6 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

b ! Li RR iğ şılabilir. 4 Saşla Memleket Manzarası Koyluhisarda Umumi Vaziyet Koyluhisarlı bir kariimiz tara- fından yazılıyor: > Koyluhisar (Hususi) — Uzuw- zamandanberi aksettirmiye uğraş- tığımız temennilere Son Postanın tercüman olması bütün Koyluhi- sarlıları sevindirdi. Kaza merke zinde Sisorta ve Naili nahiyele- rinde herkes müşterek dileklerin pek yakında müsbet bir neticeye ulaşacağını ümit etmektedir. Bu seneki meyva istibsalâtının gerek Zara ve gerekse Sıvas ve Mesudiyede iyi bir fiat ve müş- teri bulması, ceviz kütüklerinin fazla alıcı bulamamış olmasına rağmen halkı sevindirmiştir. Şim- di Kovaçık, Eğri, Çimen ve Du- manlıca, yaylalarında, çamlıklar ve berrak su kaynakları arasın da yazı geçirenler güze doğru kasabaya ve nahiye merkezlerine dönünce hükümet binası meselesi tekrar ortaya (atılacaktır. İşin yüzde ellisi esasen halledilmiş gi- bidir. Çünklü inşaat için malzeme temin etmek gayet kolay olmuş- tur. Halk kereste, taş, kireç, ho- rasan ve bimentoyu derhal ver- miye amadedir. Fakat binanın derme çatme olmaması, hükü- metin (o şerefile (mütenasip ve şehre güzellik (verecek dere cede mükemmel olması iste- niliyor. Bunun için iyi bir mühen- dis elinden çıkacak bir plâna ve bu plânın yapılmasına neze- ret edecek usta bir kalfaya ih- tiyaç vardır. Bina plânının vilâyet mühendisi tarafmdan fabri olarak tanzim edileceği zannediliyor. Fa- kat usta ve kalfalar için mutlaka yevmiye vermek icap edeceğim den işte yalnız bu kısmın hükü- met tahsisatına ihtiyacı olacaktır. (Koyluhisar) nahiyenin kay- makamlar tarafından çok talileri vardır. Son Postanın evvelce yaz- dığı gibi hakikaten Süleyman Sırı Beyin kasabamıza çok bü- yük hizmetleri dokunmuştur. Fa- kakat iftiharla ilâve etmek lâ- zımdır ki onun halefleri arasında da birçok diğerli memurlar bulun- muştur. Yeni kaymakamın bil hassa yollar meselesini bir çırı- pıda halledeceği açıkça görü- lâyor. Meyva mahsulümüzün müş- terisi olan Zaranın yolu bu sene yeniden yapılacaktır. Su bentle- rinin inşasına sür'atle başlana- caktır. Halk bu işe kazması ve küreği ile yardıma hazır bulun- maktadır. Yalnız Ziraat bankası- nın burada bir (şube açması hakkındaki otemennilerimize bir senedenberi hiçbir cevap veril memiş olması |teessürümüzü art- tırmaktadır. Çok açıkgöz, ça- lışkan ve dürüst olan bura ahalisinin bir banka ile muame- leye giriştiği zaman nasıl &tiz hareket ettiği ve bir senede ne kadar devir yaptığı Mes'udiye- deki Ziraat Bankas (şubesinin defterlerinden (kolaylıkla o anla- Koyulhisar: Salim Gsredede Bir Katil Yakalandı Grede (Hususi) — Çerkeş kazasının Uzan köyünden İbrahim oğlu Yaşar ayni köyden İbrahimi ve Ortaköyden Aliyi bir kavga neticesinde öldürmüş va kazamıza kaçmıştır. Kozamıza vaki olan işar üzerine jandarma başçavuşu Emin ve ME çen bizmetkârlik ettiği bir | tavan arasında yakalamış ve e göndermiştir. | €endi katili Yeniköyda | Akşehirde Bir İdam Cezası Tuzlukçu Köyünden İbrahimi Öldürdükten Sonra Cesedini Yakan Osman Oğlu Mustafa Asıldı Akşehir, (Hususi) — Vilâye- timizin Tuzlukcu nahiyesinden İb- rahimi taammüden öldürerek ce- sedini yakan Osman oğlu Mus tafanın ölümle