14 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

g-- Halkın Sesi | Denize Dökülen Balıklar Son günlerde yüiy asada bir Balık bolluğu vardır. Memlekette kon- vervo — fabrikası — olmadığından balıklar denizo döküimektedir. Bu hususta halkımız diyor kit Halis Bey (Sultanahmet Divanyala 24) — İki senedenberi mahsullerimize karşı fena bir usul tatbikine başlandı. İlkbakarda güzelim çileklerimiz de- nize döküldü. Şimdi de balıklar çık- tıkları yere iade ediliyor. Bence bun- lar memleketin tabii servelleridir. Fiatleri düşürmemek için banı mad- rabazlar bu hile ye tevessül ediyorlar. Memnlekette hayat pahalılığından şi- kâyet edilirken fıkaranın gıdasını denize dökmük günahtır. — Fiatler cebri usullerle değil tabil ve ilmi garelerle tutulmalıdır. * Kümil Bey ( Soğanağa' mahalte; Balık bu met bir hediyesidir. Et faatleri düşürülemediği — için — İstanbullular etten tam gıda alazuyorlar. Balık bu mahrumiyeti telâfi edebilir. Öğ- reniyoruz ki bu kuvvetli yıda mad- deleri denize dökülüyormuş. Bence bealıkçılarımız bunları dökeceklerine Hilâlahmare, bazı milli mücssesele- re, mekteplere hediye etseler çok İyi yaparlar.Fiat düşkünlüğünde mem- leketimizde konserve fabrikalarının bulunmaması da büyük tesir gösteri- yor. Balıkçılarımız bir kooperatif yaparak bir fabrika açsalar çok İstifade ederler. * Avzi B. (Foner Bulnt esddesi 75) — Kocaman bir palamut 100 pa- #aya Batılıyor. Hayatı ucuzlatan bu Servetten istifade etmesini bilem yo- rur, Denize bile z. Halbukl | bir konserve fabrikamız olsa bu ba- hklardan kışın da bu memleket pe- külâ istifade edebilir. Maalesef ba- lıkçılarımız bir fabrika yapamadılar. Bence hükümetin de yardımile bir konserve fabrikası yapılmalıdır. * Nusrat Bey ( Kutikapı Nişancası 9 ) — Dünya iktısat sistemleri değiş- miştir. Şimdi ferdi sây ve sermaye- den ziyade toplanımış paralar daha Mücssir sol oynuyor. Bütün dünya tüccarları «#öz ve para birliği yapa- rak mühim İişler görüyorlar. Biz hâlâ münferit işler paşinde dolaşı- yor, muktodir olamayınca da hpdbin oluyoruz. Balıkçılarımız Bir - şirket yapsalar pekâlâ bir Lonserve fahri- kası açabilirler ve derhal de açtlma- hdır. lekete tabiatin . Bir Tefsir Beledîy; Kanunundaki | Avarizden_ Maksat Nedir? Büyük Millet Meclisi yeni Belediye Kanununun (110) uncu maddesindeki (avarız ve hasılatı) tabirini tefsir etmişti. Bu telsir dün Belediyeye tebliğ edilmiştir ve aynen şudür: “Vakfı sahih mahiyetinde ol- mayan avatız namile veya muva- ziatın mülk suretile hakiki ve hükmi şahıslar uhdesine tapuca tescil edilmiş veya - edilmemiş gayri menkuller İle nukut olan bizzat avarızlar ve hüslatı bele- diyelere intikal eder.,, İ Son Postanın Resimli 1— Hasan Bey, malümya, berşey ucuzladı... SON POSTA Bir Miktar Düşecektir Haber aldığımıza göre, hakkında yoni ve mübüm bir kararname neşredi- miştir. Bu kararnameye çöre 1 temmuzdan itibaren gelmiş ve gelecek olan şeker, çay- ve kahve güm- Füklen serbesiçe çıkarlabilecektir. Çıkarılan malların - dövizleri, rıldıkları tarihten dört ellisi, mlütcakıp bir raat Bankasıza Verildi Dün — Anadoludan — İstanbula 32 wagon ve 1164 - çuval buğday gelmiş, iyi mallar beş buçuk ku- Yoştan;.yedi: Kuruğ : eg pdraği kadar satılmıştır. Buğday piyasam gev dört buçuk kuruştan kuruş yirmi beş paraya kadar muamele görmüştür. Bağday İtalini “Koruma' Ka dtuyu' gücilüyde VUkday mutayilk edecek olan Ziraat Bamkasına Haydarpaşa — depoları tamamen verilmiştir. Fakat tacinlerin elin- de: başka silb bulunmadığı