16 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halka Sesi Zaruri İhtiyaç Maddeleri Listesi Ve Halk Belediye, zarari ihtiyaçların din- tını kontrol vetmek kararımı ver- miş. Her on beş günde bir İlle Beşrerdecekmiiş. için bir nevi ihtikâr mücsdelesi demek olan bu karar münassbe- © hami olan intiba tesbit et mek istedik. Bize, dedilet kir Mustafa Sabri Bey ( Sultanahmet tramvay tevakkuf o mahalli 17 ) — Belediye o halkın aldanmaması havayici zaruriyenin her on beş günde bir azami ve asgari listesini neşre- decekmiş. Belediyemiz halkın alda- tıldığının ve hayat pahalılığının far- kında. Eksik ©'masın bunun önline geçmek için de çalışıyor. Fakat bu işi cezri ve tatbik kabiliyeti olan bir sekilde hel çaresini bulamadı. Bu azami ve asgari fiat listesinin ameli hiçbir faydası olmaz. Bunun için Belediyenin zahmetine ve mazra- fına acıyorum, Altı kuruştan (20) ku- ruşa kadar on çeşit fasulye ve yine (5) çeşit pirinç ve merelmek var, Yağlar da öyle. Belediye Selânik belediyesinin yaptığı gibi yağ gibi en mühim maddeleri tasnif etsede narh koysa hepsinden iyi yapar. için * İbrahim Bey ( Cankurtran mahal- Yeni ) — Acı soğanın kilosu on beş kuruşa çıktı. Herşey de buna göre bahalandı. o Belediye bu pahallığa kargı halkı korumaya karar verdi. Her on beş günde yiyecek, içecek maddelerin en kalların gıda maddeleri Üzeri etiketi koymasını da © emretmişti. Bu bile hakkile tatbik edilmiyor. Bence yeni tedbirin de halkın aldan- maması hususunda gerre kadar bir faydan, olumıyacaktır. Çünkü belediyenin kontrol lâtı gününe bütün bakbal| teftişe müsait değildir. Bu listelerin yapılması, basılması ve hazırlanması için kaybedilecek paraya ve zamana acıyorum; » Ali bey (Sultanahmet Çatladıkapı) — Belediye et işini bile halledemedi. Şehrin muhtelif yerlerinde et fiatları artıp eksiliyor. Et meselesinin halli için tek bir çare hatıra gelir. Oda narhtır. Fakat et nevileri © kadar çok ki narh konsa kasaplar en adi eti en yüksek narhla satma yo'unu bulacaklar. Çünkü herkes et müte- hassısı değildir. Belediye gida mad- delerinin on beş günlük flat listesini neşredecekmiş. Bence bu emekler de boşa gidecektir. Meselâ belediye fasulye 6 kuruştan (20) kuruşa kadar satılacek, diyecektir. Bunu biz de İşi tiyoruz. Altı kuruşa fasulye varmış, fakat nerede, çeşnisi nasil ve o kim satar bunu bilmiyoruz ve bilmemize de imkân yoktur. Belediye liste usu'ü yerine garp şehirlerinde tatbik edilen başka bir usul rosa daha iyi eder. Üniversitada Yeni Talebe Üniversite fakültelerinde yeni tale- be kayt ve kabulü dün akşara bitmiş- tir. Busabah dörslere başlanmıştır. İkmal imtihanları da dün bitmiştir, Zarari ihtiyaçlar .| | i SON POSTA Bir “Medet, Yakalandı Genç Kızın Yanına Sokulup, Çanta- Evvelki akşam Beyoğlunda çok tuhaf bir kar- manyola hâdisesi olmuş, bir adam genç bir kızın çantasından para çalarak savuşurken hâdise şudur: Evvelki akşam saat 7 raddelerinde Beyoğlu cad- desinin kalabalık olduğu bir sırada Marika isminde genç bir kız işinden çıkmış, kalabalığın Taksime doğru ilerlemiye başlamıştır. Marika Ga- Meri adında bir arka- daşına rast gelmiş ve her ikisi de yürümiye ko- yulmuşlardır. Bu sırada üstü başı temiz bir güya kalabalktan sıkıştığı için Marikaya sürünerek latasaraya geldiği vakit yanyana yörümeğe başlamışlır. Marika rika birkaç defa bu adamdan uzaklaşmak Üç Te Tecavüz Cambaz Seyrederken Utanılacak İş Yapmış Mehmet Ali isminde bir genç dün Samatya ile Şehremini ara- sında oynatılan canbazı seyreder ken önünde bulunan Kıymet Ha- nima herkesin utanma hislerini regcide edecek şekilde tecavliz etmiş ve bu tecavüzüde polis tarafından cürmümeşhat halinde yakulandığı için Müddeiumumi'iğe gönderilmiştir. Müddeiumumilik Ali efendiyi Fatih sulh ceza mahkemesine göndererek hakkında tevkif ka- rarı almıştır. * Sirkecide Konyalı Jokanta- sında çıraklık eden Hüseyin is- mine birisi Hamdi isminde bir çocuğu kandırarak Galatada bir hamama götürmüştür. Hamamın parasını “vemediği için Hüseyin yakalanmış ve hak- kında serserilik ahkâmi tatbik edilmek (zere müddeiumumiliğe gönderilmiştir. 