6 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

6 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

(Sine Hm | Avrupa Yeni Bir Sızıltı Devresine i Almanyanın Girecek Gibi Büyük harpten sonra galip devlet- lerin erzularile yapılan geniş tasfiye esnasında OAvrupanın en eski iki hükümdar ailesi de tarihe ma! edildi. Avasturyada Habsburg, Almanyada da Hohenzolern hanadanları hüküm- darlık haklarını kaybettiler. Galip devletler, bilhassa Fransa ve müttefikleri bu iki hanedamu tekrar saltanat tahtına oturmalarını kat'iyen istemiyorlar. Hattâ günün birinde Avusturyada veya Almanyada Kırallık ilân eylediği ve eski hanedanlar hü- kümdarlık oOmevkiine © getirildikleri takdirde bu yüzden bir harp bile çıkabileceği ileri sürülüyor. Fakat şimdi öğreniyoruz ki, Ak manya Başvekili M. Hi Venedikte M. Musolini ile yaptığı görüşme #snasında, manyada o tekrar paratorluk OoOilin etmek, İm- aratorluk Ootahtına da eski Ho- enzolern banedanım oo getirmek hamını almış. Bize bu haberi öğre- ten telgrafta, Almanyada İmparatör- luk ilânının çok yakın olduğu da bildiriliyor. Bu, demektir ki siyaset sehne- sinde bir hırıltı sebebi daha belirmek üzeredir. Öyle bir sebep ki neticesini şimdiden kestirmek mümkün değil dir. Fakat İtalyanın Almanyaya bu telkini yapmasında İngilterenin zımni surette muvafakatı yok mu dersiniz? » Amerikanın İstiklâl Günü Yüz Yetmiş Kişi Öldü Nevyork, 5 (A. A.) — Dün “İstiklâl günü,, nü kutlulamak için yapılan if merasim esna- sında 170 kişi Bundan başka, hayat fişekle. rin patlaması yüzünden 500 kişi yaralanmıştır. Ölüm başında otomobil ve deniz kazaları gel mektedir. Amerikada Grev Ve San Fransisko, 5 (A.A.) — Polislerle nhtım işçileri arasında kargaşalıklar olmuş, birçok kim- seler yaralanmıştır, Romanya Nazileri Dağıtılı yor bütün Alman Nazi toşkilâtının hemen dağıtılmamna ka- rar vermiştir. Bundan üniformaların giyilmesi edilmiştir. ba yo siyasi yanak z Ni Borçları Ve İngiltere nl i Di 4 4 VW Londra, 5 (A.A.) — Almanya ile İngiltere arasında moratoryom meselesinde bir anlaşma yapılmış ve imza edilmiştir. Bu anişma altı ay için olup bu müddet zarfında Almanya Yung, Daves istikrazla- rına sit kopunları satın alacaktır. Bu anlaşma, iki hükümet arasın daki ticaret münasebetlerinin de düzgün bir vaziyette yürümesini temin edecektir. Amerika ile De Anlaşacak Vaşington, 5 (A.A.) — Ame- rika hükümeti, moratoryomn me selesinde Almanyaya bir anlaşma yapılmasını teklif edecektir. Yeni Japor Kabinesi Amiral Okadanın Riya- setinde Teşkil Edildi Tokyo, 5 (A. A.) — Yeni Japon kabinesini teşkile memur edilen Amiral Okada, eski Sayito kabinesinin en ileri gelen erkâ- nından biridir. Sabık Başvekilin takip ettiği siyaset Amiral Okada'nın da siya- seti olacaktır. Amiralın hükümet teşkiline memur edilmesi, ayni za- manda kuvvetli bir bahriye taraf- tarlarmın da arzularını tatmin etmektedir. Amiral Okada, tamamen mu tedil bir şahsiyet olarak tanım- mıştır. Londra bahri muahedesini Japonyaya imzalatmak mes'uliye- tini kısmen o deruhte etmiştir. Maden Grevi Yüzlerce Amele Kömür Belgrat, 5 (A.A.) — Dünden- beri Siovanyadaki kömür madeni amelesinden dört yüz kişi, maden idaresinin ücretleri indirme kara- rını protesto etmek üzere kuyu diplerinde açlık grevi yapmakta ve kendilerini dışarıya çıkarmıya ıkna . için ER gayretlere raj ri iz ve İ pk m ie ler. Diğer amelenin de bugün kendilerine iltihak etmesi ihtimal dahilindedir. LE Mebrure Sami ÖL GİBİ İki gündür seninle konuşmıya, uzak uzak yıllara dönerek acılı dertli bir sürü satırın arasında, güzel yüzlü, kafasız bir kadını geçici kısacık bir ömürle