14 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Çocuğumu Hangi Mektebe Vereyim ? ——— Çocuğuna lisan öğretmek arzu- sile çocuklarım ecnebi mekteple- rine verenlerden bazıları Ameri- | kan mekteplerini tercih ederler. | rkiyede iki türlü Amerikan | mektebi vardır. Bir kısmı doğ- | rudan doğruya elli senedenberi | Türkiyede — hristiyanlığı lami:uui Çalşan, her tarafa bedava İn> cil dağıtan Baybılhavza - merbut | olanlardır. Gedikpaşa, Üsküdar, Göztepe ve Anadoludaki Ame- rikan mektepleri bu müessese tarafından idare edilir. Baybılbavz tarafından — idare edilmiş olmaları, bu müesseselerin mahiyetini — göstermiye — kâfidir. Babilhavz bir misyoner müesse- sesidir. Gayesi Protestanlığı neş- retmektir. Bunun için bütün müs- temleke ve yarım müstemlekede teşkilâtı vardır. Buralarda kitap- lar neşrederek, mektepler uça- rak, cemiyetler teşkil — ederek propaganda yapar. İşte Türki- yede açtığı mektepler de bun- lardan birkaçıdır. Amerikan misyoner mektep- lerinde, papaz — mekteplerindeki karanlık ve korkunç hava yoktur. Protestan papazları herkes gibi giyinirler, Gayet güler — yüzlü, fatlı — dilli, sevimli — insanlardır. Muhataplarını fethiçin her vası- taya müracaat ederler. Bu mek- teplerin muallimleri, Amerikada kilise ere merbut (seminar) lırdan, yani din fakültelerinden, yetişir. Bu sebeple ekserisi birer papaz- dır ve tedris ve terbiye usulle- rinden ziyade, hristiyanlığı neşir vasıtalarını bilirler. Cocuklarımız bu mekteplerde © kadar garip, o kadar müte- assp telkinler karşısında kalır- lar ki, yavaş yavaş milliyetlerini, benliklerini ve — şahsiyetlerinl kaybederler. Kendi - tarihlerini, kendi varlıklarını küçük görmiye alışırlar. Mektepten — çıktıktan sonra mütereddi olurlar. Ameri- kan Misyoner — Mekteplerinden çıkmış kız veya erkek - hiçbir | kıymetli adam gösteremezsiniz. | Diğer Amerikan mektepleri Baybılhavzla alâkası olmıyan, tah- sisatlarını — doğrudan — doğruya Amerikadaki misyonerler heye- tinden temin eden mekteplerdir. Bunlar Boğaziçindeki erkek ve kız Amerikan Kollejleridir. Bu iki müessese, diğer misyoner Amerikan mekteplerinden tama- men farklıdır. Bunlarda hayat başkadır, terbiye başkadır. Mu- | hitlerile, fetraflarilo kat'iyen alâ- kaları yoktur. Buraya giren talebe, Türkiye- de olduğunu unutur. Zengin ve lüks bir manastıra çekilmiş bir zümreye intisap etmiş gibi yeni bir hayata girer. Burada lükse alışır, ziynete alışır, israfa alışır. | Çünkü bu mekteplerde Ame- | rikalılar kendi yaşayış seviye- lerine muadil bir hayat tesis etmişlerdir. Talebeyi de bu sevi- yede yaşamıya alıştırırlar, Talebe oradan çıkınca hayata kendini uydurmakta güçlük çeker ve şaşırır. Bu Amerikan mülesseselerinde tedris heyeti de —aşağı yukarı eski misyonerlerden müteşekkil- dir. Bu sebeple Amerikan kol- lejlerinin tedrisatı da pek yüksek sayılamaz, Bu müesseseler, son senele- '« muhite uymamak, memleketi: hükümetin arzularını tatmin ©- den — bir sistem — kuramamak yüzünden çok güçlük çektiler. Ve nihayet idare sistemini de- giştirerek, müesseselerin başına | nerikanın en büyük terbiyecisi Doktor Monroc'yi getirtmeğe ka- | rar verdiler. Amerikalı profesör bu hafta şehrimize gelecektir. Profesör Monroc, değil Ameri- kanin, bütün dünyanın adını hürmetle andığı bir. terbiyecidir. Fakat onun mevcudiyeti bu mü- | esseselerin — mevcudiyetlerindeki | hikmeti değiştiremez. Onun için de çocuklarının 1 — Bir şeyi üç kişi bilirse, ar- tık onu herkes biliyor demektir. zzaz e marar — e 2 — Söyliyen deli olabilir. Fakat hiç olmazsa dinliyenin akıllı olması | lâzımdır. 