yanıma ak mıştı. Bunlar kelpeten, burgu, çivi, insan — derisi — yüzmeğe mahsus tent raş, pulat tas ve ilâh isimlerini taşiyorlardı. Mu- avinleri de yedişer ölüm vası- tasıyla üzerlerini süslemişlerdi. Fuhuş Tellalı Esnafı! Bundan sonra halkı ve evleri soyan 300 — vesikalı yankesici, 200 kara hirsizi esnafı, bekâr erkeklere fuhuş - tellâllığı — yapan 500 gidiyanı müflisan, yabancı- ları meyhanelere — götüren 150 Kasımpaşa mukdimi ve 500 genç mahbup ta alayda san'atlerini tem sil ediyorlardı. Bütün bunlar es- naf teşkilâtına dabildi ve bir nevi vergi ile mükellefti. Bunları hicaz makamından şarkı okuyan ve ellerini çırpan arap seyisler takip ediyordu. Buraya kadar alayın 3 saat zar inda geçen kısıninı Beyrettik. Gaçit iştir. — Yarınkd isımlarını: takip muavinleri resmi honüz — b nülshamızda edeceksiniz. —— : * sAZAKAAAAAALAALAR AAA AAA TTT EA AAA AAA AAA SA RADYO 3 Kt eei şererARAAAARAARAAAARAAAK HLASA AAA AA LA SAA AA LALAAAAAİLA * ş 022 Ağustos Pazartesi İstanbul — ( 1900 metra ) 18 Gra- mofon, 19,5 Makbule Hanımın ve Y" Aar iraklerile alaturka konser, tarsfından Kuvarte n iştirakile konser, orkostra. Bükreş — (804 metre) kestrası, 20,30 nılvn ti salon orkestrası, 28,15 dana havaları, Belgrat — ( 129 moetri 1 akşam konseri, 21,40 komedi, 22,10 konser, 23,10 şarkı. Roma — ( 441 metre ) 21,45 Asya hakkında bir konferans, hafif konser. Prağ — (488 v ) 90 halk şarkıla- rı, 20,20 gen musikt, 29 piyano konseri. Viyana —( 517 motre) 20,35 Alman halk yarkıları, 21,95 senfni ( 550 metre ) 22,50 konser. ÇI4LI metre ) 19,20 dans gramofon, £ 1,86 Dolar Bari 20, salon or- nsilleri, 20,45 Peşte Varşova , 21,15 ronses işmindeki operet. Berlin — ( 168ö metre ) 22,10 Sha- kespeare'in Arzunuz nedir? ismindeki komodisi. 23 Ağustos Salı İstanbul — (1200 metra ) 18 grar | mofon, 19,5 birinci kınım abaturka sar, Müşerrof D,5 gramofon, S1 ikinci Kisim alaturka konsor, Kemal Niyazi | Boy ile arka daşları tarafından 29 orkestra. Hanımın iştirakile kestrası, 20,3) konlerans, 21,15 orkestra. Belgrat — (480 metre ) S1 kos kon- 28 20,45 şark, veri, Samson oprasından parçalar, Çizan orkestrası, Roma — (441 metre) 21,45 Lodoletta operası . Prağ do, 22 R. Viyana (488 metre) 20 axkeri ban- J. konseri . (BLT metre ) 21 saki yeni Viyana operetleri, 23,15 dans havaları. Peşte — ( 5ö0 motro ) 20,15 Macar halk şarkıları, Z1,50 operanın örkestrası. Varşova — (1411 metre) 21 kalk kon- sori. Berlin — ( 1635 metre ) 21 erkestra, 22,1Ö Stüngartian naklen Aloka opereti ,