6 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| | | l Musevilerin Bir Şikâyeti Ve Halk Bazı Musevilerin Başvekâlete müracaat ederek kendilerinin haksız. müsmeleye - uğradıkla- zından ve tehoire maruz kal- dıklarından şikâyet etmişlerdir. Başvekâletin bu münasebetle meğrettiği tebliğe göre Başve- kâlet Trakyada bazı yerler- den yüz kadar Yahudinin İs- tanbula — geldiklerinin — haber ahadığını huzusi ve mahalli tazyiklerle — yerlerinden ayrıl- dıklarının iddia — olunduğunu, hüdisenin hakiki mahiyetinin tahkik olunduğunu, cümhuriyet Kkanunlarına mugayır teşebbüs- lerin kanunun ağır hükümlerine uğruyacağını bu hususun şikâ- yetçilerce de bilinmes lâzım geldiğini kaydetmiştir. Hüdise- nin halk arasındaki aksi tesirini ise, dün, göyle tesbit ettikr Naci Bey ( Çemberlitaş 128 ) — Tam manasile yüksek bir halk idaresi yaşıyoruz. Trakyada bazı yerlerden yüz kadar Yahudinin İstanbula geldi- #ini Başvekil Paşa haber almışlar. Bunlar güya mahalli ve hususti taz- yikler neticesinde yerlerini bırakmışlar. Başvekil Paşa bunu tetkik - ettiriyor- muş ve diyorlar ki: Cümhuriyet kanunlarına mugayir teşebbüslerin kanunun âğır hükümle- rtine uğrıyacağını hatırlatmak isterim. Cümhuriyet Başvekilinden de an- cak böyle bir cevap belenebilirdi. Bu cevabı aldıktan sonra artık o Yahudi vatandaşlar hiçbir Nureddin Bey ( Divanyolu Turan karaathanesi ) — Trakyadan tazyik gördükleri için İstanbula geldiklerini iddia eden Yahudilerin şikâyetlerin! yapmak için İntihap ettikleri merel gibi o mercün verdiği sarih cevap ta beni memnun etti. Eğer böyle bir hal varsa cümhuriyet mahkemeleri tazyikçileri bulur ve onlara cezalarımı verir. Bu gibi hâdiseler etrafında fuzuli dedikodu yapmaktan ziyade böyle #salâhiyettar makamların tat. minkâr cevaplarını almak her halde çok İyi olmuştur. Şimdi ortada mesele kalmamış demektir. * Sadi Bey ( Fatih Kıztaşı 38 ) — Türkiyede yalnız bir kuvvet hâkimdir. O da adalet kuvvatidir. Mahkemeler den başka hiçbir kuvvet hiçbir fert hakkında herhangi bir hüküm vere- mer. Adalet kapıları da cins ve mez- bep ayırt etmeksizin herkese açıktır. Hiçbir hâkim Alinin davamına bakar- ken Velinin, Yorginin, Salamonun davsını reddedemez. Edirneden gelen (100) kadar Musevinin İsmet Paşaya yaptıkları gikâyete karşı Başvekilin neşrettiği tebliğ de bunu gösteriyor. Başvekil Paşanın Türkiyede yalnız adalete — gövenilebileceğini gösteren bu tebliğleri çok yerinde ve manalı- dır. Bu Musevi vatandaşların da şikâ- yet merciini iyi seçmiş olmaları da takdire şayandır. Buğday Vergisinden Sonra.. Memurların Dikkatli Hareketleri Neti- cesinde Bazı Hakikatler Meydana Çıktı Buğday koruma kanunu Haziranın birindenberi tatbik sahasındadır. Kanun, undan mamul maddeler hakkında tamamen tatbik edilmiş ve vergiler de tamamen alınmıştır. Yalnız kanunün diğirmenlerde tatbiki esnasında Maliye memurları ile değirmenciler arasında bazı mühim ihtilâflar çıkmıştır. Fabrikalar, razmol denilen bir nevi kepek ismi altında vergisiz un çıkarmak istemişlerdir. Fabrikacılar a Esrarkeşler Kale Kovuklarında Esrar Çekenler Yakalandı Kumkapıda — kale diplerinin kuytu köşelerinde birtakım esrar- keşlerin toplanıp esrar içtiklerini haber alan memurlar buralarını tarassut etmeye başlamışlardır. Nihayet —evvelki gün birkaç esrarkeşin hisar diplerine doğru gittiklerini görünce memurlar cürmümeşhudu — tesbit etmek için tertibat aldıktan sonra esrarkeşlerin — bulundukları yeri aramışlar, bunlar arasında kendini bilmiyecek derecede sarhoş olan İsmail isminde birini kabak ba- şında esrar çekerken yakalamış lardır. Diğer esrarkeşler - gizli yollardan kaçmışlardır. 