3 — Kırılan adostluk tamir edi- lebilir. Fakat eski şeklini alamaz SON TELGRAF HABERLERİ Tetkikat Devam Ediyor Vekiller Heyeti İktısadi Meseleleri Pazar Günü Görüşecek Ankara, 14 ( Hususi ) — Vekiller Heyetinin mühim iktısadi işlerin müzakeresine hasredeceği ünü lklııatRV.,-kil'ı Celâl Beyin kontenjan meselesi ve diğer iktısadi işler üzerin- henüz bitirmemiştir. Celâl Bey ve etraflı bir şekilde yaptığı celsenin anlaşılmaktadır. gelecek Yeni pazar deki tetkikatını tetkikatını derin öğrenilmektedir. Vekiller Heyeti dün öğleden sonra geç vakte kadar devam eden bir içtima yapmıştır. mada Düyunu Umumiye meselesinin görüşüldüğü, eyin de, yaptığı tetkikat hakkında bazı ayrıca Celâl aktolunacağı Ticaret Bu içti- İstanbvl ı takdim edilmek izahat verdiği beyan olunmaktadır. Dün buraya ge- | ten fabrikacılar Heyeti Reisi Nazmi Nuri Bey Başve- kil Paşa tarafından kabul edilmiştir. Heyet bugün | İktısat Vekilini ziyaret edecektir. İktısat Ve' 1, Ofisi Müdürü Cemal Beyden etraflı izahat almıştır. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. de dün Ce' | Beyi makamında ziyaret ederec bir müddet giğ rüşmüştür. İstanbul Ticaret Odasının, Colâl Beye Üzere iktısadi vaziyete dair uzun bir rapor )ııurlıdığı_kuııyı bildirilmiştir. İngiltere Eı—ıdişğ İçinde Alman - Fransız İhtilâfı, Umumi Vaziyeti Hayli Karıştırdı Londra, 13 ( A.A. ) — İngiliz siyasi mehafili Fransanın Alman muhtırasına vereceği cevabın neş- rine intizaren dün, pek hususi bir ketumiyet ve ihtiyatkârlık | göstermekte idi. Ticari — mehafilde — vaziyetin günden güne muğlâkıyet peyda etmekte olduğu ve Almanya ve- . - NaC - — ——— aa Bir Orman Yangını Dün saat üçe doğru Üsküdar | ve Kurt ormanlarına sirayet et | kaymakamlığı dahilinde Denizli | ormanlarında yangın çıkmış, köy- lülerin ve jandarmaların bütün gayretlerine rağmen yangın sön- | teshil edecek mahiyette olmadığı dürülemiyerek civardaki Paşaköy | Şilide Yeni Bir İsyan Santiyago, 13 (A.A.)— Şilide Davila muvakkat — hükümetine | karşı bir isyan zuhur etmiştir. Bu hareket tayyare kuvvetleri kumandanı tarafından idaro olun- maktadır. —— ——m———A terbiyesine fazla kıymet babalara yavrularını bu müesse- tavsiye ede- veren seye — vermelerini mem, Ü SERERTEE YT İ Tayyareci olduklarını ve Pariste tayyarecilik tahsil Tayyare müracaat derek Ankaradan Amerikaya uçmak iste- diklerini bildirmişler ve kendilerine bir tayyare teda- ettiklerini söyliyen iki genç, rikini etmişler. İSTER | | | | | | Bu iki gencin Atlas Okyanusunu geçmek - İçin | istedikleri tayyare 30 saat havada kalabilecek 180 beygirlik bir tayyare olacaktır. Yine onların İddinsına İN AM | amele çalışırken kayünin halen mevzuu bahsolan beyaelmilel — meselelerin — hallini takdir ve beyan olunmaktadır. M. Mak Donald, gününü AL man müracaatı üzerine ortaya çı- kan mesele hakkında alâkadar servislerle istişarelerde bulunmak- la geçirmiştir. miştir. Akşam Üzeri yangın çok teh- likeli bir vaziyet almış, bu civar- daki diğer orman — ve köyleri tehdit etmiye başlamışlır, Kartal Kaymakamlığı bu vazi- Bir Deniz Faciası Novyork 13 (A. A,) — Ge- çende East nehrinde bir miktar henüz malüm olmıyan bir sebepten dolayı ber- hava olup batan geminin garkok duğu mahal ve civarında yeniden 10 ceset deniz yüzüne çıkmıştır. Bu suretle cesetlerin yekünu 56 ya baliğ olmuştur. Cemiyetine edilebilir. satın almak