için müşkül bir vaziyet bâsıl olmuştur. Şişlide Asri Me- zarlık Yapılacak Maçka — mezarlığı tamamen dokluğu için civardaki halk bu- raya ölü gömülmemesi için Be- lediyeye müteaddit müracaatler yapmışlardır. Esasen Belediye bu sene bir asri mezarlık - tesi- sine karar verdiği için fen ve sihhat heyetlerile, su mütebas- sıslarından müteşekkil bir heyet Şişlide Büyükdere — caddesinde Balmamcu — mektebinin arkasın- daki kısımda tetkikat yapmışlar, bu , muhiti mezarlık için müsait bulmuşlardır. Yalnız bu arazi toprağının cesetleri seri bir surette tahrip | edip etmediği anlaşılmak Üzere oradan alman bir miktar toprak tahlil için kimyahaneye gönderi- miştir. Ayrıca toprajğpn altından su geçip geçmediğini anlamak için de sondaj yapılacaktır. Suyu yakın olan topraklar cesetleri geç çürüttüğü için buna Tüzum görülmüştür. Bu iki tetkik müs- pet netice verdiği takdirde bu sene burada tesisata başlama- çaktır. İstanbul - Ankara Treni Yollar tamir :dildiâi için İstan- bul - Ankara treni birkaç gün mus vasalat zamanlarında geçikecektir. 2— Bazı kasabalarda on beş: kuruşa kadar et satılıyor | ay ay sonra da diğer S0 si tediye edilecektir. Kararnamenin tatbikı hu- susunda dön Gümrük Başmidiriyeti ileB. |(Bulgar | Atletleri malların — çıka- 37,50, tozlar PENM kuruşa satılan 1 Kararname yüzde yüzde | Ko- Geliyor | da da siki Burada bizim atletlerle karşır kışacak olan- Bulgar atletleri yarın koavansiyoncl! trenile imize geleceklerdir. Balkan olimpiyallarının ve umum Tüzlü- ye Atletizm Şampiyonasının ari- fesinde bulunduğumuz için bu temas hiç şüphesiz çok ehemmi- yetlidir. Verilen malümata göre Bul- gar atletleri 800 ve 1400 metre yarışlarda büyük avantajlara ma- liktir. 400 metre bayrak yarışın- bir mücadele olması çok kuvvetli bir ihtimal dahilin- dedir. Fakat W00 — ve 200 metre koşuların bizim üzde neti- celenmesi çok mümkündi sabakalar bu cuma günü Kadı- köy sahasında yapımlacaktır. Bizim atletler, antrenör M. Abrahamın nezareti altında çalışmaktadırlar, M. Vitemur Ayasofyadaki Mütehassıs Amerikaya Gilüi Ayasofya — camüindeki morayıkları meydana çıkarmak için İstanbula gelen Amerika Bizans Asarı Enstitüsü Memuru M. Vitemur evelsi gün şehrimiz- den Amerikaya bareket etmiştir. Profesör avvelâ İngiltereye uğu- yacak, oradan da memlekeline giderek Enstitüye faaliyeti hak- kında bir rapor vereceklir. M. Vitemur — kânunusanide — tekrar İstanbula gelecektir. Bir Hırsız Tütuldü Sabıkalı Mustafa ismimde biri Fındıklıda Hacı İsmmil Efendinin evinden öşya çalarken yakalan- mıştır. eski | 8— Metresi 60 kuruşa ipekli kumaş alıyorsun! cekltir. Bu kararname ile şeker, | fiatleri üzerinde herhangi bir fiat yükselmesinin önüne gcçî(miı—ü'r.v’ ' bir surette yaralanmıştır. | şeker, kahve ve çay | miserliği arasında küçük bir ihtilâf olmuşsa da komiserliğin noktal nazarı Bugün ilk parti şeker, kabve ve çay çıkarılacaktır. piyasada çok bu karardan delayı Tahminlere göre kesme 35 muvafık görülmüştür. iyi tesiler yapmış ve hükümet takdir edilmiştir. şekerin fiati 39,50 den liraya düşeceği gibi (130) kahve de 110 - 112 kuruşa — düşe- kahve ve çay Müzeler Tamir İçin Yeni Tahsisat Gönderildi Maarif Vekâleti Asarı atika ve Topkapı sarayı müzelerinin ehemmiyetini nazarı — itibara ala- rark bu iki müessesenin tamiri için yeni tahsisat göndermiştir. Bu tahsisatla müzenin Gülhane parkı tarafında kısmen yıkılan ve kısmen de - tehlikeli bir variyet alan istinat duvarlarile Çinili köş- kün tavanları ve Topkapı sara- yındaki