4 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

4 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

AlmanyanınFran- saya Son Notası Almanyanın Fransaya son verdiği nota beynelmilel siyaset ufuklarında bir bomba gibi patlad. Anadolu Ajansı, evvelki gün bu nota muhle- viyâtinin ana rından bahsetti, Bu malümatı göz önüne alınca, va- riyetin vahimliğini takdir etmemek mümkün değildir. Bu sütunlarda defaatle tahlil ve tetkik ettiği veçhile, o Almanya, Umumi müteakıp itilâf devletleri tarafından kendisini kıskıvrak bağlamak mak- sadile kabul ettirilen Versay Muahe- desindeh kurtulmak istiyor. Bu murhedenin başlıca hedefi, Almanyayı iktısaden, ve kuvvet nok- tasından zayıf bırakmaktır. Versay Munhedesi, iktisadi noktadan yapa- Almanyayı uçurum ke- Barına getirdi. Son Lozan Konferansı İmdada yetişmemiş olsaydı, Almanya büsbütün berbat olacaktı. Fakat ta konferansla Almanya kuvvetlerinin tükendiğini açıkça ilân etti, Esasen eski müttefiklerden İngiltere ve İtalya gibi devletler de Almanyanın bu va- Ziyetini an rdı. Dünyanın iktisadi ihyası yolunda Siyaset Âlemi | li ) ) | sarfedilmek üzere üç milyar daha | verilmek şartile Alman befçlan silindi. Geriye Versay Muahedesinin eski artlarını kaldırmak kalıyordu: Yine 4 muahede mucibince OAlmanya polis kuvvetleri hariç, ancak yüz bin , kişilik bir Mü ordusu teşkil edebilir. Bu ordunun adı Rayhsver- dir. Harp tayyareleri yaptıramaz, ağır toplar namaz, tank- lar satın al Ona mukabil, komşu devletler ve meselâ Fransa key iri istediği gibi tenşik ede- , arttırır veya eksiltir, kimseye hesap vermekle mükellef . Almanya, Versay Muahedesini bu haksızlığına ötedenberi (itiraz ediyordu. İddiası şu idi. “Ya silâk- ları azaltın ve benim dereceme gelin, yahut bırakın ben de sizin dereceni- 16 çıkayım. Hiç olmazsa 65 milyon luk bir devletin hudutları ve mevkii ile mütenasip bir ordu vücuda getir. meme mâni olmayın... Almanyanın bu talebi, eu kuv- vetli omuarız olarak O karşısında Fransayı buluyordu. Almanyanın bir gün gelip intikam almak» sevdasına düşebileceğini düşünen Fransa, buna riza göstermiyordu. Bu talep, hususi temaslarda daha evvel de birçok de- İalar mevzubahs olmuştu. Fakat resmi sahaya girişi, nisbeten yemidir ve bundan evvel tarafeyn ricali, bu meseleyi iki defa daha üşler, fakat ameli bir çarede karar kıla- mamışlardır. Alman notası, Alman- Yanın herkesçe malüm olan bir ar- xusunu, bu defa sarih ve resmi bir sürette teyit etmektedir. Almanyaya cevabı ret verilirse ağlebi ihtimal, milletler arasında müsavat tesis ede- mediği beyanile Cemiyeti Akvamdan, vazifesi (o vakit geçirtmek olduğu beyanile de Tahdidi Teslihat konfe- ransından çekilecektir. Bu takdirde ” 3 yapacaktır? Almanyayı silâhh e midir? Bize kalırsa bu yolda bir hü- küm vermek fazla acele etmek olur, Çünkü Versay Munhedesi, Fransayı piduğu kadar başlıca İngihere ve talyayı da nlâkadar eder. Büyük dev. letlerin bu hususta fikirler. malüm olmadan Fransanın herhangi bir ha- mez, Maamafih, Tahdidi Teslihat ve Lozan onferanslarında mevzubahs iki.dey- let, az çok reylerini hissettirmiş ol- | duklarına (göre, Almanyanın