30 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

lraç <öylerinde w yon Posta Zafranbolu, ( Hususl! ) — Araç kazasının dört bir etrafında direr ve ikişer saat mesafe ile surulmuş büyüklü küçüklü bir çok köyler vardır. Bu meyanda * Sarbon ,, köyü altmış beş evli güzel şirin bir köydür. Köy iki nabhalleye ayrılmıştır. Mahalleler- den birinin adı Sarbon diğeri Sarıcılardır. Bu iki köy bir muh- tarlıkla Idare olunur. Sarbonda güzel bir cami vardır. Buralarda da tenevvü zevki uyanmış halk mahdut' bir İki işle bağlanıp kal- mak istemiyor bazı kimseler yeni yeni dokumacılık ve sair - işlere giriyorlar ve muvaffak ta oluyor- lar. Sarıcılar köyünün etrafında, Manay, Hâlâba, aşağı Oba, Der- günez, Ovza, Musutlar ve Okçu- lar köyleri vardır. Bu köylerden Manay köyüne köyiller Camili köy derler. Bu köyde eski bir cami vardır. Camlin yanı başından buz gibi suyu olan bir pınar akar bu köyün etrafı ormanlarla çevrilmiştir. Köyün havası da çok iyidir. Hâlâba köyü, takriben yirmi beş - otuz. - evlidir. Köyde bir mektep vardır. Köyün kaldırım- ları yoktur. Bu köyde de suyu çam borularla dağdan gelen bir pınar vardır. Köyün ortalık yerin- de eski bir caml vardır. Köy Araç kazasına bir buçuk saat mesafede- dir. Ahalisi ziraatle meşguldür. ve yetiştirdikleri fazla mahsulü Araç - Zafranbolu ve Eflâni pa- zarlarına getirip satarlar. Aşağı Oba köyünde aşağı yukarı yirmi beş kadar ev vardır. urası bir yörük köyüdür köylü« r çok uyanık ve misafir sever insanlardır. Köyün mektebi yok- tur. Köylerde demir boru olma- dığından ve ekseri yerlerde de tünk borular taammüm etmiş bulun- madığından ötürü köylüler ecdat- tan gördükleri üzere köylerine su getirmek için çam borular kul- lanmaktadırlar, Bu çam borular otuz santim kutrunda ve birer metre boyunda mevzun olarak kesilmiş ve içerileri — intizamla oyulup biribirine geçirilerek dağ- dan suyun çıktığı yerden köyün ptnarına kadar yerin altına döşen- miştir. Bu borular yerden azam! iki karış kadar bir derinlikte dö- şenir. Sonra köylüler köylerine su getirirken bu nimeti sırf nefis- lerine hasretmezler, borunun yol #zerinden geçecek kısmında bir açıklık bırakarak oraya gelip ge- çenin de İçmesi için bir çörte korlar. Bu Türk köylüsünün Insan- hk duyuıluındıkl «en büyük vazi- eti gösterir. le çam borularla ıdyı kadar getirilen sular ekse- riyetle tatlı ve mutlaka soğuktur, Ayni zamanda bu suya hafif ve lâtif bir de çam kokusu siner. Mehmet Eaver Düzce Tevkifhanesi Düzce, ( Husust ) — Burada- ki eski tevkifane yıktırılarak ye- rine yenisi yapılmıya başlanılmış- tır, Düzca Panayırı Düzce, ( Husust ) — Düzce panayırı açılmıştır. Panayırın mun- tazam olması için belediye icap eden bütün tedbirleri ılmışhr Emet Jandarma Kumandanlığı Emet (Hususi) — Kütahya ]ındırmı Kumandanı İsmail Hakkı Bey Emet _].mdzırmı kumandan- lığına tayin edilmiştir. Biga Kö ylerinde Son Posta Çanpazar Köyü Nahıye Merkezidir, Fakat Az Zamanda Kaza Teşkilâtına İhtiyaç Gosterecegı Anlaşılmaktadır Biga (Hususi) — Biga şehrine 33 kilometre mesa- fede bulunan ve çok düzgün bir şose yolile kaza- ya merbut olan ( Çanpazar köy ) mail bir — sırt üÜzerine kurulmuş üç yüz hanelik bir nahiye mer- kezidir. Burası, İşgal sı- ralarında — düş- man tarafından yakılmış olması- na rağmen civa- rında ormanı bol olduğu için az zaman zarfında eskisinden daha alâ olarak yeniden inşa edilmiştir. Ahalisi rençberdir. Kadınları da halı dokurlar ve çok asüde bir hayat geçirirler. Toprakları pek verimli olduğu için insanları oldukça refah için- dedir.Mücadelei Milliyede pek çok bizmetleri görülen ve her kose soframı açık olan bu nahiyenin eşrafından Osman Efendinin him- met ve gayretile düşman tara- fından