müm İSTER Berlin, 13 — (AÂ. A, Berlin siyasi mehafilinin hissiyatı şudur ki: Fransız cevabi notası, telifkâr bir lisan ile yazılmış ve Almanyanın — emniyet — hakkını teslim etmekte bulunmuş — ol- makla — beraber — silâhlanmakta müsavat hakkı meselesini hal noktasına doğru ilerletecek bir şekil ve hiyette değildir. yet karşısında bütün — köylüleri ve diğer kuvvetleri seferber ede- rek muhtelif istikametlerden yan- gının söndürülmesine gayret edil- miştir. Nihayet yangın sabaha karşı söndürülmüştür. Çiftçilerin Bir Müracaatı Ankara, 14 (Hususi) — Bir kisim - vilâyetlerden Ziraat Ban- | kasına müracaatlar yapılarak bu mıntakalardan da buğday satın alınması istenmiştir. Füruği Han Moskovada Moskova, 13 (A. A.) — Av- rupaya gitmekte olan Hariciye Nazırı Füruği Han buraya gel miştir. STER İNAN, İSTER İNANMA! göre bu tayyara aşağı yukarı 70 bin İlraya temin Bizim bildiğimize göre, Okyanusu geçen tayyare- cilerin kullandıkları tayyare 500 - 600 beygirliktir. 186 beygirlik bir tayyareyi azamt 25 bin liraya ündür. Böyle bir tayyare ile bu seyahati yapmak mümkün değildir. O halde bu gençlerin teşebbüslerindan bir netice çıkabileceğine artık, İNANMA! Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- Manisalılar Seçilen Heyet Ankaraya Hareket Etti Manisa, 13 (Hususi) — Üzüm ve incir mustahsillerinin temen- nilerini — hükümete — bildirmek üzere meb'us Feyzi, Ziraat Ban- kası müdürü Rüştü ve Rıza Sa- lâhattin Beylerden mürekkep he- yet Ankaraya hareket etmiştir. Bir Cinayetin İçyuzu Yedikulede Kazlıçeşmede es- rarengiz bir şekilde — öldürül- dükten sonra tren yolu Üze- rine terkedilen amele — Hüse- yinin — katilleri ele geçirilmiş- tir. Cinayetin içinde kadın par- mağı olduğu anlaşılmıştır. Katil- ler, ayni — fabrikadan Şakir, Kadri, Bekir isminde üÜç ame- ledir. Cinayet şu şekilde yapı- mıştır : Cuma günü karşıkarşıya rakı içilirken Şakir Hüseyine: — Sen benim dostumla konu- şuyorsun, öyle mi? demiş, Hüseyin | de: Evet, o beni seviyor cevabını vermiştir. Bunun Üzerine kavga kopmuş, Hüseyin bıçağını çekerek Şakirin özerine atılmıştır. Şakirin arkadaşı olan Kadri ve Bekir hep birlikte Hüseyni kargatulumba — ederek — evden dışarıya çıkarmışlar, taşla, bıçakla yaraladıktan sonra boğmuşlardır. Boğduktan sonra da cinayeti saklamak için, tren altında kalarak öldü zannı hâsıl olsun diye raylar üzerine bırak- mışlardır. Bir Merak Adanada Bir Çocuk Makinx İcadınâ Çalışıyor Adana ( Husust ) — Şehrimiz- deki Cumhuriyet İlkmektebinden bu sene mezun olan Necati efen- di arzın cazibe kuvvetinden isti- fade ederek bir makine yapa- cağını iddia etmektedir. Necati Efendinin — iddiasına göre, bu sayede kömlür ve saire masrafı hiç denecek kadar az olacaktır. Bir - Kaçakçılık Mahmutpaşada Tarakçılarda Şemsettin Bey isminde birinin yazıhanesinde 3500 kaçak çak- mak taşı bulunmuştur. Karagöz Münakaşası Bursadan yazılıyor: Yapılan tetkikat neticesinde Karagözün hayali bir şahsiyet olduğu tahak- kui etmiştir. Huçinson Ailesi Kurtuldu Tromsoe, 13 (A.A.) — Huçin son ailesi denizden alınarak Gro- enlândın şarkında kâin Finsbeye götürülmüştür. Romanya |Türkleri Köstence, 13 (Hususi) — Bu- radaki Türk Konsolosu bir tebliğ neşrederek Romanyadaki Türk ahalinin Türkiyeye gidip yer- leşmelerine Türkiyenin muhalif olmadığını, ancak muhaceret ar- zusunda — bulunanların — iktısadI buhran dolayısile Türkiyede top- rak, sapan ve hayvan alacak ka- dar parası bulunması İâzımgeldi- ğini bildirmiştir.