22 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SON POST Halkın Sesi|, Gayrimübadiller Yine Toplanamadılar Gayri mübadiller —evvelki gün kongre yapacaklardı, yine yapa- madılar. Onların bu hali, umumi tesanürü mucip oluyor. Bu sebep- ledir ki, dün, bize şunları da söy- lediler. Bay Lânga) — Gazetelerde rerlanan ikl mevza okuyucuları usan- dırdı kabak tadı verdi: Gayrimüba-» diller meselesi ve piyasada ihtikâr,, Cümhuriyet çök muazzam işleri kolaylıkla halletti. Hatta bazan muhalleri mümkün yaptı Fakat ne- dense bu gayrimübadiller işi bir türlü bitirilemedi. Müsavat dahilinde haklar tanınarak bu işin çok — süratle — halle- dilmesi zamanı artık çoktan geçmiştir. Gayrimübadillerin — kongrelerinden, bonolarından, bunların gürültülerinden artık efkânm —umuümiye — kurtulsun. | Maliye Vekâletinden böyle seri bir hal gekini dört göz'e bekliyoruz. * (İsminin neşrini istemiyen — bir | ayrimObadıl) — Ben gayrimübadilim. î'ık.ıl bu bonoların niçin düştüğü benim de bir. türlü aklım ermiy, Bugün (100) liralık bono (15) Biraya Batılıyor. Hükümet İki sene evvel * 20 nisbetinde 6 milyonluk bono dağıttı. Şimdi de yüzde yirmi beş nisbetinde (9) milyonluk bono dağıtı- yor. Daha (15) milyon liralık bono da- gıtılacak. Bu karşılayacak vardır. Bence — bonoların için Gayrimübadiller ce- miyelinin tamamen lâğvedilerek bu işin hâkümete devri ve bonoların vergi borçlarına ve Borsaya kabul edilmesi lâztmdır. Hükümet mübadil- ler n (50) bin liraya kadar bonolarımı tamdı, Üst tarafım “emlâk artarsa tevzi ederim, dedi. Bu - işi de Üstüne almalı ve istihkaklar için aza- mi bir hâd tanımalıdır. Bir de emlâ- kin müzayede usulâü ya - tamamen açık veyshut kapalı olmalıdır. Biz küçük istihkak sahiplerinin emlâk müzayedeleri açık olduğu için biribi- Tim zin gözünü çıkarıyoruz. — Fakat büyük emlâk kapalı zarfla satıldığı için böyle gey olmuyor. x Ali Riza Bey (Sirksoi Meserret oteli) — Gayrimübadiller yine umumi kongre toplantısı. yap:caklar, Yeni- den idare meclisi seçeceklermiş. Mu- balifleri do bir grup toplantırına ha- zar anmışlar. Umumt koöngrede kızilea bir kıyamet kopacağa benziyor. Bence bu iş h malı miyet hükümetter no İsterse hükü- met bunu yap'yor Fakat b'r türlü bonoların kıymeti yükselmiyor. Ohalde Gayrimübadüler iş'erini hükâmete ve maliye vekâletine bırakmalı ve hükü- metin a'acağı karara boyun eğmelidir. ler. Eminim ki hükümet mübadili işlerini nasıl ba'letmiş ise bunların lerini öyle halleder. İki Sarhoş Eminönünde Mehmet, Galata- da balıkçı Halit isminde iki kişi sarhoş olarak sokaklarda ötekine berikine — sarkıntılık ederlerken yakalanmışlardır. — ( Aksaray Küçük en çok tek- Sami idaresi miktarı İşitilmemiş Bir Garibe Bir Çocuğun Başına Geçen Bir Oturak Doktor Ve Çilingir Elile Çıkarılabildi Bir hikâye vardır. Nasreddin hoca merhuma nisbet ederler: Gece hocanın öküzü mutfağa gir: miş. Kafasını bulgur küpüne sokmuş, çıkaramamış, öküz başındaki küpü kapıya, dolaplara küt küt vurmaya başlamış, Hoca mutfağa indiği zaman gördüğü manzara kendisini şeşirtmış ve küpü kur- tarmak için ant bir kararla hemen öküzün boğazına bıçağı dayamış. Fakat baş yine küpten çıkmamış. Nihayet başı çıkarmak Için de küpü kırmaya ve iki taraflı zararı sineye çekmeğe mecbur olmuştur. Geçen gün Pendikten trene binenler birinci mevki kompartımanların birisinde başı, gövdesi kadar büyük ve sargılarla sarılı altı yaşlarında bir çocuk görmüşler. - Sargılar çocuğun kaşlarından daha aşağıya kadar