30 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

'Halkın Sasi İzmirde Bir Borsa Dalaveresi Geçenlerde İzmirde incir tzüm tizerine alivreci tacirlerin bir ma nevran müşahede edildi. Müstah- #ili mühim bir zarara sokabilecek olan bu hüdisenin önü ahnodı. Ayrıca efkâmumumiyede de derin bir akis bıraktı.. Dün bu aksi tesbit ettik. Bize şu cevaplar verildi: Ahmet Bey (Sultanhamamı 128) — İzmirde Geçenlerde bir borsa dalave- vesi oldu. İacir ve üzüm fiatlarını düşürmek ve müstahsili alt ndan kal- kılmaz zarara sokmak için alıcı tüc- carler satıcı s'nıfı arasında görünmek iatediler. Hükümetin uyanıklığı - bu tuzağı bozdu. Şimdi de alivre tacirleri orlaya başka bir fırıldâk dahâ çıkar- mak istemişler. Almanyanın (29) Ey- 1â Zen sonra bizden ürüm almıyacağını işan etmişler. Alâkadarların bilhassa İzmirde şu günlerde çok hassas bu- kunmaları icabediyor. * Faik Bey (Kumkapı Nişanca 827) İzmirde alivre iş gören tacirler Gzüm piyasamıza bir daha kundak sokmak istemişler. Söylendiğine göre bu sınıf tüccarlar daha kıştan Ay- rupa pazarlarına bağlanmışlar, Üzüm satmışlar. Ve fiyatını da düşük ver« mişler. Halbuki bu sene üzümlerimiz keyfiyet itibarile çok iyi olduğu halde kemiyet itibarile azdır. Şu halde alivrecilerin zarar etmeleri lâ- mmgeliyor. Çünkü bu sene dünya Gzüm rekoltesi az o'duğu için Üzüm- lerimiz — fozla para — edecek. İşte böyle — cari — iktısat kaidelerine aykır iş gören alivreci — tacirler zarardan kurtulmak yahut fazla ka- zanmak için bin bir hileye baş vuru- yorlar. Hükümet üzüm, incir, fındık ve bütün İstihaal —merkezlerimizde çok uyanık — bulunmalıdır. Ortaya hakikate uygun — olmiyan — şayınlar atanları adamakıllı tecziye etmelidir. * Ali Bey (Eminönü Hasırcılar28) — Denizde balık satılmadığı gibi bugün- kü ticaret Aleminde de meçhul üzerine iş bina ederek alivre satış yapılması menedilmiştir. Bu takdirde satıcı tacır sattığı mal istihsal mevsiminde fazla fiatla satılırsa ya kendisi büsbütün zarar eder mahvolur, ya alıcı tüccarı aldatır veyahutta binbir hileye baş vurarak memleket iktısadiyatını - bal- talar. İzmirden gelen haberler böyle bir vaziyâti anlatıyor gibi. Dikkatli bir surette tetkik edilmelidir. 24 Saatin Hâdiseleri Geçmişi bozuklardan Mehmet Ali Beyoğlunda, arap Sabri ve Behçet — Şehzadebaşında sarhoş olarak öteklne berikine - sarkınti- lık ederlerken yakalanmışlardir. * Hasköyde Hasköy cadde- sinde 53 sayılı evde oturan Ahmet Cemal Efendi adlı biri, evinde ölü olarak bulunmuştur. Yapılan muayene neticesinde kalp sekte- sinden öldüğü anlaşılmıştır. — Olur iş mi bu Hasan Beyl, Müstahsiller gütün kilosunu sekiz kuruşa malediyorlarmış.. DAHİLİ HABERLER Sahte Sinema Biletleri Bir Çocuk Uydurma Biletle Sinemaya Girerken Yakayı Ele Verdi Evvvelki gün Beyoğlunda bir hâdise olmuş, bir yaramaz uydurduğu sahte bir bilet ile bir sinema- ya girmek isterken tutulmuştur. Son zamanlarda sahte sinemaya giriyorlar, birtürlü yakalanamıyorlardı. Nihayet evvelki akşam saat 9 raddelerinde Me- lek ginemasında filmin gösterilmiye başlanacağı bir sırada bir çocuk acele gelmiş ve içeri girmek iste- miştir. Kapıda bulunan memurlar. bu çocuğun bilet meçhul - kimseler uydurdukları Yeni Paralar Basılma İşine On Beş Gün Sonra Başlanacak Maliye Vekâleti yeni bası« lacak gümüş paraların bir an evvel tedavüle çıkarılmasına bü- yük bir ehemmiyet vermektedir. Vekil Fuat Bey evvelisi gün e- tanbula geldiğinde bu para iş- lerile tekrar meşgul olmuştur. Yeni gümüş paraların çelik kalıp- larının — hazırlanmasına devam ediliyor. Bir taraftan da gümüş külçeleri çelik haline getirilmek- tedir. Birkaç güne kadar da pa- | raların pulları kesilmeye başla- nacaktır. Pullar kesildikten sonra paraların kenar çerçeveleri ya- pılacak, yıkanacak — kurutulacak ve darp makinelerine