Bağdat köşkünün çatlı- yan mermer sütun başlıkları ta- mir ettirilecektir. Tamirata bir- kaç güne kadar başlanacaktır. e ... Türk Tarihi Encümeninde Türk Tarihi Tetkik Encüme- ninde, Türk taribinin anahatlarını yazacak olan heyet azalarına va- zile taksimi yapılmıştır. Her aza yazacağı bahsin dörtte birini 1 kânunusani tari- hine kadar yazmış ve encümene tevdi etmiş - olacaktır. M. Bölavın Tetkikatı İzmir civarında Larisa hara- belerinde hafriyat yapan Alman mütehassıslarından arkeolog M. Bölav hastalanarak — şehrimize gelmişti. Profesör iki ay kadar hastanede yattıktan sonra iyi- leşmiş ve (21 ) sene evvel ayni yerde yaptığı hafriyatta meydana çıkararak İstanbul müzesine nak- ledilen eski eserlerin tetkik ve tasnifine başlamıştır. Beykozda Bir Facia Beykozda ÜUmuryerinde Ba- ha Efendinin gaz — deposunda yapılmakta olan bir duvar yıkık mış ve İsmail isminde bir amele altında kalmıştır. İsmail tehlikeli 14 Eylâl Kuruültay İçin Bir e Tamim Dahili: Vekili Şükrü Kaya Bey Türk Dili Kurultayı müna- sebetile bütün vilâyetlere bir taralm göndererek, önümüzdeki kurultuyın bütüm cihanı alâkadar eder mahi- yette olduğunu, dilimize zaralet ve ahenk verileceğini bu sebeple bütün vatandaşların bu mi &- kadar olacaklarını, bu alâkayı tatmin için müzakerelerin radyo İle neşredi- ve bu neşriyattan halkın nla teminine gayret edilk measini bildirmiştir, Kurultay İçtimamnda hazır bulun« mak üzere dün de yeniden birçok zevat müracaat ederek isimlerini yazdırmışlardır. Avrupada Tahsil Eski Tahran Sefirl Hasip Beyin Darüşşafakaya vukubulan vakfile bu sene mezularından Âli Ef, Fransaya tahsile çümderilceektir. Müallimlerin Toplantısı Ecnebi ve Akalliyet Mekteplerin. deki türkçe hocaları bugün Halk Evinde toplanacaklar, muallimlikle- Finla, kat'i surette tesbitini ve vese m! mekteplerdeki hocaların halz ol- dukları hukuka sahip olmalarını te« menni edeceklerdir. Gazi Hz. Gazi Hz. dün akşam Boğaziç'nde bir motör tenezzühüâ yapmışlardır. Posta Vapurculuğu Posta vapureulağunun Devlet hiz- metleri meyanına alınması hakkındaki kanun önümüzdeki — cumarlesinden iibaren tatbik mevkliine girecek, huzust vapur sabipleri bu tarihten itibaron vapurları hakkında beyan- name vereceklerdir. Neşriyat Davası Cümburiyet gazetesi aleybine bir şabsın karakolda dayak yediği haks kımdaki bir yazm üzerine bir dava açıkmış, muhakemeye dün başlane mıiştır. Hükümete Bir Teklif Çokoslovak şeker tacirleri hükü« metlmize müracaat ederek Çekoslo- vak gekerinin serbest ithali mukabi- Hnde Türkiyeden Üzüm, Incir, fındık alabileceklerini bildirmişlerdir. Hatır İçin Cinayet Çatalcada Halll leminde bir. ço« banın parçalanarak — öldürüldüğünü, katillerin yakalandığını yazmıştık, Şerirler, çoban Halili bir hatir için öldürdüklerini söylemişlerdir. Cinas yetin asıl müşevviki Üzeyir isminde biridir. lisede bir kadın parmağı olduğu söylenmektedir. Mahmut Esat B.in Makaleleri lzmir 13 — Sahık Adliye Vekili Mahmut : Esat Bey- Iki gündür. Anas dolu gazetesinde şiddetli makaloler neşreylemekte, — müstahsilin — vahim vaziyetimi teştih eylemekte, çifçinin arazisinin Bekiz — kai w — tütüsün yedi sekiz kuruştan satıldığını yaze makta ve bu acıklı hiale çare bulun- ması tüzumunu müdafaa etmektedir. Mahmut Esat Bey müstahsilin borçe larımın tevhit ve taksitlere raptını istemektedir. zar Ola Hasan bey Diyor Ki: â— Yalnız pahalı olan bir para kaldı ! 5:Hasan Bey — Merak etme, o da ucurladı. 35 bin liralık ikras miyeyi sokakta bir liraya satıyorlar!