14 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Beypazarında İsimli Otomobiller Beypazarı (Hususi) — Beypa- zarında otomobilcilik çok revaç- tadır. Fakat burada otomobilci- liğin kendine mahsus bir hususi- yeti vardır, her otomobile bir isim takılmıştır. Beypazarı - Ankara - Eşkişe- hir - Bursa servisini yapan bu otomobillerden bir kısmının isim- leri şualardır: Mavikuş, Güzelnasip, yılmaz, çalı kuşu, fedayi şahin. Tıpkı vapurlar gibi isimlerile anılan -bu olomobillerin bir tek fena ciheti vardır.: Nakliye tari- feleri çok pahalıdır. Ankara-Bey- pazarı için adam başıma (200) kuruş alınıyor. — Otomobilciler biraz İnsaflı olsalar her halde çok yolcu bulacaklarına şüphe yektur. — F. Goöoşkun Malatyada İki Cadde Malatya ( Hususi ) — Vilâye- timizde yeni açılan istasyon cad- desine “ İsmet Pş. caddesi ,, ismi verikniştir. Yine yeni açılan ve | kışlaya giden caddeye de eski Valimize izafetle “ Nevzat B. caddesi ,, ismi verilmiştir. Faydalı Yağmurlar Uşak ( Hususi ) — Susuzluk- tan müşkülât çeken halk bugün yağan hafif bir yağmurdan sonra sevinmiştir. Çünkü çeşmelerin ve | kuyuların suları yeniden gelmiş- tir. Bostanlar yağmurdan biraz dirilmiştir. — Ş. Kaya Bandırmada Güreşler Bandırma (Hu;uıl) — Bu ayın on beşinde şehrimizde bü- yük güreş müsabakaları yapıla- | caktır. Bu müsabakalara memle- ketimizin bütün meşhur pehlivan- Tarının iştirakleri temin edilmiştir, Hilâliahmer Faaliyeti Elâziz (Hususi) — Hilâliahmer | Cemiyeti son günlerde çok ha- | raretli bir faaliyete — başlamış, muhtelif heyetler civar kaza ve köyleri dolaşarak halkı muayene etmekte ve muhtacı muavenet olanlara meccanen mektedirler. ilâçlar ver- Somada Güzel Bir Teşebbüs Soma (Hususi) — Kasaba- mıza henüz yeni gelmiş olan Ziraat Bankası memuru Surı Beyin gayretile kaza memurları arasında bir tasarruf sandığı vü- cude getirilmiş ve eylül maaşın dan itibaren ayda 300 — kuruş vermeyi — taahhüt Üç ay sonra ortaklar arasında kredi muamelesine başlanacaktır. Bir Hava Filomuz Mersinde Mersin, 13— ( A.A ) Tayyare | filomuza mensup bir avcı tayya- resi, bugün Eskişehirden buraya | geldi. Çarşamba günü de 10 tay- yareden mürekkep bir tayyare filosu şehrimize gelecektir. File- muzun büyük tezahüratla karşı- lanması için hazırlıklar yapılmak- tadır. çapr | eylemişlerdir. | MEMLEKET HABERLERİ I SON POSTA Bugünkü Kütahya 'Sovyet Mütehassısları Burada Fabrika Kütahyanın — muhtelif — işleri hakkında Kütahya Ticaret Odası Reisi ve Belediye Reis Vekili Gayyas Bey ile konuştuk. Bize | özlü ve şayanı dikkat malümat verdi. Kısa kısa yazıyoruz: 1 — “Kütahya - Balıkesir hat- tını yapan Juluyus Berger Şirketi inşaattan hâsıl olan temettüden vereceği vergi Üüzerinde ihtilâf çıktı. şimdi mahkemedeyiz. Bu şirketin Kütahya Müdürü M. Harnm Haym Dursunbeydeki amele ve memurin ikametgâhla- rını Kütahya Vilâyetine teberru etmişti. Muhasebei Hususiye bir kısmını (600) liraya satmıştır.,, 2 — Kötahyanm iktısadi va- ziyeti şudur: Müstahsil çok, müs- tehlik yoktur. Kütahyanın müs- tehlik nüfusa ihtiyacı vardır. | Mümkün olup Kütahyaya ordu gelse bu da orladan kalkacaktır. 3 — Kütaliyanın su ve ka- nalizasyon tesisatı için bir Fran- saz şirketi tarafından 800 — bin liralık bir plân yapılmıştı. Bunun yüzde ikiden komisyonu olan 16 bin liranın çok göründüğü için verilmediği ve belediye ka- sasına haciz kondu. Fakat bilâ- hare komisyon miktarı 4 bin li- raya indirilmek suretile mesele ballolundu. | 4 — Kütahya teftiş edilmek- tedi. Ziraat Bankası müfettişleri, Maliye — müfettişleri — faaliyette- dirler. 