11 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İMem'eket Manzarası| Kurucaşilede Tarihi Bir Ev Yandı Bartın (Hususi) — Kurucaşile- sin — Tekkeönü — Hisarköyünde Çelebi oğlu Mustafa Beye ait ahşap ev yanmıştır. Yangının kazaen çıktığı zannolunmaktadır. Ateş evi sür'atle sardığı cihetle pek az eşya kurtarılabilmiştir. Bu eski evin, © muhitte ma- sallara mevzu olacak kadar esra- rengiz ve meraklı macerası var- dır. Rivayetlere göre, evin yapılış tarihini üç yüz yıl evveline kadar çıkarmak mümkündür. Netekim son tamir tarihini gösteren bir levhada 1225 tarihi okunmuştur. On büyük odayı, geniş sofa- lan bavi ve takriben 15X30 (metrelik bir sahayı kaplıyan bu büyük ahşap ev, vaktile “Haydut oğlu, adında bir derebeyinin malikânesi imiş. Ev deniz kıyısın- da, üç tarafı yalçın kayalar ve methali de surle kapalı bir saha- ya inşa edilmiştir. Bu kale duvarı şimdi kısmen harap olmuş vazi- yettedir. Bu dört taraftan emin duvar- larla çevrili malikânede höüküm süren derebeyi, burada karakuşi muhakemeler görür ve idama mahküm ettiklerini, kale duva- mından aşağı attırırmış. Yıllarca o havali halkını kor- kudan titreten ve sonra mahiye- tinial — kaybederek kaybederek yalnız eski bir ev olmak itibarile merak uyandıran bu ev yanmaz- dan evvel birçok ziyaretçiler ta- rafından gezilmiş, tavan va ka- pılarındaki san'atkârane oyma ve işlemeler — merakla seyredilmiş- tir. Hatta zarif ve ince işlemeli bir kapıya vaktile 250 lira kadar para verildiği halde bugünkü “sa- hinin razı cimadığı söylenmekte- dir. Bartında Ortamektep Yatı Evi İçin Eşya Temin Edildi Bartın (Hususi)— Ortamekte- bin önümüzdeki senelere ait ihti- yaçları mrasında yatıevinden de bahsedilmişti. Bu hususta çalış- malar devam ederken, Zonguldak ortamektebinin, vilâyet bütçesile idare edilen yatıevinin kaldırıldığı ve eşyasının tasfiye edileceği ha- bar — alınmışsır. Ortamektebimize tarafından açılacak olan yatıeci için pek lüzumlu olan bu eşyanın Bartın ortamektebine verilmesi Kaymakam Nazım Bey tarafından vali Halit Beyden rica edilmiştir. Şimdiye kadar ortamektebimiz hiçbir - müzahereti — esirgemeyen vali, Bartının bu ricasını kabul ederek, yatıevine ait bütün mal- zeme ve eşyanın Bartın ortamek- tebine verilmesi için emir vermiş- tir. Bunun üzerine, Zonguldağa bir motör eşyanın hepsi şehrimize getirilmiştir Bu esya, açılacak yatıevinin ihtiyacını hemen hemen karşıla- maktadır. Biraz daha fedakârlıklâ ortamektebin — yatıevi, - vilâyetin her tarafından gelecek talebeye kifayet edebilecektir. Soma Köylerinde Posta Servisleri Soma (Hususi) — Kazamızın bütün köylerine postane tarafın- dan birer posta kutusu tahsis edilmiştiştir. Köy korucularına da birer posta defteri verilmiş, bu süretle mektupların zahmetsizce ve süratle sahiplerinin eline geç- mesi lemin olunmuştur. Diyarıbekir Belediyesi Halkın Yiye- ceğine Ve İçeceğine Diyarıbekir, (Hususi) — Şeh- rimiz diğer yere lere nişbeten çok — ucuzdur. Buğdayın kilosu öç buçuk kuruş, arpa 60 para, nohut iki, mer- cimek dört, ak darı bir. kuruş, beyaz yazlık buğday üç ku- rüş on para, ka- ra nohut bir, bulgür on bir, irinç on - sekiz, on beş, sadeyağı elli beş, zeytin- yağı elli, tane zeytin kırk, yerli tuzlu peynir yirmi beş, taze fa- sulye üç, kuru soğan dört, pata- tes on sekiz, bamya dokuz, do- mates Üç, ufak patlıcan Üüç, büyük — patlıcan —sekiz, şeker kırk yedi kuruş, kahve yüz yirmi, çay iki yüz altmış, sabun kırk beş, gazyağı otuz, koyun eti yirmi, sığır eti on beş, beyaz tuzun iyisi on kırmızı tuz sekiz kuruştan ibarettir. Bu tiatlar haftada iki defa kontrol edilerek fark hasıl olmuşsa fiat ta belediyece değiştirilmekte- dir. Para piyasasında bir altın dokuz yüz seksen