24 Saatin Hüâdiseleri Eminönünde kahveci Ağabey, ortağı Mehmet ile şakalaşırken elindeki bıçak Mehmedin kaba etine saplanarak yaralanmıştır. 3f Sariyerde oturan merhum Mehmet Ali Beyin 14 yaşındaki manevl kızı Nazmiye H. dün ye kanmak için denize girmiş, yüz- mek bilmediği — için - boğulmak Üzere iken kurtarılmıştır. 3f Kantarcılarda oturan ku- tucu Kadrinin 9 yaşındaki oğlu Halit Mahmutpaşada kanalizasyon çukuruna düşerek yaralanmıştır. * Büyükderede oturan Hüse- yin Ağa isminde biri para mese- Son Posta'nın Resimli Hikâgesi: bunların hayvanlara - verildiğini, ekmekte kullanılmadığını iddia ediyorlar. Tahakkuk Müdürlükleri ise bunların içinde yüzde on, on beş nisbetinde un bulunduğunu ve çuvarllar değirmen- lerden serbest çıktıktan sonra kepekleri elenerek unlarının fırınlara satıldığını ileri sürüyorlar. Filhakika maliye memurlarının huzurunda yap- lan tecrübelerde razmollerin içinde mühim miktarda un bulunduğa anlaşılmış, bunların çuvallarından da birer lira koruma vergisi alınmıya başlanmıştır. Buğdayı koruma kanunu tatbik edilirken ekmek çeşnilerinin kontrolu gibi belediyenin varzifesini çok kolaylaştıran neticeler de doğmuştur. çeşnisi — birinci bazı fırmlarda Yeni Teklif Karşısında Ne Diyorlar * Ticaret Müdürlüğü eski şir ketler komiseri Bahri Bey bele- diyeye, hepimizi yakından alâka- dar eden mühim bir teklif yapti. Sebze ve meyva gibi maddelerin mutavassıtların elinden kurtarık masını ve müstahsille alıcının karşı karşıya Bırakılması fikrini güden bu teklif her tarafta alâka İle karşılanmıştır. Bugün, bilhassa meyva fiatle- rinin pahalılığında mutavaasıtların mühim rolü bulunduğu kanaz- tinde olanlar, bu teklifin tatbik sahasına konulması suretile her şeyin halledilebileceğini ileri sü- rüyorlar. Esasen, satıcı ve alıcının karşı karşıya bulunması her iki tarafın da menfaatlerini çok ya- kından alâkadar etmektedir. Bu şekil, müstahsilin sattığı mal de- ve aylarca sürüncemede kalma- masını temin edeceği gibi, satış fiatlerinin de ehemmiyetli surette ucuzlamasına —i imkân — vereceği mubakkak sayılmaktadır. lesinden çıkan kavga neticesinde sandalye ile Süleyman isminde birinin başını yarmıştır. * Niyari isminde biri Fındık- hda sütçü Manol'un dükkânından 9 söt'” güğümü ile 10 lira para çaldığından . Bun- dan başka muhtelif — yerlerde dört hırsızlık, bir yankesicilik, bir taarruz vak'ası olmuştur. Belediyenin bütün İstanbul için kabul ettiği ekmek Bunun çuvalından nevi undur. (1,5) lira Koruma vergisi alınmaktadır. Buna rağmen maliye memurları Üsküdarda ikinci un. çuvalları yakalamışlardır. Bundan bazı fırinların halka çeşniden çok aşağı onla yapılmış ekmek yedirdikleri de anlaşılınıştır. Fırıncılar razmol için çuval başına bir lira vergi vermekle beraber vilâyete itirazlar yapmışlar. Yarın vali Muhiddin Beyin riyasetinde ve maliye tahakkuk müdürlerinin iştirakile bir komisyon toplanacaktır. Bu komisyon yeni kanunun iyi tatbikini, fabrika muamelelerinin tanzimini ve unların nevinin tayinini temin edecektir. Istanbulda mevcut öon bir un fabrikası içinde günde hazineye (3500) lira koruma vergisi verenler de bulunduğu için bütün şikâyetler ve - itirazlar bu komisyonda inceden İnceye tetkik edilecektir. nevi un damgasını taşıyan mütehassısların Evkaf Bankası Gelecek Sene Başında Bir Banka Kurulacak Aldığımız