30 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| Hergün | Bucak A Bayramı Falih Rutki Dil bayramı, biraz da istiklâl bayramı demektir. Bir milletin dilden daha sağlam kökü yoktur. Sön asırda mahküm milletlerin İstiklâl davaları, dil davaları ola- Tak başlamıştır. Bugün de bir Milleti tam mahküm etmek isti- yenler, o milleti kendi dill ile Okumaktan yazmaktan ve kültür- evmekten menetmektedirler. | Osmanlılarda saray ve med- | Tese öz türk dilinden alabildiğine tzaklaşmışsa da, halk — toprağı muükaddes kökü korumuştur. A- rap ve fare aşıları ile üst dal- rda oynanmıştır. Osmanlı dili, Osmanlı milleti kadar uydurma, Yapma ve zorlama idi. Büyük bir milletin ilk damga- Sı, sarfı, nabvl ve edebiyatı ile | Mlistakil bir dili olmaktır. Osman- | llar Türkiye'nin istiklâl vasıfla- | Tından mahrum olduğunu bile id- | din ettiler. Fakat, Türk milletinin sudi başma müstakil kalamıya- tağını da iddia edenler gene valardı. Türk kurtuluş davasının, dil Ye sanatı bir yanda bırakarak, kuru ve maddi bir hareket olarak evam etmesine imkân yoktu. üurun açık yolu dil ve sanattır. — Gazi inkılâbı Türk milletinin Şıllini kurtarmadıkça, — benliğine İşlememiş — olacaktı. Bir inkılâp Milli benliğinin mukaddes ve ya- Tatıcı kaynağından başka nerede temel tutturabilir? Şunu da söylemeliyiz: Türk Varlığına İnanmanın ilk şartı, Türk ilinin — varlığına inanmaktır. Os- Manlı, Kemalist olamaz. Türk dili, daha şimdiden sarf Ve nahiv melezliğini silkip atmış, vıki yaratıcılığına doğru dönmüş- tüz. Yolun başında isek te her adımda büyük hakikate yaklaşmış oluyoruz. Hiç şüphesiz bazı güçlükler çekeceğiz; fakat nihayet Türk de- hası ve zevki harekete hâkim ola- taktır. Esas, Türkçenin bir taraf- tan özleşip bir taraftan yüksek | Medeni bir dil olmasıdır. En ince | düğünce ve duyguların, en derin felsefenin Türkçe ile en iyi konu- Şulup yazıldığını isbat etmek da- Yası Üctündeyiz. Dava büyüktür: Fakat Türk milleti ile olduğu gi- bi, Türk dili ile de büyük dava- w başarılır. Dil bayramını bilhassa san'at Ve edebiyata kutlarız: Çünkü bü- tün dilleri ölümden kurtaran, ve- Ya * uyandırıp dirilten onlardır. Hat ve edebiyat geçen Senele- te kadar Türkçeye inanmazdı. Şimdi Türkçeden başkasına inan- Duyor, - Hakimiyeti Milliyeden - Rusya İle Mukabil Ticaret Ankara 29 — Türkiye — ile Vyet Rusya arasında imzalanan Yeni ticaret itilâfnamesine nazaran teya bizden 2 milyon liralık Yün, tiftik, canlı hayvan, av de- Tisi, zeytin ve portakal alacak, uaa mukabil Rusya da bize 2milyon liralık mal verecek ve bu Mallar memlekete kontenjan harici Sirecektir. Hazine Müsteşarlığı Ankara, 30 — Maliye Vekâ- letinin hazırladığı yeni teşkilât lâyihası tetkik edilmektedir. Lâyihaya göre Vekâlette ha- tine müsteşarlığı unvanile bir ikinci müsteşarlık ye ayrıca bir tetkik bürosu İhdas edilecektir. İskân İşi Kars, 29 (A.A.) — Şark ee takalarında iskân î.şılırinl süratle bitirmek için şehrimize gelen ny. fus ve iskân umum müdürü - Al; Galip Bey, mülhakat ve merkez ka tasında telkiklerini ikmal etmiştir. SAT : SRe e eee —ii Resimli Makal KA Kendini Tanımak Wl hasanlar vardır, Iktidarlarının in derecesini tartma: nelere erdiğini Hrunlarını eniz *“Yaparım, , Halbukl hiçbir r. Bu gibiler no- munda hem kendilerini, hem de başında bulundukları İşten fayda bek.iyenleri zarara sokarlar. Bun- lar ihtiraslarına köstek vuranıyan kimselerdir. Kendinizi iyi biliniz ve kötü