6 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Türk - İraıı_ Dostluğunun Vesikaları » — hak erdiği dostlük ve kardeşlik İrâü gazelelerinde çok 4 akislere — vesil tmuktadır. Türk-iran ebedi unua birer bileceği- şa sütmnda size de okutalırı Güşiş gezetesi diyor ki: “Şehinşah Hz.ne dost millet tarafından gösterilen hüsnü kabu- lün — tarihte misli yoktur. İki millet arasındaki dostluk, maddi menfaatlere ve diplomasi cemile- kârlıklarına istinat etmemektedir. Bu dostluğun kökü çok eski za- | manlardadır. Bugün ise daha ziya- de kuvvetlenecek, ebedi olacak- tır. Şarkın sulhunü ve terakkisini temin eden bu dostluk, bütün dünyaya sulhun, en mütekâmil şekli ile, medeniyetin beşiğinde vücut bulmuş olduğunu göstere- cektir.,, Şafaki Sürh gazetesi de şöyle | diyor: “ Türk — milletinin Şehinşah Hz. ne karşı göstermiş olduğu hissiyatın bir eşine ancak İranlılar tarafından Gazi Hz. nin muzaffe- riyetleri günlerinde kendilerine karşı gösterilen hissiyatta tesadlif olunabilir. Bugün dahi, İran milleti kardeşleri tarafından elde edilen zaferlerde kendilerini şerik addetmektedir. ,, İttılaat ta , ,” Şehinşah rinin caktır : “Bundan böyle Türklerle İran- lılar biribirlerini kardeş bilecekler ve müstakbel nesillere tesanütle- rinin ve kardeşliklerinin nimet- lerini miras bırakacaklardır. millet binlerce — senelerdenberi sahip oldukları meziyetlerle bütün dünyaya ittihadın en güzel misa- lini göstermişlerdir. Dünyada hiç bir caktır. ,, Trakya Musevileri ( Baştarafı 1 inel aayfada ) Trakyaya geçerek bu meseleyi mahallinde tetkik ve tahkik ede- cektir. Ankara, 5 — Dabili: z. nin seyahatle- Vekili Şükrü Kaya B. ve Trakya umumi | müfettişi İbrahim Tali B. İstan- bula hareket ettiler, ç Şükrü Kaya Bey doğruca Trakyaya geçerek, yerlerini terke mecbur. olduklarını iddia eden Yahudiler meselesini mahallinde tahkik edecektir. Başvekil Paşa Yenl * Izahat Verdi Diğer taraftan Trakya Musevi leri meselesi hakkında Başvekil paşa dün llet Meclisinde şu izahatı vermiştir: “— Arkadaşlar, size bugünün fena bir hâdisesini arzetmek mecburiyetindeyim. Trakyada bazı Yahudi vatan- daşların kendi şikâyetlerine göre mahalli tertipler yüzünden hicrete mecbur olduklarını ve bazılarının | da İstanbula hicret ettiklerini haber almıştım. — Türkiyede her fert Cümhuriyet kanunlarının emniyet ve muhafazası altındadır. Antise- mitizm Türkiye metaı ve zihniyeti değildir. Vakit vakit hariçten bizim memleketimize girer ve derhal önüne geçilir. Bu feveranın da böyle bir salgın olması mukte- meldir. Böyle cereyanlara kat'iyyen Müsaade etmiyecoğiz. (Alkışlar). Hadisey! Ankaraya gelir gelmez haber aldım. Verdiğim kat'i emir- ler üzerine bu cereyan tamamile durdurulmuştur. İstanbula gelen vatandaşlar yerlerine dönmekte :::::euniâlıgı. Mes'üller mahkemeye m edilmiştir. ve Bugün de Dahiliye Vekilini ora- — lara IÜnüfiyonıı_ Mütecasirler C n DNĞ Rik en büyük neticesi şu ola- | İki | şey bu ittihadı bozamıya- | edilecektir. | Resimli Makale B carn M Atalarımızdan bize yadigâr kalan sözler arasında bugüne en uygun olan- lardan