5 — Kütehyanın elektriği Tokomobilin tahrikile husule gel- mektedir. Eskiden mevcut olan | bozukluk şimdi düzelmiştir. Çankırıda Ecnebiler 'Fazla Para Alıyor Çankırı, (Hususi) — Burada yeni bir bahçe merakı başladı. Herkes evine bahçe ve bu bahçelere — havuz ve çeşme yaptırıyor. Fakar bunları ya- panlar ecnebi — işcilerdir. ve butilar * bir. havuz çeşme inşası için barç ve masraf hariç olmak üzere (130) lira işcilik almaktadırlar. Bu para çok faz- ladır. Ecnebi işcilerin bu ihtikâ- | rına mani olmak Kâzımdır. Çankırının bir derdi de yol meselesidir. Şehrin bir kısım yolları pek fenadır. Bilhassa ye- ni mektebin önünden geçen Şü- | be caddesi toz içindedir. Kemal Kadri Ölüm Cezası Ağrı Şakile!ilıin Evrakı Temyize Gönderiliyor Adana, ( Hususi ) — Geçem- lerde bir kısmı ölüm cezasına, | bir kısmı da hapis cezasına | mahküm edilen Ağrı şakaveti maznunlarına ait evrak Temyiz Mahkemesine gönderilmek üze- redir. Kütahya Ticaret Odası Relsi Gayyas Bey 6 — Kütahyanını ilfaiye teş- kilâtı vesaitin azlığına rağmen mükemmeldir. Teşkilâtın başında Nazmi Bey bulunmaktadır. Evvel- ce İstanbul çalış- mıştı. 7 — Başmühendis Fehmi B. bu sene vilâyetin daha 800 kilo- metrelik yolunun tesviyei türa- biyesini yapmıştır. Bu — yollar şimendifer islasiyonlarına da müm- tebi olmaktadır. Şimendifer ista- siyonunun adedi 22 dir yilâyet dahilinde en çok istasiyonu olan bir memlekettir. 8 — Rus tetkik Heyeti Sanayi Müdürü Şerif Beyin tiyasetinde | geldi. Jeolog ve malzemei inşaiye mütchassısları ve maden mühendis- | leri Cemal, Zühtü Beyler bu heyetle itfniyesinde Malatyanın Müvezziüt Malatya ( Hususi ) Burada | tek müvezzii var- bir gazete dir: — vtesmini gönderdiğim Fadıl Efendi. | — Bu çalışkan genç hiç yo- rulmak — bil- meden sabah- tan akşama kalar gazete satar ve bu suüretle elinden geldiği nispette Malatyanın irfan ihtiyacını temin eden Malatyalılar Fadıl Efendiye karşı hususi bir sevgi hissi beslerler. Somada Bir Şenaat Soma (Hususi) — Burada çok şeni bir hâdise ika edilmiş- tir. Bu civardaki Grozlar köyün- den Seviçler köyüne — annesile birlikte gitmekte olan sekiz yaş- larında bir kız çocuğu bir Felâ- ketin kurbant olmuştur. Ana ve kız giderlerken yarı yolda İbra- him isminde bir şeririn tecavü- züne uğramışlardır. Kadın bir aralık herifin kollarından yakası- ni kurtararak kaçmiş, fakat ço- cuğu orada kalmıştır. Şerir herif çocukcağızı berbat etmiştir. Fa- kat yapılan takibat neticesinde İbrahim yakalanarak — Adliyeye teslim edilmiştir. — HL Hüsnü Kurulabileceğini Söylüyorlar birlikte geldiler, Bir gün kaldılar, tetkikat yaptılar. Kömür, krom, grafit, kaolen, cam imaline malı- Bus silis buldular. Aylarca tetkik edilecek mevat olduğunu ve bir- çok fabrikalar yapılabileceğini söylediler. Tavşanlı, Körağaç ve Değir- misaz — kömürlerinden — civarda yapılacak — fabrikalarda — günde asgari 100 ton kömür alınabile- ceğini de ilâve ettiler. 9 — Kütahyaya su getirilmesi hususunda halktan, idareci husu- siye ve belediyeden 25 bin lira kadar su parası toplandı. Bir su şirketi tesis edildi. Bu şirket 100 bin liralık bir Türk anönim şirkettir. Toplanan para Ziraat Bankasına konulmuştur. Su, beş kilometrelik bir mesafeden geti- rilecektir. Suyun ismi Kunduk Virandır. ve çok mükemmeldir. 10 Kütahya vilâyetinin asayişi mükemmeldir. Bursa - Ka- raköy yolunda Pazarköylü faizci İsmail Efendiyi soymak isterken yanlışlıkla bir otobüse tecavüz eden soyguncuları Kütahya jan- darması meydana çıkardı. Tav- şanlı Kaymakamıı Osman - Nuri, Domaniç nahiyesi Müdürü Sadık, Tayşanlı bölük kumandanı Fahri Beyler eşkiyadan ikisini bizzat tutup İnegölde Bursa Valisi Fatin Beye teslim ettiler. Bu zevat takdirname ile taltif edileceklerdir. Jandarma da mın- taka müfettişi tarafından yapılan teftişte gerek 6 numaralı mektep ve gerek vilâyet jandarması