malümata göre 935 mali senesi başında bir evkaf bankası tesisine karar verilmiştir. Bankanın sermayesini evkafa ait bütün emval ve emlâk teşkil ede- ceği gibi, icare ve mukatıa ver- gilerinden halkın mevcut borçları da sermayeye Hâve - edilecektir. Evkaf idaresinin mühim bir kısım işleri de bankaya devredilecektir. Tahsil - Müfettişliği Münhal bulunan Bakırköy ve Yalova tahsil müfettişlikleri için dün İstanbul maliye tahsil mü- dürlüğünde bir müsabaka imtihanı açılmıştır. İmtihana yalnız üç kişi girmiştir. Muvaffak olanlara 25 ve 30 lira maaş verilecektir. Pullarımız Taklit Edilmiş Değildir Bir gazete — piyasaya yüzer kuruşluk taklit damga pullarının çıkarıldığını yazdı. Darphane ve Damga matbaası müdürü Fuat Bey dün bu haberi kat'i surette tekzip etmiş ve: — Kat'iyen böyle — bir şey yoktur. Ve yeni pullarımızın taklit edilmesine imkân tasavvur ede- miyorum, demiştir. Gazeteci Sayyahlar Otomobillerile şehrimize — gelen Çekoslovakyalı iki gazeteci, Ankaraya gitmişlerdir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Temmuz 0 e Günün Tarihi Bir Muallim Tevkif Edildi Muğin, $ — Vilâyet Maarif inzibat medlisinin manevi şahsiyetini tahkir ettiğinden — dolayı sabık Köyceğiz Başmuallimi ve Maarif memuru hak- kında vilüyet Cümhuriyet müddel« amumiliği tevkli müzekkeresi vermiş- tir. Mumaileh tevkif edilerek haplsa- neye konulmuştur. Muhakemesi mev- kuf olarak yapılacaktır. İzmir Panayırı hamir, S — Dün panayır komitösl belediyede memleketin ileri gelen ve iş yapan tacirleri ile Vali Kânm Paşanın riyasetindö içtima aktederek beyn * silel dördüncü 9 eylül panayiri- nle kzmir gibi mühim iktısat şehrinde büyük bir rağbet ve muvaffakiyet kazanman İiçin bazi ssaslı kararlar vermiştir. Muallimlik İçin Üniversitede yapılmakta olan orta tedrisat muallimliği ehliyet imtihan. larının tahriri kısmı dün bitmiştir. İmtihanlarda 15 - kişi ingilizceden, 20 türkçöden, 12 franmızcadan, 7 alman. cadan, 2 tarihten muvaffak olmuşlar- dır. Yarın gifahi imtihanlar yapıla- caktır. Belediyenin Borcu Belediyenin Periyö bakasile alan borçlar itilâfina ait mukaveleyi tan- zim için Ankaraya giden belediye hesap işleri müdür muavini Nail Bey şehrimize dönmüştür. İtilâfname tan- zim ve parafa edilmiştir. Bir Terfi Adli Tıp İşleri Umumi — Müdür Muavini Fahri Can Beyin asli maaşi (55) liradan (70) liraya çıkarılmak suretile derecesi yükseltilmiştir. Doçentlerin Teşebbüsleri Üniversitenin bütün fakültelerine mensup (60) doçent dün akşam hu« vus' olarak aralarında toplanmışlar ve maaşlarının arttırılmam için Maa- rif Vekâleti nezdinde teşebbüsatta bulunmıya karar vermişlerdir. Verilen karara göre her doöçeat ayrı ayri Istida ile müracaat edecek, toplu hareket yapılmiyacaktır. İhtikâr ' Var Mı, Yok Mu? Bölediye İktısat Müdürü Anm Bey, üç gün evvel, İstanbulda ihtikâr olmadığı için mücadeleye de lüzum bulunmadığını — söylemiş, — belediye dalmi encümen azasından Avni Bey lse ihtikârın tahammül edilemiyecek bir dereceye — çıktığını — söylemişti. Avni Bey bu mevzu Üzerinde tekrar yanları söylemiştir: ğ — İhtikâr vardır. Ve bunun ko- laylıkla bertaraf edilmesi de müm- kündür. İhtikâr bugünün meselesi değil, dünün yarasıdır. Birçok alış verişlerde, müşterilerin zekâsını göre “yutturma,, denilen facla oynanıyor. Herkee bu işle alâkadardır. Çünkü halk bizar olmuştur. Mayva ve sebıl satıcıları tutturabildikleri flatlo satif yapıyorlar.,, Hasan B. — Aç kaldım, susuz. kab dım giyeceksiz kaldım. Şimdi ue t |