25 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

v Sıvanıklılığı Siyasi gidişin gün geçlikçe xarışık Bir hal güstermesi, birçok devletlere Ve bu arada İngiltereye yeni yeni kararlar aldırmaktadır. Bu kararların başında hava güçlerini çoğaltmak Beliyor. Denilebilir ki İngiltere, gimdi, baş döndürücü bir çabalamayla tayyare- Finin — sayısını — arttırıyor. — Bi hareket etmekle de kısa içinde patlayacağına inanç getirdiği Bavaşı için sıvanıklı bulanmak - isti- Yor. Bunun için gerekli olap düzen- leri alıp durmaktadır. Bu yolda ilk Adım olarak parlâmentodan bir takım İsteklerin ileri sürülmesi gelmektedir. Bu arada İngiliz Cumurunun ko- Tunması için neler gerekiyorsa onlar hakkında Par'âmentoya baş vurulacak, Jüponya ve İtalyada olduğu gibi hava Manevraları yaptırılacak, kadın, çoluk Y çocuğun bombalardan korunması hazıl hareketi icap ediyorsa öyle ha- teket olunacaktır. Ayrıca yüz maske- lerinin kullanışı da öğretilip iz Ulusunun bir tayyare baskını karşısın- da paniğe tatulmmaası gevönç altına Alnacaktır. Şundan anlaşılıyor ki bu- dunlar arasında bir savaşın patlak Vereceğine İngilizler inzamiş, ona göre davranıyorlar. Bütün isteğimiz, böyle bir hal karşısında bizim de onlar gibi #ıvanıklı bulunmamız, gafll avlanma- Bamızdır. — Süreyya Silâh Rezaleti Amerikadaki Tahkikat Mü- him Neticeler Veriyor Vaşington, 24 (ALA.) — Silâh ti« tareti tahkikatını yapan komisyon, ban yüksek memurların karışık işlere girdiğini bildiren beyanat hakkında #cnebi sefirlere mufassal malümat Vereceğinl bildirmiştir. Vaşington, 24 (A. A.) —Silâh tlca- Yeti hakkında tetkikat icrasına memur komisyon âzası zilâhların hükümetler tarafından imal — edilmesi olmazsa bu hşususun hükümet tara- fından mutlak bir inhisara tabi tutul. Ması lüzumuna kani olmaktadırlar. Fakat, bu fza âynı zamanda diğer Milletlerle sıki süretle t İ tdilmesi İüzumuna da kani bulunu- Yorlar. 200 Kişi Boğuldu Puma ( Hindistanda ) — Krişna Hehri özerinde —bir nakliye gemisi devrilmiş, 200 kişi boğulmuştur. bir uza Felâketzedeler |Kurtarılamadı Vrekşham (İngilterede) 24 — Içın« de infilâk olan maden küyusunda kurtarma işine geceli ğündüzlü devam edilmiştir. Fakat 102 kişinin bulun- duğu bu ocaktan bir tek ceset bile çıkarılamamıştır. Kurtarmadan ümlt keszilmiştir. İngilterede Müthiş Bir Fırtına Facialar Oldu, Sahiller Gemi Eukazile Doldu Lomdra, 24 (A. A.) — 1927 sene- sindenberi misli — görülmemiş, çok şiddetli bir fırtına, dün gece Lanka. şayir şimal sahillerinde, balıkçı gemi- lerile yatlara pek büyük — zararlar vermiştir. Yatının içinde iken fırtına- yâ tutulan bir adam, karaya çıkacağı esnada Ölmüş, diğer biri de ağırca yaralanmıştır. Sahil, gemi Bazı yerlerde, su basmıştır. Londro, 24 (A.A.) — Jeneral Harri Peregrin ile kaymakam Harrisonun bindikleri yat batınış, ikisi de boğul- muştur. 