bu talebi bazı müzakerelere mevzu teş- kil etmesi düşümülei Fakat bir harp tehlikesi için şimdilik endişeye mahal yoktur. — Süreyya Alman Talebinin Akisleri Fransa, Hükümetlere Müracaat Ediyor. Paris, 3 — Silâhlanmak hu- SON POSTA İngiltere, Talebi Mevsimsiz Buluyor susunda müsavat istiyen Alman notası bütün Avrupada büyük akisler yapmıştır. Bilhassa Fransız gazeteleri bu talebi reddetmekte ve bu talebin mühim Heryer doğurabileceği o kanaal sürmektedirler. Fransız kabinesi Başvekil M. Heriyonun riyase- Fransa, Nolanın Diğer Hük ler tarafından Tetkikini İstedi Himat iilâfını imzalıyan bökü- metlere Alman notasını gönde- recek ve bu notanın bu hükü- metler tarafından tetkikini istiye- cektir, Bilhassa hükümet, bu hususta | Amerika hükümeti nezdinde te- şebbüste bulunmuş veya buluna- caktır. İnğiltere Alman Talebini Mevsimsiz Buluyor Londra, 3 — İngiltere hükü- meti, Almanyanın talepleri kar şısmda şimdilik intizar vazıyetin- dedir. Yalnız bu meselenin tahdidi teslihat (o konferansından sonra devletler tarafından tetkik edil mesini temenni etmektedir. Zira hükümet, oCenevrede yapılacak müzakerelerin (oşimdi omüphem görünen birçok meseleleri aydın- latacağı, hatta (müzakerelerin mahiyetini değiştireceği ve Alman talebini başka bir plâna koya- bileceği mütaleasındadır. «Londrada Alman talebi pek mevsimsiz zddedilmektedir. Londra Mülâketı Berlin 3 — Alman Hariciye Nazırile Fransanın Berlin sefiri arasındaki mülâkatta, Almanya- nin yeniden silâhlanması talebi- nin teferrüatı o görüşülmemiştir. ! Pröjede silâhlarm nevi ve evsaf- ları da yazılınamıştır. Yalı; Ak man moktai mazarındaki prensip- lere ait mütalealar (o tesbit edir miştir. Pöli Pariziyen gazetesinin Londrada bir mülâkat yapıldığı hakkındaki haberi Ceyit etmek- tedir. Ancak bu mülâkatın tefer- ruatı hakkında Fransz gazele lerinin neşriyatı Coğru değildir. Bir İngiliz Gazetesi Ne Diyor ? Londra 3 — Teslihatta müsa- vat istiyen Alman notası hakkım da Mançester Gardiyan gazetesi diyor ki;Bu teşebbüs çok iptidaidir. iğ Geçen te mmuzda yapılan umumi! intihap neticesinde teşekkül eden Alman Meclisi “Rayihştag» nihayet birkaç gün evvel toplunabildi. Küşat celsesine teamül olduğu veçhile meclisin en yaşlı azası seçildi. Bu şerefli vazifeye bu defa Komünist kadın meb'us Klara Zeikin geldi. Şimdi 76 yaşında bulunan bu kadın meb'us 18 yaşındanberi hayatını komünist mefküresine vakfetmişti. Kadm meb'us nutkunda bilihassa şunları söylemiştir İnşaallah birkaç sene dalın yaşarım da, toplanacak ilk komünist meclise riyaset ederim. O celsede yapılan meclis riyaseti intibabında Hitlerel meb'un lardan tayyareci Göring riyasete İntihap edildi. Mesmimizde sağda Klara Zetkin ve solda M. Göring görünmektedir, Milletler Cemiyetinde Bu İçtima Devresinde Görüşülecek Meseleler Çok Mütenevvidir Cenevre 3 — Milletler Cemi- | işsizliğe mâni olmak için M. yeti eylül ayında faaliyetine tek- Alber Tomas tarafından teklif rar başlıyacaktır. Senelik adi | edilmiş olan projeyitetkik edecektir. içtima 12 eylülde yapılacaktır. 