biri de şudur: “Bugünün işini yarma bırakma!,, Hor kabahatin, her kusurun bir. cezası hiçbirimizin şüphesi yoktur. Fa- AÇ7 kat ihmalin cezası hiç miyecek kadar büyüktür. Bugünün işini yarına bı- rakan adam, bazan bir olduğunda affedil- sivilce yüzünden ayağını kaybe- debilir. İhmalci W Bugünün İşi Bl elmıyonlar ise dalma genç ve zinde kalırlar. Şu re- sim üzerinde yapacağımız mukayesenin neticesi, hepimiz için yaman bir ihtardır. | carette —satış — kooperatiflerinin kolaylık veren ehemmiyetini söy- lediler ve ticaret hayatımızda, | tatbiki lüzumlu olan unsurları, | ziraat — faaliyetinde asri icap- | lara — uygun yürümek — siya- setinin benimsendiğin, bu suretle faydalı — neticeler elde gim anlattılar, köy- lünün — verim kabiliyetinin art- tırılması — şartının. göz —önünde tutulduğunu ve bunun yapıldığım, ziraat, licaret ve sanayi prog- | ramlarımızın ahenkleştirilmesi yo- | lundaki — çalışmaları — bildirdiler | ve sonra maarif siyasetimize | geçerek dediler ki: “— Büyük lillet Meclisinin birkaç seneden- | beri maarife verdiği ehemmiyet ana istikametini tesbit etmiş bir | haldedir.,, İsmet Paşa Hz. ilk tahsil üze- rinde isabetli bir duruş yaparak hususi muhasebelerin muntazam ve borcunu öder bir vaziyete ge- tirilmesinin Halk Fırkası ve Mec- | lis için büyük bir memnuniyet | şiddetle tecziye edilecekti. Mesele Yok Kendi nezdine Trakyadan bir kaç Musevi gelen şehrimiz Mu- sevi tacirlerinden Nesim Taranto Efendi de şunları söylemiştir : * — Ortada — hiçbir mesele yoktur. Bazı arkadaşlarımızın | Trakya mıntakasından ayrılma- | ları evvelâ bizi de endişeye ve hay- rete düşürmüştü. Fakat, katiyetle tahmin ediyorduk ki, — hâdisede | bir — yanlışlık — mevcuttur. Ve bu vaziyet Başvekil İsmet Pş. Hz. nin beyanatları ile de teey- yüt etmiştir.,, Ankaradan gelen diğer bir ha- berde de Trakya Musevilerini ra- hatsız eden bazı kimselerin mah- kemeye verildikleri bildirilmektedir. | , rk Demiryolları kumpanyası, tatil dolayısile mem- | talebesine [ yopauya karâr vermiş. Galatasaray lisesinden bir yenç | lek ine gidecek olan mektep bu karar Üzerine şirket idaresine Çorlu için tenzilktli bir bilet istamiş, fakat aldığı ce- vap aedir, bilir misiniz? Bu gence demişler ki; “— Şir- ketimiz Gulutasarav talabesine teoıllât vanmıvacak Cüa. ENAN İSTER INANMA! | ıf__—_____ İSTER İNAN 1STER ( Baştarafı 1 inci ııyhdır)n' z | ve ;nihar sebebi olacağını anlat- tılar. Başvekil paşa bu bahiste şu müjdeyi de verdiler: " — Hususi idarelerin muvazeneli ve munta- zam bir bütçe ile — idaresini temin etmek için aldığımız ve takip edeceğimiz tedbirlerle ge- lecekte maaş gecikmesine kat'iyen engel olacağız. ,, gBlı ıubı yüksek tahsile, vi mesleki tedrisata ve orta tahsile verilen ehemmiyeti, bu uğurdaki | hükümet çalışmalarını da anla- tarak mali vaziyetimize geçtiler ve şöyle devam ettiler ; “— 1933 bütçesinin hemen temamen mutevazin bir halde tahakkuk etmiş olduğunu bugün söyliyebilmek, derin memnuniye- timizi mucip olacak zevkli bir | vesiledir sanırım.,, * — 1934 zenesi için yeni mali todbirler