16 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Armuttuda Fıstıklı Köyü Armutlu (Hususi) — Fıstıklı köyü, kasabamıza bir saat mesa- fede ve sahilden (20) dakika içe- ridedir. Sahilde birkaç büyük çam ağacı ve zeytinlikler görü- lür. Köye düz ve kumlu bir yolla gidilir. (156) evi olan Fıstıklı köyü, balıkçılığı ve meyvacılığı ile şöbret bulmuştur. Halkı oldukça çalışkandır. Bu sene balıkçılığa rağbet azalmıştır. Meyvacılık, balıkçılığa nisbeten iyidir. Marmara denizi mıntaka- sında flk karpuz — yetiştiren yer burasıdır. Hemen her evde kuyu bulunabilir. Bu kuyular sayesinde yaz mevaiminde herkes bayılma derecesinde iken, buz gibi tatlı sularile serinlemek kabildir. Fıstıklıdan takriben yarım sa- at mesafede (Kavacık) denilen çamlık Fıstıklının en güzel yerle- rinden biridir. Burada türlü meyva yetiştirmek — kabildir. incilikle de uğraşır ve çok İstifa- deler temin eder. Fıstıklı, en güzel plâjlara ve saf çam hava- sına malik, güzel manzaralı bir köydür. Adapazarında 15 Kuruşluk Bir Sepet İçin Bir Adam Öldürüldü Adapazarı ( Hususi ) — Pazar yerinde —on beş kuruaşluk bir sepet İçin feci bir cinayet olmuş, iki kişi yaralanmış ve bir kişi de almış —olduğu yaranın - tesirile bastanede ölmüştür. Tığcılar mahallesinden sebzeci İsmet bir hamaldan 15 kuruşa bir sepet almıştır. Bu sepet seb- zeci sadık oğlu Murtaraya ait imiş. Sepeti İsmailin sergisinde görünce almış ve kendi sergisine götürmüştür. Bu sırada İsmetin küçük kar- deşi olan İlyas Murtazanın sergi- sine giderek sepeti geri almak istemiş ve aralarında kavga çık- mış, Murtaza İlyası başından san-« dalye — ile yaralamış ve — halk tarafından — kaygacılar — ayrılmış ise de Ilyas — bu vaziyete fena halde içerlemiş olduğundan eline geçirdiği bıçakla tekrar Murta- zanın Üzerine koşarak Murtazayı arkasından ağırca yaralamıştır. Vak'aya zabıta yetişerek İlyasın elinden bıçak alınmış İlyas ve ağabeysi İsmet diğer kavgacılar ve şahitler karakola sevkedilmiş- ler, fakat bu sırada İsmet komiser- liğe müracaat ederek sergisinin kimsesiz kaldığını ve mallarının zayi olacağım eğer — müsaade olursa bir polis memuru ile bir- likte pazar yerine gidilerek ser- gisini toplamak İstediğini söyle- miş ve bu söz de makul görüle- rek üçüncü komiser Tahsin Beyla birlikte pazar yerine gönderik miştir. Sergiler toplanmakta iken Murtazanın küçük kardeşi olan Şa- tir eline geçirdiği büyük bir bıçakla Ismetin arkasına vurmuş, ve ağır surette — yaralayarak — kaçmıştır. Üçü cü —Komiser Tahsin Bey Şakirin peşine düşmüş ise de ka- labalıktan — istifade eden Şakir kaçmıştır. Her iki yaralı hemen hasta- veye sevkedilm'şlerse de İsmet al- diğı yoramın tesirile — ölmüştür. Müddeiwmümilik işe vazıyet et- müşlir. Halk- zey- | SON POSTA — Zaframboluda Bir Ağır Ceza Mah- kemesine İhtiyaç Var Zaframbolu, (Hususi) — Zaf- rambolu, — Zon- guldak vilâyeti- nin en ehemmi- yetli ve büyük bir kaza mer- kezi olduğu ka- dar — yurdumuz- daki kaza mer- kezlerimizin de en — büyüklerin- den biridir. Kazanın Ulus