5 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

5 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Verilen Bu söz'eri işitir işitmez tüy- lerim diken diken oldu. Derhal bir köşeye kaçtım. Bütün isyan eden kuvvetlerimi toplayarak şid- detli bir müdafaa tavru aldım: — Çık. Şimdi çık odadan Macit.. Vallahı, billâhi büyük bir felâkete sebep olursun. Diye bağırdım... Macit, olduğu erde kaldı. Karanlıkta: BEZ Üzülme, Melek.. Ne kadar kabahatli — olduğumu biliyorum. Sana vaktile kendimi tanıtmadı- ğun için ne büyük bir cinayet işlediğimi anlıyorum. Fakat ne yapalım?.. Olan, oldu. Şimdi bu- mun çaresine bakalım. Kendimizi daha çirkin bir vaziyete düşmek- ten kurtaralım. Diye mırıldandı. Akşamdan- beri kalbimde ona biriken bütün kin ve gayzı onun suratına püs- kürür gibi, cevap verdim: — Kurtulmak mı?... Ah, ben öyle bir çirkef çukuruna düştüm ki artık beni buradan ancak ölüm kurtarır. Macit yalvardı: Yapma be Melek.. şu ölümlü dünyada neler olup neler bitiyor... Bak, benim aklıma çok parlak bir fikir geldi. Buna sen de bayılacaksın. Korkma. Yanıma gel Şuraya otur. Başbaşa vere- Hm konuşalım. Şu derdimize bir derman bulalım. * Bilhassa ben.. artık derdime derman olacak başka çare kak madığını anlayınca, Macidin sözü- nü dinlemek mecburiyetini hisset- miş.. onun bütün tekliflerine bo- yun eymiştim. Çünkü; kendi hata- mın neticesi olarak denize düştü- ğüm için, artık karşımdaki yıla- na sarılmaktan başka ne ya- pabilirdim?... Başbaşa — vererek sabahladıktan sonra kabul ettiğimiz karar, şu oldu: - Ma citle — arkadaşları, — ( Temaşayı edep heyeti - dıram, komedi ve ve Hlk gazetesi | 4 fabtiye, Çatalçeşme sokağı, 26 | İSTANBUL Güazetemirde — çıkan — yan ve resimlerin bütün hakları mulhluz ve gazetemize aittir. | ABONE FiATLARI İ l ı Na | Sene| Ay | Ay | Ay | Ke. | Kr. | Ka KİYE 'ııoni mı 400 | 150 YUNANİSTÂN | 2340 / 1220 | 710 | 270 ECNEBİ 2700 | 1400 B00 ! 300 Abone bedeli peşindir. Adrea değiştirmek 25 kuruştur.” uplara 10 kurüşlük ilövesi lütimdir Posta kutusu: 711 İstanbul Yelgraf : Sovposta p Yelefon : v0 Nakili: A.R. ir Karar: envaı kantolar tiyatro kumpanyası) namı altında bir trup tesis etmek üzere imişler. Ben de bu heyete iltihak edeceğim. Macidin rivayet ve teminatına nazaran (Temaşayı edep heyetijne alınacak kadın ve kızların en genç, en körpe ve en güzeli ben olacakmışım. Onun için de dıramlarda, komedilerde baş kadın rolünü ben alacakımı- şım. Bunlar bana az zaman zar- fında büyük bir şöhret kazandı- racakmış.. Hele sesimin de güzelce olması, büyük — bir nimet imiş. Çünkü taşra halkı kantoya pek ehemmiyet verirlermiş... Eğer, oallı pullu — elbiseler içinde benim -olgun ve - onun tabirile söylüyorum - iştah ka- bartan vücudümü sahnede görür- lerse, kırılıp biribirlerine geçe- ceklermiş... Düzgün ve ahenkli söz söylediğim için, dramlar ve komediler — benim için biçilmiş birer kaftanmış.. Kantoculuğa gelince: Benim gibi zeki bir kız için, o da nihayet bir hafta zar- fında öğrenilecek kadar kolaymış. İçine yuvarlandığım — tehlike uçurumu okadar derindi ki: Ak- lımdan ve hayalimden geçmıy:ıı'i bu iğrenç işleri müzakere ve ka- bul ettirecek derecede beni ser- semletmişti. Bunları konuşurken kalbimde acı bir ezâ ve ıztırap duyuyordum. Benim, ateşler içinde Mayıs 5 Piyes Seyrederken SON POSTA Çi Kadın - uyuma bel Dünya İktısat Haberleri Sovyet Rusya Kömürleri Maden kömürü, —komşumuz z Sovyet Rusyanın ı'mh;l.