30 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

30 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi A Ahlâk Fesadının . Jeve Derinliği Kibrit Kıralı öldü. Fakat ölümünü takip eden iflâsından sonra aylar geçtiği halde, bu rezaletil hâdisenin sonu gelmedi. İvar Krögyer, denilebilir ki asırların nadir yetiştirdiği müthiş bir maceraparcatti. Onun yüzündendir ki İsveç Başvekili Ekman istifaya mecbur oldu. Memleketin bütün si- yasi fırkaları, paraya karşı prensipe an nefretine rağmen, komünist dahi dahil olmak üzere lekelendiler.. Çünki — hepsinin do İvar Krögerden şu — veya bu nam altında para aldıkları tahak- kuk eti — Şimdi, Kröger allesi hakkında takibat yapılıyor. Çünkü, Kröger müesseselerinin borcunu ödeyebilmek için Kröger'den kalmış Lütün servetlerin toplanması icabediyor. Halbuki buservetin - bü- yük bir kısmı Kröger allesinde ve bu aileyi temsil eden kardeşi Torsten'in elindedir. İflâs muamelesini yürütme- ye memur olan enidik hâkim, Tors- ten Kröger'den tam 100 milyon frank püra istiyor. Fakat —aldığı cevap şudur: — “Param ettimi,, İflâs masasını ve bu masanın muamelelerini idare eden hâkimin karşılaşltığı müşkül yalnız bu değil- dir. Elde mevcut evrak kariıştırıldıkça İsveçin hiçbir iş ve politika adamı yoktur. ki, Krögerden para.alarak lekelenmiş olduğu görünm csin. İs- veçli hâkim, bütün borçluları sıkış- tırıyor, Krögerden aldıklarını geri iade etmelerini istiyor. Fakat pek azından müsbet cevap alıyor. Deni- lebilir ki Kröger meselesi, insanlığı kendisindea nefret aettiren çok mü- him ve çok manalı bir imtihan olmuştur. Ahlâk fesadını bu derece canlılıkla İspat eden hemen hiçbir bâdiseyi, tarih bu derece vuzuhla kaydetmemiştir. — Süreyya Atinada Müthiş Zelzeleler Atina 29 — Halkidikya'da yeni ve şiddetli bir zelzele ol- muştur. Bu yüzden telefon mu- habereleri durmuşter. — Şarilaos tepesinde 1500 metre uzunluğun- da ve 3 metre enliliğinde — bir çatlak hâsıl olmuştur. Selânikte müthiş bir panik olmuştur. 5 İngiliz harp gemisi muavenet et- mek üzere Yerissos'a gelmiştir. Atina 23 — Halikidikya zel- zelesinde ölenlerin miktarı şim- diye kadar 300 kişi olarak tes- bit edilmiştir. — Sarsıntılar daha hafif olarak devam etmektedir. gJeris rmağı ortadan — kaybol- muştur. <— TEFRİKAN UMARASI:83 dey fırkası yok. Ben de iflâs —ü SON POSTA Yeni Ingı_l_ı_z Kabinesi Liberaller İstifa Ettiler. M Mak Donald Kabine Buhranının Önünü Aldı Londra, 29 — Serbestil mu- badele taraftarı Nazırlardan Sa- muelist'ler istifa etmişlerdir. İstifa eden Liberal nazırlar şunlardır: M. Hamilton, M. Lotyon, M. Graham Vayt, M. İssak — Fut, M. Makenzivut, M. Valterki, M. Sten Mor, M. Harkın Jon Simon, M. Alendal. İstifa eden bütün nazırlar ve müsteşarlar Başvekile müşterek bir mektup göndererek istifalari sebeplerini anlatmışlardır. Liberal nazırlar, İngiliz lirasımı kurtar- mak ve milli krediyi tesis etmek için kabineye girdiklerini ve bu işi başardıklarını anlatmaktadırlar. İstifa eden nazırlar Ottava kon- feransının, serbestii mübadeleyi ortadan kaldırdığını ve bunun prensiplerine muğayir olduğunu söylemektedirler. Liberaller Ot€tava itilâflarını Rusya ile olan ticareli tehdit etmekte — olunduğundan — dolayı da muahaze etmektedirler. Bütün bu —sebeplerden ve icabında parlamentoda — izah edecekleri diğer bir takım sebepten dolayı Hiberal nazırlar sou bir uzlaşına teşebbüsünden sonra istifayı