Eflâni ve Ak- taş — nahiyeleri her biri başlıba- şına bir kaza olabilecek büyük- lüktedir. Bu niş hudut içinde yerleşen iki yüz Üç yüz köy vardır. Her köy ayrı ayrı mahallelere ayrılmış olup her parçayı bir köy saymak 1â- zımgelirse ad itibarile bu parçalar iki bini geçer, çünkü her muh- tarlık ayrı ayrı isim taşıyan 7-8 mahalleye münkasimdir. Messlâ kazanın merkez köy- lerinden — Cerçen altı — mahalle- den ibarettir. Bu köyün mahalle- lerini dolaşmak lâzımgelirse etra- fında iki saat gezmek icap eder. Bunun gibi (Seyyitler), (Koz- bakla) köyleri de aynıdır. Ulus, Eflâni ve Aktaş nahi- yelerinde de vaziyet böyledir. Muğlada Hararetli Bir Yol Yapma ;Faaliyeti Var Muğla, 15 (A. A.) — Vilâ- yetin her tarafında yol faaliyeti hararetle devam ediyor. Mükellef amele akın akın yollara gitmek- tedir. Bütün yollarda halen 600 amele — çalışmaktadır. Vilâyetin en mühim yollarından olan Tavas yolunda yeniden 8 kilometrelik toprak dözeltilmesi açılmışlır. Ba yol Muğladan itibaren — 25inci kilometreye ulaşmıştır. Adana Borsasında Pamuk Fiatleri Adana, 15 (A.A) — Borsa- mızda pamuk ve koza zerine hararetli alış verişler olmuştur. Üç dört günden beri yavaş yavaş yükselmekte olan Mısır pamukla- rımızın - kilosu 36, 37,5 kuruşa satılmıştır. Yerli pamuklarımızın kilosu da 29 kuruştan 32 kuruşa yükselmiştir. Adana Halkevi Reisliği Adana, 15 ( A.A) — Şimdiye kadar C. H. Fırkası Vilâyet İdare Heyeti Reisi Aksaray Meb'usu Ahmet Süreyya Bey tarafından vekâleten idare edilen Halkevi Reisliğine ecski meb'uslarımızdan Ramazan oğlu Kemal Bey - seçil- miştir, Adanada Yağımur Adana, 15 ( A-A )—Şehrimize ve civarına bir buçuük saat kadar devam eden bir yağımur yağmış- tır. Yağmur umumi olmamakla beraber yağan yerlerde esasen pek az olan zararı olmuştur. Umurbayde Su Gemlik (Hususi) — Umurbeyde su yolları faaliyetine devam edi- liyor. Geçenlerde 6,000 litre su alacak bir deponun açım resmi yapıldı ve tezahüratın sevinçli şekli telgrafla İktısat Vekili Celâl Beye bildirildi. AM KĞ ışg Zaframbdolu hükümet konağı Kaza — merkezlerine — (18-20) saat uzakta köyler vardır. Bu köylerin merkez kaza ile birlikte tam (kırk beş) mektebi [ vardır.. Kırk beş mektep hâlen faaliyette bulunanlardır. Bundan başka henüz açılma- miş olan ön mektep yeniden şu bir yıl içinde yapılmıştır. Bu hu- susta kaymakam İhsan Beyle ma- arif memuru Veli Beyin çalışma- ları takdire değer mahiyette ol« duğu gibi Aktaş nahiyesi müdürü Zeki Beyin faaliyeti de yanda sayılmıya değer. Kazamızın, tapu, nüfus, ma- liye işleri makine gibi yolundadır. bu me- Gemlikte Maarif WMareketleri Gemlik (Hususi) — Gemlikte kuvvetli bir maarif hareketi baş- lamıştır. — Bu hareketi — bil- hassa yeni maarif memu- rumuz. - Cemil Beye barçlu- yuz. Cemil B. maarifçe pek İyi tanınmış bir genç — olduğu için bizzat Ma- arif — müdürü Fâkir B. hattâ —Gemlik — Maarif ilk — tedrisat — memaru Cemil B. Başmüdürü All Riza Bey bu ha- reketleri yakından görmek - için Gemliğe kadar gelmişler ve mu- allimlerle bir