3 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa — Çorlu Köylerinde “Mani Atışma,, Salgını Çorlu (Hususti) — Türkiyenin birçok yerlerinde olduğu gibi burada da “mani atışma,, âAdeti vardır. “mani atışma,, âdeta bir kar eğlencesidir. Çorlu çevresindeki köylerde ötedenberi söylenile gelen yaygın maniler içlerinde hafızada taşına- cak gibileri de bulunmaktadır. Yeni boy atmış bir köy deli- kanlısı biçimden dönüyor. Yol yanı tarlalardan birinde, kadın kalabalığı içinde sevgilisine gözü ilişmiştir. Hemen yürekten kopma, dokunaklı bir sesle tutturur Su gelir dere çağlar Sesitden inler bağlar Tusaf et güzel yarim Hâlime eller ağlar x Filiz böyür sak olür Çiçekleri ak — olur. Keyfini beklersem yar Vücudum toprak olur. Delikanlının bu manalı mani- sine kızdan da şöyle bir cevap gelir. Yosma sözlü koç yiğit Manimi iyice işit. Bahtına kut dileğim, Çekildiğin yoldan git! Fakat delikanlı gitmez, o ma- ailerinde israr eder: Ak alnım yazıbdır, Yüreğim sızılıdır, Kapının eçiğinde Mezarım kazılıdır. Yine cevap alamayınca dil di- rver. Belki söyletirim diye.. savur- duğu mani bir zılgıttır: Filiz büyür sak olur, Çiçekleri ak olur. Beni böyle savma koz, Sonra sevdam yok olur. Karşıdan yine ses çıkarılma- yınca çekilir gider, Anlaşılmıştır- ki kız her ne bahasına olursa ok: sun aşkına mukabele etmiyecek bir haleti ruhiyeye maliktir. Herhangi bir sebeple arası f açılmış nişanlısının bağ bozumu | esnasında, kütükler arasında Üzüm devşirirken rasilıyan çobanın ka- valla dert yanışı da içlidir: Karanfil keter oldu Ayrılık yeter oldu. Bu bizim aytılmamız Ölümden beter oldu. Mubatabının karşılığı: Karanfil solar oldu, Gözlerim dolar - olda. Ayrı düştük düşeli Bana verem yar oldu. Yaşı geçkin kızlara Çorlu köylerinde de &k sık tesadüf edersiniz. Babaları zengindir. Kız- larını kimseye vermedikleri için İstenilmiye — cesaret — olunamaz. Böylelikle zavallı kızcağız da elleri bögründe bekler durur. Amma hep böyle değildir. Bazan kendi- leri de “ben ağa kızıyım, çobana çopala varmam,, — dayanmasile kurum kurum kurumlanır, kendi- herine yazık ederler, Yüz görülür “ah,, denir, Yaş sorulur * vah ,, denir. Bir çobandan çopaldan (1) || Kısmet ver Allah denir. * Dinle manalı magi, Bana bir alay yani, Aradığın ağ oğlu Göster göreyim hanil * ç Binelim al atlara Kaçahm biz yadlara Ve artık iki gönül Kavuaşaun muratlara, V€ — Çopal; sakat demektir. AF TÇT O YK SST Ç R N Vsen — Rize Belediyesi Bır Mezbaha - Yapıyor * Rize ( Husu- si)— Karadenizin | en güzel kıyı- larından biri olan Rize mübalâğa- sız İsviçre kadar tabil güzellikle- re malik, havası, suyu saf bir şe- hirdir. Denizden itiharen — tedri- cen yükselen or- manlar içerisinde kurulmuş, tabit bir sanatoryom halindedir. Yaz ve kış yeşilliğinden bir mebze bile kaybetmeyen şehrimizde en fazla hissedilen eksiklikler elek- trik, yol, itfaiye teşkilâtı, biraz da Beledi disiplindir. Şehre yarım saat mesafede bir mezbaha vardır. Belediye bu mezbahayı uzak bulmuş ve yeni bir mezbaha inşasına karar vermiş, inşaata da başlanmıştır. Fakat bu mezbaha inşası Belediye ile) halk arasında bir anlaşamamazlık tevlit etmiştir. Rizenin en güzel yeri Reşadiye mahallesidir. Şehrin en yakın sayfiyesi olan bu mahalledeki mezarlığa Belediye bir mezbaha yaptırmayı münasip bulmu hılıııuçtur Ankarada Bir Hu-| kukçular Cemiyeti Teşekkül Etti Ankara, (Hususi) — Burada bir “Hukukçular cemiyeti,, teşek- kül etmiştir. Yaptıkları yasa mu- cibince bu cemiyetin gayesi hu- kukcular arasında birlik