mu- vafık bulmuşlardır. Bundan sonra kendileri milli bükümete fırkala- rınn prensiplerine karşı hareket ettiği müddetçe müzaherette de- vam edeceklerdir. Veni Nazırlar Kimlerdir? Londra, 29 — Muhafazakâr- | lardan Sör Con Gilmur Dahiliyeye, | Valter Elyat Ziraate, Liberaller- den Sör gandofrai Kolinç İskoçya Nazırlığına tayin edilmiştir. Mat- buat bu tayinleri tasvip etmiştir. Kabina Buhranının Önü Alındı Amma Londra, 29 — Başvekil Makdonald'ın müstafa Nazırlar yerine sür'atle yeni nazırları tayin etmesi, bir kabine buhranın önünü almıştır.. Bununla beraber Sör Herbert Samuel'in ve Lord Snov- den'in istifası kabinenin nufuzu- nu ihlâl etmiştir. Letonya Savyet Rusya Ticareti | Moskova 23 — Sovyet Rusya ile Letonya arasındaki muahedesinin müzakeresine baş- lanmıştır. ÇOCUKLUĞUM Maşhur Rus Edibi Maksim Görkirl: hayat romanı — BHayır azizim, bu doğru değil, bunu muhakkak sen uy- durdun! Ve her defasında onun kısa veciz mütaleaları meselenin tam tüstüne basardı. O sanki benim içime bakıyor, kalbimde, kafam- da ne olup bittiğini görüyordu. Bazan doğru olmıyan, İüzumsuz | sözlerimi hemen söyler söylemez | bir iki kelime ile keserdi: — Şarlatanlık etme yavruml Muvaffak Onun bu esrarengiz kuvvetini sık sık tecrübe etmiye çalışırdım. Bir şey döşünür, — bulur, ve bunu sanki hakikaten olmuş gibi anlatırdım. Fakat o bir müddet dinledikten soura inanmaz, kafa- sını iki yana sallardı: — Hayır, bayır yavrum! - Ya- lan söylüyorsunl. Derdi., — Nereden biliyorsun? — Yüzünden anlıyorum azi- ziml Türkçeye Çeviren: M. | ticaret | Yunan intihabat) bitti. Bugüna kadar iktidar mevkiinde bulunan M. Venisolo- sun liboral fırkaşı ancak 109 meb'us çıkarabilmiştir. Halbuki muhalefette bulunan ve Kraliyet taraftarı olduğu söylenen M. Çaldarişian halk fırkası 06 meb'us ile vaziyete hâkim oldu. Reisicümbur M, Zayimisin Başvekâleti W. Çaldarise vermesi muhtemeldir. Görünüşte M. Çaldaris, moeb'usanda ekseriyet bulabilmek için, liberal fırkasına muhalif olan diğer cümhuriyet fırkalarının iştirakile kabincel teşkil edilecekiir. Resmimiz, Atinada bir dairci intihabiye de rey vermek İçin sırasını bekliyenleri göstermektedir. Fransa İtham -Altında Fon Papen Muhtemel Hâdiselerin Mes” ulıyetım Fransaya Atfediyor Berlin 29 — Teslihat mese- lesi dolayısile Başvekil Fon Pa- pen'in Fransız Başvekilinin nut- kuna verdiği cevap, halkın his- siyatının tam bir ifadesidir. Al- manyanın talebinin akamete uğ- radığı söylenmekte ve bu aka- melin sebebi tamamile Fransaya | atfedilmektedir. Vaziyet vahim Berlin, 29 — Alman murah- hası Fon Norat, Alman Başvekili Fon Papenden aldığı bir emir Yelkenli Tayyarecinin Tecrübeleri Londra, 29 — İngiltere hükü- meti, yelkenli Alman tayyareci Robert Kronfeldi davet etmiştir. | Tayyareci Robert, Hindistanda tecrübeler yapacak, buranın hava ve rüzgârlarına yelkenli tayyare kullanınıya müsait olup olmadı- gn tesbit :dzı.ekıir Ninem ot pazarına su ı!mıyı giderken ekseriya beni de yanıma alırdı. Bir kere bir sürü şehirlinin bir köylüyü dövdüklerini gördük. Onlar köylüyü yere yuvarladılar, ; sürüklediler. Hiddetini çıkarmak istiyen köpekler gibi ağa, sola tartakladılar. Ninem çarçabuk su kovalarını birâktı ve kovaları ta- şıdiğı sırığı sallıyarak mütecaviz- lerin Üzerine atıldı ve bana ba- girde — Sen çabuk kaç buradan! Ben çok korkmuştam. Fakat kaçacak yerde onun arkasından koşuyor ve şehirlileri taşlıyordum. Ninem