tazıyınız, iyi ihtiraslarda: Türk - Yunan Dostluğu Yunan Gazeteleri, Enis Beyin Ayrıl- masile Coşkun Yazılar Yazdılar Atina, 29 (Hususi) — Türki- yenin Tahran elçiliğine — tayin olunan —AÂtina elçisi - Enia bey | lardır. buradan İstanbula gitti. Ceneral Tarsulis, cumhur re'si namına vapura giderek Enis beyi selâmlamış, hanımına'da M Zai- mis namına güzel bir buket tak- dim etmiştir. Hariciye nezareti Muşta İki Büyük Ayı Bir Eve Hücum Ettiler Muş, (Hususi) — Karni köyü civarında eski dava vekillerinden Mehmet Efendinin bağına gece saat 19da iki büyük ayı hücum etmiştir. Evdekiler bu taarruz karşısında epeyce heyecana ka- pılmışlardır. Gerek köyden - çalı- nan tenekeler ve gerekse evden yapılan gürültüler Üüzerine müte- arrız ayılar bir zarar yapmadan uzaklaşmışlardır, Ayılar evin biraz İlerisinde bulunan üzüm bağlarına gitmişler ve orayı harap etmiş- lerdir. Bundan sonra da Karni köyünden Mustafa Efendinin ağı- hna uğramışlar ve orada da bir koyunu parçalayarak yemişlerdir. Bilâhare köylüler tarafından ça- hnan tenekeler üzerine daha fazla kalmıyarak pamuklu bağlarına doğru çekilm'şlerdir. Hicazla Ticaret Necit ve Hicaz hükümetinin Türkiyeden mal almak istedikleri anlaşılmıştır. Hicar mümessilliği- mizde bir meşher açılacaktır. Necit ve Hicaz Maliye veziri de yakında Türkiyeyi xiyaret ede- cektir, İSTER Perşembe ve cuma günleri Türkiye atletizm birin« 100 metrede, metrede, 1500 metrede, atlamada, sıçramada - birinciler - ellikleri için müsabakalar yapıldı. #eçildi. Fakat gariptir ki elde #dilen rekorlar, cski sene- lere Cit rekorlardan aşağıdır. Hele müsabakalarda İSTER INAN İN erkânı ve bütün ecnebi sefirler vapura giderek Enis beye uğurlu yolculuk . dileklerinde - bulunmuş- Bu münasebetle Atina gazeteleri hararetli yazılar yaz- mışlar, sabık Türkiye elçisinin kıymetlerini anlatmışlar ve Türk - Yunan dostluğu hakkındaki hiz- metlerine işaret etmişlerdir. Erzurumda Mezbaha Erzurum, 29 (A.A.) — Beledi- ye bir mezbaha açmağı karar- laştırmış ve inşaata başlamıştır. Kıştan evvel çatısı bitmiş olacaktır. İngilizlerin Masraf Ve Hasılâtı Londra, 30 (A.A.) — Mali se- nenin ilk altı ayı içinde hazinece yapılan tahsilât 273 milyon 889 bin 86 Ingiliz lirasına ve masraf- lar da 328.526.930 liraya baliğ olmuştur. Müteveffa Hindenburga Selâm Berlin, 30 (A. A.) — Müte- veffa Reisicümhur Mareşal Hin- denburg'un doğduğu gün olan 2 birinci teşrinde bir müfreze asker Tanenberg abidesinde nöbet bek- Hyecektir. Bundan başka Hinden- burg'un lahdi üzerine de " Adolf Hitlerin minnet ve sadakat nişa- nesi,, ibaresini havi bir çelenk konulacaktır. Hilâliahmerin Yardımı Ankara 29 — Hilâliahmer Cemiyeti Türkiyeye iltica eden Türk muhacirlere geniş miykasta yardım yapmıya karar vermiştir. TER AN IS 200 yor. ISTER | | seyirel mnamına kimseciklerin üzerinde durulacak bir m Bunu atletizm işlerinin Diz size gu cevabı verecekler * — Ne yapalım.. halk Marifet iltifat, İNAN Gazeteler, Türk - Yunan dost- luğunun Balkanlarda sulhu temin etmek, dolayısile cihan sulhunun devamında mücssir olmak itiba- rile çok mühim siyasi bir vaziyet olduğunu, Gazi Türkiyesinin bu dostluğun — samimiyetle — devamı hususunda çok geniş bir hüsnü niyet gösterdiğini yazmaktadır, Tekirdağ;a 7 Mahküm Hapissnenin Duvarını Delerek Kaçtılar | Tekirdağı, 29 (A. A.) — Dün akşam yedi mahküm sahil hapi- sanesinin duvarını delerek kaç- mışlardır. — Şiddetle -takibedilen