cezolandırılmasına karar verilmiş ve Büyük Millet Meclisinin tasdikine iktiran eden | bu karar cuma günü infaz olun- muştur. Saat bir buçukta Belediye meydanma sehpa kurulmuş ve Ağır ceza mahkemesi azasından Mustafa, müddeitumumi Nami ve hükümet doktoru Fazıl Beyler Hapisahaneye giderek Mustafayı muayene etmişlerdir. Mahküm bir az sonra be lediye meydanına getirilmiş ve bütün hazırlıklar tamamlanmıştır, * Hüküm infaz edilmeden evvel mahküma son arzusu sorulmuş- tur. Mustafa bir bardak su iste- Cesedi bir gün halka teşhir edilen pe Mustafa Gebzede Bir Vatanperver Vefat Eti) Gebze, (Hu- susi) — Ka zamız eşrafın- dan Hacı Kadir Efendi vefatet- miştir. Bu âni ölüm kazamız halkını (derin bir ye'se düşür- | müş, cenazesi kalabalık bir halk kütlesi ta- rafından mera- simle taşınmıştır. Mumaileyh çok hayırsever ve vatanperver bir zattı. Mili mücadelede büyük hizmetleri görülen Hacı Kadir Efendi bütün hayatında millet ve memlekete hizmetle geçirmiş- tir. Ölümüne yakın yeni mahsul- den askerlere üç küfe üzüm ve rilmesini vasiyet etmiştir. Kendi- sini seven tabur efradı ona bir gecede mükellef bir mezar yap- mak suretile mukabelei şükranda bulunmuşlardır. Yakalanan Katiller Sabanca (Hususi) — Cinayet işleyip kaçmaktan suçlu Mustafa Çavuş oğlu Harun ile Ali oğlu İlyas kardeşi Hasan ve Dursun oğlu Şükrü jandarma tarafınndan yakalanmışlar, Adliyeye teslim edilmişlerdir. Afyonda Zelzeleden Sonra Tedbirler Afyon (Hususi) — Zelzele ne- ticesinde çatlıyan ve tehlikeli bir bal alan hükümet binasındaki dairelerden bir kısmı yakında inşası Ikmal edilecek olan Adliye binasına naklolunacaktır. Zelzele- de harap olan köyler halkına ça- dır dağıtılmıştır. Köylüye hergün erzak dağıtılmaktadır. Mengende Bir Karı Koca Kavgası Mengen, (Hususi) — Gökçesu nahiyesinin Ağalar köyünden Pa- zar oğlu Mehmet Efendi karısı Emine Hanımı bir çift kundura yüzünden döverek yaralamıştır. Gerede Aktarlarının Gezintisi Gerede (Hususi) — Kazanız Aktarlar cemiyeti bir kır gezintisi tertip etmiş, bütün aktarlar bu gezintiye iştirik etmişlerdir. Hacı Kadir Et. merhum miş ve suyu içtikten sonra: — Mademki ben yaptım, ce- zamı çekeceğim | Yalnız adli be- yetin ellerini öpmek isterim. ,. Demiştir. Mahkümun bu arzı- su da yerine getirilmiş Mustafa, Ağırceza (Oazasından Mustafa, Müddeiumumi Nami ve jandarma kumandanı Galip Beylerin ellerini öpmüştür. (Bunun üzerine dini tafa son söz olarak “Hakkınızı belâl ediniz! ,, demiş ve hüküm infaz olunmuştur. Maslubun (cesedi cumartesi gününe kadar kasaba halkına teşhir edilmiştir. Bu, Akşehirde ilk defa kaydedilen bir idam hâ- disesidir. Karataş Biçki Yk Me Ge İzmir Karataş Biçki ve Dikiş Yurdu bu seneki tedrisatını bitirmiş ve Yurdu muvaffakiyetle ikmal edenlere diplomaları tevzi edilmiştir. Resimde bu sene Yurdu ikmal eden ve diploma alan hanımlarla, mektep müdür ve muallimleri görülmektedir. Trabzonda Da Sıcaklar Başladı Trabzon ( Hususi ) — Ha valar sıcak gitmekte, fakat buna rağmen pre bir gün yağmur yağmakta, bir gün de yakıcı bir güneş Akşam ve öğle üzerleri mesireler Ma dolmaktadır. Resimde Trabzonun maruf mesirelerinden kale Kaşta Kadın Köy Azaları Kaş (Hususi) — Kasabaköyün- de yapılan intihap