“ toprakları altında ütemadiyen! saklı bulunan kıy- artıyor metli madenlerin en mühimlerinden biridir. ve bu- gün yapılan tahminlere nazaran Sovyet madenlerinde saklı kömür miktarı yüzde (85)i kömür ve (15) Hinit olmak üÜzere 2115 milyar tondur. Daha — harbiumumiden evvel İngiltere, Almanya ve Fran- sadan sonra dünyada dördüncü gelen Sovyet Rusyanın o zamanki yani (1913) senesindeki istihsalâtı (29) milyon tona varıyordu. Har- biumumiden sonra en mühim ma« den ocaklarının bulunduğu Dom- brova Lehistana kalınca Sovyet- Rusyanın istihsalâtı düştü. On ve- ne evvel yapılan istatistikler o zamanki Sovyet Rusya senelik istihsalâtını sekiz milyon ton yani yanıyor; başım sanki çatır çatır ayrılıyordu. Macit, birdenbire dal- mış, derin derin düşünüyordu: — Niye öyle düşündün, Macit? Diye sordum. O, tereddütle cevap verdi: — Hepsi iyi, hoş amma.. unuttuğumuz bir şey var? — Ne?.. — Sen, sahneye nasıl çıka- caksın.. malüm ya, şimdiye ka- dar sahnede henüz bir Türk ve islâm kızı görünmedi. İstanbulda olsa, ne ise.. Fakat taşra halkı alimallah bizi taşa tütar. Macidin bu sözleri, —beynime bir darbe daha indirdi. Öyle ya., bu körkünç ve karanlık yola henüz benim dinimden, benim milletimden hiç kimse girmemişti, Eğer alılacağım sahne - hayatı, şeref ve haysiyeti koruyacak ka- dar temiz bir mubit olsaydı; (oyunculuk) ve (kantoculuk) deni- Ten bu sanat, ahlâk ve namusa pek okadar ebemmiyet vermeyen bir zümreye münhasır kalmazdı. — Peki, Macit.. Bu iş buka- dar kötü mü ki İslâm kızları buna girmiyorlar. Büyük bir korku ve saffetle sorduğum bu suale Macit derhal cevap verdi: — Yok be cahım.. İşin kötü- lüğünden — değil, — taassuptan... Hepimiz, namusumuzla yaşıyoruz. Alnımızın terili kazanıyoruz. Ba- zan aç kalıyoruz; bazan da bir lokma ekmek bulup yiyoruz. Sen, namusunu muhafaza edebildikten sonra iş neden kötü olsun. Amma belki bu işin içinde fenaları da vardır. Sana ne?.. Her koyun kendi bacağından asılır. ( Arkası var ) harbiumumiden evvelki miktarın ancak Üüçte biri olarak göster- mektedirler. On senedenberi Sovyet Rusya maden kömür çıkarma işlerine azami inkişafı vermiştir. Böylelikle (1926) senesinde harbiumumiden evvelki miktara baliğ olan ma- den kömürü istihsalâtı gittikçe artmakta devam etmiş ve geçen (1933) senesinde eski miktarın iki buçuk misline yani (72) mik- yon tona varmıştır. Geçen (1933) senesinde Fran- sanın maden kömürü istihsalatı- nın ancak - (47) milyon ton oldu- ğunu göz önünde tutacak olursak Sovyet Rusyanın dünya istihsalâ- tında hemen İngiltere ve Alman- yanın arkasında üçüncü olarak yol aldığımı anlarız. Tatbik edilmekte olan beş senelik plâna nazaran komşumu- zun kömür istihsalâtı (937) sene- sinde (250) milyon tona varacak- tır. Bu miktar bugün kömür müstahsili bulunan memleketlerin hiçbirinde elde edilemiyen bir rakam olduğuna göre plân mu- vaffak olursa Sovyet Rusya bu işte dünyada birinci mevkie nam- zet görünüyor. Bu hal Sovyet Rusyanın dampinglerinden ağız- ları yanan — kömür ihracatçısı memleketleri haklı olarak düşün- dürmektedir. * 'dan - bildiriliyor: Ziraat Nezareti tarafından verilen — malümata göre bu seneki hu- bubat mahsulü bütün Yunanistan- da havaların müsait gitmesi üze- rine gayet