14 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

14 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON POSTA BİZİ İDARE: EDENLER Fehim Paşa Göz Koyduğu Margarîti Nasıl Kandırdı Ve Nasıl Evlendi ? Margarit Boşandı, Fakat Paşanm Arkasını Bırakmadı Müukharrirl df Her Hakkı Mahfuzdur —127— — İşte, ihbar olunan ( evrakı muzırra ) çıktı. Diye, derhal bir zabıt vara- kası yapıldı. Fakat.. bu esnada da kasada mevcut olan para ve saire de bir (üslübu mahirane ) * ile gaiplere karıştı. * Para ihtiyaçlarını bu suretle tatmin eden bu adamlar, kadın meselelerinde de ayni şekilde bir plân — tertip Meselâ özlerine güzelce bir kadn i derhal takip edilir, dme mensup olduğu öğrenilirdi. ederlerdi. mi, i. geritin resmen izdivacına karart verildi. Nikâhın ( İslâm şeriati mucibince icrası ) da bu kararlar | cümlesindendi. Nibayet, nikâh günü karar- laştırıldı, Fehim Paşanın adam- larından birinin evi, aktin icra- sına tahsis edilmişti. Muayyen saatte, kızın ânası, babası ve sirk erkânından bir iki kişi — siyah elbiseler ve kapalı arabalarla bu eve getirildi. Bunların - arasında, | siyah çarşal giymiş, ince tül peçe O kadn, sarayca maruf bir ada- | ma mensup değilse, bilvasıta ha- ber gönderilir ve bir yere davet edilirdi. Kadın, gelmediği tak- dirde, teklifin arkası kesilir, fa- kat bir taraftan mazisi tahkik ulunurken diğer taraftan da bütün ahval ve harekâtı tarassut ettiri- lirdi. Eğer o kadının gizli bir macerası varsa, vay haline.,.. Der- hal gerek kocasına ve gerek âleme karşı teşhir edileceğinden bahisle tehditler başlar, birkaç hafiye geceyarısı kadımın evine giderek pencereleri taşlar, muhte- lif şekillerde adamlar, sokakta kadına — çatar; — artık emellerine nail olabilmek için yapılmadık rezalet bırakılmazdı. Cocaları, bi irer jurnal'a | Köcülerı, Babaları DÜÇL janaf'a | bu müddet zarfında İstanbuldan | gelen tahkikat evrakına nmazaran | | bir sürdürülerek bu suretle himayes z ve sonra da tecavü:e duçar olan kadınlar pek çoktur. 2 senesine doğru Beyoğlura bir ( sirk ) gelmişti. bazlık eden ( Margerit |) isminda genç bir kız, Fehim Paşanın na- zarı dikkatini celbetti. Kızı elde etmek istedi. törü olan kızın babası, bir Alman olduğu Paşanın — tekliflerini — kabul et medi. Hatta kızı da, derhal İstanbuldan — kaçırmıya verdi. Lâkin, efendisini — her hususta memnun etmek istiyen Süreyya, derhal ortaya atıldı. Direktörü çağırarak Fehim Pa- şanın mevkiini, nüfuzunu, serve- tini, şöhretini tamamen anlattı ve güya, iki lırıfıd.ı bı- iyilik etmek için : — Böyle bir fırsâtı kaçırma- yınız. Paşa, kızınızı pek çok se- viyor. Kendisini herşeye razı edebilirim. Eğer kızınızı nikâhla kendisine kabul ettirirsem bana ne verirsiniz. Dedi. Direktörle, üç aşağı, beş yukarı pazarlığa girişti. Di- rektör de herhalde tamahkâr bir adammış. Böyle mühim ve müm- taz bir ve belki de ( sultanın oyuncubaşı- sı ) unvanını kazanmak hulyasile derhal bu alış verişe muvafakat - etti. Bu mesele etrafında iki ta- rafın da şartları — tesbit - edildi. Fehim Paşa ile Matmazel Mar- bırakılan müleassıp için Fehim | Sirkte cam- | Fakat sirk direk- | karar | damada malik olmak | altında bir kat daha güzelleş- miş olan ( Matmazel Margerit ) te vardı. İşe, alaturka bir çeşni ver- mek, bir Avrupalı hayalinde ya- n (şark )ı, o nevi bir şekilde göstererek - bü- tün bütün itimadını celbetmek için salonda yerlere şilteler ya- yılmış ve buhurlar — yakılmıştı. süretle efga- Misafirler, hürmetle karşilanarak bu muattar sa- Kıpınm önünde is- Mulkıye Teftiş He; | yetine Bir Şikâyet l insamı mesteden lona alındı. Yapıldı sayfada ) tevkif vurmuş, (Baş tarafı | inci Hulüsi Efendi kendisini ederek ellerine kelepçe sonra Üzerindeki eşyasını alarak » — | kendisini bir şoföre teslim etmiş mel'un | . Kirklareline — göndermiştir. Faruk Ef. Kırklarelinde Karakol- da on beş gün mevkuf kalmış, suçu — olmadığı — anlaşılarak kendisi serbest bırakılmıştır. Mülkiye Müfettişliği bu şikâ- | yeti tahkik edecektir, Faruk EL bu seyabate çıkarken - İstanbul vali muavinine müracaat etmiş, muavin Ali Riza Bey bu seyahat - , * , , M azıkğ * ; sağen a 14 Eylül Çarşamba İatanbul— (1200 metred 18 Niman Münir Nwrettin Bey © arkadaşla dölen Bükraş — Gtro) Y0 keman ga: Yo, 20,5 İkir kişiltk komadf, 2045 pi yano solo, ZI,1D Cello konaeri 20 metra) 20,90 YugdE Vâvyu örkest operası Roma SL,1 (AM metre ) 5 döktorün tav yan operalarından Proğ — (488 motre ) "0 tÜyatro har tıraları, — 20,20 operadan — nakil, Das Gehelmnis — ( BIT metre Y 9i Siraas 3 akşam habörleri ve Çiğan orkestrası. Peşte — ( meotr> 580 ) könseri, 20,5 Mosulin konferaas, Z1 keman 20 İtalyan kkında bir konseri, 322,18 caxbant. Varşova— ( 1411 meatre ) 90,8) yo garetosi, S1 Kora şarkılar: keman konseri, 23 duns hâvaları . Berlin — (Lö93 metre) S1 Viyanadan naklan Sfrauş konseri, çıkartılarak — şiltelerin Üzerine diz çöktürüldü. Ömürle- rinde bu suüretle oturmamış olan | karpinleri bu fraklı adamların, bin müşkilât | ve diken üs- | ile diz çökmeleri tünde gibi astırapla oturmaları cidden görülecek şeydi. Nihayet, önde güvey — olmak üzere içeri birkaç hoca girdi. Bunlar, ortaya konulan sedefli rahlenin etrafına dizildi. Bazan hep bir ağızdan, bazan da yalnız bir hoca tarafından dua okunuüyordu. Halbuki okunan | şeyler, birer dua değil, katı açık mıyan en müstehçen küfürlerdi. Davetliler, Türkçe — bilmedikleri için tabii bunları anlamıyor ve bütün yapılan bu küstahça mas- karalıkları, dini bir âyin zannedi- yorlardı. Nihayet hocanın biri kalktı. Gelinle güveyi elele verdi. Ve içerdeki odaya Artık merasim bitmişti. Arkası var ) Eski İstanbulun Hapishaneleri e * Çok eski devirlerde İstan- bul,, yazımızda yarın eksi İs. tanbulun korkunç mahzenla- rini göreceksiniz. Melek Sinemasında Büyük bir filim başlıyor. Demir Kafes Mümessilleri : SİLVİA SİDNEY, Türkçe kı- sımlarda YAŞAR ve KEMAL Beyler için bir nüfus tezkeresinin kâfi | ge'eceğini, başkaca bir vesikaya [ lüzüm olmadığını söylemiştir. « ğ #rerasara AAA AAA AAA KA KA AAAT AAA AA AAA AAA AAAALALA ŞA RADYO ; 4 gesssassedasasasa sessasesasacasassAsA ASA RA SA LA AA AA R AAA * Ka 15 Eylül Perşembe İstanbul —( 1200 16etre 13 orköktra alatarka, Makbule, Hanızaların — İştürakile S1 orkestra 22 10,3 birünci kösim | Nihal ve İnel 20,5 grumofon, Kra Bükreş — ( 394 metre ) 20 şarkı '0 senfoni, 1 a. Ne'grat — ( 499 matre ) 20- Alnancs ,8) dans havaları, 21 21 konferana, , Z1,80 Lâyhahtan hakil, Roma (4di meire) 21,45 karışık havalar. Prağ — (188 metre) 20 şarkı konseri; 20,30 beş kişilik orkextraş 21 Brlimo'dan kakil Viyana ( ST metre ) 20,05 n 220 akşan Kuvartet. Peşte — metre) 20,45 konlerana, 2 ötedyodu komeli, 28 piyano konse Varşova —(1411 motre) 20,10 muh: if, 81 hafif şarkılar - 22,90 29 dans havaları . Berlin —( 1838 metre ) 21 konle- 30 orkestra, 23,20 Hamburge Jan naklen noşs voren havalar. lo- haberleri, — 22,15 | devretmek gönderdi. | | | plâjdır. kalı, doktorun komedi,| yer— —© Eylâl 14 Fransadaki Bıyarrıç Sehri Satılığa Çıkarıldı -Fransanın -Bu ' En Güzel Plâji Da Buhran Yüzünde Dünyanın en | güzel ve zengin eğlence şehirle- rinden biri olan Biyarriç satılıyor. Koca bir şeh- : rin nasıl olup ta satılığa çıka- rılabileceğini dü- şünerek hayret etmeyiniz. “ Bi- yarriç satılıyor ,, dediğimiz zaman elbetteki Fran- sa hükümeti, ken- di — eczasından olan bu şehri baş- ka bir devlete isti- yor, değildir. De- mek istiyoruz ki Biyarriç şehrinin bütün — eğlence merkezleri, gazi- | noları kumarha- neleri top yekün satılığa çıkarılmıştır. bebini uzun boylu anlatmıya ha- cet yoktur. Bu, sadece iktısadi buhranın bir neticesidir. Bunun se- | Biyarriç, deniz kenarında bir Senenin muayyen mev- simlerinde birçok kibar zevat, kadınlar, ecnebiler bu plâja uğ- ramazlarsa o sene hayatlarında büyük bir eksiklik hâsıl oldu- ğgğuna hükmederler. Bu monden plâjın büyük yazinoları, bir ka- dınla oğluna aittir. Bu aile, bu muazzam serveti babalarından — tevarüs | 1925 senesinde Bi- yarriçe gelen zengin bir Ameri- akşım, gazinolardan koca va elmişlerdir. bir süvareye adi k- Illemıi. içeri birinde verilen ya fetlı— gırmek n Elden Gidiyor Biyarriç Plâjinin görünüşü alınmamış, onun üzerine bütün bu tesisatı top yekün satın alma- yı ve para kuvvetini Biyarriçli- lere — göstermiye kalkmıştı. O Amerikalının teklif fiat 250 milyon İngiliz lirası id. İş, bir inada bindi ve —Amerikalı — emeline — mu- vaffak olamıyarak dönüp memle- ketine gitti. O gün, bugün ara- dan bir hayli zaman geçti, işler- de büyük kazançlar hâsıl oldu, sonra bir kara kâbus gibi buhran çöktü. Şimdi, Biyarriç gazinola- rının sahibesi, elindeki müessese- lerden değil kazanç temin etmek, bunların bakım masrafına bile ye- tişemez oldu. Nihayet mecburen bunları satılığa çıkardı. Şimdi 200 wilyon dolara derhal devret- miye lnlıphr l'.ıkat ılıu voktur zaman ettiği İktısadi İnkişaf Programı Nasıl Tespit Edilmeli? (Baş tarahı | inci sayfada) kuvvetli olduğunu | kısa bir hulâsa lerin nekadar anlatmak — için yapalım: 1 — Bilâmum ithalât komis- | yoncuları, işleri daralttığı iddia- | | sile konteojanın kalkmasını iste- mektedirler. 2 — Hariçten mevsimlik mal getirmeyip ithal ettiği malı yüz- | de 5 ile satmak mecburiyetinde olan büyük ithalât tacirleri ise takas uüsülüne ve gümrüklere gelen malların — altıda birinin çıkarılmasına - muhaliftirler. Çün-, | kü altıda bir çekmek mecburi-” yetinden dolayı muhtelif gümrük- lerde kontenjan — miktarını ka- patarak piyasada — fili — bir inhisar yapmak imkânını artık bulamamaktadırlar. Takasa mu- haliftirler; çünkü, branşları mu- ayyen bir yüzde vererek ihracat vesikası almıya müsait değildir. Bununla beraber bunlar, malla- rını eşki fiate nispetle biraz da- | ha yüksek Fiatle satmıya yaradığı için kontenjandan memnundurlar, 3 — Mevsimlik mal edenler, ihracatçılara muayyen bir prim. vererek takastan — isti- fade etmektedirler, Şu - halde mallarını İyi fiatle satmıya yara- itbal | dığından — hem hem dırlar. 4 — İhracat tacirleri de hem kontenjandan, hem de takastan memnundurlar. Çunkü - ithalâtçı- lardan muaâyyen bir prim almak- kontenjandan de takastan kazanmakta- | ta, bunu ise kendilerine konten- temin — etmektedir. İhracatçılar, — fabrikacılardan da bir prim alabilmek için fab- rika iptidai maddelerinin de kon- tenjana tâbi olmasını arzu etmek- tedirler. p * Fabrikacılar ise konten- janin devamını istemekle beraber takas süretile giren malların, dahilde imal edilen malların ayni olmamasımı temenni — eylemekte, ayrıca, — mevaddı. — iptidaiyenin serbest ve gümrüksüz geçmesini arzu etmektedirler. Bugünkü va- ziyete göre : jan sistemi Kontenjan sisteminden birinci derecede ithalât komsiyoncuları altıda bir mal çekmek noktasındı da mevsimlik mal getirmiyen man | faturacılar mutazarrır olmaktadi Diğer bilâmum ithalâtçılarla fabrikacılar ve ihracatçılar hü kümetin aldığı bu tedbirlerde: fevkalâde istifade etmişlerdir.