inti- zamile şöhret kazanmıştır, Malatyada Çok Feci Bir Kaza Oldu Malatya ( Husust ) — Hamdi ismindeki şoför otomobiline altı yolcu alarak Kâhteye gitmek üzere Beydağının 200 metre İr- tifaındaki tepesinden geçerken otomobilin tekerlek bilyeleri ve fireni bozulmuş, otomobil olanca süratile yuvarlanmıya başlıyarak 200 metre derinlikte cesim bir meşe ağacının üzerine düşmüş- tür. Bu sukut neticesinde yoleu- lardan sabık Malatya meb'usu Hacı Bedir Ağanın birader za- desi Ramazan Zeynel Efendinin beyni patlamış ve ölmüştür. El- buzer bey Wfuhtelif yerlerinden ağır surette, Kâhte mübaşiri ile iki çocuğu hafif surette yaralan- mışlardır. Kaza hakkında adli tahkikata başlanılmıştır. — İhsan Adıyamanda Gizli Rakı Fabrikaları Meyd_ana Çıktı Adıyaman (Hususi) — Burada on iki kişi birlik olup biner metre mesafe ile iki cesim kuyu kaz- dırmışlar ve bu kuyular içerisine kaçak rakı fabrikaları kurmuşlar- dır. Kaza Kaymakamı Mahmut Nedim Bey meseleyi haber almış ve ansızın bir teharri yaptırarak 14 Gençler İçin Esrarengiz Şeyin Cazibesi Vardır İnsan anlamadığı ve anlıya- madığı şeye karşı garip bir ca- zibe duyar. Eylül Çoğumuz cehlimizi müdrikiz, kabiliyetimizin — mahdut — oldu- ğunu — biliriz.. Bir. şey bize basit kelimelerle anlalılırsa, biz de onu anlarsak, artlık onun üze- rinde fazla durmayız. Sahnede yapan gınız birçok — mariletlep sibirbaz, bu anlamadı- oyunların, ruhun — yardıe mına, yahüt — telepatiye — isti- nat ettiğini anlatirsa, bundan bir şey anlamıyacağınız — için tuhaf bir heyecan duyarsınız. Bilâkis size hakika:. söyler ve hilesini gösterirse, v vakit aldatıldığımzı görür ve kendinize kızarsınız. Fikirlerini — vuzuh ile ifade edemiyen bazı kimselerin de karileri üzerinde böyle esraren- giz tesirleri vardır. Kari okuyup ta anlıyamadiğı yazının arkasın-« da, onun idrakinin yetlişemiye- ceği bir ilim kudreti olduğuna aat eder ve o yazı sahibine karşı garip bir hürmet duyar. Bir doktor sizi muayene ettiği zaman, hastalığınızm basit bir mide ağrısından ibaret olduğunu söyler ve bir müshil vermekle iktifa ederse, © doktora büyük bir mevki vermezsiniz. — Çünkü söylediği şey herkesin — bildiği şeydir. — Fakat doktor bzmızı ve dilinizi muayene ettikten son« ra başını sallar ve lâtince bir iki kelime — sarfederse, o vakit bu doktorun — âlim olduğuna ve iş bildiğine hükmedersiniz. Hulâsa insanlar anladıkları ve bildikleri — şeyleri tabit işlerden addeder, ona karşı hiçbir. heye- can duymazlar. Fakat anlamadık« ları, kendilerince izah edemedik« leri şeye karşı derin ve esraren- giz bir korku ve heyecan duyar- lar. Sihirbazların, büyücülerin eski zaman hacalarının kuvveti, halkın anlamadığı lisanla konuşmaların- dan, onların anlamadıkları şeyleri bilir görünmekten doğuyordu. Bugün de onların yerini yas rım cahiller veyahut yarım mü- nevverler işgal ederler. Bir insan bir şeyi iyi anlarsa, az çok ifade ve hayal kabiliyeti de varsa, bik diğini herkesin anlıyabileceği bir lisanla anlatabilir. Fakat birçok- ları okuduklarını iyi anlamamış- lardır. İfade ve hayal kabiliyet- leri de azdır. Bunlar falso yap- mamak için uzun cümleler, muğ- lâk ifadeler, anlaşılmaz kelimeler kullanırlar. Bunlar, — ekseriyetin esrarengiz şeye karşı duydukları cazibe hissinden istifade cderler. Anlamadığınız şeye yınız. Mersin Borsasında Mersin, 13 — (A.A) Borsada 3.82.5 ve 4.42.5 ten 89.700 okka arpa 3.5 kuruştan 25 ton yulaf 22 kuruştan 75 çuval sisam' 4.62.5 kuruştan bir vagon kuşyemi, 310 kuruştan 500 batman pamuk satıldı. ——— 5 ortaklardan on kişiyi kuyuların içerisinde cürmü meşhat halinde yakalatmıştır. Kuyularda 35 kilo rakı, 2000 kilo cibre, müteaddit kazan ve diğer aletler yakalan- mıştır. inanma- ——