ise elindeki sırıkla onların kafalarına sırtlarına indiriyordu. üıınnı, Fransız Başvekili M. Heryonun nutkunu dinlemeden Cenevreden hareket etmiştir. Siyast mehafilde bu hare- ket vaziyetin bütün vahametini gösteren bir tezahür addedilmek- | tedir. Fon Norat buraya gelmi- | yeceğine, Hindenburgu, Fon Pa- peni ve Mali Müdafaa Nazırı Fon Şlayşeri görecektir. Kabine- nin bugünkü içtimanda mühim kararlar verilecektir. LF ırtına !200 Kişiyi Öldürd. San Juan 29 — Porto Riko | fırtınası neticesinde 200 kişi ölmüş 1000 kişi yaralanmıştır. Bora Sen Domingoya doğru İilerle- mektedir, Bize yardımcılardı geldı. Şe- Ni« nem onların feci bir surette ya- birliler kaçmıya koyuldular. rılndıkları zavallı köylünün yü- zünü yıkamıya başladı. Köylünün kirli başparmağı ile kanıyan bur- nunu tuttuğunu ve kanın par- makları arasından ninemin yüzüne ve göğsüne sıçradığını hâlâ istik- rah yüksek sesle bağırıyor ve bütün ile görür gibiyim. Ninem | vücudü titriyordu . Eve gelince (Pekâlâ) ya bu macokayı anlatmağa koştam.”O işini olduğu gibi bıraktı. Uzun bir eğeyi kılıç gibi yüksekte tu- tarak tam önümde durdu. Göz« Gönül İşleri Dünya 'Güzelini Severse! | | Vakıı (Ezan! 'vasart| Vekı | Güneş | 11563 Salakşam | “Evli bir insan dünya güze- lini severse mazur — görülebilir mi? Bir kadının bütün düuyaca tanınmış güzelliği karşısında in- sanın zâf hissetmesi tabiidir. Bir erkeğin bu zâfa düşmesini ayıplamak doğru mudur?, Nacl Derler ki bir kumandan, faik kuvvetler karşısında bulunduğu mevzii terke, veya teslim olmıya mecbur - olursa, bundan dolayı mes'ul olmaz. Bir kadın, kuvvetli bir erke« ğin tuzağına düşer de, bazu kuv- veti altında mukavemet edemiye- cek hale düşerse, mazur görülür. Bir polis, veya bir veznedar göğsüne dayanan bir tabanca karşısında vazifesini yapamıyacak bir hale gelirse muatep olmaz. Eğer bu mantık doğru ise, güzelliği cihance kabul edilmiş bir güzele karısına inhisar etme- si lâzımgelen aşkını verirse onun da bundan dolayı mazur görül- mesi İcap eder. Fakat birinciler için doğru olan bu mantık, evli bir erkek için tatbik olunamaz. Bir defa dünya güzeli sevilmez. Bilhassa evli bir adam dünya güzelini sevmek salâhiyetini hiç haiz de- gildir. Nasıl güzelliğine hayran olduğumuz sinema artistlerine Aşık olamıyorsak, dünya güze- lime de âşık olamayız, -— TAKVİM — CUMA (oaüa - 30 EYLÜL- 932 sızr 147 Ruml 27 -Cemaevvek 1301 |16 - Eylül ssere 1348 |Ezan! | vası — ”. A — |IT S0 v 31 |19 30 Almanyada Mürettiplerin Grevi Berlin, 29 — Milliyetperver gazetelerin tabedildiği — Şerl matbaasının 3000 mürettip ve amelesi, ücretlerin tenzili yüzünm- den grev yapmışlardır. Brüksel Karanlıkta Kaldı Brüksel, 29 — Elektrik fab- rikasında çıkan yangın dolayısile bütün şehir karanlıkta kalmıştır. Müesseseler, kahveler, Bankalar karanlıktır. Sinemalar tatil edik- miştir, Gazetelerin çıkmamasın- dan korkulmaktadır. lüğünün üstünden sertçe ve mü- dekkikane bakıyordu. Birdenbire hikâyemin ortasında nazarı dik- kati celbeden bir kat'iyetle atıldı: — Çok iyi, işte tabil olarak böyle idi, pek mükemmel!.. Ben henüz gördükerimin he- yecanı altında idim —ve onun bu garip sözlerine dikkat etmi- yor, hikâyeme devem ediyordum. Kolunu omuzuma koyarak benim- le odada aşağı yukarı gezmiye başladı. Ve tekrar dedi ki: — Bu kadarı kâfi, artık da- ha fazla anlatmıya lüzum yok! Lâzım olan her şeyi söyledin.. Anladın mı?, ( Arkası var )