verilecektir. Gümüş 'yüz kuruşluklara 25 ve elli kuruşluklara da (18) kuruş- Tuk kadar gümüş konacaktır. Yeni paralarımızın taklit edil- mesi ihtimaline karşı da Darphane müdürlüğü — her türlü — taklitin önüne geçecek tedbirleri şimdiden almıştır. Paraların — kenarlarına taklit edilmesi mümklün olmıyacak bir şekilde ve kabartma olarak ( Türkiye Cümhoriyeti ) ibaresi basılacaktır, Paraların basılmasına ancak on gün sonra başlanacaktır. Darphane Müzesi Darphanenin eskiden çok kıy- metli para ve darp kolleksiyonları olan bir müzesi vardı. Bunlar son zamanlarda ihmal — edilmişti. Darphane ve Damga Matbaası Müdürlüğü bu müzeyi yeniden tesise karar vermiştir. Mevcut tarihi eserler tasnif edilmektedir. Ikmal — edildikten #onra halka açılması da düşünülmektedir. Heybali Tur Ada Yolu Heybeliada Tur yolunun asfalt olarak —inşası için yapılmakta olan keşif bitmiştir. Bu yol 35 bin liraya çıkacaktır. İnşaata kış gelmeden başlanacaktır. Yol is- keleden Çamlimanına kadardır. *« Birtakım müteahhitler de, taahhüt ettikleri müesseselere ki- losunu beş - kuruştan — veriyor- l.._ı_ İ | I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan biletlerle t çocuk “kaçmale söyliyen bu Bi urttaş Belediye Seçimi Başladı ! Yarın — sabahtan itibaran — belediye intihabatı başlamaktadır. Kazalarda hangi günlerde ve nerelerde rey atı- lacağı ilân edilmiştir. Tatihap dolayı- sile, şehir donatılmağa - başlanmıştır. Geceleri, resmi ve hususi - daireler elektrikle tenvir edilecektir. Sokaklara birçok propaganda afişleri ve levhalar asılınıştır. İntihap 12 gün * sürecek ve Teşri- mnievvelin on ikinci günü akşamı saat 21 de bitecektir. İstanbulun şehir dahili kazalarında 61 aza seçilecektir. Kasalara göre aza miktarı şöyledir: Eminönü 10, Fatih 12, Beyoğla 16, Beşiktaş 6, Sarıyer 3, Beykoz 3, Üsküdar 4, Kadıköy 5, Adalar 1, Bakırköy 2 aza. Mülhak kazaların aza namzetleri ve intihap meticesi, İstanbul — şehir intihabından sonra belli — olacaktır Bugün kazalarda, evvelce neşredilen proğram — muücibince sandık - alayları yapılacaktır. İntihap #andıkları başın- da halkın fazla beklememesi için, bütün evlere rey atma sıra numarası || kâğıdı dağıtılmıştır. * Pencereden Sokağa Düştü Beyoğlunda — Sakızağacında oturan Serkis Efendinin iki bu- çuk yaşındaki Mihail adlı çocuğu evin Üçüncü kat penceresinden sokağa düşerek muhtelif yerle- rinden ağır surette yaralanmış, ümitsiz bir halde hastaneye kal- dırılmıştır. Hukuk Fakültesi Ticaret Hukuku Doçenti İstanbul Üniversitesi Hukuk fakültesi kara ve deniz ticaretleri hukuku kürsüsü doçenti Galip Bey vazifesine başlamak üzere İstan- bula gelmiştir. Galip Bey Anka- ra Hukuk mektebinden mezundur ve İsviçrenin Friburg Üniversite- sinin doktor unvanını haizdir. «« Bu ne hesaptır, aklım al- madı! İnsan hiç zararına ma satar mı? N tarafından yakalanarak polise teslim Galatada oturduğunu ve adının Yasef olduğunu 15 yaşındaki çocuk, biletin kendi tarafından yapıldığını ve ba suretle sinemaya girdiğini söylemiştir. gişesine yaklaşmadan elinde bilet ile ve acele ge- mesinden şüphelenerek görmüşler ki bilet sahtedir. Biletin uzun uzadıya bileti tetkik etmişler ve tetkik edildiğini gören fakat sinema memurları İstemiş, edilmiştir. birçok defalar Hava Yarışı Bir İngiliz Tayyarecisi Gazi Hz. nden Müsaade Ricasında Bulundu Gölecek ayın yirmisinde Lom- “dradan kalkacak - olan 64 İngiliz | tayyaresi Avusturyaya kadar bir | yarış uçuşu yapacak, - birinciliği kazanan tayyareciye yüksek bir mükâfat verilecektir. Tayyareler yarış esnasında Türkiye toprakla- rı üzerinde de uçmak vaziyetinde bulundukları için hükümetimizden şimdiden müsaade istenilmiştir. Fakat Taymis gazetesinin yazdı- ğına göre, Mollison ve Kingsfort ismindeki tayyareciler bu mü- saade verilmemiştir. Bu iki