neticesinde Azime ve Zinet Hanımlar ihtiyar heyeti azalığına seçilmişlerdir. Afyonda Bir Sahte Müfettiş Afyonkarahisar ( Hususi) — Arapmesçit mahallesinden İsmail isminde bir genç kendisine bele- diye müfettişi süsü vererek köy- lüleri dolandırmak iddiasile der- dest edilmiş, hakkında tahkikata başlanmıştır. Bursa Su İşleri Müdürü Malatya (Hususi) — Nafıa Vekâleti 10 unucu Mıntaka Sular görülmektedir. Tarsusta Belediye İşleri Tarsus (Hususi) — Belediye şehrin bozulmuş caddelerini ta- mir etmekte ve su barlarını te- mizletmektedir. Hububat fiatları düşmüştür. Buğdayın kilosu 85 paradır. Bu- rada buz şiddetli bir ibtiyaç ba- lindedir. Fakat kilosu 4 kuruşa satılmakta olduğu için herkes te- darik edememektedir. Pamuk fia- tıda çok düşüktür. Halbuki ii ka fiatları o yüksekliğini o muh. etmektedir. İdaresi Müdürü Osman Kadri Bey Bursa Sular İdaresi Müdür- lüğüne tayin edilmiştir. hi Mali Bahisler | Almanyada Vergi Islahatı Almanya Maliye Nezareti Müs- teşarı Reinhardt elyevm hazırlan” makta olan nasyonal sosyali vergi o islâhat plânı hakkında Münih'teki Alman Hukuk Akade" misinde beyanatta bulunmuştur. Bu plânn büyük bir kısımı bu senenin son baharında kanun haline girmiş olacaktır. Buna n# zaran artık yeni vergiler ihdaf edilmiyecek ve mevcut vergiler arttırılmıyacaktır. Yalnız iktisadi idarenin doğur” duğu zaruretler dolayısile ittihaz edilecek bazı tedbirler bu kayıt- lardan istisna edilecektir. Vergi ler yekdiğerile tevhit ve terkip edilmek suretile vergi adetleri azaltılacak, bazı vergilerin nisbet leri indirilecektir. Alman vergi siyaseti üç esasa istinat etmektedir. Bunlar işsizlik ğin azaltılmasını istihdaf eded mücadele, âile hayatının inkişaf ve itilâsı, iktısadiyatta şahsi kıy» metin ve şahsi mes'uliyetin teba- rüz ettirilmesi esaslarıdır. İcrası mutasavver bazı tadilât ve yenilikler arasında şunlar da vardır: Sanayi ve ziraat işleri için kânunusani 1935 ten itibaren yeni alınacak otomobiller senelik kazançtan tamamen tarh ve mah sup edilebilecektir. Ayni veçhile bususi otomobiller dak: vergiye tabi hususi servet tahakkukatın» dan bariç tutulacaktır. Servetis kıymetlendirilmesi ve tahakkuku işi yeni bir usule tabi tutulacaktır. Yeni kazanç ve irat kanununda mükelleflere bazı müsaadat ve muafiyetler mutasavver olup bu nun miktarı, bir çocuk babası için varidatın 9 15 nispetinde iken 8 çocuk babası için 9 1006 kadar artmaktadır. Bundan başka bu kanunda evlilere bazı rüç- iradın 1/3 ünden dır. Yalnız şimdiye den muaf kazanç ve irat miktari 10 bin mark iken şimdi bu muaf miktarı 3600 mark olarak tespit edilmiştir. Sanayi ve ziraat tesisat ser“ mayesi mevzuatından olup ta usulen on sene kadar kullanıla” bilen eşya için de ayni veçhile vergi muafiyeti bahşedilecektir. Tarsusta Amerikalılar Âsanatika Hafriyatı Yapacaklar Tarsus (Hususi) — Mahmut Ağa ve Yunus oğlu köylerinde âsarıatika taharriyatı yapan ve Adana müzesi müdürü Halil Be“ yin riyasetinde bulunan Amerikâ tarihi tabarriyat şeyi buraya gelmiştir. Gözlükule denilen ve vaktile Üniversite veyabut dünyanın €8 büyük, en güzel sarayı olduğu iddia edilen tepede hafriyat ya” pacaklardır. Tepeye çadırlar ku" rulmuş ve icabeden hazırlıklar& başlanılmıştır.