alınması m memeleketin inkişaf hayatının takip edilmesi, hem beynelmilel variyetin emniyet tedbir- lerinin kuvvetlenmesini istemesi yü- zünden zaruri oldu. B.M.M. ince tetkik ve yüksek müzahereti ile isabetli ve ameli olduğuna kani olduğumuz yeni mali tedbirlerin, Türk milleti ta- rafından inamlarak ve teveccühle karşılanması, iftihar olunacak bir mazhariyetti.,, g Hükümet r tiz, yeni Türki- yenin kurulması için bu neslin katlandığı fedakârlıkları şükran ile anarak ancak bunun bizim için — “şerefli bir — tali" oldu- unu — söylediler; — Sonra — ihti- âr meselesine geçerek lüzumn- suz yere fiat artmalarına meydan verilmemesi için çok — dikkat edildiğini, un üzerinden alınan ver- ginin çiftçinin gelirini koruyacağını bu süretle memlekette refaha giden yolun ışıklanacağını bildirdiler, sonra — şimendifer — siyasetinden şöyle bahsettiler: “— Nafıa Vekâletiniz. şimen- tenzilât müracaat ederek e ae A ERN A P 1STER İNANMA! kü sizin lisede hep zengin çocukları okuyor. Biz ten- zilât yapınıya mecbur değilken, münhasıren bir hayır — || işlemiş olmak için fakir talebeye tenzilât yapıyoruz.,, Halbukd dünyanın her tarafında mektep talebelerine yapılan yardım zengin olsun, fakir olsun, yalmız tale- be oldukları için yapılır. Eğer Demiryolları kumpanyasının talebeye manın ne demek olduğunu anladığına, — SON TELGRAF HABERLERİ Ordunun Feyizli Gayreti Bizi Müf- tehir Ve Mağrur Etmiştir difer programını muvaffakiyetle takip etmektedir. Bir taraftan yeni inşaat tatbik mevküne ko- nülürken diğer taraftan hergün yeni bir istasyonun açıldığını görerek bahtiyar oluyoruz. Büyük ve mühim bir vilâyeti- mizin merkezi olan Elâzize varır şımızın bütün memlekette hasıl | ettiği sevinç bügünlerin tatlı bir hâdiscsidir. (Alkışlar) | Çok masraf ve sabır. istiyen | şimendifer politikası T. B. M.M. nin büyük Türk vatanını temel- | lendirmek - için aldığı tedbirle- rin başında — bulunanlardandır. Türk vatanının demir ağla ö- rülmesi iktısadi ve siyasi sahada | bütün milletin bir tek kaya par- çası gibi perçinlenmesi ve kenet- lenmesi demektir. ( Şiddetli al- kışlar) . | Nafia vekâleti hususi ve res- mi bütün münakale vasıtalarının | yakından mürakabesine faaliyetle | girişmesi suretile de ayrıca fay- dalı bir istikamettedir. (Alkışlar). met Paşa, nakliye tarifeleri- nin iktısadi kaidelere uygunluğu- nu, yol meselesine verilen ehem- miyeti de Aanlatarak hükümetin bütün faaliyetlerinde Cümhuriyet Halk Fırkasının çok derin ve fa'al rolleri olduğunu söylediler ve şunları ilâve ettiler : *— Halk Fırkasının son inki- şaf devri siyasi bir fırkanın dar çerçevesinden çıkarak bütün va- tandaşlara kucağını açan, içtimat milli büyük bir mülessese halini almıştır. (Alkışlar). Başvekilimiz. nutkunda Cüm- hüriyet ordusuna da temas ede- rek şiddetli alkışlar arasında din- lenen şu cümleleri söylediler : “— Aziz arkadaşlar, Bu sene muhtelif vesilelerle cümhuriyet ordusunun faaliyetine yakından temas ettik. Cümhuriyet ordusunun kud- se doğru ise Şark ardım — yap- Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tü