yakılan hükümet konağı ve mektep ve cami İle minaresi, bir iki sene İçinde halk tarafın- dan emece ile yaptırılmıştır. Mektebi beş dershaneli ve men İeylidir. lebesi vardır. Biga çayı bu nahiyenin önün- den geçer. Bu çayın kenarında çok şık ve asri bir şekilde yap- tırılmış bir de ılıcası vardır. Bu- nun madeni sıcak suyu pek şifalı oldugundan gerek Biga ve Çanak- kaleden ve gerekse sair yerler- den birçok kibar aileler burada elyevm banyo yapmakta ve bir çok hastalar bu suretle tedavi Tekırdagında Yeni Mektepler Tekirdağ, (Hususi) — Bu sene vilâyetimiz dahilinde yeniden 25 İlkmektep binası yapılmaktadır. Bu mekteplerin 16 # Şarköy, Çorlu ve Saray kazalarında, 9 da Hayreboluda inşa edilmektedir. Sarayda yapılan 500 — talebelik yatı mektebi Ikmal edilmek üze- redir. Tekirdağ Panayırı Tekirdağ, ( Husust ) — Her sene Trakya iktisadiyatında mü- him bir rol oynayan Tekirdağ panayırı bu sene de Teşrinlevve- lin beşincl günü Mer'a çeşme mevkiinde kurularak üç gün de- vam edecektir. Panayırda her türlü hububat, hayvanat ve tüccar eşyası Üzerine alış veriş yapıla- caktır. Sıvasta Serinlik Sıvas, ( Hususi ) — Burada havalar serinlemeğe başlamıştır, Akşamları pardesüsliz sokağa çı- kılamamaktadır. Sıvasta Avcılar Bayramı Sıvas, ( Husust ) — Şehrimiz avcıları bir araya gelmişler ve bayram yapmışlardır. j kıs- Üç yüze yakın ta- Çanpazar nahiyesi müdürü ve muhtarları bir arada edilmektedir. Nahiyo merkezi nüfus itibarile kanunun tarif ettiği şekilden nok- san olduğundan belediyesi yok- tur. Bütün işlere köyün ihtiyar heyeti bakmaktadır. Senede yedi yüz lira kadar bir varidat temin eden bu ılıca ile her sene kurulan panayır yeri icarları hep köy san- dığına aittir. Bu şirin nahiyecik; Izmir, Ba- hkesir, Çanakkale ve sair yerler- den gelen noktası' oldugu için çok uğrak bir yerdir. Bu itibarla kaza mer- kezi olmıya pek müsait ve adeta namzottir. Her sokağında çeşme- leri varsa da suyu biraz kabaca- dır. Onun için içmeye mahsus suyu, kestane ıuyıından temin ederler. Bu su, şerbet gibi tatlı ve berraktır. Halkın Maarife rağbetin çok fazladır. Yeni yazıyı bilmeye yok gibidir. Çok tecrübeli ve eski bir hoca olan başmuallim Mabmut Kâmil Beyin idaresinde olan mektep, iyi randman vermekte ve leyli talebeye çok auıel bakmaktadır. otomobillerin telâki | Nahiyenin 16 kö- yü, 6 bakkalı, bir fırmı dört kah- vehanesi, iki oteli vardır. — İlıicanın | Üüstü dahi ayrıca | — bir oteldir. Burada Balı- kesir ve Kale yo- lunu — biribirine bağlıyan şosede ve Biga çayı üs- tünde 120 metre uzunluğunda bir de beton köprü vardır. Iki seneden- beri bu güzel na- hiyenin müdürlüğünde bulunan Zihni B. çok çalışkan bir gençtir. Köy kanununu hakkile tatbikte kusur etmiyen Müdür Bey, bütün muhtarlarla teşriki mesai ederek köy yollarını ve şehir kaldırımla- rını yaptırmaktadır. Nahiye merkezinde bir de mo- | törle işleyen un fabrikasi vardır. Cuma günleri nahiye merkezi âdeta pazar kurulmuş gibi kala- balıktır. Ormaniı yakın olduğu için yakacak müzayakası yoktur. Halk Fırkası bugünlerde güzel bir bina yaptırmaktadır. Nahiye- de bir de frengi dispanseri ve mücadele doktoru vardır, Muhtarları, ihtiyat zabitliğin- den çıkma Kâzım B, de çok ça- lışkan ve halkın derdini dinleyen babacan bir zattır. Nahiyenin mer'ası oldukça geniştir. Ufak hayvan yoksa da herkesin bir ineği vardır. Uğrak bir yer olduğu için her sene beş on bina yapıl- makta ve günden güne büyü- mektedir. Idman Yurdu gençleri dahi bir mevcudiyet f&ı(uımok. tedir. Telefonla her köy nahiye merkeııne bığlıdır -H Ş. Dıyanbekır de Hayvan Sergisi Diyarıbekirde açılan hayvan sergisi Diyarıbekir ( Hususi ) — Yük- sek İsih Encümeninin ilmi ve fenni — esaslara istinat ederek