dirilt meye oturamadım Nesrin. Şu dört taş duvarın arasında, eni ve benzeri olmıyan acıklı bir oyun daha geçti. Artık sana bunları yazarken, İçimi bağrımı ezen, o eski valsın mürltisını duymuyorum. Başımı arkaya çevirdiğim vakit karyola- mam Üzerine bağdaş kurmuş, zifiri ile (o cigarasını #men, yiyen, böylelikle olsun bey- Binin hatırlama büklümlerini sisle- sanan, zav: O yatak pi da cık kokulu yerde şimdi sade, iste- öldüren sessiz en çocuğunu mma dei ve meşhur ve Vedat varım, katili, ben > Dn Kim bilir ne sebepler yüzün den, yolunu şaşırıp evvelâ barla- rın kirine karasına, sonrada kana bulaşan saçı boyalı, tırnakları mos mor kadın, şimdi artık öyle rahat ki. Ona imrendiğim anlarım oluyor Nesrin. Artık o bir şey bilmiyor, ge- çirdiği kara pis günlerin hiçbirini hatırlamıyor. Ne o adamı, nede sapladığı bıçağı, ne yediği da yakları ne yıllardır & katlandığı iğrenç hayat... Hiç hiç birini hatırlamıyor. Onu dün, sırtında, kolu yakası olmıyan, kayışlı, rengi (bozuk, kalın bir gömlekle, kim bilir, daha kaç zavallının çırpınmalarım kıskıvrak bağlamış, tutmuş bir gömlekle götürdüler. O, bu gi dişi bile pek anlamadı. Ge , cumbalı Mühim Bir Ziyaret Fransız Başkumandanı Londrada Acaba Neler Yaptı? İm 17 Veyşan (997 Ingiliz erkânıharbiye reisi mareşal Mongomery Fransız âli şura ikinci reisi ve başkumandam | birinet tabif reis, relal hükümettir | ceneral Veyyan Londraya gitti. İngiliz örkân: harbiyesile temas etti. Bir kısım İngiliz manevralarada bulundu. Bu seyahatin mühüm m olduğu muhakkaktır. Falent söylenen şey, Belçikanın Almanyaya karşı yapa- cağı tahkimatın esaslarını iki hükümet asker reislerinin ibaret gibi gösterilmektedir ki pek akıl almıyor. Bu temas, her halde, Avrupanın askeri vaziyeti noktasından çok mühim bir hâdise olmuştur. - İspanyada Gerginlik Hükümet İtidal Gösterdi Ve Dahili Harp Bertaraf Oldu Madrit, 5 (A.A) — Kortes meclis lerinin dünkü eelsesinde hükümet (62) geta keme tatilinâ korar verilmiştir. Celse, heyecanı ve münskaşalı olmuştur. Kiralık Oo taraftarları ile muhafazakârlar ve #osyalistler mecli- mler ir” 0 İm deellkemdezmdilğirlike, Siyam Kıralı Berlinde Berlin, 5 ( A. A-) — Siyam Karal ve Kiraliçesi Cümhur Reisi Mareşal Hindenburgu ziyeret etmişlerdir. Şilide Amele Tevkifieri Santiyago, $ (AA) — Şir İşçi federasyonunun kongresi dağıtılmış, 350 murahhas tevkif edilmiştir. asmak evi iğini sandı. Hattâ belki zag a ben bunları yazarken, o dâ yanındaki ben zerlerine tıpkı burada bize yap tığı gibi, yine muhayyel asma sından üzümler koparıyor. Muhakkak ki kurtuldu o. Umut» mak şifasna büsbütün kavuştu. Artık rahattır. Hatta mes'uttur bile. İşte bunu düşündüğüm için ona imreniyorüm. Keşke ben de hatırlamamak için çıldırsam, Ge. buraya girerken yapılan muayene Ve araştırmalar- da göremedikleri gizli bir köşe- sinde, kulların affetmediği, fakat belki de verdiği bu son şifa ile Allahın affettiği, saçları boyah bar kadınmın, cığara dumanların öyle pis pis kokutan dert unut- turucu ölüm ilâcı ile beraber, vaktile bir doktordan aldığı, 10 tane Okadar da uyku hapları varmış. Evvelsi günü zaten sabahtan sinirleri bozuktu onum, Durmadan çektiklerini anlatıyor, bu hâllere düşecek insan olmağını söylüyor, ağlıyor, gülüyor, deli deli sayıkiı. yordu. Ertesi günü muhâkemesi vardı. e mia Yatağının ayı yor, bağıra bağıra, sanki karş | sin tatili aleyhinde münakaşalar yap- mışlardır. Hatiplerden “hükümetin Ka- er si vaziyeti tenkit etmişlerdir. Kural taraftarları hüküme- tin otoritesi olmadığını tenkit etmiş- lerdir. M, Samper, kuvvet istimal âdi- lemiyeceğini söylemiştir. Sabık Kıral Ferdinand