170 Milyon Rusya, Şarki Çin Demir- yolunu Satıyor Tokyo, 24 (A.A.) — Nişinişi Şime bun gözetesine göre, Japon ve Sov- yet hükümetleri Şarkf Çin demlr yolunun — Japonyaya satış — bedelini 170 milyon Yen olarak — kazarlaştır- mışlardır. | Suçlu İnkâr Ediyor Nevyork, 24 (A. A.) — Havptman, Lindbergin çocuğunun kaçırılmasında berhangi bir iştiraki olduğunu inkâr etmekte muzırdır. Lâkin, yazı mü- tehasssları, Lindberge gönderilen 14 mektubun de maznun elinden çık- tığını tespit etmiştir. İngliterenin Uzak Şark Heva Kuvveti Malta, 24 ( ALA. ) — Uzak şarkta İngiliz hava kuvvetlerini tetkike çıkan hava müsteşarı bugün — tayyare ile buraya geldi. Yarın Uzak şarka gide- cektir. enkazile — doludur. evlerin alt katlarım =çlerindir Burhan Cahit No .27 25 - 0-0934 Reşidi görünce : — Kardeşin bekledi.. bekledi. Yattı, dedi. Şifaya kadar gidip geleceğini söyledin, tamam iki Saat oldu. Reşit zaten bu bahsın açılma- sını istiyordu. Hiddetini belli etmemiye çalı- şarak bir sigara da kendine yaktı. Her zaman oturduğu koltuğa gömüldü, Tabil görünmek istiyerek 1 — Ben a gitmedim za- ten dedi. e — Ya nerede idin! — Yengeme gitmiştim, Ley- lâyı gördüm. Hasibe Hanım kalbi durmuş, gözleri taş kesilmiş gibi oldu. Nefes aldığı belli olmuyordu. Reşit bunu farketmiyerek de- vam etti: — Leylâya çok mühim şeyler töyledim. Onunla... Fakat devam edemedi, Hasibe m oturduğu yerde Mosmor k iş, boğulur gibi gözleri dışarı fırlamış, müthiş biş bubran geçiriyordu. Reşit yerinden fırladı. Annesini bir hamlede kaptı. Uzun sedire yatırdı ve hemen eline geçen sürahinin suyunu bi- leklerine boşalttı. Onun — kuvvetli parmaklarile yaptığı masaj ihtiyar kadım tehli- keli bir akıbetten kurtardı. Onun biraz kendine geldiğini gören Re- şit hemen biraz kolonya, çiçek suyu buldu. Onlarla da tedaviye devam etti, Yarım saat sonra Hasibe ha- nıni süreklü ve derin geğirtiler, hıçkırıklar arasında gözlerini aça- bildi. 4 Reşit hemen gaz ocağında ona birde sade kahve pişirdi. Hasibe Hanım en sinirli xa- manlarında Üst üste birkaç kahve içer, kendine gelirdi. Reşit kahveyi de sonra artık annesinin iyileştiğini gördü. Hiç konuşmuyordu. Yavaş yavaş hazırlandı ve an- nesine birşey söylemeden odasına çıktı. * Leylânın yanından ok glbi fır- verdikten tamamile YA MA Yo S M d HARİCİ TELGRAFLAR | Milletler Cemiyetinde —D Avusturya;ıı; Mukadderat Ve İstik- lali AA D İt Meselesi Tekrar Ortaya Çıktı Iatiklâli günün meselesi olan Avusturganın hudut şehirlerinden Insbruk Cenevre, M (AA) — Fransız Hariciye Nazırı M. Bartu'nun Paristen buraya gelmesi mühira siyasi görüş- melerin yenilenmesine sebep olmuş- tur. Milletler Cemiyeti umum! heyeti- nin perşembe günü son toplantısını yaparak dağılması muhtemeldir. Halihâzırda, — görülen işlerin şu #uretle hulâsası mümkündür: Biri, hukuki ve esasi moselelerle diğeri iktısndi, mali vö teknik işlerle meşgul olan iki komisyon işini bitir- mşilir. Dördüncü, bütçe komisyonu, büyük müşkülât ile — kargılaşmadığı — için beşeri ve içtimai meselelere bakan beşinel komlsyonla beraber, salıya kadar işini bitlirecektir. Konsey, salıya —( bugün ) içtimaa | davet olunmuştur. Zira konseyin, alınan — kararları — icra sahasına koymak ve muhtelif şubelere tevzi etmek üzere, umum! heyet da- gıldıktan sonra bir kere daha toplan- ması tanmül iktizasıdır. Konseyin sah günkü içtimanda Sar meselesini mevzuubahsetmek ih- timali yardır, Fransz — kabinesinin — müttefikan tasvibini haiz bulunan M. Bartu gerek Tuna havzası ve gerek şarkta müte- kabil mürzaharet misakı meselelerinde layıp meseleyi halletmek için an- nesini bulan Reşit geceyi çok fena geçirdi. Genç kızın bu davayı - düşün- dükleri gibi takip etmekte ne- kadar haklı olduğunu şimdi an- liyordu. Hasibe Hanımı bu izdivaca ısındırmak İmkâmı yoktu. Yapıla- cak aksi ve ant bir hareket bel- ki de ihtiyar kadın için tehlikeli olacaktı O kafasına koymuştu. Reşidi muhakkak zengin bir kızla evlen- direcekti. Eğer Leylânın çiftlik da- vası neticelenirse onu yumuşatmak mümkün olacaktı. Fakat bugünkü vaziyette onu kararından döndür- mek imkânı yoktu. Reşit şimdi başka şeyden kor- kuyordu. Leylâ ile derhal evlenmiyebi- lir, bir müddet — bekliyebilirdi. Fakat ya bu sırada annesi kendi bulduğu bir kızla onu evlendir- meğe kalkar ve bunun için 1srar ederse ! Leylâya her suretle güvenebi- lirdi. Bir sene Üç sene bekli- yebilirdi, fakat annesi boyuna kız arayıp duruyordu. Kendi arzusuna göre bir kız bulduğu takdirde ille evleneceksin diye ısrar etmiyeceği, kabul et- mezse yine böyle bubranlar geçir- miyeceği nereden malümdu. Reşit bunları düşündükçe si- nirleniyor, sinirlendikçe uykusu Ankıtan uğrıyan görüşmelere devam selâhiyetine maliktir. Avusturya Hariciye Nazırının da Cenevreye dönmüş olması, Avusturya- nın mukadderatı ve komşularile mü- nasöbatı ile alâkadar devletlerin gay- retlerinde devmmnlarını gösterir. Şark misakına gelince; Almanya- nin röt cevabından asla şevkleri karıl- mıyan taraftarları, bu hususta daha büyük gayretler sarfedeceklerdir. Macaristan Tan Gazetesine Göre Nasıl Hareket Etmeli? Paris, 294 (A. A.) — Tan gazetesi “Macoristan ve orta Avrupa, mesele- | sinden bahsederek diyor ki: “ İtalya - Macaristan — anloşması, İtalya ile Almanya arasındaki yaklaş- ma sırasında yapılmıştır ki bu cenada İtalya muahedelerin değişmesini de istiyordu. Son Avusturya hâdiseleri İtalya-Almanya gerginlik bu viyı vetmiştir.,, Makale Macaristanın orta Avru« panın kalkınmasma bizmet etmökle menfant sahibi — olacağı tavsiyesile bitiyor. kaçıyordu. Güneş Kayışdağı arka- larından doğarken delikanlı hâlâ uyuyamamıştı. Yutaktan fırladı. Geyindi ve kardeşi ile annesi daha uyurlarken yavaşça aşağı indi. Gürültü — etmeden — kapıyı çekti ve sokağa fırladı: — Beni kışla kurtarır! x İkt haftadanberi avukat Oha- nes Gevezeyan Efendinin yazıha- nesine gidip gelen Melek Hanım aldığı cevaplardan bir mana çıka- ramıyordu. Verdiği s#öze rağmen davayı bâlâ Istanbul mahkemele- » rine naklettiremiyen — Ohanes Gevezeyan şimdi başka bir nağme tutlurmuştu. Her zamanki gibi ellerini oğuşturup : — Davayı Balıkesirde açmayı düşündük.. Arkadaşlara da açtım. Hepsi bu