4 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

4 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Haftada Bir Defa Neşro- lunur Ve Bütün Dünya Matbuatını Size Getirir. Almanyada İkl hirsiz, ara- sında : — Gireceğin mağaza dikkat «t Yahudi mağazası olsun. Tu- tulursan Yahudi düşmanıyım der kurtulursun. — Gazeteler Kaç Çeşi İngilterede Müstakil Gazete Yoktur, Hepsi Sindikaların Elindedir “Denilebilir ki, her memleke- HÜn gazetesi, bir parça da ©o memleketin —aynasıdır. Milletin şehresini aksettirir.,, Bu fikir zaviyesinden İngiliz gazetelerine — bakıldığı — zaman, hükimün şayanı hayret doğruluğu karşısında şaşmamak — mümkün değildir. Tek bir İngiliz gazete- sini gözden geçirmek hâdiselerin umum! mahiyeti hakkında bir fikir edinmiye kâfi — gelmez. İngiliz. matbuatı tektir ve as- rın gidişatına rağmen bünyesi müsavat esasına dayanan bir mi- letin biribirine girift olan tema- yüllerini mükemmelen ifade eder. Maamafih esas itibarile İngiliz matbuatımı başlıca iki familyaya ayırmak İâzımdır: 1 — Ciddi gazeteler 2 — Okunması kolay garze- teler. Times gazetesi, denilebilir ki, | biriaci zümreye meuşup matbu- atın âdeta alemdarı ve enmuzici- dir. Ondan sonra ve ayni sırada Morning Post ve Daily Telgraph gelir. Bunlar payıtahtta - çıkarlar. Londra haricinde çıkmak - şartile ayni evsafı haiz olan tek gazete Manchester Guardiandır. Times (Taymis) gazetesinin yapraklarını çeviren bir insanın hissettiği duygu, bir nevi ihtiraz | ve hürmettir. Bizzat İngiltere gibi | değişmiyen ve ber vakit sağlam | kalan bir mahiyeti vardır. Herhangi bir ecnebi gazete- sile mukayesesine imkân yoktur. | En ciddileri, onun yanında ha- | fifmeşrep kalırlar, Denilebilir ki, Times gazetesi, günlük hâdiselerin günlük bir lügatçesidir. İçinde mevcut olm- | yan hiçbir. şey yoktur. "Times muharrir ve muhabirleri için ma- rüf “Atlama,, tabiri İngilizce de- ğildir. Fakat haberlerinin tasni- Tinde hiçbir itina yoktur, Çünkü takip ettiği maksadı kari avla- mak değildir. Gördüğümü — Bicadim, size takdım vcte- yim: Şu binayı yaplıran cesur dostum Bertelo, bu zat ta bu apartımanı kiralıyan kahraman Jozetson, Dünya Karikatürlerden : a Erkek — Piyes oynanırken ağlayayım deme, herkes işle- rimin ftena gittiğ'nden dolayı ağladığına hükmeder. z Onun tünelde Onu olan oku- ve okunmaz. yanlar, vakti — bol tetkik —için — zamanı — bulunan | kimselerdir. ve İngilterenin mü- dürleridir. ' Times gazetesinin başmakale- leri, diplomasi âleminin en ileri | gelen kalemlerinden çıkarlar. Fa- kat hiçbir zaman imza taşımazlar. Gazetenin, şahıs reklâmına ihti- yacı yoktur. O, bir varlıktır ki intisap edenlere şeref verir, bil- mukabil bir şey kazanmaz. | | Morning Postla, Daily Telg- raph ayni renkte birer müfrit muhafazakârdırlar, Şu farkla ki bu sonuncu gazetenin mali me- selelerle alâkası daha fazladır. İkinci zümre matbuata gelin- | ee: Birinci sınıfla ikinci — sınıf arasında baş döndürücü bir se- | viye farkı vardır. Bu ayrılış, İn- giltereyi idare edenlerle halk kütlelerinin — telâkki — farklarını ifade eder. Müessisi Lort Nort- klif ismi altında daha çok tan- nan AÂlfret Harmsforttur. Mak- sadı şu idi: Halka, onu alâkadar eden şeyi vermek, bilmesi lü- zumlu olmıyan şeyden — bahset- memek. Büyük serlevhalar, kısa hulâsalar, bu matbuatın daima | kullandığı silâblardır. Bu nevi gazetelerle gürültücü | | | | | Almanyada gazetecilik : Hitlercilerin taarruzlarına kar- şı, hükümetin, gazetecileri hlma- içindir ki tramvay ve ! | | | İngiliz ttir? — matbuat ta beraber — dağmuş- tur. İlk mümessili Daily Maildir ve bügün büyük bir rağbete maliktir. Matında GÖRDÜKLERİMİ Ecnel_n' Matbuqtında Bu nevi matbnat için daimi denecek bir. düşman lâzımdır. Bu vazifeyi harpten evvel Al- | manya — yapmıştır. Şimdi — sıra Sovyet Rusyadadır. Ciddi ve ağırbaşlı gazetelere mukabil bu nevi matbuatta Lort Nortklif büyük değişiklikler yap- mıştır. — Yapamadığı — değişiklik, kibar — âlemine mensup kimselerin yevmi hayatlarına ait olurma, kalkma, yeyip içme Ha- vadislerini