25 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Süt Meselesinin Islahı Teşebbüsleri Süt meselesinin halli için yeni bazı teşebbüslerden bahsediliyor. Bu teşebbüsler karşısında bakımız halk ne diyor Mahmet Bey — Divanyolu —Akın ticarethanesinde) — İstanbulun — ezeli Gç derdi var: su, süt, yağ. Terkos Belediyeye geçti. İçme — suları için de Viynalı mütehassıs rapor yazdı. İn- gallah ba işler düzelecek. Fakat süt ve yağ derdi hâlâ duruyor. İstanbul susuz ve temiz bir damla süte, ka« ız bir dirhem yağa senelerden- hastet çekiyor. Belediye bir zrmanlar bir süt şirketi — yaptı. Sütü muayyen güğümlerda Hattırdı. Fakat hiçbiris'nde muvaffak olamadı. Bence aüt meselesinin kökünden ha'll için tek bir çare vardır. O da şütü mühürlü gişclerle sattırtmaktır. Bele- diye bu meeburiyeti koyunca sütçü- ler — kooperatif — yaparak — sütlerini makinelerle şişelere doldurmıya mece bür . olacaklar, Belediye fabrikaya mamuslu kontrol memurları koyacak ve iş te halledilecek... Yağ İçin şime dilik bir fikrim yok. Çünkü daha mübim bir dert. * Şükrü Bey ( Bakırköy Cevizlik ) — Geçen sene Halkalı Ziraat mektebin- ; de halim inek ve koyum sütünün kile- sunu Beş kuruşa voerdiler de müşteri bulunamadı. Fakat biz yağı alhınmış sütleri hâlâ İstaabulda ( 25 ) kuruşa içiyoruz. Soğan kabuğile boyanmış karışıp yağ yiyoruz. Avrupan'n büyük gehirlerinde süt ve yağ meselesi açaba nasıl halledilmiştir. Belediyemiz bir tetkik yaptırsa da gu süt ve su mase- lesini de bir yoluna koysa çok iyi olur. Bilmem bu dert devası bulunamıya- eak kadar mühim midir? * Salih Bey (Beykoz Yalıköy 34) — Sütçülerin teşebbüsleri şayamı dik. kattir. Onlar — seyyar — satıcılardan kurtulmak için depolar yapıyorlar. Halis süt satacaklarını vadediyorlar. Bunların hepsi doğru. Fakat bizzat kendilerinin su karıştırmıyacaklarını kim temin eder. Bana kalırsa süt müstahsilleri bu teşebbüsü satıcılara bıraktıkları parayı * keni kazan- mak için yapıyorlar. Bu işte beledi- yenin sıkı ve tesirli kontrolu olma- dıkça İstanbulun #süt meselesi halle- dilemez. Kibrit Fiatları Doların sukutu dolayısile kib- rit fiyatlarında yeniden tenzilât yapılacağını yazmıştık. Bu husustaki hazırlıklar ta- mamlanmıştır. 70 paraya satılan büyük kutu kibritlerin fiyatı 60 raya, 60 paraya satılan küçük î;ku kibritlerin fiyatı da 50 para- ya inecektir. Bu tenzilât, Teşrini- Eevvelin ilk gününden itibaren tat- * bik sahasına konulacaktır. — Hasan Bey haberin var mı? Saksonyada #okakta görülecek ıırlıııçlıı'ınelı 8 gazelelerle ilân cdilecekmiş.. Hııı:c Bey — Saksonyada mı dedin, öteyi beriyi kırıp dökerler diye kuvkq-ulırdıı.. Millt Emlâk müdürlüğü yanan adliye binasının enküazıni kaldıracak olan müteahbitle yaptığı muka- valede enkazın altı ay içinde tamamen kaldırılarak yerinin bir arsa hâlinde teslim edilmesini şart koş- muştr. Müteahhit enkazı vaktinde kaldırmadığı tak- dirde derhal hazineye irat kaydedilmek üzere Emlâk müdürlüğü namına bankaya (3) bin lira depo etmişti. Yine mukavelename ahkâmına göre altı ay - bittik- ten gonra müteahhide bir aylık daha son bir müh- let verilecek ve bu müddetin her günti için de (50) şer lira hazine namma parâ alinacaktır. Altı ay Eylülün Adliye Enkazı Kalkamadı Milli- Emlâk İdaresi 3000 Lirayı Hazineye İrat Yazıyor (12) sinda bittiği için müteahbit Emlâk müdürlü- ğüne müracaat ederek müddetin uzatılmasını iste- miştir. Müteahhit uzatma sebebi olarak, yazın çok sıcak gitmesinden dolayı amelenin çalışlırılamadığını