3£ Polis dün Kuruçeşme sirt- larındaki koruda bir tecavüz hâ- disesi tesbit etmiştir. Kuruçeşme tütün deposunda amelelik yapan Kurban Efendi ayni depoda ça lışap 19 yaşlarında Habibe Ha- nıma bir gezinti teklif etmiş ve koruya götürmüştür. Burada an- sızın Üzerine çullanarak Habibe Hanıma tecavüze o yeltenmiştir. Müddeinmumilik Kurban Efendi hakkında tevkif kararı almıştır. Yöni İlitikâr Komisyonu Marmara mıntakası (o ölçüler baş müfettişliğinde. toplanacak olan ihtikâr komsiyonu (bugün öğleden sonra ilk (toplantısını yapacaktır. mm 1 Sn Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | — Hasan Bey yeri mallar pazarları gitükçe çoğalıyor.. ... Bunların hepsinde yerli ma- Mini yerli malı diye satıyorlar. tutulmuştur, .sından Parasını Karmanyola Etmişti İçin uğraşmış ise de kalabalığın sarasından geçecek yer bulamadığı için bu vaziyette Ağacamli önüne kadar gitmiştir. Burada meçhul adam birkaç defa el ile Marikaya dokunmuş, kızın sinirlenmesi Üzerine arasından adam de çekilip gitmiştir. çantasının açık ve içindeki paranın da yerinde yel- ler esmekte olduğunu görünce meseleyi anlamış ve derhal geri dönmüş, bir hayli uzaklaşmış olan meçbul adami polise yakalatmıştır. taşıyan bu adam cürmünü itiraf etmiş, çaldığı para da Marikaya geri verilmiştir. » Meşhur deniz korsanlarından deli Davit ev- velki akşam Galata kalafat yerinde Recep efendinin Fakat biraz sonra Marika Medet Ismini gemisinden elbise ve saire çalarak © savuşurken Yy e Emine Hanımın | © Biçimsizlik Yapmadığı Kalmamış ! Müddelumumilik dün Emine isminde 35 yaşlarında bir Hanım hakkında tevkif kararı almıştır. Iddialara göre, bu Hanımın tev- kifini icap ettiren suç katmerlidir. Emine Hanım üstüste ve İçiçe dört suç işlemiş. Emine İlanım dün Ankara caddesinde Vecihi. Beyin kütüp- hanesine gitmiş, bazı kitaplar çalarken cürmü o meşbkut halinde yakalanmıştır. Polis Emine Hanımı Eminönü merkezine götürmüş ve ifadesini: “tesbit” ettikten sonra müddeiümumiliğe gönderilmek Üzere kâğıtlarını hazırlarken Emi- ne Hanım kaymakamlık koride- runda serbest kalmıştır. Bu sırada Anadoluya gitmek için bilet tedarikile meşgul olan Rumeli mühacirlerinden bazı ka- dınlar görmüş, derhal hayırkâr bir eda ile lâfa ve işe karışmış: — Kuzum Hanımlar, siz mü- hacirsiniz. o Paranıza © acıyorum. Bilet almayınız. Benim belediyede tanıdıklarım var size oradan be- dava bilet temin ederim. Fakat paranızın olup olmadığını anlamak için de ( Gstlerinizl U arıyacağım. demiş. Zavallı Hanımlar cüzdanlarını bu hayır seven kadına açmışlar ve Emine Hanım bunların para larını aşırmıştır. Polis, Hanımın bu suçunu da tesbit ederken telefon çalmış ve başka bir merkezin bu Hanımı, bir- kaç gün evvel Eşref Beyin refi- kası Hediye OMelâhat hanıma şırınga yapmak suretile çocuğunu düşürmek suçundan dolayı aradığı . Bir de bunların haricinde yerli malım sattıkları halde.. i Biçimsizlik Yumurta İhracat Tacirleri Şikâyete Başladılar Yumurta ihracatçıları, Avru- paya gönderilen yumurtalar hak- kında hükümet nezdinde bir te- şebbüste bulunmıya karar vermiş» lerdir. Almanyaya ve İspanyaya gönderilen yumurtalar buradan