İnmiş, boyrunda da çenesine kadar sarılmıştır. Yalnız bir çift zeki gözün ateşli parlayışı görülüyor. Çocuğun yanında da temiz giyinmiş bir hanım oturuyor. Bu manzara kompartımandaki hanımların nima ilk suali tevcih etmiş. Aldığı cevap — kısaca şu olmuştur: — Rahatsız da ondan. Diğer hanımların meraklı sualleri de hep aynı şekilde mukabele görmüş ve nihayet Haydarpaşa- da yolcular trenden çıkarlarken — kompartımandan en son inen ihtiyar hanıma çocuğun annesi derdini şöylece anlatmıştır: ocuk dün akşam odada oynayıp koşarken kapının arkasında duran oturağı şapka gibi başına geçirmiş. Ağzı dar, içi geniş ve derin olan oturak çocuğun başına girince çıkmayıverdi. Çocuk kor- kusundan feryadı basltı. Yüzünü 'gözünü sabunladık okadar uğraştık fakat bir türlü çıkaramadık. Otu- rak şakaklarına kadar geliyor, yukarıya çıkmıyor. Bütün konukomşu sabaha kadar uğraştık, uğraştıkça çocuğun şakaklarındaki etler şişti. Oturak büs- bütün daraldı. Pendikte doktor olmadığı için şimdi yavrucağı İstanbula doktora götürüyorum. Yalnız hükümet | 24 Saatin Hâdiseleri Limanda İsveç bandralı Kot- lan —adlı vapürün — ambarında çalışmakta olan amele Hasanın Üzerine bir balya düşerek ağır suretto yaralamıştır. * Ohannes adlı fındıklıda odun kesmekte elini makineye kaptırmış, haneye kaldırı!mıştır. * Yalovadan gelmekte olan bir. motörün makinisti Ekrem Efendi benzinin tutuşmasile muh- telif yerlerinden yanmıştır. * Büyükdere iskelesine ya- naşmakta olan Ahmet EfFendinin kayığı fırtınadan devrilmiştir. Muzik Mütehas- sısleri Geliyor Bu sene İIstanbul Belediyesi Konservatuvarına (60) yeni tale- be kaydedilmiştir. Konservatuvar- dan ilk mezunlar önümüzdeki se- | ne çıkacaktır. Bunlar şarkı küs- mından mezun olacaklardır. Piyano, keman vesair kısımlardan mütea- kıp senelerde ilk mezunlar çıka- caktır. « Belediye, Şehir bandosunun da ıslahına karar vermişti. Bunun için nefesli saz çalan beş Avus- turyalı — mütehassıla — mukavele yapılmıştır. Mütehassıslar yakında | geleceklerdir. bir amele iken hasta- “on Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Alahaşkına Hasan Bey bü 06 hazırlığı. » Şişe şişe şampanyalar al- mışsın. merakını gıcıklamıya başlamış. İhtiyar bir hanım: — Kuzum hemşire.. bu yavrucağın başı neden bukadar büyüdü? şeklinde çocuğun yanındaki ha- zorla oturağı çocı çocuğun başında Bekçinin Silâhı îfetik Kalkmış Ve Tabanca Kendiliğinden Patlamış Beşiktaş — mahalle bekçile- rinden Mehmet Ağa dün polis tarafından Müddeiumumiliğe ve- rilmiştir. Tddia — edildiğine göre Mehmet Ağanın suçu şudur: Evvelsi gün gece yarısından sonra Beşiktaşta Ihlamur cadde- | sinde Naciye hanımın evinin ka- pısı önünde silâh sesleri işitilmiş- tir. Bekçi Mehmet Ağa, iki genç kız annesi olan Naciye hanımın evine gitmiş, hanımı sormuş. Kızları evde olmadığını söyleyince bekçi kızmış ve kapıyı tekmele- miye başlamıştır. Bu suretle de kapı açılmayınca hemen taban- casına davranmış ve ateş etmiye başlamıştır. Çıkan kurşunlardan birisi komşulardan birisinin pen- ceresini delmiştir., Kendisine bu suç isnat edilen bekçi Mehmet Ağa şöyle diyor: — Ben Naciye hanımı sor« dum. Evde yokmuş. Elim kaldı- rılmış olan tabancanın — tetiğine dokununca patladı. Yoksa ben evine — taarruz Naciye hanımın etmedim.,, Müddeiumumilik - tevkif tale- bile Mehmet Ağayı yedinci müs- tantikliğe vermiştir. Pazar Ola Hasan B. Diyor »« Bir alay Kotiyon, serpantin, konfeti hazırlamışsın.. uğun kaşına kadar çıkardık, yav- rucağın gözü