retli ve feyizli bir.halde çalışma- sını içinden görmek, bizi müftehir ve mağrur etmiştir. (Bravo sesleri, şiddetli ve sürekli alkışlar). Vazifeperver, — kahraman ve fedakâr bir zabitan heyeti, ordu- nun temelini teşkil etmekte ve Türk milletinin muhabbeti ve iftiharile muhat olarak onun ça- lışkanlığına — yüksek — nümune olmaktadır. ( şiddetli alkışlar ) Çetin muharebe tecrübeleri içinde yuğurulmuş bir kumanda heyetinin feyizli sevk ve idaresi, anlayışlı bir göze derhal çarp- maktadır. (Şiddetli alkışlar). Millt servetimiz ve takatımız nisbetinde orduya verdiğimiz pa- ranın yerinde ve iyi kullanıldığına, icap ederse ölçülecek geniş ve müsbet neticeler alacağına emin olabiliriz. (şiddetli alkışlar) . Büyük Türk milleti, millet or- dusunu techiz etmek için zabit- lerini ve askerlerini vasıtalı ve muteber tutmak için severek fe- dakârlık etmekte yerden göğe kadar haklıdır (alkışlar). et Paşa, büyük şefimiz Gazi Hz. hakkında da şu sevgi ve saygı cümlelerini kullandılar: “— Muhterem efendiler, Büyük Reisicümhur hükümet faaliyetlerini kolaylaştırmak — ve muvaffakiyete — sevketmek — ve milli hayatın her safhasında bir feyiz kaynağı olmak suretindeki yüksek tesirini anmak bizim için şükran borcudur (Şiddatli alkışlar.) Bulucu ve yaratıcı kudreti mü- temadiyen artan Büyük Milli Rei- sin iktısadi, içtimat ve kültür sahalarında ve bizzat Cümhuriyet ordusu ile yakın alâkası memle- ket için mütemadi bir yükselme temin etmektedir. (Alkışlar) Millt Türk devletinin sağlam temellerle kurulmasında emniyetli ve feyizli yollarda yükselmesinde Mustafa Kemal adl bir reise malik olması, ebedi tarihin cere- yanında bulunmaz bir fırsat ve bahası ölçülmez bir nimettir. (Şiddetli alkışlar, bravo sesleri) Başvekil a müteakıben ha rici siyasetimize geçerek bütün komşu devletlerle ve diğer dev- letlerle sağlam bir sulh ve dost- luk siyasetine son derece sada- katimizi teyit ettiler. Muhtelif devletlerle dostluk, uzlaşma, hakem ve ticaret mu- ahedeleri yapıldığını söylediler, bu arada Türkiye - Sovyet Rusya dostluk ve — itimat — siyasetinin mes'ut ve kuvvetli bir surette devam ettiğini anlattılar ve nu- tuklarını şöyle bitirdiler: “— Bu şerait içinde müdafaa vesaitimizi — kuvvetli — bulundur- mıya — çalışmak — ve — mühtelif devletlere karşı — teahbhütlerimizi sarih ve iyi çerçevelenmiş bir hudut içinde, fakat vefa ve sa- dakatle takip etmek şiarındayız. falkışlar) Güçlükle söz veriyoruz, fakat söz verirken kendimizi çok kuv- vetli bağlamış bulunuyoruz. Aldı- ğımız sözün sağlamlığı için mü- temadi dikkat içindeyiz. Bütün — bu faaliyetlerin bir tek hedefi vardır: Kendi emniye- timizi objektif olarak — temin etmiye çalışırken herhangi bir yerde herhangi bir taarruzu teşvik etmek veya kolaylaştırmak- tan dikkatle sakınmaktır. ( Bravo sesleri alkışlar). Bu büyük nutku müteakip | Meclis hükümete 205 reyle ve müttefikan itimat beyan etti ve müteakiben de meclis tatil kararı verdi Mide, Barsak ve Karaciğer rabatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU ..... SönLene saDercAnELE AAA