çay ziyafetinde çok samimi konuşmalarda bulnnmuş- lardır. Ali Riza Bey karşısında talebelerini ve çok yakından ta- nıdıklarını muallim olarak gör- düğü için pek heyecana kapılmış: — Ben sizi —daima çok iyi olarak görmek İsterim. Farzımuhal olarak tecziyeniz maksadile An- karaya gelecek bir finzibat meclisi kararı benim için büyük bir azap yükü olacaktır demiştir. * Muallimler birliğinin azasını tamamlamak — Üzere — yapılacak intihapta Maarif memuru Cemil Bey riyasete, Kadriye Hanım da azalığa seçilmek suretile — idare heyetini teşkil etmişlerdir. * Açılacak — olan Halkevi temsil heyetide — teşekkül etti. Ragıbe, Mustafa Hayret, Raşit, Kemal, Nurettin Hanım ve Beyler bu işte seçilme neticesinde vazife almışlardır. Zaframbolu Evkaf Memurluğu Adapazarı ( Hususi ) — Kaza- mız Evkaf memurlarından Meh- met Efendi Zafranbolu Evkaf me- murluğuna tayin edilmiştir. ||/Memlekette 'Belediye Seçimi Adliye teşki- lâtı hemen kendi | galâhiyeti ve va- zifesi dahilindeki işleri günügünü- | ne çıkartmaktadır. < Yalnız, vüsat iti- barile çok büyük olan bu kazada | Ağır Ceza teşki- Tâtının bulunma- ”| ması adil işleri olan ? halkım Bartına | kadar gidip gel- mesini güçleştir- mekte İdi. Bu defa, Bar- tın Ağır Ceza mahkemesinin de Ugasile bu güç- lük bir kat daha artacaktır. Çün- kü bu vakte kadar Bartında gö- rülmekte olan Ağır Ceza İşlerinin resmi İstatistiklere nazaran en fazlasını vazife dolayisile Zafram- boludan gelen davalar — teşkil ediyordu. Bartındaki Ağır Ceoza toşkilâ- tının kaldırılmasile... Bu mesafe şüphesiz daha çok uzaklaşacak ve müşkülâtta dediğimiz gibi bir kat daha artacaktır. Kazanın ehemmiyeti ve vaka- yun çokluğu itibarile burada bir Ağır Ceza teşkilâtına kat'i ihtiyaç olduğu göze çarpmaktadır. Mehmet Eaver f Sapancada Yakalanan Kaçakçılar Adapazarı (Hususi) — Sapan- caya gelen yabancı iki kaçakçı jandarmalar tarafından derdest edilmiş, üzerleri arandığında ka- çakçı oldukları tesbit edilmiş ve ayakkabılarını içinde 1080 adet kaçak çakmak taşı bulunarak tevkif olunmuşlardır. İstanbul, 15 (A. A.) — C. H. F. Umumi kâtipliğinden: Eskişehir, Havza, İpsala ve Keşan'da da belediye seçimi bit- miş ve fırka mamzetleri ittifakla seçilmiştir. Muğla'da Muğla, 15 (A. A.) — Belediye intihabı devam ediyor. Halk rey- lerini vermek için sandık başında sıra bekliyor. Atılan reylerin ade- di 3000 i bulmuştur. En çetin intihap senelerinde bile bu kadar rey atılmamış ve halk reyini İsti- male koşmamıştır. Samsunda Maç Samsun, (Hususi) — Trabzon- spor- Giresan maçı çok heye- canlı almuş, Trabzonlular 2- 0 galip gelmişlerdir. Trabzonapor ile Samsun şampiyonu arasında yapılan maçta hakem ofsaytten bir gol kararı vermiş, Trabzon- sporlular buna itiraz ederek key- fiyeti Federasyona bildirmişlerdir. Adapazarında Bir Ziyafot Adapazarı (Hususi) — 934 Kocaeli mmtakası şampiyonu Ada- pazarı İdman yurdu şerefine Be- lediye relisi Ahmet Faik Bey ta- rafından idman yurdu kulüp bi- nasında bir çay verilmiştir. Ziya- fette kaymakam Agâh Alp, C.H.F