19 eylülde Milletler Cemiyeti- Meclise verilen başlıca meseleler | nin komsiyonun içtima : ederek Romaya Avusturya, Buk Irakta manda sistemine niha- | garistan ve Yunanistanın maliye- yet verilmesi, beynelmilel mahi- | lerini tetkik eyliyecektir. Nihayet yeti haiz nafıa meseleleri, Yuna- | 21 eylül tarihindetahdidi teslihat nistanın mali vaziyeti, Romanya | konferansının divanı, içtima edecek- mu maji muavenet talebi, tir. Almanyanm son defa yaptı 5 eylül tarihinde naha işleri | teşebbüs burada büyük akisler tetkik i komisyonu toplanarak doğuracaktır. > Idam Mahkümu |Maksim Gorki Hitlerciler Pariste Paris, 3 — Stalinin mutemedi ve böyük Rus edibi Maksim Gor- ki buraya gelmiştir. Maksim Gor- ki, Amsterdamda toplanan harp Berlin 3 — İdama mahküm | edilen 5 Hitlercinin cezası müeb- bet hidematr şakkaya tahvil edil | miştir. Hitlercilerin idam cezasını | müebbet hapse tahvil eden Prus ya hükümeti oi setle efkârı | ümumiyeyi (Oteskine (o çalışmıştır. | Salâhiyettar mehatilde bu ME | nın muhakkak süretie yeniden rüyet edileceği söylenmektedir. rol oynıyacaktı. Fakat Felemenk hükümeti edibin pasosunu vize etmemiştir. Maksim Gorki, bu akşam ! üçüncü enternasyonalın ileri ge- göre acaba bunun sonu nereye dayanacaktır. Almanya - Fransa İenleri arasında o yapılacek olan münasebatı ile tahdidi teslihat mitingde hazır bulunacak ve söz işi ne neticeler verecektir. söyliyecekti ir. | aleybtarlığı kongresinde büyük bir alnlilda A | Gönül İşleri öeemek İçin Sevilmek Lâzımdır “Bilmiyorum nasıl oldu. 3 ay evvel evli bir gençle seviştik, Fakat 3 ay sonra büyük bir gü- nah işlediğimin farkına varınca ona bu yoldan geri dönmemizi teklif ettim, ve ayrıldık. Yalnız aynlırken kalbimi de beraberin- de götürmeği unutmadı. Şimdi o zavallıyı karanlık kalbinin kor- kunç zindanlarında hapsederek bin bir türlü işkence ile çürütmek se reva mi?, mteyzeciğim, müstakbel sahibime alt olan kalbimi bu za- lim adamın hapishanesinden ne suretle kurtarayım? Aşk faciaları gönü! İşleri kanununun hangi maddesine temas eder? Bana öğretiniz. Bu lütfu sizin Alicenap vicdanınızdan sabırsızlıkla bekli- yorum. MNA, Kızım, Sevmek için sevilmek lâzım- dır, Sevilmediğini anladığın gün sevemezsin, evli bir adam Sizi, sizin sevdiğiniz (gibi sevemez. Onu unutmanın ikinci şartı, diğer birini sevebilmektir. * - “Üç sene evvel birde çocuğu bulunan bir dul kadınla önle ve seviştik. Ben yalandan hoş- lanmam, Kadının bunu bildiği hak de son zamanlarda bana yalanlar söylemiye başladığını hissettim. Nihayet şu günlerde bütün ken İiğimi sarsan bir yalanını daha yakaladım. Vo ayrılmıya ka- “rar Overdim, OoOŞimdi o kadın çalıştığım (O müessesenin O etra- fında dolaşıyor ve barışmak istiyor. Bende ona alışmıştım. Gözeli karşı da nihayetsiz bir şefkat duyuyorum. Fakat bu ha- yatın bir sonu olmıyacağını bik diğim için barışmak istemiyorum. İki his arasında perişanım. ,, : Ankara M.N. Sevdiğiniz ve anlaştığınız bir ka İ dınla devamlı bir yuva bile kura- | bilirsiniz. Kadın yaptığı hatayı İ anlamışsa bu ona bir ders olabi- lir. Fakat ufak bir hata yüzün- den derhal çocuğile birlikte s0- kağa atmıya kalkmak, ona karşi büyük bir günah işlemektir. Bu günahı işlemeyiniz. HANİMTEYZE —- TAKVIM —- PAZAR EYLÜL - 932 timr 122 Rum! 1. Ağastos-sar>- 1348 vom - 4 Arabi 2 Cemaevval. 