tay- yareci evvelce yine topraklarımız üzerinde uçtukları sırada, birisi Konyada, diğeri de- Milâsta mü- sandesiz yere İnmişlerdir. Yine Taymis gazetesinin verdiği habe- re göre, —tayyareci — Kingsford Gazi Hazretlerine bir ariza ile müracaat ederek, evvelce bir yanlışlık yapmış isse — bağışlan- masına, kendisine Türkiye toprak- ları üzerinden uçmak müsaade- sinin bahbşedilmesini rica etmiştir. Para Kaçakçılığı Gümrük muhafaza teşkilâtı tarafından Mardiros ve Nesim İs- minde iki sarraf, ecnebi parası alım satımı yaparken yakalanmış- lardır. Üzerlerinde 3 bin Leva, 2 bin Liret, 2 bin Fransız frangı, 10 İsterlin ve 450 Türk Jİlirası bulunmuştur. Her iki suçlu da mahkemeye verilmişlerdir. —. Esrar Sattığı İçin Katina isminde bir kadın esrar satıcılığından 8 inci İhtisas mah- kemesinde 1 sene hapse 200 lira para cezasına mahküm olmuştur. Bağdat Hanımın Paraları Binbirdirekte 'oturan geçmişi bozuklardan Ahmet, aysi evde oturan dilsiz Bağdat hanımın 10 lirasını çaldığından tutulmuştur. v« Bir şey kazanmak iste- mez mi?.. Günün Tarihi İlkmektep Hoca- larının Kadrosu 250 Muallim Arasında Nakil Ve Becayişler Oldu İstanbul ilk tedrisat kadrosu Ve- kâlet tarafından tastik edilmiş ve maarif müdürlüğüne gönderilmiştir. Maarif idaresli kadro e alâkadar muallimlere ay başına kadar tebliğat yapacaktır. Öğrendiğimize göre yenl kadroda vaziyetleri dağişen ilkmektep muallimi (250) kadardır. İstanbulda (1700) den fazla ilkmektep muallimi vardır. Şehirden köylere gön erilen muallim — adedi (25) tir. — Diğerleri #öhir dahilinde nakil, ve becayiş edilmiş'erdir. Üç sınıflı ilkmekteple- rin başmuallimlerine ilâve — olarak sınıf muallimliği verilmiştir. teplere den kaldırılan ilâve muallimlere de yeni açılan (8) ilkmektepte ders verilmiştir. Yeri kadroda İlkmektep mual- lmlerinin hoftahk dere saat'eri (26) ya çıkarılmıştır. Evvelce — Tâveten muallimler tarafından okutulen resim, elişi, musiki, beden terbiyesi gibi dersler, bundan sonra, sınıf hocaları tarafından — okutulacaktır. Bütün Mektepler Yarın Açılıyor Yarın sabahtan itibaren yeniden mektepler derse başlayorlar, Evvelce 16 Teşrinievvelde açılması mukarrer olan Üniversite Fakülteleri d>, Vekâ- letten gelen son bir emir üzerine ya- rından . itibaren — tedrisata — başlıya- caklı ” Kapalı Bekleme Yerleri Bebek, Karagümrük ve Çapada tramvay bekleme — yerlerinde üstü kapalı sığınacak — yerler yapılması tekarrür etmiştir. Bu ay sonuna kas dar bu yerler yapılmış olacaktır. Ehi! Hayvanlar Sergisi Istanbul belediyesi tarafından her sene — tertip edilen “ Ehli hayvanlar sergisi ,, yarın saat 14,5 ta Edirnekapı belediye fenni temizlik abırlarında açılacaktır. Sergide — hayvan meraklılarının yetiştirdiği birçok hayvanlar teşhir edilecektir. Bir Imtihan Daha Yapılacak | Lise Ve Ortamekteplerde [ Dördüncü İmtihan Başlıyor Eylül devresi ikmal imtihanlarında lise ve osta mekteplerde b. kalorya imtihanları yine, Haziranda olduğu gibi muvaffakiyetsiz geçti. En iyi de- recede olan mekteplerde bile dönen sınıfın yarısını teşkil ediyordu. Bakaloryaya dahil olmayan diğer sı- nıflarda da vaziyet ayni idi. Vekâlet talim ve terbiye dairesi bu vaziyeti tetkik etmiş, yeni ve mü- him bir karar vermiştir. Bu karara göre, bakaloryaya dahil son sınıflarda sınıfta kalan talebenin imtihan evrakı, mekteplerde teşkil edilecek komis- yonlar tarafından yeniden tetkik edi- İecek venot takdir olunacaktır. Diğer snıflarda ise, dönen talebe'er ara« sında, yalnız bir zümre derslerinden tnıfta kalan talebe tekrar imtihan edilecektir. Vekâlet Har imtihanlarını da bu sınıf arda | yapmıştı. İki defa da Eylüldı lumca, bir senede dört imtihan yapılmış oluyor. B. Diyor Ki: | Hasan Bey — Ne diye fena düşünüyorsun yahul. Bu adamlar ibelki sadece. #avap kazanmakla kanaat ediyorlarl.. J