ve gokaz- altımdan çıkan kömürleri nüddeiuınıımîli_ğ'ın vaktinde yerinden kaldırmadığını göstermiştir. Em- lâk müdürlüğü bu talebi reddetmi on ikinci günü müteahhidin ( 3) bin lirası hazine namma irat yazılacağı gibi ayrıca kendisinden günde ellişer Hiradan bir aylık para da almacaktır. Vilâyet Emlâk Müdürlüğile mütcahhit arasında çıkan bu ihtilâfı hukuk işleri müdürlüğüne havale etmiştir. iştir. T ievvelin Ortada Yok Genç Ayşenin Kaçtığı Tesbit Edildi Gedikpaşada bir evde hiz- metçi bulunan 18 yaşında bir kı- zın ortadan kaybolduğu yazıl- mıştı. Tahkikatımıza "göre kaybo- lan kız Burhaneddin Bey isminde birinin evlâtlığı 18 yaşında Ayşe Hanımdır. Burhaneddin Beyin ailesi bir- kaç gün evvel Beylerbeyinde bu- hıman ahbaplarına misafirliğe git- miş kevvelki gün dönünce de Ayşeyi evde bulamıyarak aramıya başlamıştır. Ayşenin elbisesilç ayakkabıları bahçedeki kuyunun başında bu- lunmuş bundan telâşa _dnun_ ev halkı meseleden — polisi haberdar etmiştir. Polis, itfaiye vasıtasile kuyuyu boşaltmış iİse de içinde bir şey bulunmamıştır. Bundan sonra evde arama yapılmış ve Âyşeye yenl yapılan elbiselerin yerinde olma- dığı görülmüştür. Bundan dolayı Ayşenin evden kaçtığı tosbit edilmiştir. Aranma- sına devam edilmektedir. İspanya Ticaret Alaşemiz İspanya Ticaret Ataşeliğine tayin edilen İktısat Vekâleti eski Husust Kalem Müdürü Cahit Kerim Bey memuriyetine hareket etmeden evvel, beynelmilel piya- salarda İspanya ile rekabet ha- Hinde bulunan — maddelerimizin mem'eket dahilindeki vuziyetlerini tetkik edecektir. Bu maksatla bilhassa fındık işlerile alâkadar olmak üzere Karadeniz limanla- rıma hareket etmiştir. Sarhoş — Ah Hasan Bey ne olur ben de . Saksonyada ol saydım, hiç olmazsa adım hergün gazetelere geçerdi. lBir Dersten Sınıfta Kalan Talebeler Gaziosmanpaşa — ortamektebi son atf talebesinden birkaç hanım dün matbaamıza gelerek dediler ki; — Biz bir dersten sınıfta kaldık. Maarif Vekâleti geçen senelerde bir dersten kalanların bu dersin imtihanımı seve sonuunda vermek — şartile, liseye devam etmelerine müsaade etti. Bizim gibi, bu sene de, bir dersten kalan yüzlerce talebe vardır. Bizi daima düşünen Vekâletin vaziye- timizi kurtarır şekilde bir karar vermesini bekliyoruz. ,, Son Posta: Maarif Vokâleti geçen senelerde bir dersten ka- lanların müteakıp sınıflarda tah- sillerine devam — etmeleri - için istienai bir karar vermişti. Fakat Maarif Vekili Zeynelâbin Beyin üç gün evvel gazetelerde çıkan beyanatında böyle istisnat kararın bu sene tatbik edilmiyeceği an- laşılmaktadır. Bununla hberaber bu sene bir dersten dönen çok fazla talebe bulunması itibarile Vekâletin bu mesele hakkında yeniden bir tetkik yapıp yapmı- yacağını da zaman gösterecektir. Ziraat Vekili Bir haftadanberi Istanbulda bulunan Ziraat Vekili Muhlis Bey Halkalı Ziraat mektebini, tohum ıslah Enstitüsünü Göztepe fidam hğını, Aygır deposunu, Vilâyetim meyvalı ağaçlar Enstitüsünü, Or- man mektebini teftiş ettiktensonra Sarhoş — Ne çıkar karıcığım, Saksonyada bizim gibileri adla- rınt gazeteye yazmak için mum- la arıyorlar.. | | azar P Yeni Paralar Darphane Yeni Bir Usulde Muvaffakıyet Gösterdi Nikel paralar için müsabakayı kazanan iki kalıp dün Darphane müdürlüğü — tarafından — Maliye Vekâletine gönderilmiştir. Bazı “tasbihler için sahiplerine — iade edilen gümüş para kalıpları da buglün tekrar Darphane müdür- Jüğüne verilecektir. Birkaç güne kadar da çelik kalıpların — hanır- lanmasına