ve dir- liği sağlamlaştırmak ve haklarını korumak, ilmi ve mesleki mec- mualar çıkarmak, mesleki meşri- yata yardım etmek, meslekdaş- ları ilmi eserlerden ucuz ve ko- layca faydalandırmak, konferans- lar tertip ve muhtaç azaya yar- dim etmek, inkılâp hukukunun ideolojisini yapmaya çalışmaktır. Cemiyetlin idare heyeti M. Tuğrul, Yahya Ömer, Fahri, İh- san, Kâmil Atalay ve Selçuk Beylerden müteşekkildir. M. Tuğ- rul Bey reistir. Cemiyetin azası elliye baliğ olmuştur. Cemiyete en çok Diva- ni mühasebatta bulunan hukuk- çular girmiştir. Cemiyet, pek yakında İstan- bulda da bir çube açmak tasav- vurundadır. İki aya kadar büyük bir kurultay toplanarak gayenin tahakkuku için mühim kararlar ittihaz ve bir mecmua neşri te- min olunacaktır. Idare heyeti en çok şu nokta- lara ehemmiyet vermektedir: Çok aza kaydetmek, tutumlu ve ta- sarruflu yürümek, mümkün ol- duğu kadar vazıh olmak, Cemiyetin şimdilik mürakabe heyeti yoktur. Varidat ve mas- raf defterleri azaya açık bulun- durulmakta ve azaya hesap ve izahat verilmektedir. Ankara barosu Ankaradaki avukatların bu cemiyete girme- lerini temin için yakında bir ka- Rizedeu bir manzara Halk ta buna itiraz etmiştir. Belediye bu itirazı - halkın, köhne bir zihniyetle mezarlığın kaldırı- masına itiraz ettiği şeklinde - telâkki etmiştir. Halbuki halk, mezarlığın kaldırılmasına — itiraz etmek şöyle dursun, sıhhi mah- zurlarını düşünerek bilâkis bunun tahakkukunu istemektedir. Ancak kaldırılan mezarlığın yerine bir park yapılması veya buranın bir meydan haline getirilmesi veyahut mezbabadan başka sıhhate zararı dokunmiyan herhangi bir inşant yapılması arzusundadır. Reşadiye mahallesinin biraz ilerisinde çok kör bir akar su ğ Gazıantepte Fakat Bir Kısım Halk Mezbahanın Mahallelerınde Yapılmasım İstemiyor vardır. Mezbaha- nn burada inşa- _..ğ sının daha muva- ç fik olduğu söy- " — jenmektedir. Son- ca, şimdi yapıl: makta olan mez- bahanın bir tara- fında cami, di- ger taralında ilk- mektep ve evler vardır. — Halkın böyle kesif ok duğu bir yerde mezbaha yapıl: masının pek sarih olan sıhhi mahzurları karşısında Sıhhat İdaresi mezbaha inşasına müsaade etmemiş, mamafih Be- lediye buna rağmen inşaata baş- lamıştır. Mesele Sıhhat Vekâletine aksetmiş, Sıhhat — Vekâleti de bunu tasvip etmemiş ve inşaatın durdurulması için emir vermiş, fakat bu emre rağmen inşaata devam edilmiştir. Bir taraftan Belediye inşaata, diğer taraftan da Reşadiye mahballesinin birkısım halkı itirazlarına devam etmekte- dirler. |Mahalleliden birkısmı ma- hallelerinde mezbaha inşa olun- maması için telgraflarla ricalarda bulunmuşlardır. Gazi Büstü Büstün küşat Resminden bir intıba Gaziantep (Hususi) — Memu- rin ve zabitan mahfeli olarak vücuda getirilen (eski Halkevi)bah- çesine başta vali ve alay kuman- danı beyler olduğu halde bütün mensubini — hükümetin ve halkın iştirakile Gazi Hz.nin bir büstle- rinin dikilme merasimi yapıldı. Adanada Sıcaklar Adana, 1 (A.A.)— Şehrimizde iki Üç gündenberi sıcaklar tekrar başlamıştır. Bu yüzden soğuk içkiler ve buz sarfiyatı normal vaziyetten yukarı çıkarak, buz satışı günde 450 kalıbı. bulmuş- tur. Sıcaklık dereceşi bugün gök gede azami 30 ve asgari 23 de- rece İdi. rarname imzalayacaktır. Cemiyet, diğer birlik ve ce- miyetlerle hemen temasa baş- lamış ve hummalı bir faaliyete girişmiştir. Hukukçular muhitinde bu cemiyetin teşekkülü, büyük bir memnuniyet uyandırmış, ati lçin lınynk ümitler husule ge- Hııiçlııı müracaat eden hu- kukçular bir lira duhuliye