Loit Triyestino vapurlarına yük- letilmekte ve Triyesteye çıkarık maktadır. Triyesteden tekrar tre- ne konarak Almanyaya ve İspan- yaya gönderiliyor. Yumurtacılar buşekil ihracattan şikayetçidirler, Bir eğ diyor ki: — Mallarımız trenle veya vapurla giderken, vasi olacağı noktaya kadar, tek vasıta İle git- melidir. Vapirdüüi trene nekil olunurken, vinçlerle indirilip çıka- rılıyor, sandıklar sarsiliyor, yır murtalar iyi vasıflarını kaybediyor. Biz yumurtalari doğruca Şark şimendiferleri ile göndermek İs- tiyoruz. . Fakat kumpanya bize tenzilât ve yardım yapmalıdır. Bul- gar hükümeti trenlerde, ihracat çılara mühim tenzilât yapılmasını temin etmiştir. Yumurta İhracatı- mız her gün artmaktadır. Geçen bafta Almanyaya (2800) sandık yumurta gönderdik. İspanyaya bir buçuk ayda (3000) sandık yolladık. İhracatın artması Üzerine flat- lar yükseldi. Evvelce bir sandık yumurta 14 lira iken şimdi 34 liraya çıktı. Yumurta İhracatımız tanzim edilirse, memlekete çok ayni zamanda da vasikasız ebe- lik yaptığı anlaşılmıştır. ğ Emine Hanımı dün birinci müs- tantiklik istiçvap ettikten sonra tevkifhaneye göndermiştir. Yerli olduğunu gizlemek münasebetsizliğini yapan dükkân- lar var. Hilâliahmer İki Ayda 18439 Lira Yardım Etti Ankara, 15 (A. A.) — Hülâlishmer Cemiyeti umumi merkezi tarafından 15 ağustos tarihinden 15 teşrinievvel tarihine kadar vatanın muhtelif yere lerinde wwavenete mübtaç (düşer, vatandaşlara yapılan yardım İistesi şudur : Akseki kazası büyük Elvat kö“ yünde evleri yanan 99 hane halkına yardım olarak 1490 lira, Orhanelinin Akçabük köyünde çıkan yangında muavenete muhtaç düşenlere 251, Taşköprünün Yılanlı köyünde evleri yananlara 256, Develi kı seylâp» zedelerine 300, Zile knzası seylâpzes delerine 3000, Yemen ve Hicazdan ana vatana getirilen $1 vatandaşın yol masrafları 1217, Kayseri yilâyeti Talas nahiyesi saylâpzedelerine 750, Rize ve Şavşat kazaları muhtaç yapılan 102714, Marmara faciasında boğulanların muavenete muhtaç düşen ailelerine 500, merkeziumumice yar pılan müteferrik yardımlar 461 lira ki yekün 18439 liradır. Avrupa Tacirlerile Müza- kereler Suya Düşmüş Uyuşturucu maddeler inhisarı ile Avrupa afyon fabrikaları Okarteli arasında devam eden müzakereler tamamile suya düşmüştür. Bu vaziyet karşısında inhisar idaresi doğrudan doğruya Oherekete geçmiye karar vermiş ve Ankarada kurulacak afyon fabrikası için hazırlıklara başlanmıştır, Ziya Gökalp Günü Milli Türk talebe birliği bu ayın 24 ünde, Ziya Gökalpın ölümünün onuncu (yıldönümü münasebetile, merhumun mezarı başında bir ihtifal yapacaktır. Fenerbahçeye Tramvay Ayın 25 inde Mode, Fenerbahçe tramvay hakları da © ikmal çdilmiş olacaktır. 29 Teşrinievvel Cümhüriyak bayramında bütün hat için büyük bir açılma resmi yapılacaktır. Ke ecHerdeki Hal Belediyenin Kerestecilerde (250) bim liraya yaptırmakta olduğu şehir muvakkat halinin inşaatı Cümhuriyet bayramına kadar bitmiyecektir. Halin daha sekiz ay sonra ancak faaliyete geçebileceği anloşılmaktadır. Orta Tedrisat Müdürü Orta tedrisat umumi müdüdrü “ Galatasaray lisesinde meşgul olmuş akşamki trenle Ankaraya dönmüştür. Jikmektep Muallimleri İlkmekteplerde hasta olan veya askere giden muallimlerin yerine tayin edilen vekil muallimlerin inha edilmesi işi, mektep başmunilimle- rinden alınmıştır. Vekil muallim inha- #'nı da doğrudan doğruya Maarif Mü- dürlüğü yapacaktır. Bu vaziyette mün- hul olan yerlere bundansonrâ, vekil muallim değil, mekdeplerden alınan ve halen bir kısmı eçıkta bulunan ilâve musllimler tayin edilecektir. Hasan Bey — Evet, onlar da yerli malların, yersiz pazarlarıl,