attıkları adımın sekizinci yıldö- nümünü tesit eden Diyarıbekir sergisi Birinci Umumt Müfettiş Hilmi Bey tarafından merasimle açıldı. Halk üç gün devam eden bu gsergiyl büyük bir zevkle ziyaret ettiler. Diyarıbekir sergisi şimdiye kadar hayvanların ıslahı yolunda dağıtılan (19,525) liralık mükâfatın boşa gitmediğini ve hayvancılığın her sene tekâmüle doğru gittiğini göstermektedir. Bu sergide de (490) lira mükâfat dağıtılmıştır. Burada üç sene kadar elli altmış bin lira raddesinde büyük bir para sarfe. dilerek asri ve fenni bir surette yapılmış olan hâliş kan Arap atlarına mahsus aygır doposu üç seneden beri fanliyete geçe- memiştir. Bu deponun faaliyete geçeme- mesi Arap atlarının neslini İnkt raza doğru sevketmektedir. Depo faaliyete geçtiği takdirde mem- leketin muhtaç olduğu damızlık aygır moselesi halledilecek, bura- da beslenecek saf kan Arap aygırları ile bu ihtiyaç bertaraf edilmiş olacak ve gittikçe hayvan nesli de Inkişaf edecektir. Köylü- ler halis kan Arap aygırı bulmak için pek büyük müşkülâta maruz kalmaktadırlar. l Anadolu Haberleri 'Devrekte At Koşusu Devrek, ( Husust ) — Genç* ler birliği tarafından tertip edilem sonbahar at koşusuna büyük ko- şularda ve İstanbul koşusunda mükâfat kazanmış bulunan Mes'ut ve emsali kıymetli atları da işti« rak etmiştir. Koşuda (7000) rad- desinde seyirci vardı. Devrek Panayırı Devrek, ( Husust ) — Bu se* nekl Devrek panayırı geçen sene“ lerden fazla rağbet görmüştür. Panayır üç gün devam etmiş ve halkın kalabalığı (15000) radde- sinde tahmin edilmiştir. Panayıt memleket iktısadiyatına büyüt: faideler temin etmiştir. Memleke- timizde Tıhtım, fennft mezbeha, belediyeye ait pazar yerleri ve kasap dükkânları, kaldırım, su, memleket haritası gibi belediye varidatile kabili telif olmıyacak derecede kıymetli eserler birakan eski belediye reisi Nuri Beyin eseri olan bu panayırın da memse lekote bıraktığı menfaat yüzüns den Devrekliler çok mütehassis olmaktadırlar, Eminönü Tahakkuk Müfettişliği Kırkağaç, ( Husust ) — Kae sabamız noteri Esat Bey İstan« bulda Eminönü maliye tahakkuk müfettişliğine tayin edilmiştir. İzmitte Yollar İzmit, ( Hususi ) — İzmit 4 Kandıra arasındaki yolun bozulan * kısımları yapılmaktadır. Vilâyetin her tarafında gezilemiyecek dee - recede bozuk olan yolların tamje rine devam edilmektedir. : Yeni yapılan Karamürse-İzmit * yolunun tesviyel türabiyesi ikmal edilmek Üzeredir. Izmiti, Yalovas - ya ve nihayet Bursaya bağlıyacakı - olan bu yolun yakın bir zamanda * ikmal edileceği kuvvetle tahmin edilmektedir. Antalyada Bir Mahkümiyet — * Antalya, ( Hususi ) — Bir * Ingiliz vapurundan gümrüklenme- miş boya kaçıran ve yakalanacağı esnada bu boyaları denize atan ? kayıkçı * Papel Mehmet,, ihtisas * mahkemesi tarafından 9 ay hapse * mahkümve derhal tevkif edilmiştir. Antalya Fırka İdare Heyeti —- Aktalya, ( Husust ) — Vilâ. ? yetimiz C, H. F. meclisi idare * azalıklarına Sıtma Mücadele Relsi Seyfettin, Avukat Fuat, Lütfü, tüccardan Hacı Murat zade Os- man, âlim Mehmet, Ahmet Şevki, Eczacı Sabri Beyler intihap olune muşlardır. Malatyada Trahom Kursu Malatya, ( Husuti ) — Adıs yamanda — Trabomla — mücadele etmek üzere bir göz hastancsl tesis edilmişti. Daha esaslı bir surette mücadele edilmek üzere bu sefer de Malatyada muallime lere mahsus bir Traham mücada- lo kursu açılmış, ve Malatya kas zalarından bir kısım muallimleş mezkür - kursa - İştirak — etmiştir, Kursun müddeti yirmi gündür. Kemaliyede Bir Sürüye Kurt Hicumu Kemaliye, ( Husust ) — Şihe sar köyünden Süleyman oğlu Emin geceleri bahçeliklerde koyunlarır ni otlatırken kurt hücumuna mas ruz kalmıştır. Kurtlar Eminin 20 kadar koyunundan 18 tanesini parçalamışlardır.