mahkümların yakalanacağı mu- hakkaktır. İktısat Vekili İspartada İzmir, 29 (A. A.) — Iktısat Vekili Mahmut Celâl Bey hususi trenle İspartaya hareket etmiştir. Alsancak — şimendifer duragında vali Kâzım Paşa ile müstahkem mevki kumandan — vekili — ve belediye ve C. H. F reisleri meb'uslar, Ticaret ve Sanayi Odası reisi, Türk Ofis müdür ve erkânı, vesair zevat tarafından uğurlanmıştır. Vali Kâzım Paşa Ispartaya kadar Vekil Beye refa- kat etmektedir. Sumer Bank Bir Mağaza Daha Açıyor Sumer Bank yerli mallar pa- zarı tarafından yarın Galatada eski borsa binası altında Karaköy kundura şubesi açılacaktır. İNANMA! bulunmayışı da — ayrıca a bulunanlara sorarsa- m şüphemiz yoktur: izme rağbet göstermi- tabidir. Mlülır'ııiı meta zayid A! | | p Sözün Kısası ’ Münderecatımızın çoklu-; gundan dercedilememiş- ! tir. _l Kayseri Fabrikası Kayseride kurulmakta pamuklu —mensucat - fabrikasının montaj ameliyesine nezaret etmek üzere dün şehrimize 14 Sovyet mütehassıs ve mühendisi gelmiştir. Fabrikanın malzeme ve ma- kineleri ikinci parti olarak Odesa- dan vapura yükletilmektedir. Rus- yadaki sanayi heyetimiz, Çarşam- baya şehrimize gönecektir. Sovyet fabrikalarında — stajda — bulunan talebelerin de ay sonuna doğru memleketimize gelmeleri muhte- meldir. Yunanistan Mektubu ( Baştarafı 1 inci yüzde ) yazılar yazacağiı haber veriliyor. Burada iki gündenberi Girit ada- sında hükümet aleyhinde silâhlı nümayişler — hazırlandığı, hattâ buradan Girit'e silâh gümülğüğu şayiaları dolaşıyor. Bu şayinlar özerine hükümet şiddetli tedbir- ler almıya mecbur olmüştür. Diğe taraftan muhalif fırkala» reislerinden M. Kafandaris, M. Papanastasyu ile Başvekil M. Çal- daris arasında iki gündenberi anlaşma görüşmeleri yapılıyordu. Fakat muhalefet reisleri, bu ko- nuşmaların da neticesiz kaldığını bildirdiler. Bundan başka Harbiye Nazırı Jeneral Kondilis, kendisinin dik- tatörlük — teşebbüslerini önleyen Jeneral Otoneos ile Venizelos taraftarı dört Jeneralın kadro harici çıkarılması için bir kanun lâyihası hazırlatarak Meb'usan Meclisine göndermiştir. Bu yüzden fırkalar arasındaki gerginlik büs- bütün — genişlemiştir. Bu hafta içinde yeni yeni hâdiselere şahit olacağımız sanılmaktadır. olan * Piredeki Giritliler iki gün evvel M. Venizelos lehinde bir nümayiş yaptılar. Venizelist meb- uslar ve âyan azasından bazıları da nümayişte bulundular. Âyan Relsi M. Gonatasta bu arada idi. — A. V Kırallar Arasında Sofya Ziyareti İyi Neticeler Vereceğe Benziyor Sofya 29 (A.A.) — Dün ak- şam Sofyadaki Kral ııııyınd) arlak bir gala ziyafeti verilmiş ve bunu Yugoslavya Kıral ve Kı- raliçesi şerefine tertip edilmiş olan bir resmikabul takip et- miştir, Bu ziyafette Yugoslavya ve Bulgaristan Kıral ve Kıraliçeleri Prens Kiril, Prenses obf.h' Yur goslavya — Hariciye lazırı Yevtiç, — Bulgar Buv_elfill M. Gorgiyef, Bulgar Hariciye Na- zırı M. Batolof, hükümet erkânı, kumandanların maiyetleri ve diğer sivil ve askeri zevat hazır bu- lunmuştur. Ziyafet esnasında Kral Boris bir nutuk söylemiştir. Kıral nutkunda misafir Kıral ve Kıraliçeyi selâmladıktan sonra bilhassa Yugoslavya - Bulgaristan ll:mnııebıhııı temas d:m'yı;ı. u ziyaret — esnasin ' lacak ’nım'mi mülâkatlarda iki milletin biribirine pek yakla- şacağını, arada helledilmemiş bir nokta kalmıyacağını umduuğunu lll 5 AAA — Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıklarma AFYONKARAHİSAR MADENSUYU