15 Valiz Ezen! |rasani| Vakit |Ezani | vas Güneş | 1049İ5 2oAkşam lir — n Or. 5 MİL BY İt İ 16 İY a TEFRIKA NUMARASI:57 Fakat başlangıcı böyle olduğuna ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat romanı Yün örmeleri ile süslü eski iskemlenin © arkasına yaslan dı. Başını arkaya doğru attı ve babasının daha hayatta olduğu eski zamandan hikâye etmeye başladı: Nasıl eşkıyaların tüccar (Sayev )i soymak için (Balâhna) Ya geldiklerini ve babasının nasıl kuleye çıkarak çan çaldığını ve haydutların onu yakalayıp kılıçla Parça parça ederek kuleden Aşağı attıklarını anlattı. “Ben © saman küçük bir çocuktum! Türkçeye Çeviren: Muvaffak Diyordu. “Bıumları görmedim ve babam hakkında da hiçbir şey hatırlıyamıyorum. Benim hatıram ancak İ2 senesine kadar geriye gidiyor. O zaman memlekete Fransızlar gelmişti. Ben tam 12 yaşında idim. Bizim Balâhnaya da 30 kadar esir getirdiler. Bir sürü küçük mska adamlar.. Paçavra- lara (o sarılmışlardı; (o dilenciden farkları yoktu, donmuş âzalarile soğuktan titriyorlardı. o Ayakta duracak halleri yoktu. Köylüler Bu bir Rus idi. Ve aym 2x manda büyük bir efendi. Anir yor musun? Yabancı bir millete de acımak hissi dufayordu. Büyük babam bir müddet sustu, gözlerini kapadı, saçlarını elile düzledi. Ve hafızasını top- lamağa çalışarak yavaş yavaş de- vam. etti: evvelâ onları öldürmek istediler, fakat muhafızları bırakmadılar ve köylüleri evlerine sürdüler... Sonradan (köylüler Fransızlara iyice alıştılar. Çünkü Fransızlar namuslu, işgüzar, iyi insanlardı. Aynı zamanda çok ta neşeli idiler. Nijni'den birçok obüyük için elbiselerini lerinin üstüne kayarlardı. Soğuk- tan korkunç bir surette müteesir oluyoriğrdi. Çünkü onlar sıcak bir memleketten (o geliyorlardı. OSo- ğuğa alışık değillerdi ve birkaçı bu yüzden geberip gittiler. : Bizde, bahçe nihayetindeki efendiler üç atlı kızaklara binmiş oldukları halde geldiler. Bazıları | onlara küfrediyorlar; yumrukları ile tehdit ediyorlar ve hattâ dö- ğüyorlardı. Fakat diğerleri on- larla kendi lisanları ile nazikâne | ahbaplık ediyorlar, sicak şeyler | ve para veriyorlardı. Tamamile ihtiyar olmuş bir adam yüzünü elile kapıyarak ağlıyordu: — Aman Allahım, şu mel'un Napolyon zavallı Fransızları bak mo hale koymuş! — Kış gelmişti. Bir kar fır- tınası sokağı süpürüyordu. Buz hamamlığa iki kişi yerleştirmiş” lerdi. Bu bir zabit ile emirberi (Mirat ) idi. Zabit uzun boylu, parçaları saçakların altında çatırdi-| kuru bir adamdı; bir deri, bir yordu. Fransızlar bu zaman koşarak| kemikti, topuklarıma kadar varan gelirler, penceremizi tıkırdatırlar, sıçrıyarak, bağırarak sıcak çörek isterlerdi. Annem, çörek pişirir satardı, anlıyor musun? Annem onları odaya sokmaz çörekleri pencerenin kenarından uzalırdı. Onlar şiddetle çöreğe doğru atılırlar ve sıcak parçayı ısınmak i zun bir kaput giyk Sonda pole iyi bir adamdı; ki ii i de çek severdi, Ta olarak evde bira yapıyordu. Zabit bir miktar bira satın alır, doyuncıya kadar içer ve sonra neşeli şarkılar çağırırdı. ( Arkan var )