fikirdeler. Vakıâ benim için güç olacak amma.. Zarar yok: Sizin hatırınız. için oraya birkaç defa gitmeye katlanacağım. Dün telgraf aldım. Çiftliğin esas haritasını çıkartıyorlarmış. Hem size bir müjde de vereyim. Ban- dırmalı bir tüccar, davayı kazan- dığınız. gün seksen bin Hiraya alacaklıyım, demiş. Demek şurada birkaç haftalık işimiz var. Hasım tarafın -koyduğu kaldırmak Mamafih bu da bize bir ziyan değil. Çünkü çiftliğin geliratı ihtiyati haczi | için de - uğraşıyoruz. | Gönül İşleri Okuyucularıma Cevaplarım Ankarada (H) Beye: Ebeveyniniz duruürken, kızı le- temek için bir dostu tavsit et- mekle hata yapmış olursunuz, Aldığınız ret cevabının sebeple- rinden biri de bu olabilir. Bir defa da aileniz müracaatta bulum sun, yapılacak şeyi alınacak neti- ceye göre düşünürüz. * Aksarayda (Salim) Beyos Evlenmeden evvel, yuvaya her ay girecek paraman miktarını ve yaşanacak hayatın şeklini bilen bir kadın — evlendikten sonra parayı az, hayat şeklini hakir görürse harici bir tesirin ab tında — fikir — değiştirmiş de- meklir. Kimlerle - konuştuğunu öğreniniz, içlerinden münasebet- sizlerini ayırımz. Sonra karınıza arkadaşça bir nasihat veriniz. Ümit ederim, daha doğru dü- şünmiye başlar. Madem ki çocu- ğunuz vardır, borca girmenizi de, ayrılmanızı da muvafık görmem, * Nuri Beye: Sultanahmet Sulh Hukuk mahb- kemesine gidiniz, münasip bir zamanında hususi olarak hâkimi görünür. Bu meselede sizi ben- den çok iyi tenvir edecektir. * Daniş Boyst Sizi tehlikeye düşmüş görü- yorum. Bu yolda devam edecek olursanız mektebinizi ihmal eder, tahsilinizi yarım bırakır, neticede selaletle karşılaşırsınız. Bu vazi- yette yapacağınız şey — küçük mektepli Hanımın arkasına düş- bitiriniz, para kazanmıya başla- ymız, o zaman dünyanın bütün kızları sizindir. * Boluda (F) Hanıma: Sizl aldatmak ve avutmak is- tediği aşikârdır. Mektebinize gb diniz ve hâdiseyi de unutunuz. HANIMTEYZE şimdi mahkeme kasasında birikt- yor. Dava bittiği gün bunlar da elimize geçecek. Bu tatlı #özler uzayıp gidiyordu. Nibayet son gün Ohanes Ge- vezeyan Efendi baklayı ağzından çıkardı: — İş bitmek üzere, dedi. Fa- kat haritayı çıkaran kadastro me- murlarının masrafını vermek İâ- zım.. Yarın akşama kadar yüz lira çıkarmalıyız.. Yüzdük yüz- dük kuyruğuna geldik.. Bir şey dğil, Bende olsa hiç size haber bile vermezdim. Elimde para olsa derhal... Melek Hanım, böyle girintili, davalı, belâlı işlere alışmıyan saf kadın artık dayanamadı : ei — Hiç devam etmeyin nes Efendi, diye haykırdı. Daha on gün evvel verdiğimiz İİIİ yüz- lirayı son olarak İ Bur nu da nasıl bulduğumuzu size pek iyi anlattım. Satacak rehine ko- nacak bir şeyii kalmadı. Ben kızımdan gizli en sevdiğim e- maslarımı elden çıkardım. Artık kırk para İsteseniz verecek va- ziyette değilim. Yapın işi bitirin. Ueretinizden fazla sizi memnun ederiz. Fakat.. Güzellikle para kı iya- cağını anlıyan Ohanes Göveze- yan Efendi suratını astı. Yıııl!ı- nesinin Üştündeki dosyaları itip, saçarak, İşee ŞN . l