başlanacaktır. Geçenlerde Darphaneyi ziya- ret eden İngilttere Darphanesi müdürü paraların kenarlarına yazı yazabilmek için en mütekâmil bir darphane olan İngiltere darpha- nesinde beş ay çalışıldıktan sonra _ıl_nuk muvaffak olunığ:ıîldiğini ve AŞ ERA A a DÜ şinl6 müdürlüğü —paraların kenarına hem kabartma ve hem de oyma şeklinde ( Türkiye Cümhuriyeti ) yazmıya muvaffak x. Yazır nın kabartma veyahut oyma şek- linde mi tatbik edileceğini Maliye Vekâleti kıı—uln.hrıc:thr. Paraları Kim Çaldı? Bakırköyde — oturan Madam Makruhi isminde bir kadın, zabr- taya müracaatla evine elektrik tesisatı yapmak için gelen iki kişi tarafından 300 Türk ve 1200 İn- giliz lirasının çalındığını — iddia etmiş, zabıta tahkikala başla- mıştır. Bir Cinayet Suçlusu Birkaç gün evvel Bursanın Samanlık köyünde Kâzim oğlu Lâtif isminde birini öldürüp şeh- rimize kaçmaktan suçlu Arif oğlu İzzet isminde birisi dün Sirkecide yakalanıp Bursaya gönderilmiştir. Birinci Saksonyalı — İsmim gazeteye tamam yüz elli defa yazıldı. » İkinci Saksonyalı — Bu da bir. şey mi? Benimki iki yüz elli defa yazıldı. Selânik Sergisinde Türk Malı Pavyonumuz Emsalsiz Bir Rağbet İle Karşılandı Selânik, 4 — Bu sene büyük rağ- bet gören ve yedi ecnebi devletin de iştirakini temin eden Selânik beyme'- milel panayırındaki Türk pavyonu emsalsiz alâka uyandırmıştır. Dünkü tehacüm © derece müthiş olmuştur ki, bir jandarma müfrezesi intizamı muhafaza için müdahaleye mecbur kalmış ve pavyon dahilinde bayılanlar olmuştur. Başka pavyone larda bu derece İzdiham görülmemiş- ” tir. Nümunelerimiz mahdut ize de, yeni Türkiyenin terakkiyatımı ifade — etmek itibarile'umumi takdiri celbets — mektedir. Yunamistanın ber — tarafım- dan ve hariçlen, bilhassa Yugoslavya- dan muttası| ziyaretçi gelmektedir. Kadıköyünde Halkevi İstanbul Halkevi Kadıköyünde bir — şube açmağa karar vermiştir. Lâmm- gelen yer tutulmuştur. Yeni şube yakında fasliyete geçecektir. Baş muallim Olacaklar Beş sene liyakatle İlkmektep koca- hğı yapmış münllimler kanun muci- bince, başımuallim olabilirler.! Maarif İdaresi bu sene başmuallimlik ehliye- tini kazanmış olan maalllinlerin tesbit — edilmesini müfettişlere bildirmiştir. Talebe Kooparatifi Bütün şehir ilkmekteplerinde, ders senesi başlar başlamaz bir kaoperatif tosls edilerek, talebenin kitap, defter kalem vesair ihtiyaçlarının bu koo- peratiften temini tekarrür etmiştir. Üniversitede Yeni Yıl Tıp ve Edebiyat fakültelerinde Teştinievvelin — birinden Fen — ve — Hukuk - fakültelerinde de 16 sından itibaren tedrisata başlanacaktır, Liman Şirketinde Tevhit Taafiyesine devam edilmekte olan Liman şirketi Heyeti umumiyesi :Ror,>> şembe günü taplanacaktır. Bu içtimâ- da, eski idare meclisinin faaliyet pl- lMaçösu ve hesapları tetkik edilecektir. — Yumurtacılar Toplandılar Yeni teşkil edilen Yumurlacılar birliğinde bütün ihracatçıların iştira- kile möhim bir toplantı yapılmıştır. İçtimada, yumurta ihracatımız: alâka- dar eden birçok işler hakkında ka- rarlar verilmiştir. Tahsildeki Talebeler Sovyet Rusyada tahailde bulunan talebelerimizin ihtisas ve bilyilerini arttırmak için bir ay kadar daha fabrikalarda kalmaları takarrür et- miştir. Tetkikat için Sovvet Rusyaya gi den Sümer Bank umum müdürü Nurullah Esat Beyin riyasetindeki heyet te Töşrinlevvelin ilk haftasında şehrimize dönccektir. Er.z g Zu vadis v « — Neden Hasan Bey? Hasan Bey — Sarhoş isimle» rini yazdıktan sonra gazeleler- de başka şey yazmıya yer kal- miyormuş.