ikâ, küâğut lira elli kuruş yirmi santimden iba- rettir. Ekmekler her gün kontrol edilmekte eksik veya belediyenin tayin ettiği unlardan gayri unlarla ekmek çıkar ve tartısı eksik olursa haklarında derhal ceza tatbik edilmektedir. Belediye dairesinin önünden dağ kapısına kadar olan Diyarıbekirin en işlek ve ikiyüz İnegöl Leîq—l;e_İcİeri Muharebeden Döndüler İnegöl, (Hususi) — Her tarafta olduğu gibi kazamızdaki leylekler de yuvalarında yavrularını aç susuz — terkederek maçhul — bir tarafa gitmişlerdi. Bu yavrular Belediye memurları - tarafından toplattırılarak mezbahaya götü- rülmüş ve orada Belediye tara- fından beslenmeye başlanmıştır. Dün ve bugün hemen üç bini mütecaviz JTeylekler bir kafile şeklinde şehrimizin üzerinde bir müddet uçuş yaptıktan sonra ovaya inmişlerdir. Bunların her halde Bergama ve diğer ha- valide kartallarla etmiş olduğu —anlaşılmaktadır. Çünkü yere inenlerden bir kısmının boyunları yaralı ve kan lekeleri içinde olduğu harımancılar tara- fından görülmüştür. Gümüşanede Temsil Gümüşane (Hususi) — 30 ağustos Zafer ve Tayyare bayra- mı münasebetile Halkevi temsil şubesi, temsil hanırlıklarına baş- İamış ve Kozan oğlu adlı eserin uynanmasına karar verilmiştir. Gümüşaneda Muallim Maaşları Gümüşane (Hususi) — Beş aydır maaş alamıyan muallimlerinin -terakümde kalan maaşlarının — tediyesina — başlan- mıştır. Diyarıbekir çarşılarından biri elli metre uzunluk ve yaya kaldı- rımı hariç olmak üzere elli metre arzında olan cadde belediye ta- rafından taşları söktürülerek ye- niden yaptırılacak ve muntazam bir hale konacaktır. Bu yol 2990 lira bedelle mütaahhidine — ihale edilmiştir. Bundan başka şehre sekiz kilometre mesafede ve Ha- pakçı mevkiinde yapılacak elek- trik fabrikasına giden yol Ali- pınarı köyünden İtibaren temiz- lenttirilmiş ve yolda bulunan iki köprü otomobillerin gidip gelme- sine müsait bir surette yapılmıştır. Bu yoldan elektrik fabrikası malzemesi kolaylıkla — nakledile- bilecektir. Mevaddı gıdaiye pazar yerlerinde günü gününe muayene edilmekte ve muayenesiz satılma- sına katiyen müsaade edilmemek- tedir. —Aynca — pazar yerlerine köylüler ve satıcılar tarafından getirilen yenecek kuru — üzüm pekmez ve saire de yine pazar yerlerinde —her gün — muayene edildiği — gibi — dükkânlarda da bu ve bunun gibi bozulmak ihti- Çok İtina Ediyor mali olan bütün mevaddı gidaiye ayda bir defa veumumi muaye- ne de üç ayda bir defa — yapılmak- tadır, Esnaf, ber-« ber ve garsonlar da hasta - olup olmadığı muayene edilip keneilerine belediye — dok- toru tarafından resimli vesika ve- rilmedikçe san- *at icrasına müsa- ade edilmemekte- dir, Otellerin de temizli: bhusu- sunda edi- mektedir. Bilhassa bu muayene garsonlar için çok iyi olmaktadır. Gözlerinde trahom hastalığı olan garson, tedavi edilmedikçe garsonluk yapmaktan derhal me- nedilmektedir. Şehir — haricine yakın Urfakapı civarında ve Anzele başındaki — mezbahada kesilen etler kesilmezden evvel Belediyenin Baytarı tarafından muayene edilmekte ve etler çinko kaplı kapalı sandıklar içerisinde kasap dükkkünlarına — nakledi- mektedir. Bu etler hergün ayrıca dükkânlarda Belediye doktoru ta- rafından muayene edilmekte ve sıcaklar münasebetile saat 15 ten sonra — dükkânlarda — bulunacak etler kokmuş ise belediyeye geti- rilerek imha edilmekte kokma- mış kasap — tarafından evine götürülerek kavurma yapılmakta- dır. Hergün birçok — hastalar belediye doktoruna müracaatla muayene edilmekte ve bunlardan pek fakir ve ilâç tedarik ede- miyenlere — belediye — tarafından meceanen ilâç verilmektedir. TT himaye heyeti gösterdi Resim ikisi noksan olma! çocukları göstermektedir. Bartın Ticaret Odası Reisliği Bartın — Ticaret ve