Londra, 5 (A. A.) — Mütenâkkiren buraya gelmiş olan sabık Bulgaristan Kırah Ferdinand, Oksforta toplanan beynelmilel kanatlı hayvanlar ilmi kongresine (iştirak etmiştir... Sabık Kiral senelerdenberi bu iimle meşgul olmaktadır. sında hâkimler oturuyormuş gibi derdini yanıyor, yalvarıyor: — Onu ben vurdum. Amenna. Amma ne yapayım, dayağına dayanamıyordum artık. Kafam kızdı, tuttum bıçağı, dürtüverdim. Üzerine tir tir tifrerdim. Nem var, nem yoksa ona yedirirdim. Bu işi istemeden yaptım. Bana kıymayın. Sakın beni asmayın. Kabahat bende değil paşalarım. Bu yola düştükten sonra başıma nasıl olsa gelecekti bunlar. Keşke o beni geberiseydi de kurtulsay» dım. Şu omuzuma bakın, şu koluma bakın. Daha yerleri du- ruyor. İşte bunlar da bıçak yarası. Bunları bana hep o saplad. O zaman neden ondan da hesap sormadımız? Neden korkudan “kaza efendim, kaza, kendim yaptım! dedim diye hemen İma- nıverdiniz. O, beni öldürecek yerde, ben öldürdüm onu. İşte bu. Kabahat bende mi? Canıma kıydırtmadım diye kabahat mi ettim? Yazık değil mi bana? Siz beni değil, zaten bu işin en ba- şındakini, beni bu yola ilk düşü reni tutun, hesabı ondan sorum... Diye uzun uzun anlatıyordu. Bir erkeğe kanmış, sonra da Gönül İşleri | Gayriresmi Evlilik 'Nedir? Bu sabah aldığım mektuplar dan birinde şu satırları okudum; * On bir sene evvel gariresmi bir şekilde evlendim, bir çocu- ğum oldu. Şimdi dokuz yaşında dır. Fakat iki senedenberi çocu- eçimini temin etmekle arımdan ayrı yaşıyorum. Acaba şimdi bir başkasile evle- nirsem buna mani olabilir mi?,. On bir sene evvel medeni kanun yoktu, bütün nikâhlar hoca efendinin duasile kıyılırdı. Bina- enaleyh o vakit yapılmış olan ni- tabiatile muteberdir. Si- ze tavsiyem, mektum nüfus halk kında yeni neşredilen kanundan istifade ederek hukuki vaziyetk nize sarahat vermek ve bilhassa ettirmektir. mutabık kaldığı takdirde bu da hâkimin kararile olmalıdır. * Neş'eler diyarından mektup yazan gerç kıza: — Kıskançlığını mazur görü- rüm; aşkın en basit tezahürlerin dendir; sizi sevdiğini gösterir. Gurura gelince; bu kelimenin aşk kitabında yeri yoktur, her vakit kırıla! ve mes'ut bir yuva kurulacaksa karılmalıdır da. Yak nız madem ki şimdi buna imkân yoktur, erişilmez bir hayal peşin- de neden koşacaksınız? HANTMTEYZE Feci Kaza 32 Çocuktan Dördü Öldü Diğerleri Yaralı Thuring, 5 (A.A.) — Otome- cille gezinti yapmakta olan (32) çocuk feci kazaya uğramışlardır. Şoför, otomobilinin volanına da- yanarak uyuya kalmış olduğundan otomobil A bir ağaca çarpmıştır. çocuk ölmüş, yirmi sekiz çocuk yaralanmıştır. Bir Hapishanede Tribün beraber Yıkıldı Nevyork, 5 (A.A.) — Hapis hanede (yapılan bir beyzbol Tayyare Faclası Nevyork, 5 (A.A.) — Bir tays yare düşmüş, beş yolcusu yana rak ölmüşlerdir. fırlatılap atılmıştı. Kendini kur tarmak, doğrulmak için bir şeyler yapmak kudretini de bulama” yuvarlandıkça yuvarlam yınca, mişti. Ertesi sabah karşılarında kor- lere o, böylece bir gün evvelindenm olsun içini dökilyer, kanunun, adaletin hesabını arayıp sormuya yetişemediği, çoğu zaman gizli kalmaya mahküm bu ilk “suçların, bu ilk “mücrimlerin, cinayetini anlatıyordu. ü “Coşan ıstırabının, huçkarıkla ne de kaşlarım çatıp homurda- narak kilidi açan, pis pis keli- melerle güya bu zavallyı sustu- racaklarım sanan meydancılaria gardiyanlar... O, saatleres de anlamadan dinledik. Yemek yemedi. Verilen küçük kara somunu da yere fırlattı, attı. Sade bir aralık bardak bardak su içtiğini gördük. Soyunmadan yattı. Bütün gün haykurmış, bağırmış pr — insandan beklenmeyen sökünetle hemen dalda, borliya horlıya uyudu. Nü anlattı, ve biz