iyi bir şekilde neşvü- nema bulmaktadır. Bilhassa bu seneki ekinlerde buğdaya fazla bir yer ayrılmıştı. Bu münase- Atin ——— M L İ S RA Radyolin Diş Macunile dişlerinizin üstünü ve içini işte böyle temizlersiniz Radyolin İle Sabah ve akşam günde iki defa yıkanan dişler çelik gibi kuvvetli olur. AĞA KG DYOLİN Belediye Karşısında Satılık Arsalar Esas No, 624 numaralı 206 metre arsa. İstanbul Belediyesi numara ” 231 metre İstanbul Belediyesi numaralı 229 metre İstanbul Belediyesi numaralı 297 metre İstanbul Belediyesi numaralı 345 metre İstanbul Belediyesi numaralı 308 metre İstanbul Belediyesi numaralı 302 metre arsa. 625 arsa. 626 arsa, 627 arsa, 28 arsa, 630 arsa 631 İstanbul Belediyesi karşısında 236 ada 3 parsel numaralı 150 metre arsa. 633 uumaralı 132 metre arsa, 291 Mevkü ve Nev'i İstatbul Belediyesi karşısında 236 ada 17 parsel karşısında 236 ada 18 parsel Karşısında İstanbul Belediyesi karşısında 236 ada 2 parsel Beşiktaşta Kilıcali mahallesinde Tek Servi sokağın- Teminat Lira 750 1018 karşısında 236 ada 19 parsel karşısında 236 ada 20 parsel karşısında 236 ada 21 parsel karşısında 236 ada 23 parsel 236 ada 24 parsel 60€ 400 1000 da cedit 18 numaralı 8214 metre murabbaı bahçe Yukarda yazılı emlâk 8 taksitle ve açık arttırma ile satılaca- ğından taliplerin ihaleye müsadif ©n birde Şubemize müracaatları. * 10/5/934 Perşembe günü saat (823) x4 Belediye Karşısında Satılık Arsa Esas No. Mevkü ve Nev'i İstanbul Belediyesi karşısında 236 ada 22 parsel numaralı 280*metre arsa Yukarda yazılı arsa 8 taksitle ve kapalı zarfla satılacağın- dan taliplerin ihaleye müsadif on birde şubemize müracaatları. betle bu sene Yunanistanda elde edilecek buğday —miktarı her seneden fazla olacaktır. Yunanis- tanın ötedenberi zirat istihsalâtı arttırmak ve bilhassa — buğday ihtiyacını dahilden temin etmek yolunda sarfettiği — gayret bu suretle kısmen semeresini vermiş bulunuyor. Bu sene buğday zer'i- yatında Mentana cinsi — İtalyan buğdayları tohumluk olarak kuk lanılmıştır. Bu seneki Yunan buğday — rekoltesinin böylelikle iyi ve mebzul olacağı piyasada duyulunca yerli buğday - fiatleri ecnebi buğday fiatlerine kıyasen düşmüştür. Yerli undan yapılan ekmekler — Yunanistanda ecnebi buğday unile vapılanlardan bir drahmi daha noksana satılmak- tadır. x ticaret anlaşma- sına varmak — için aylardanberi sarfı s:yrvt edildiği hal- müsbet bir ne- İtalyanlar nihayet anlaştı 16/5/934 Çarşamba günü saat (324) Son defa yazdığımız veçhile Fran- sız Ticaret Nazırı ile İtalyan korporasyon müsteşarının riyaset ettikleri iki heyet Milânoda bu- luştu. Milânodan gelen haberlere göre bu son toplantıda İtalya ile Fransa arasında ticari bir anlaş- mıya varmak kabil olmuş ve bir itilâf imzalanmıştır. Verilen tafsi- lâta nazaran bu anlaşma iki mem- leket ihracat ve ithalâtının müsavi olması —esasına — dayalı olarak tarafeyn ticari münasebatının tam bir nizam altında inkişafına hiz- met edecektir. * Vaşingtondan bildiriliyor: Bey- nelmilel buğday va- ziyetinde bir deği- şiklik olmazsa Ame- rikanın Romada ka- rarlaşan büğday ka- rarlarına itiraz ile kendisi için ayrılan (90) milyon Buşel buğday ihracat kontenjanının (140) milyona iblâğ edilmesini istiyeceği ve aksi takdirde dünya buğday konferan- sile alâkadar olamıyacağı salâhi- yettar mahafilde söylenmektedir.