ile Merasimde şehir bandosu istiklâl marşını çaldı, Şiddetle alkışlan- dı. Vali bey büstün önünde güzel bir hitabe ile yeni açılan Gazi bulvarına da büyük halâskârın bir heykeli rekzedileceğini halka tebşir ederek merasime nihayet ver- miştir. Bergamada Temsil Bergama ( Hususi ) — Temsil kolu tarafından Çoban piyesi sahneye konulmuş ve pek çok takdir kazanmıştır.. Aynı eser arzuları üzerine Dikilide de tem- sil olunmuştur. Eserin temsilinde muallim Rıza Beyle Calibe Ha- nım pek büyük muvaffakiyet göstermişlerdir. mufassal hüviyetlerini bildirdik- leri ve resimlerini gönderdikleri takdirde cemiyete aza kayt edil- mekte ve kendilerine mübim mukarrerattan — malümat — veril- mektedir. Emniyete Adliye Vekili Sara ükrü de gire- cığlç :uiııı: şıdılmem. M%lıı- rünileyh, kurultay tarafından yasa mucibince hami reit seçilecektir. H. $ Ev Doktoru Belkemiği Veremi, Yahut Pott Hastalığı Belkemiği vereminin tehlikeli bir hastalık olduğunda şüphe yoktur. Belkemiğinin mukavemet- ten düşmesi bize, ayakta durmak imkânını veren desteğin ortadan kalkması demektir. — Belkemiği vücudümüzün dik durmasına ya- rıyan destek demek olmakla be- raber hayatımız üzerinde kat'i tesiri olan murdar iliğin de mah- fazası ve kanalıdır. Bu mahfaza- nın — hastalanması bu iliğin de zedelenmesini intaç eder. Ayrıca bu ilikle alâkadar damarları bo- zar. Binnetice vücut — çarpılır, kemiklerde iltihap hasıl olur, asabi rahatsızlıklar meydana gelir. Maamafih belkemiği veremi tedavi kabiliyeti olan bir hasta- lıktır. Yeter ki hastalık zamanında teşhis ve farkedilmiş olsun. Bunun için hastalık teşhis edilir. edilmez bunu, bulunduğu noktada tesbit etmek ve ilerleme imkâvlarını ortadan kaldırmak lâzımdır. Onun için de hasta yüzükoyun serbestçe bir yatağa yatırılır, bu takdirde vücudun ağırlığını — taşımaktan — kurtulan belkemiği rahat eder ve kendi kendini tamir faaliyetine başlar. Eğer ciğerlerde bir bozukluk yoksa güneş ziyası, deniz havası hastanın şifa bulmasını süratlen- dirmeye yardım ederler. Sulu abseler zamanla ve yavaş yavaş kurur ve bir gün hasta ayağa kalkar. Şu şartla ki alçı» dan korsa geymek şarttır. Hatta böyle bir insan, sıhhatine itina etmek şartile her türlü iş yapa- bilir, çalışabilir. Maamafih şunu unutmamak Tâzımdır ki belkemiği vereminde hastalığın ârâzı gözle görülür bir hale gelmeden teşhis edilmek lâzımdır. Bunun için de, bilhassa genç- lerin hissedecekleri inatçı siyatik sızılarından, karnın alt kısınında duyulan ağrılardan derhal doktora bahsetmek ve muayene olunmak lâzımdır. Bu muayenenin, binne- tice röntgene dayanması zaruridir. Çünkü, bu vaziyette en iyi teşhia onunkidir. Böyle bir hastanın tedavisi yalmz belkemiğine inhisar etmez, böbrekler, ciğer ve beze- ler, muhtelif mafsalların da göz önünde bulundurulması gerektir., Çünkü bu hastalık — gezicidir. Binnetice şu anlaşılıyor ki kemik veremi, diğer veremlerden daha çabuk gşifa kabiliyetini haizdir. Fakat bir parça sabır ister. — 4 Niksarda Bu Sene Mahsul Vaziyeti Çok İyi Niksar (Hususi) — Bu sene mahsul vaziyeti çok iyidir. Mah- sul bir aralık kuraklık tehlikesi geçirmiş ise de vaktinde yetişen yağmurlar bu tehlikeyi izale et- miştir. Buğday koruma kanununun tatbiki neticesinde mahsul fiat- ları köylü Ichine yükselmiştir. Köylü vaziyetten memnundur. Kazada asayiş çok iyidir, Jan- darma kumandanı Mehmet Ali Beyle çavuş Hilmi Efendinin al- isabetli tedbirler neticesi hiç vukuat olmamaktadır. ğ İzae eee KÜ ADA ŞA ASERGUDARREDEEAÜNUAAD İN araa AAA AD