vermektir. Lort Nortklif, madenci Conun ve karısının, Ledi - Astorun at yarışlarına gidip gitmediğini bi melerini tamamen faydasız bul- makla beraber onlara bu haber- leri vermekten vazgeçemez, Çür kü Con ve karısı behemebal İngiliz kibar Aleminin harekâtın- dan haberdar olmak isterler. Demek oluyor ki Lort Nortk- lifin gazetecilik formölü, daha xiyade ticari mahiyettedir. * Müstakil İngiliz gazelesi he- men yok gibidir. Hemen ekserisi büyük sindikaların — elindedir. Fikir gazetelerine gelince: Meselâ Amele Firkasının tercümanı ol- makla maruf Daily Herald ta- mamen Amele Fırkasının değildir. Yalnız bir kısım hisseleri Amele Fırkasınındır. Asıl sahibi Adam Pres sindikasıdır. ve alttan alta deveran eden rivayetlere göre gazetenin hisseleri için amele fırkasından para da alınmamışlır. Fakat fikir gazetesi demekle diğerlerinin — fikirsiz. olduklarını zannetmek — hatadır. Bütün İn- giliz — gazeteleri fikir gazete- leridir. Fakat heyeti umumi- yesinin aksi öyle bir birlik hu- sule getirir ki mensup oldukları ye için bulduğu yegöne çara. | milletin tam bir ifadesidirler, Bu Sayfada Dünya Matbuatında Çıkan Meraklı Hikâye, Yazı Ve Makaleleri Bulacaksınız. Şu Garip Dünya Yer Yüzünde Tesadüf Edilen Gaîi_p_ Pjâdiseler Erkekleri Piyangoya Koyuyorlar Paris eğlence yerlerinden bi- rinde erkek dansözleri piyangoya koyuyorlar. Bu yerlerin müda- vimleri — ekseriyetle — Amerikalı milyonerler, zengin dul kadınlar- dır. Bunlara bir eğlence olmak Üzere bar sahipleri şu yolda bir piyango tertip ediyorlar. Bütün sahalara muayyen bir bedel mukabilinde birer numara dağ.lıyorlar. Bu numaralara mu- kabil barın dansörü piyangoya konuyor. Piyan; o çekildiği zaman kazanan numara sahibi kadın, kendisine düşen dansörü masasına davet ediyor. İlk şarabı bar sa- hibi ikram ediyor. Ondan sonra erkek kadınin o akşam misafiri oluyor. Fakat dolandırıcılar bu piyan- goyu bir nevi hırsız dolabı haline getirmişlerdir. Bu suretle kendi- sine piyango çıkan kadınlardan bazıları ertesi sabah boyun ve koyunlarındaki mücevheratın yok olduğunu veya eksildiğini görü- yorlar. Ne namuslu yerler maşallah! * Ağaç için Matem Tutuyorlar Şarkta oğurlu sayılan kuşlar, hayvanlar, meyvalar, ağaçlar var dır. Bunların etrafında birçok ta garip efsaneler uydurulmuştur. ğ"' bu mukaddes ve uğurlu ağaçlardan biri de Atinadadır. Binlerce Atinalı bu ağaca mukad- des nazarile bakar. Fakat son zamanlarda şiddetli bir fırtına bu mukaddes zeytin- ağacını kökünden söküp atmıştır. O civarda bulunan halk ağacın devrilmesini uğursuzluk alâmeti saymış ve korkmuş. Bu uğursuz- luğu izale için şimdi ağaç na- mına bütün o civar halkı matem tutuyor ve kiliseye gidip ibadet ediyor Sözünü Tutmadığı için Ölmüş İnsanlar kendi kendilerine | yaptıkları — telkin ile — birçok şeylerde muvaffak olabilirler. He- le şarkta telâkkinin tesiri öteden- beri tecrübe edilmiştir. Hasta ol- duğunu söyliye söyliye hastala- nan kimseler az mıdır. Fakat bu defa Peragda bunun daha garip bir misali olmuştur. Adamın biri ötedenberi alkol- lü içkiden başka hiçbir şey iç- miyeceğini söyler ve “içersem öleyim.,, dermiş. Geçen gün bu zavallı bir kah- ve içmiş ve içer içmez ölmüştür. * Niçin Yaşamak istermiş ? Amerikanın Şikago şehrinde iki Aarkadaş, hayatın uzunluğu hakkında münakaşa ediyorlarmış. Biri tıbbın yardımı olmaksızın kendi irademizle eskilerden daha uzun müddet yaşadığımızı iddia etmiş, ölüp ölmemenin elimizde olduğunu söylemiş. Bunun üzerine öteki sormuş: — Niçin yaşamak istersin ? Beriki cevap vermiş: — İyi vatandaş olmak, vergi- lerimi muntazaman ödeyebilmek için. Bu iddiaya ister inan, ister inanma. * Zaman Olur Ki Hayali Cihan Değer Şimdi “artık “eskisi “gibi bol para — sarfedip — dünyayı — dola- şamıyan — Amerikalılar — kendi kendilerine şu çareyi bulmuşlar. Evlerinin pencerelerine, Fransa, İtalya ve İ’:tuıbıılıın beğendikleri manzaralarını yaptırıyor ve otur- dukları yerden istedikleri mem- lekette seyahat ediyormuş gibi zevkalıyorlarmış. Zaman olur ki hayali cihan değer işte büna derler. Dediğin