açıldı.,, Öğrendiğimize göre, doktor bir çilingir marifetile oturaği çıkarmıştır. H;lıcıoğlu Yangınında Şüpheli Nokta İki gece evvel Hâlıcıoğlunda Abdüsselâm — mahallesinde 12 odalı büyük bir evin yanmasile neticelenen" bir yangın çıkmıştı. Avukat Gülbenkyan efendiye ait olan bu'evde ateşin neden çıktığı lundaki tahkikatın derinleştiril- mesine İüzum görülmüştür. Hadise gecesi evin İçerisinde kimsenin bulunmayışı yangının çıkış şeklini esrarlı bir vaziyete sokmuştur. Ev sahibinin ifadesine — bugün müracaat edilecektir. İşin içeri- sinde kast olup olmadığı araştı. rılmaktadır. Yol Üstünde Bir Facia Evvelki gün Küçükpazarda bir facla olmuş, bir çocuk araba altında ezilmiştir. Çataleadan eş- ya yükile gelen All isminde biri- nin arabası, Küçükpazarda Hacı- kadın caddesinden — geçerken, caddede arkadaşlarile koşmaca oynıyan Yaşar işminde bir çocu- gu altına almıştır. Hâdise ani olduğu için Ali arabasını durdu- ramamış ve çocuk, beygir nal- larile tekerleklerin altında fena halde ezilmiş, ümitsiz. bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Hasan B. — Ne yapayım yık başında gelecek misafir bundan başka türlü hazırlıkla karşılanır mı? | diğer aylara nazaran daha Birinci teşrin 22 — — Bir Şirket Fazla Para İstedi! Kadıköy su şirketi son Temmur, Ağustos ve Eylül ayları su taksitin! abonelerden fazla olarak — İstemiştir. Bu hususta yeniden şirketler koml- serliğine bazı şikâyetler olmuştur. Belediye bu şikâyetleri tetkik etmek- tedir. Recep Bey Ankarada Cümhuriyet Halk fırkam umumi kâtibi Recep Bey dün Ankaraya dönmüş, lstasyonda uğurlanmıştır. Marsilya Ticaret Odasının Raporu Ve Biz Merellya Ticaret Odası, beş ay evvel memleketimize tertip edilen seyah t münasebelile büyük bir rae por heşretmiştir. Bu raporda, burada gösteri'en hüsnükabülden Iyi bir W sanla bahsedilmektedir. Istanbulun İlk Tedrisat Vaziyeti Görüşüldü Dün, ilk tedrisat Umumi müdürü Ali Rıza Beyin riyasetinde Maarif dairesinde bir toplanatı yapılmıştır. Bu top'antıya Maarif Müdürü Haydar ve muallim Sadrettin Celâl beyler Iştirak etmişlerdir. Dünkü toplantıda İstanbulun ilk tedrisat vaziyeti görü. gülmüş, bazı kararlar verilmiştir. Bir Ayda Limana En Çok İtalyan Vapuru Uğradı Ticaret Odasının hazırladığı bir istatistiğe göre; Temmuz ayı zarfında limanımızdan 934 vapur gelip geçmiştir. Bunların bir kısmı tiransit gu« retile, bir kısmı da muameleli şekilde İlmanımıza gelmişlardir. Temmuz ayı içerisinde 150 İtalyan, 130 İngiliz, 25 Alman, 30 Fr sız, 202 Yunan, 73 Norveç, 22 İspanya, 17 İsveç, 82 Rus gemisi gelip gitmiş ve liman faaliyeti rık bir manzara göstermiştir. Seyyah Şubesi Müdürlüğü levazım işleri mümeyyizi Bey, #eyyahin şubesi tayin edilmiş ve işe Polis Mi Dövmüş * Dün Ali oğ'u Osman, Mehmet ve Kirkor isminde üç kişi Müddel- umumlliğe müracaat ederek bir meseleden dolayı isticevap edilir- lerken polis tarafından dövüldük- leri için muayeneye sevkedilmele- rini istemişlerdir. Müddeiumumilik davacıları Adliye doktoruna mua- yene ettirmiştir. Almanya İle Ticaretimiz Goçen sene May sındanberi tatbik mevkiinde bulunan Türk - Alman tica. Tet anlaşınasının müddeti bu ayım sonunda nihayet bulmaktadır. Klering mukavelesinin yenilenmesi için yeniden müzakerelere başlındığı haber verilmektedir. Yeni kontenjanda yumurtalarımız için ayrılan mintarın arttırılac ğı da söylenmektedir. Ki | — Yılbaşında Hasan Bey.. lasan B. — Haberin yok mu dostüum — İstanbul Rihtim Şirketi yılbaşında bize geçecek | kim gelecek