reisi Galip, Halkevi reisi Asım Beyler ve daha birçok zevat bu- Tunmuşstur. ea EDÜZEZ — eli Se dzei li lll S eeei l d 5 Birinci teşrin 16 I Ev Doktoru | YA AT | Müzmin Romatizma Müözmin romatizma kadar bir hastayı sıkan ve berbat eden şey yoktur. Çünkü müzmin romatiz- ma, esas itibarile tek ve sebebi muayyen bir rahatsızlık değildir ki ona göre tedavi çaresine baş vurulsun. Böyle bir hastalığın zaman zama; şiddetlenen ağrıları vardır. Mafe sallarda tagayyürat olur. Bu ta- gayyürat neden ileri gelir? Acaba eaki bir belsoğukluğunun bırak- tığı iz midir? Yoksa sebebi meçhul bir kan zehirlenmesi midir? Da a sonra damar hastalıklarının bir neticesi midir? Bütün bu karmakarısıl- --t aple- rin arasında bugün içir « olan cihet şudur; ki mlzmun romatiz- manın menşei ekseriyetle verem hastalığıdır. Buhakikati bakteriyo- loji noktainazarından ispat etmek kolay değildir. Fakat — hastanın mazisi, rahatsızlığın devamı, has raretin süratli çıkışları, renksiz- ik, zayıflık, salisilatlı tedaviler karşısında — ağrıların durmayışi, tüberklilin — şırıngası karşısında cilt renksiyonu ve daha birtakım deliller bunun kâfi ve vazıh ifa- deleridir. Binaenaleyh iş bu mec- raya girince — hastalığın tedavi şeklinde de değişiklik olmak icap eder. Nitekim bu hakikat anlaşı- hr anlaşılmaz *ciğer — veremleri fzerinde tesiri malüm olan altın tuzları müzmin romatizmaya pek eyi gelmektedir. Gussenin basil- lere karşı — kullanılan Allergin ismindeki aşısı çok eyi neticeler vermektedir. Bütün bunlar hasta» lığın menşelni — tayin için güzel ve kıymetli vasıtalardır. Mamafih bu tedavi şekli sa- yesinde iyi netice alınıyor diye şimdiye kadar tatbik oluman usule leri de bir tarafa bırakmak doğru değildir. Basillere karşı aşı nevinden ilâçlar ağrı ve sınları durdurabi- lirse de meselâ ciğer yarası üze- rinde mücssir olmaz. Binaenaleyh böyle bir hastayı tedavi eden doktor yalnız bir şekil tedavi ile iktifa etmemelidir. Sıcak bava duşları, elektrik — kataplazması, iyot tedavisi, yüksek tevettür, radyom, toryom, icabında bilhassa | eskimiş romatizmalarda ari zehri çok fayda verebilir. Ayrıca mcak su vesicak çamur banyoları da bilhassa tavsiyoye değer. Fakat bütün bunlar doke torun uzun ve esaslı tetkikinden sonra Üzerinde karar kılınacak tedavi usulleridir. Binaenaleyh mlzmin romatiz- ma diye yalnız bir şekil Üzerinde karar kılmak doğru değildir. Bil» hassa hastalığın ileri geldiği sebebi evvelâ anlamak ve onu tesbit et tikten sonra kolları — sıvamak lâzımdır. Müzmin - romatizmanın veremden de ileri gelebileceğini belki size kimse söylememişti. Fakat bu; bugün fennin isbat etmiş olduğu bir hakikattir. ve menşel verem olan bir romatiz- ma yanlış todavi edilirse muhake kak ki vahim neticeler verebilir- x — Anlalyada Spor Antalya ( Hususi ) — Anta!'ya sporcuları 12 — Teşrinievvelde Lsparta, Muğla, Çukurova takıme larile birer maç yapacaklardır. Ekzersizlere — başlanmıştır. —Du ekzersiz. maçlarından Akdeniz sporun A takımı, B takımımı 1-2 göolle yenmiştir.