Sanayi Odası heyetinden reis Mehmet — Hocaoğlu — Mehmet Niyazi ve Reis oğlu Hilmi Beyle-, rin istifaları üzerine, Üilıiııı:i mün- tehipler toplanarak Ünyeli Sezai Beyle — Papuççuoğlu — Mehmet Efendiyi heyet azalığına seçmiş- lerdir. Oda heyeti de toplanarak reisliğe Bankoğlu Mahmut Beyi intihap etmişti. Artvinde i'limaye Heyeti sesiz çocuğun elbise ve İaşesile sair m: tarafından temin edilmiştir. Memleketin uzak bir kasabasında yok- luklar içinde 21 çocuğun bütün masraflarımı temin eden mektep bu muvaffakiyet itibarile şayanı tebriktir. Gzere tepeden tırnağa yeniden giydirilen Artvin (Hususi) — Gazi ilkmektebinde bu sene 21 fakir ve kim- mektep himaye heyeti Afyon Sularında Tetkikat Afyon (Hususi) — Şehrimiz- deki beş memba suyunda esaslı tetkikat yapmak üÜzere Almanya- dan bir mutahassıs getirilmiştir. Mutahassıs Hüzai kaplıcasındaki tetkikatını — bitirmiş, — Gazliköl kaplıcasında tetkikata başlamıştır. Bolvadinde Sıtma Mücadelesi Afyon (Hususi) — Bolvadin kazasında 3 köy daha sıtma mücadele mıntakasına alınmıştır. Münakaşa Tenkit sütunlarda birkaç defa bir seneden fazla bir zaman tazaman çıkıyor, temiz basılıy! ve arasıra değerli yazılar veriyor. Bir senelik koleksiyonı karıştırırsanız - vaktinizi hiç boş — geçirmiş olmazsınız, hikâyeleri, tatlı manzumeleri v dır. Hattâ bazan Ahmet Hamı ninkiler gibi, hergün okudukl mızdan büsbütün başka giirli de rasgelirsiniz. Evet «Varlı hiç te fena bir mecmua değildi! Yalnız... Yukarıdaki sözl: :liıı bir onı’ı'elem,ml:ıiı Ü iteceğini tte mışsın! Bu “Varlık,, mecmuasında, bi nedendir, müthiş bir ihtiyari havası var. Hani za! :tıhı on sekiz yaşında RGÜ anbulin giyen, terbiyı beyleri vardı, bı'.ıı,::auı onları hatırlatıyor; muharrirleri: «Varlık kalemi hulefası» diyı E'ıı geliyor. Kimseyi üzmeme istiyorlar, efendi efi çalışıyorlar. Bilmem hiç bir devirmeden yeni bir şey kurmah kabil midir? Bunun için «Vaf hksın edebiyatımızda yeni hava yaratabileceğinden doğrus/ çok şüpheliyim. Zaten böyle bil heves te göstermiyor, daha ziyadi fransızcanım şu meşhur «Les af nales» — magazinine v tiyor. «Varlık» kimseyi gücendirmek kırmak istemez dedim; fal şimdiye kadar çattığı kimseler d! oldu: ir tiyatrosu rejsörünü bir de... gençlere çattı. Evdl «Varlık» mecmuası, kendi muhaf” rirleri hemen hemen yaşıt, fakil bir parça iddialı şairlerden, a: efendiliğinden umulmıyacak bi y-rlıı-ı kana: t-lvuh:ö:r aatlerin, tarafındadır, Ertuğrul Muhsin'in şöhretine böf met etmedi. Bunları belki açmak istemif dik; fakat « Varlık » 1 Ağusti tarihli — numarasında, — « Şöl bu yerleşmiş şöhretlere bür meselesini açıkça yazıyor. muanın başmuharriri Yaşar Bey, tanınmış mubarrirlere, rı :örın eserlere — dil uzatani unu ancak kendilerini tanıt maksadı ile yaptıklarını (i ediyor; daha doğrusu birçf kimselerden sonra tekrar lüyor. Yaşar Nabi Bey kimleri kasdettiğini — yazmı; maamafih böyle bhücum e! münekkitler hiç zannetmem g Ertuğrul Muhsin'e çatanlar ol Yaşar Nabi beyin kim: kimlerden bahbsettiği belli d fakat kendi duygusuna, fikirle göre hüküm veren, bu hükün müdafaa eden bütün münekkil hattâ şahsiyet sahibi bütün atkârlara bir tariz sayılabilir. manının yerleşmiş bedii ka leri ile çarpışan, alkışlanan lerii beğenmiyen Victor ibi Nabi'ye çatan Şeyh Galip 'aşar Nabi beyin tasvir «şöhret tufeylilerir arasında dilerini arıyabilirler. Zaten Y Nabi bey, 19 uncu asır Fransa'da, Üçüncü Selim nında Türkiye'de doğsaydı a Hugo'ya karşı Pons - ard'ı, .# Galip'e karşi Nabi'yi müd etmezdi? Diyelim ki etmezdi ve diyelim ki yazısını yanlış anla' ©, şöhreti bir miyar sa ancak doğru bildiğini müdü etmek istiyor, hattâ kanaatli yerleşmiş kanaatlere uymasa müdafaa- eder. Böyle daha hoş olur. e